عید ولایت را به همه شما و مسلمانان جهان تبریک عرض می نمایم
علي در عرش بالا بي نظير است عـلي بـر عـالم و آدم امـيـر اسـت
بـه عـشق نام مــولايـم نــوشـتـم چه عيدي بهتر از عيد غدير است؟
امام على عليهالسلام: تو را سفارش میكنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:
«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96
عید ولایت را به همه شما و مسلمانان جهان تبریک عرض می نمایم علي در عرش بالا بي نظير است عـلي بـر عـالم و آدم امـيـر اسـت موضوع اخلاص در اعمال و رياكاري از ديدگاه قرآن وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿ سوره ۳۹: الزمر آيه ۶۵﴾ و قطعا به تو و به كسانى كه پيش از تو بودند وحى شده است اگر شرك ورزى حتما كردارت تباه و مسلما از زيانكاران خواهى شد منظور از شرك، شرك خفي است: يعني در عملي كه مربوط بخداست غيرخدا را شريك قرار دهي (رياكاري). به عبارتي براي به به و چه چه ديگران عبادت كردن! نقطه مقابل شرك اخلاص است كه بايد عباداتمان خالص و فقط براي خدا باشد نه براي خشنودي و رضايت ديگران وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ ﴿ سوره ۱۲: يوسف آيه ۱۰۶﴾ و بيشترشان به خدا ايمان نمىآورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مىگيرند خداوند در قرآن هشدار ميدهد كه عده اي در قيامت ميفهمند كه اعمالشان پوچ بوده زيرا براي غير خدا انجام داده اند. هدف بحث:دوري از شرك و پرهيز از رياكاري و توجه به اخلاص در اعمال وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ ﴿ سوره ۳۱: لقمان آيه ۱۳﴾ به خاطر بياور هنگامي را كه لقمان به فرزندش گفت - در حالي كه او را موعظه ميكرد - پسرم! چيزي را شريك خدا قرار مده كه شرك ظلم عظيمي است. إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاءُ وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا ﴿ سوره ۴: النساء آيه ۴۸﴾ خداوند (هرگز) شرك را نميبخشد! و پائين تر از آن را براي هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مي بخشد، و آن كس كه براي خدا، شريكي قرار دهد، گناه بزرگي مرتكب شده است.
موضوع: توبه و شستشوي روح اولين قدم در تزكيه نفس توبه مي باشد كه اگر اين گام محكم و استوار برداشته شود قطعا به نتيجه خواهيم رسيد و در غير اينصورت به هدفمان نخواهيم رسيد. شخصي در محضر حضرت علي (ع) گفت : استغفر الله (از خداوند طلب آمرزش مي كنم) امام با شنيدن اين حرف ناراحت شد و به او فرمود: آيا مي فهمي معني استغفار چيست؟ استغفار مقام بلند مرتبگان است! اين جمله كه گفتي چند كلمه بيش نيست، در حالي كه استغفار حقيقي شش معني و مرحله دارد. موضوع: شكرگزاري به درگاه الهيراز موفقيت هاي حضرت ابراهيم چه بود؟ مطئنا درصورتي كه به آن پي ببريم و عمل كنيم ما هم به آن موفقيت ها و نعمتها ميرسيم. ابتدا گوشه اي از نعمتهايي كه حضرت ابراهيم بدست آورده بود را بررسي ميكنيم: وَمَنْ أَحْسَنُ دِينًا مِّمَّنْ أَسْلَمَ وَجْهَهُ لله وَهُوَ مُحْسِنٌ واتَّبَعَ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَاتَّخَذَ اللّهُ إِبْرَاهِيمَ خَلِيلًا ﴿سوره ۴: النساء آيه ۱۲5﴾ و دين و آئين چه كسي بهتر است از آن كس كه خود را تسليم خدا كند، و نيكوكار باشد و پيرو آئين خالص و پاك ابراهيم گردد و خدا ابراهيم را بدوستي خود انتخاب كرد. وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ ﴿سوره ۶: الأنعام آيه ۷۵﴾ و بسيار نعمتهاي ديگر...
موضوع: غيبت گناه كبيرهدرهر كاري اصل و قاعده، روش اجراي آن عمل است. براي خودداري از گناه بايد بهترين روش را پيش بگيريم كه به بهترين نتيجه برسيم. بهترين روش كتاب خدا و روشهاي پيامبر اسلام (ص) و معصومين عليه السلام است. چه روشي براي مقابله و جلوگيري از غيبت بهترين روش است؟ إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ ﴿سوره ۲۴: النور آيه ۱۵﴾ بخاطر بياوريد زماني را كه به استقبال اين دروغ بزرگ رفتيد، و اين شايعه را از زبان يكديگر ميگرفتيد، و با دهان خود سخني ميگفتيد كه به آن يقين نداشتيد، و گمان ميكرديد اين مساءله كوچكي است در حالي كه نزد خدا بزرگ است! اَلیوَمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دیَنُکم وَ اَتمَمتُ َعلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دینًا
كوله پشتیاش را برداشت و راه افتاد.
علت اينكه خداوند برخي را هدايت و برخي را گمراه ميكند چيست؟وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا صُمٌّ وَبُكْمٌ فِي الظُّلُمَاتِ مَن يَشَإِ اللّهُ يُضْلِلْهُ وَمَن يَشَأْ يَجْعَلْهُ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿سوره انعام آيه ۳۹﴾ آنها كه آيات ما را تكذيب كردند كر و لال در تاريكي ها قرار دارند، هر كس را خدا بخواهد (و مستحق باشد) گمراه ميكند و هر كس را بخواهد (و شايسته بيند) بر راه راست قرار خواهد داد. خدا در آيه فوق چه منظوري را ميخواهد بما برساند؟ منظور از تكذيب آيات كفر نيست. منظور بي توجهي است و مرحله كفر مرحله نهايي تكذيب است. سوال: آيا خداوند در اين كار زور و جبر بكار برده؟ هركس را كه خدا دلش بخواد هدايت كند و هركس رو كه دلش نخواد هدايت نكند! اين بي عدالتي نيست؟ |