امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

دومین جلسه بهمن 89 « چگونگی ثبت اعمال و حسابرسی در قیامت»

on . Posted in جلسه هاي بهمن 89

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

موضوع: چگونگی ثبت اعمال و حسابرسی در قیامت
بپرهيزيد و بر حذر باشيد از آتشي که حرارتش خيلي زياد و شديد است و قعر جهنم خيلي عميق و گود است و زينت جهنم ، آهن است (آهن گداخته و سرخ شده) و عذابش جديد است ، يعني هر لحظه عوض مي شود و عذاب تازه اي سراغ اهلش مي آيد . جهنم وحشتکده اي است که رحم و مروت در آنجا نيست . در آنجا داد و فرياد هيچ کس به جايي نمي رسد و از غم و اندوه رها نمي شود و هميشه اهل آنجا مغموم و محزون و غمگين و ناراحت هستند .

حضرت محمد (ص): پرهیز از گناه راه سعاتمندی در آخرت است.

 

أَفَحَسِبْتُمْ أَنَّمَا خَلَقْنَاكُمْ عَبَثًا وَأَنَّكُمْ إِلَيْنَا لَا تُرْجَعُونَ ﴿سوره مومنون آیه 115﴾
آيا پنداشتيد كه شما را بيهوده آفريده‏ايم و اينكه شما به سوى ما بازگردانيده نمى‏شويد (115)

يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُّحْضَرًا وَمَا عَمِلَتْ مِن سُوَءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَهَا وَبَيْنَهُ أَمَدًا بَعِيدًا وَيُحَذِّرُكُمُ اللّهُ نَفْسَهُ وَاللّهُ رَؤُوفُ بِالْعِبَادِ ﴿سوره آل عمران آیه 30﴾
روزى كه هر كسى آنچه كار نيك به جاى آورده و آنچه بدى مرتكب شده حاضر شده مى يابد و آرزو مى‏كند كاش ميان او و آن [كارهاى بد] فاصله‏اى دور بود و خداوند شما را از [كيفر] خود مى‏ترساند و [در عين حال] خدا به بندگان [خود] مهربان است (30)

يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتَاتًا لِّيُرَوْا أَعْمَالَهُمْ ﴿سوره زلزال آیه 6﴾
آن روز مردم [به حال] پراكنده برآيند تا [نتيجه] كارهايشان به آنان نشان داده شود (6)

از آیات بالا و بسیاری از آیات دیگر قرآن کریم می توان این نتیجه را گرفت که خداوند انسان را بیهوده خلق نکرده و قطعا و طبق وعده خداوند بعد از این دنیا ، دنیای دیگری نیز هست که جایگاه ابدی ماست و این دنیا به منزله کشتزاری است که باید طبق قوانین الهی (قرآن) در آن کشت کنیم تا بتوانیم محصولی با کیفیت و آنگونه که خداوند انتظار دارد را در آن دنیا برداشت کنیم و قطعا هر کس نتیجه زحمات و تلاش های خود در این کشتزار را خواهد دید. اگر آنگونه که خداوند گفته عمل کنیم محصولمان به فروش رفته و پاداشمان را خواهیم گرفت و در غیر اینصورت محصولمان خریداری نداشته و باید حسرت بخوریم. پس بیایید تا دیر نشده کشتزارمان را آنگونه که خدا دستور داده بکاریم.

فَكَيْفَ تَتَّقُونَ إِن كَفَرْتُمْ يَوْمًا يَجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِيبًا ﴿سوره مزمل آیه 17﴾
پس اگر كفر بورزيد چگونه از روزى كه كودكان را پير مى‏گرداند پرهيز توانيد كرد (17)

السَّمَاء مُنفَطِرٌ بِهِ كَانَ وَعْدُهُ مَفْعُولًا ﴿ سوره مزمل آیه 18﴾
آسمان از [بيم] آن [روز] در هم شكافد وعده او انجام يافتنى است (18)

 إِنَّ هَذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَن شَاء اتَّخَذَ إِلَى رَبِّهِ سَبِيلًا ﴿ سوره مزمل آیه 19﴾
قطعا اين [آيات] اندرزى است تا هر كه بخواهد به سوى پروردگار خود راهى در پيش گيرد (19)

از این آیات می توان به نتیجه رسید که قیامت به قدری ترسناک است که در آن روز کودک از شدت وحشت پیر می شود و آسمانها در هم شکافته می شوند.. اما اینها برای این است که از این آیات اندرز بگیریم و تا دیر نشده به حسابمان رسیدگی کنیم قبل از اینکه به حسابمان برسند!

اما چرا با وجود اینکه این آیات را می خوانیم و می فهمیم باز در گناه کردن پافشاری می کنیم؟!

علت اصلی این است که اولا دستورات خداوند را سر سری می گیریم و فکر می کنیم که دروغ است و در ثانی اعتقادمان  به قیامت ضعیف است و می پنداریم که بر انگیخته نخواهیم شد.

در وصف این موضوع شاعر می گوید:

کدام دانه در زمین فرو رفت که نرست ******* چرا به دانه انسانیت این گمان باشد

اصلا خداوند نمونه های بارزی از رستاخیز را در طبیعت و در وجود خود انسان قرار داده و از انسان می خواهد که در آنها تامل کند. ( خوابیدن: خواب بهتعبیر قرآن نوعی مرگ است و بعد از خواب بیدار می شویم.. موهای سرمان را کوتاه می کنیم و دوباره بر می گردد..ناخن هایمان را کوتاه می کنیم و دوباره بر می گردد و هزاران نمونه دیگر و طبیعت با پاییز شروع به مردن می کند و در زمستان می میرد و در بهار باز زنده می شود.)

آیا اینها همه نمونه هایی نیستند تا ما در آنها تفکر کنیم تا بفهمیم که روزی بر انگیخته خواهیم شد!

از مکافات عمل غافل نشو ******* گنم از گنم بروید جو ز جو

يَوْمَ تَأْتِي كُلُّ نَفْسٍ تُجَادِلُ عَن نَّفْسِهَا وَتُوَفَّى كُلُّ نَفْسٍ مَّا عَمِلَتْ وَهُمْ لاَ يُظْلَمُونَ ﴿سوره نحل آیه 111﴾
[ياد كن] روزى را كه هر كس مى‏آيد [و] از خود دفاع مى‏كند و هر كس به آنچه كرده بى كم و كاست پاداش مى‏يابد و بر آنان ستم نمى‏رود (111)

الْيَوْمَ نَخْتِمُ عَلَى أَفْوَاهِهِمْ وَتُكَلِّمُنَا أَيْدِيهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا كَانُوا يَكْسِبُونَ ﴿سوره یس آیه 65﴾
امروز بر دهانهاى آنان مهر مى‏نهيم و دستهايشان با ما سخن مى‏گويند و پاهايشان بدانچه فراهم مى‏ساختند گواهى مى‏دهند (65)

خداوند دراین آیات می فرماید: در قیامت هر کس برای دفاع از خود زبان باز می کند و می خواهد اعمالی را که انجام داده را کتمان کند اما ما همه آنها را ثبت کرده ایم و آنروز دهانشان را می دوزیم و تمام اعضای بدن لب به سخن می گشایند و بر آنچه انجام داده اند اغراق می کنند و در آنروز هیچ جای عذر و بها نه ای نیست و به آنها گفته می شود که ای سگان چخه.

اما شاید این مطلب به ذهنمان خطور کند که خداوند که ارحم الراحمین است! بله درست است خداوند بخشنده و مهربان است و لی طبق گفته خداوند در قرآن این بخشش شامل آنهایی می شود که بنده خدایند و بنده به این معنی که تسلیم امر خدا بوده و عبادتشان مورد قبول واقع شده و در ضمن لغزشهایی هم داشته اند که خداوند از آنها در می گذرد. و مشکل ما این است که همگی خود را بنده خدا می دانیم درصرتیکه اگر تسلیم امر خدا نباشیم مخلوقیم نه بنده!!

چرا خداوند انسان را در جهنم می اندازد؟!

تَكَادُ تَمَيَّزُ مِنَ الْغَيْظِ كُلَّمَا أُلْقِيَ فِيهَا فَوْجٌ سَأَلَهُمْ خَزَنَتُهَا أَلَمْ يَأْتِكُمْ نَذِيرٌ ﴿سوره ملک آیه 8﴾
نزديك است كه از خشم شكافته شود هر بار كه گروهى در آن افكنده شوند نگاهبانان آن از ايشان پرسند مگر شما را هشدار دهنده‏اى نيامد (8)

قَالُوا بَلَى قَدْ جَاءنَا نَذِيرٌ فَكَذَّبْنَا وَقُلْنَا مَا نَزَّلَ اللَّهُ مِن شَيْءٍ إِنْ أَنتُمْ إِلَّا فِي ضَلَالٍ كَبِيرٍ ﴿ سوره ملک آیه 9﴾

گويند چرا هشدار دهنده‏اى به سوى ما آمد و[لى] تكذيب كرديم و گفتيم خدا چيزى فرو نفرستاده است‏شما جز در گمراهى بزرگ نيستيد (9)

وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ ﴿ سوره ملک آیه 10﴾
و گويند اگر شنيده [و پذيرفته] بوديم يا تعقل كرده بوديم در [ميان] دوزخيان نبوديم (10)

همانگونه که ما آشغال را در سطل زباله می انداریم و جایگاه زباله در سطل زباله است خداوند نیز آنهایی را که مثل حیوان و بسی پست تر از حیوان بوده اند را در زبا له دانی (جهنم) می اندازد زیرا جایگاهشان آنجاست.

«بیایید به خودمان بیاییم و حرکتی کنیم تا فرصت داریم وعمرمان به پایان نرسیده »

البته اگر به خداوند و قیامت ایمان داریم!!

نکته های این بحث:

1- در هنگام انجام عمل ، چه خوب و چه بد دقت کنیم که چه چیزی برای آخرت خود پیش می فرستیم.
2- هنگامی که شیطان شما را برای ارتکاب گناه وسوسه می کند همیشه این موضوع را که روزی در دادگاه الهی باید جزای آنرا بپردازیم در نظر داشته باشیم.

دعای انتهای جلسه
وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا ﴿سوره اسراء آیه 80﴾
و بگو پروردگارا مرا [در هر كارى] به طرز درست داخل كن و به طرز درست‏ خارج ساز و از جانب خود براى من تسلطى يارى‏ بخش قرار ده (80)


آمین یا رب العالمین
آياتي كه در طول هفته بايد مطالعه كنيم
پنجشنبه: سوره آل عمران آيات 25 تا 32 (صفحه 73)
جمعه: سوره المزمل آيات 1 تا 19 (صفحه 830)
شنبه: سوره الانعام آيات 21 تا 32 (صفحه 180)
يكشنبه: سوره المومنون آيات 101 تا 118 (صفحه 493)
دوشنبه: سوره الفرقان آيات 20 تا 30 (صفحه 512)
سه شنبه: سوره النحل آيات 104 تا 114 (صفحه 393)
چهارشنبه: سوره الاسراء آيات 77 تا 89 (صفحه 409)
ثواب قرائت هديه نثار روح مطهر امام حسن مجتبی (ع)



مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود