امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

سومين جلسه ديماه 89 « ترك صله رحم »

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

 

موضوع: گناهان كبيره (ترك صله رحم)

الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَلاَ يِنقُضُونَ الْمِيثَاقَ ﴿سوره رعد آيه 20﴾
همانان كه به پيمان خدا وفادارند و عهد [او] را نمى‏شكنند (20)

وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الحِسَابِ ﴿ سوره رعد آيه 21﴾
و آنان كه آنچه را خدا به پيوستنش فرمان داده مى‏پيوندند و از پروردگارشان مى‏ترسند و از سختى حساب بيم دارند (21)

وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُوْلَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﴿ سوره رعد آيه 25﴾
و كسانى كه پيمان خدا را پس از بستن آن مى‏شكنند و آنچه را خدا به پيوستن آن فرمان داده مى‏گسلند و در زمين فساد مى‏كنند بر ايشان لعنت است و بد فرجامى آن سراى ايشان راست (25)

ابتدا بايد اين نكته را متذكر شوم كه هر بار دستوري از دستورات خداوند را مي خوانيم و يا مي شنويم در واقع با خداوند پيماني بسته ايم و بعد از آن هرگز نبايد آن دستور را زير پا بگذاريم ، زيرا در اين حالت پيمان خود را با خدا شكسته ايم و طبق آيات قرآن لعنت خداوند شامل حالمان شده و از دوزخيان خواهيم بود و لازمه پذيرفتن اين مطالب اين است كه خداوند دروغ نمي گويد و به هر چه وعده داده است عمل مي كند!
خداوند در آيات بالا مي فرمايد: هر كس دستورات مرا زير پا بگذارد و پيمان بشكند مورد لعن خدا خواهد بود و دوزخ بر او واجب خواهد شد.

اما اين چه گناهي است كه خداوند درباره آن اين وعده را داده است؟!

 يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُواْ رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاء وَاتَّقُواْ اللّهَ الَّذِي تَسَاءلُونَ بِهِ وَالأَرْحَامَ إِنَّ اللّهَ كَانَ عَلَيْكُمْ رَقِيبًا ﴿سوره نساء آيه 1﴾
اى مردم از پروردگارتان كه شما را از نفس واحدى آفريد و جفتش را [نيز ] از او آفريد و از آن دو مردان و زنان بسيارى پراكنده كرد پروا داريد و از خدايى كه به [نام] او از همديگر درخواست مى‏كنيد پروا نماييد و زنهار از خويشاوندان مبريد كه خدا همواره بر شما نگهبان است (1)

از اين آيه مشخص مي شود كه آن گناهي كه خداوند درباره آن وعده دوزخ داده و از گناهان كبيره نيز محسوب مي شود ترك صله رحم است.(فراموش كردن خويشاوندان و نسبت به آنها بي توجهي كردن)
خداوند در آيه زير نيز در اين باره مي فرمايد: كسانيكه پيمان خود را با خداوند مي شكنند و و از آنچه خداوند امر به آن فرموده سر پيچي مي كنند از زيانكارانند.

الَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ ﴿سوره بقره آيه 27﴾
همانانى كه پيمان خدا را پس از بستن آن مى‏شكنند و آنچه را خداوند به پيوستنش امر فرموده مى‏گسلند و در زمين به فساد مى‏پردازند آنانند كه زيانكارانند (27)

بنابراين صله رحم يكي از دستورات خداوند است و وظيفه ما اين است كه دستورات خداوند را اجرا كنيم و هرگز از آنها سرپيچي نكنيم كه در غير اينصورت مورد غضب خداوند قرار خواهيم گرفت. اما متاسفانه اين امر (صله رحم) در جامعه كنوني ما به ندرت صورت مي گيرد و به مرور زمان روبه فراموشي است و ما اين امر را يا اصلا فراموش كرده ايم و يا آنرا مساله اي پيش پا افتاده اي مي شمريم غافل از اينكه اين امر يكي از دستورات الهي است و عدم انجام آن از گناهان كبيره است.

حضرت محمد (ص) مي فرمايد: من ضامنم براي كسي كه صله رحم كند، زيرا كه خدا او را دوست دارد و روزي اش را فراخ كند و عمرش را زياد و اورا به بهشت داخل كند.«بحار الانوار»


حال مي خواهيم طبق آيات و روايات بررسي كنيم كه اين خويشاوندان كه خداوند درباره آنها اين وظيفه را براي ما تعيين نموده چه كساني هستند.

 
1- پدر و مادر
2- برادر و خواهر
3- پدر بزرگ و مادر بزرگ
4- بستگان ( عمو ، دايي ، خاله ، عمه و فرزندان آنها )
5- همسايه


از آنجايي كه هر عملي علت هايي دارد مي خواهيم بررسي كنيم كه چه عواملي باعث ترك صله رحم و فاصله افتادن و در نتيجه قطع رابطه ها مي شود.

آسيب هاي صله رحم:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ ﴿سوره حجرات آيه 12﴾
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پاره‏اى از گمانها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏اش را بخورد از آن كراهت داريد [پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‏پذير مهربان است (12)

1- فضولي و تجسس: يكي از اين عوامل فضولي ، دخالت هاي بيجا و تجسس در زندگي ديگران است. در واقع اين كارها باعث مي شود كه ديگران ارتباطشان را با ما كم كرده و در نهايت منجر به قطع رابطه و ترك صله رحم مي شود.بنابراين بايد ياد بگيريم كه در زندگي اقوام و خويشاوندانمان تجسس و دخالت بيجا نكنيم زيرا مسلما خود ما هم از اينكه ديگران در زندگيمان دخالت كنند نارحت مي شويم و همين بس كه هر چه براي خود مي پسنديم براي ديگران هم بپسنديم.

2- تفاخر و تكاثر: به اين معني كه نبايد داشته هاي خود را به رخ ديگران بكشيم و با اين كار باعث خرد شدن شخصيت ديگران و احساس تحقير ديگران در برابر خودمان شويم كه اين عامل در نهايت منجر به  كم رنگ شدن رابطه ها و يا قطع رفت و آمدها خواهد شد.

وَآتِ ذَا الْقُرْبَى حَقَّهُ وَالْمِسْكِينَ وَابْنَ السَّبِيلِ وَلاَ تُبَذِّرْ تَبْذِيرًا ﴿سوره اسراء آيه 26﴾
و حق خويشاوند را به او بده و مستمند و در راه‏مانده را [دستگيرى كن] و ولخرجى و اسراف مكن (26)

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا ﴿ سوره اسراء آيه 27﴾
چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است (27)

3- اسراف: يكي از دلايلي كه باعث فاصله بين خويشاوندان شده اسراف است زيرا اين امر باعث مي شود كسانيكه از نظر مالي ضعيف ترهستند به اين دليل كه نمي تواند با ما همپايي كنند مجبور مي شود رايطه شان را قطع كنند. ما نبايد در ميهماني ها با اسراف كردن (مهيا كردن چند نوع غذا،ميوه و...) موجب احساس حقارت در ديگران شويم  زيرا ممكن است اين امر باعث شود خويشان به اين دليل كه نمي توانند مثل ما ميهماني بگيرند مجبور به قطع ارتباطشان با شوند.

حال كه دلايل ترك صله رحم را شناختيم بياييد با رعايت اين نكات موجب از هم گسستن و يا كم رنگ شدن رابطه ها نشويم و دستمان به گناه( ترك صله رحم) كه از گناهان كبيره نيز هست آلوده نشود و شرمنده خداي خود نشويم.

تكنيك هاي محكم شدن ارتباطاها و جلوگيري از ترك صله رحم:

1- شركت در مراسمات ديگران (شادي و غم)

2- كمك كردن به خوشاونداني كه دچار گرفتاري و مشكل شده اند (طلاق ، ورشكستگي ، حوادث ، بيكاري و...)

3- اهمييت دادن به ارزشهاي ديگران

4- استفاده از تعطيلات و اوقات فراغت به منظور انجام صله رحم و با خبر شدن از حال ديگران

و به خدايي خدا قسم كه اگر ما اين كارها را كه از دستورات خداوند است انجام دهيم ديگر هيچ كس به هنگام مواجه شدن با بزرگترين مشكلات احساس تنهايي نخواهد كرد و دل خوش است كه خويشان و اقوامش مثل كوه پشت سرش هستند و تا آنجايي كه بتوانند كمكش مي كنند.
لازمه انجام اين امور اين است كه هميشه اين نكته را مد نظر داشته باشيم كه داريم با خدا معامله مي كنيم!!

بياييد حتي اگر كسي در حقمان ظلم كرده ، به خاطر رضاي خداوند بدي او را با خوبي جواب دهيم و هرگز مقابل به مثل نكنيم و چه زيباست كاري كه براي رضاي خدا باشد.

وَلَا تَسْتَوِي الْحَسَنَةُ وَلَا السَّيِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِي بَيْنَكَ وَبَيْنَهُ عَدَاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ ﴿سوره فصلت آيه 34﴾
و نيكى با بدى يكسان نيست [بدى را] آنچه خود بهتر است دفع كن آنگاه كسى كه ميان تو و ميان او دشمنى است گويى دوستى يكدل مى‏گردد (34)


خدايا رحمتي كن كه تا زنده ام محبت كنم و محبت ببينم، زيرا مرده نيازي به محبت ندارد...بياييد تا زنده ايم اگر با هم نيستيم لا اقل بياد هم باشيم...
آمين يا رب العالمين

آياتي كه در طول هفته بايد مطالعه كنيم
پنجشنبه: سوره الرعد آيات 19 تا 27 (صفحه 353)
جمعه: سوره النساء آيات 1 تا 6 (صفحه 106)
شنبه: سوره البقره آيات 27 تا 33 (صفحه 7)
يكشنبه: سوره الحديد آيات 19 تا 32 (صفحه 776)
دوشنبه: سوره الاسراء آيات 26 تا 38 (صفحه 401)
سه شنبه: سوره النساء آيات36 تا 42 (صفحه 116)
چهارشنبه: سوره الفصلت آيات 30 تا 38 (صفحه 684)
ثواب قرائت هديه نثار روح مطهر امام حسن عسگري (ع)

 

 


 

مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود