امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

Posts Tagged ‘كنترل نگاه’

عفت در فكر و نگاه

قُل لِلمُؤمِنینَ یَغُضُّوا مِن اَبصارِهِم وَ یَحفَظوُا فُرُوجَهُم ذلِکَ اَزکی لَهُم اَنَّ اللهَ خَبیرُ بِما یَصنَعوُنَ
مردان مؤمن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشانرا محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما اصلح است و البته خدا بهر چه کنید کاملاً آگاهست  سوره نور آیه 30

کنترل نکردن چشم از نگاه حرام باعث تحریک شدن غریزه ی جنسی می شود و تحریک غریزه ی جنسی عامل از بین رفتن ایمان و روی آوردن انسان به فساد و فحشا است ، پس لازمه ی ایمان ، حفظ نگاه از حرام است ، چرا که مانع رُشد معنوی انسان می شود ، ضمن اینکه بهترین راه ورود شیطان برای به تباهی کشاندن انسان چشم است .
در حدیثی از حضرت رسول (ص) می خوانیم که چشم کمینگاه شیطان است و چشم پوشی بهترین راه دوری از شهوات است ...! پس گناه را از سرچشمه جلوگیری کنیم و تقوا را از چشم شروع کنیم .

 

Read more...

خود ارضايي و زنا

وَلاتَقرَبُوا الِزَنی اِنَّهُ کانَ فاحِشَهً وَ ساءَ سَبیلا
و هرگز به عمل زنا نزدیک نشوید که کاری بسیار زشت و راهی بسیار ناپسند است. (سوره الاسراء آيه32)

روابط نامشروع جنسی (زنا) گناهی است کبیره که مهمترین عارضه ی آن بی ایمانی و از بین رفتن هویت انسانی می باشد و در کنار این عارضه ی مهم زیانهای فردی ، خانوادگی و اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد (سرچشمه بسیاری از قتل ها، درگیری های خانوادگی، خودکشی ها، فرار از خانه ها، طلاق ها، فرزندان نامشروع و بیماری های خطرناک جنسی) از روابط نامشروع جنسی میباشد.
لذا از خداوند در قرآن این عمل را گناه کبیره به حساب آورده است و به هیچ عنوان رضایت نمیدهد که فردی به زنا آلوده شود و برای تخلف از آن کیفر شدیدی را در نظر گرفته است، چه بسا علت بسیاری از عذاب های دنیوی که نصیب انسان می شود به خاطر انجام این گناه باشد.
در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم که: زنا شش پیامد دارد (سه در دنیا و سه در آخرت) سه پیامد دنیائیش این است که آبرو را میبرد، مرگ را شتاب می بخشد و روزی را می برد و سه پیامد آخرتی اش سختی حسابرسی، خشم خدای رحمان و ماندگاری در آتش است (خصال ص 321 )

 

Read more...

ورود