امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

آیا توسل شرک است؟! آیا شیعیان مشرک اند؟!

on . Posted in پاسخ به شبهات دینی

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

حقیقت توسل:
ابتدا باید این نکته را عارض شوم که خواستن با پرستش کاملا متفاوت است!
خواستن به این معناست که چیزی را از دیگری درخواست کنی مثلا از برادرت پول طلب کنی یا از کسی که مومن تر است بخواهی که تو را به هنگام نماز دعا کند و.. و این هیچگاه به این معنا نیست که شخصی را که از او چیزی طلب کرده ایم خدا می دانیم!

اما پرستش به این معناست که چیزی را خالق و خدای خود بشماری و او را لایق پرستش بدانی و او را عبادت کنی که این با خواستن کاملا متفاوت است.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللّهَ وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ وَجَاهِدُواْ فِي سَبِيلِهِ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿سوره مائده آیه 35﴾
ای کسانیکه ایمان آورده اید و تقوا پیشه می کنید بسوی او وسیله ای برگزینید(سوره مائده آیه 35)

 

توسل به معنای متوسل شدن و وسیله جستن به منظور قرب الی الله می باشد.
آیا توسل شرک است؟!
شرک: شرک به این معناست که برای خداوند شریک قائل شده و به جز خدا دیگری را بپرستی و او را خالق بدانی.
اما توسل نزد ما شیعان که به آن اعتقاد داریم و به پیامبر (ص) و اهل بیتش متوسل می شود اینگونه تعریف می شود: توسل هرگز شریک قائل شدن برای خدا نیست بلکه وسیله جستن برای نزدیک شدن به خدا می باشد و همانطور که می دانید جایگاه انسانها نزد خداوند هرگز یکی نیست بعضی به خدا نزدیکترند و جایگاه بالاتری نسبت به بعضی دیگر در نزد خداوند دارا هستند و نیز می دانیم که دعای آنهایی که درجاتشان نزد خدا بالا تر(پیامبران وامامان) است از انسانهای عادی زودتر به اجابت می رسد بر طبق همین اصل است که ما متوسل می شویم به این معنا که از خداوند می خواهیم که: خدایا به سبب آبرو و جایگاهی که این بندگانت (پیامبران و امامان) نزد تو دارند خواسته ما را اجابت کن .


 آیات زیر تصدیق کننده این ادعای ما شیعیان می باشد:
وَمَا أَرْسَلْنَا مِن رَّسُولٍ إِلاَّ لِيُطَاعَ بِإِذْنِ اللّهِ وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذ ظَّلَمُواْ أَنفُسَهُمْ جَآؤُوكَ فَاسْتَغْفَرُواْ اللّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُواْ اللّهَ تَوَّابًا رَّحِيمًا ﴿سوره نساء آیه 64﴾
و ما هيچ پيامبرى را نفرستاديم مگر آنكه به توفيق الهى از او اطاعت كنند و اگر آنان وقتى به خود ستم كرده بودند پيش تو مى‏آمدند و از خدا آمرزش مى‏خواستند و پيامبر [نيز] براى آنان طلب آمرزش مى‏كرد قطعا خدا را توبه‏پذير مهربان مى‏يافتند (64)
خداوند در این آیه متذکر می شود که: به پیامبران کراماتی داده ایم ( اولا که به همه پیامبران وحی می شد وعیسی مرده را زنده می کرد،موسی ید بیضاء داشت،حضزت محمد (ص) به معراج رفت و... که اینها همه نشان دهنده آن است که آنها درجاتشان از ما انسانهای عادی بالاتر و لذا با ما متفاوتند نزد خداوند) که یکی از این کرامات شفیع شدن است به این معنا که در دنیا و آخرت می توانند عد ه ای را مورد شفاعت خود قرار دهند ودر آیه ای که در بالا ذکر شده خداوند به صراحت اعلام می کند که: اگر پیامبر از آنان طلب آمرزش کند قطعا خداوند آنها را می بخشد واز گناهانشان می گذرد.
و ما شیعیان هرگز در توسل کسی را شریک خدا نمی دانیم و تصدیق کننده این ادعایمان هم این است که ما هرگز به هنگام نماز در تشهدمان نمی گوییم محمد (ص) خداست! بلکه می گوییم محمد(ص) عبد و رسول خداست و یا در دعای توسلمان هیچ گاه پیامبر (ص) و ائمه (ع) را خدا نمی خوانیم بلکه می گوییم: « يا وجيها عند الله اشـفع لنا عند الله »
 به این معنا که ای کسی که نزد خدا آبرومندی شفاعت ما را نزد خداوند کن...

حال و با وجود اینها آیا شفاعت شرک است؟!
آیا شیعیان که متوسل می شوند مشرک اند؟!!

نه مطمئنا اینگونه نیست چون خداوند در قرآن می فرماید: برادران حضرت یوسف نزد پدر (حضرت یعقوب) آمدند و از او خواستند که از پروردگار برای آنها طلب آمرزش کند!

آیا آنها مشرک بودند یا حضرت یعقوب که پیامبر خداست خود را خدا می شمرد؟!!

قَالُواْ يَا أَبَانَا اسْتَغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا إِنَّا كُنَّا خَاطِئِينَ ﴿سوره یوسف آیه 97﴾
گفتند اى پدر براى گناهان ما آمرزش خواه كه ما خطاكار بوديم (97)
قَالَ سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ رَبِّيَ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ ﴿سوره یوسف آیه 98﴾
گفت به زودى از پروردگارم براى شما آمرزش مى‏خواهم كه او همانا آمرزنده مهربان است (98)

در ضمن اگربه اولیاء الله متوسل شدن را شرک بدانیم بنابراین خداوند خود برای خود شریک قائل شده به  این دلیل که روزی که انسان را آفرید به همه فرشتگان دستور داد که بر اوسجده کنند!
اما اینگونه نیست زیرا هر دوی اینها دستور خداست و در قرآن هم مکتوب است و هیچ شباهتی با شرک ندارد بلکه عین توحید است.
بنابراین: طبق موارد گفته شده نه تنها توسل شرک نیست بلکه عین توحید است و هیچ ایرادی برآن نیست.


ما زنده به آنيم كه آرام نگيريم ***** موجيم كه آسودگي ما عدم ماست

 

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود