امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

سومين جلسه آذر 90 « سقوط نكنيم ! »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

سقوط نكنيم

لَو اَنزلنا هذا القُرانَ عَلی جَبَل لَرَاَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِن خَشیَهِ اللهِ وَ تِلکَ الَامثالُ نَضرِ بُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُم یَتَفَکَّرُون :

و اگر ما این قرآن را برای کوه نازل می کردیم مشاهده می کردی که کوه از ترس خدا خاشع و ذلیل متلاشی میگشت و این امثال را برای مردم بیان میکنیم که اهل عقل و فکر شوند .

سـقـوط نـکـنـیـم، اهميت خواسته هاي خدا و تكاليف الهي را درك كنيم

قرآن تکلیفی الهی است که از سوی خداوند به انسان سپرده شده است. تکلیفی مهم و ارزشمند که اگر خداوند آن را به کوه می سپرد و کوه که نماد استواری و قدرت است ارزش و اهمیت آن را درک می کرد ، متلاشی می شد.
امّا محبت و دلبستگی به زندگی مادی باعث شده که ما انسانها خود را از تکلیفی که بر ما سپرده شده دور کنیم و از این موضوع غافلیم که نسبت به عمل به دستورات خدا مکلّف هستیم و روزی به خاطر آیه ، آیه ی آن بازخواست می شویم .
- قرآن را ساده ننگریم ، چون سرچشمه ی نزول این آیات خدای رب العالمین است که تمام عالم هستی را اداره و تربیت می کند، واسطه نزول این آیات جبرئیل امین فرمانده فرشتگان خداوند است و ظرف آن قلب پاک پیامبر خاتم ( ص ) است.

پس این را درک کنیم که بـی تفاوتی و کم ارزش شمردن قـرآن توهین به گوینده آن(خدای یکتا) و توهین به واسطه ی نزول آن (جبرئیل امین) و توهین به تبلیغ کننده آن  (پیغمبرخاتم ( ص )) است، پس هرگز آن را ترک نکنیم.
(نخواندن قرآن ، کم اهمیت شمردن آیات الهی ، ترجیح دادن غیر قرآن به قرآن ، محور قرار ندادن آیات الهی در زندگی، تدبّر نکردن در آن و عمل نکردن به آن همه نمونه هایی از ترک قرآن است)
یادمان باشد: ترک کردن قرآن یعنی: فرار از تکلیفی که بر ما سپرده شده، یعنی اعلام بی نیازی از هدایت خداوند برای رسیدن به سعادت اُخروی.... ! و این یعنی سقوط.

 

فَأَنجَيْنَاهُ وَالَّذِينَ مَعَهُ بِرَحْمَةٍ مِّنَّا وَقَطَعْنَا دَابِرَ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا وَمَا كَانُواْ مُؤْمِنِينَ ﴿سوره ۷: الأعراف آيه ۷۲﴾ به خاطر بياور زماني را كه پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذريه آنها را برگرفت و آنها را گواه بر خويشتن ساخت (و فرمود:) آيا من پروردگار شما نيستم؟! گفتند آري، گواهي مي‏دهيم (چرا چنين كرد؟) براي اينكه در روز رستاخيز نگوئيد ما از اين غافل بوديم (و از پيمان فطري توحيد و خداشناسي بيخبر).

خداوند قرآن را طراحي كرده تا ما سليقه شخصي خود را كنار بگذاريم و تعريف واحدي از خداپرستي بدست آورم. هركس ديدي با توجه به نفس و تفكرات خود ارائه ميدهد. شخصي ممكن است كه بگويد از نظر من فقط انسان باشي كافي است. شخصي ديگر ميگويد من ورزش را عبادت ميدانم و شخصي ديگر ميگويد كه اگر از ديوار مردم بالا نرويم كافي است... هركسي خدا و خداپرستي را تعريف مي‌كند. در يك كارخانه هر شخص تمايل دارد ساعت خاصي به سر كار بيايد اما رئيس كارخانه ساعت مشخصي را تعيين كرده. قرآن قانون عمومي ديني ما است.

در هر خانه اي قرآن حضور دارد. اما براي ما عظمت اين قرآن و معجزه بودن آن بفراموشي سپرده شده..

لَا يَسْتَوِي أَصْحَابُ النَّارِ وَأَصْحَابُ الْجَنَّةِ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ هُمُ الْفَائِزُونَ﴿سوره ۵۹: الحشر آيه ۲۰﴾ هرگز اصحاب دوزخ و اصحاب بهشت يكسان نيستند، اصحاب بهشت رستگار و پيروزند.

لَوْ أَنزَلْنَا هَذَا الْقُرْآنَ عَلَى جَبَلٍ لَّرَأَيْتَهُ خَاشِعًا مُّتَصَدِّعًا مِّنْ خَشْيَةِ اللَّهِ وَتِلْكَ الْأَمْثَالُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ ﴿سوره ۵۹: الحشر آيه ۲۱﴾ اگر اين قرآن را بر كوهي نازل مي‏كرديم مي‏ديدي كه در برابر آن خشوع مي‏كند و از خوف خدا مي‏شكافد! و اينها مثالهائي است كه براي مردم مي‏زنيم تا در آن بينديشند.

چه چيز باعث متلاشي شدن كوه در برابر آيات خدا مي‌شود؟ روز جزا خداوند بابت تك به تك آيات از ما جواب مي‌خواهد. اين تكليفي كه خداوند از ما خواسته باعث ترس كوه و دگرگون شدنش مي‌شود.اگر اين ديد را نداشته باشيم كه آيات براي خود من نازل شده و آن را براي ديگران تصور كنيم و يا بعنوان يك نماد به آن بنگريم در اجراي آن تلاشي نمي‌كنيم.

اللَّهُ نَزَّلَ أَحْسَنَ الْحَدِيثِ كِتَابًا مُّتَشَابِهًا مَّثَانِيَ تَقْشَعِرُّ مِنْهُ جُلُودُ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ ثُمَّ تَلِينُ جُلُودُهُمْ وَقُلُوبُهُمْ إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ ذَلِكَ هُدَى اللَّهِ يَهْدِي بِهِ مَنْ يَشَاءُ وَمَن يُضْلِلْ اللَّهُ فَمَا لَهُ مِنْ هَادٍ ﴿۲۳﴾ خداوند بهترين سخن را نازل كرده، كتابي كه آياتش (از نظر لطف و زيبائي و عمق محتوا) همانند يكديگر است، آياتي مكرر دارد (تكراري شوق انگيز) كه از شنيدن آياتش لرزه بر اندام كساني كه از پروردگارشان خاشعند مي‏افتد سپس برون و درونشان نرم و متوجه ذكر خدا مي‏شود، اين هدايت الهي است كه هر كس را بخواهد با آن راهنمائي مي‏كند، و هر كس را خداوند گمراه سازد راهنمائي براي او نخواهد بود!

اگر توسط اين كتاب مي‌خواهيم به رستگاري برسيم بايد بدانيم كه اگر در مدرسه دنيا به تكاليف خود عمل نكنيم در نهايت بدون شك مردود مي‌شويم... آيا نبايد از آيات درس بگيريم؟

سوره ۷۸: النبأ آيات 21-28

جهنم كمين گاهي است بزرگ!

و محل بازگشتي براي طغيانگران!

مدتهاي طولاني در آن مي‏مانند.

در آنجا نه چيز خنكي مي‏چشند، و نه نوشيدني گوارايي.

جز آبي سوزان و مايعي از چرك و خون!

اين مجازاتي است موافق و مناسب (اعمال آنها).

چرا كه اميدي به حساب نداشتند.

و آيات ما را به كلي تكذيب كردند.

و ما همه چيز را احصا و ثبت كرده‏ايم.

اگر جنبه تكليف به اين آيات نگاه كنيم روش عبادت و زندگي خود را با اين كتاب تنظيم خواهيم كرد.

وَابْتَغِ فِيمَا آتَاكَ اللَّهُ الدَّارَ الْآخِرَةَ وَلَا تَنسَ نَصِيبَكَ مِنَ الدُّنْيَا وَأَحْسِن كَمَا أَحْسَنَ اللَّهُ إِلَيْكَ وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِي الْأَرْضِ إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ ﴿سوره القصص آيه ۷۷﴾ و در آنچه خدا به تو داده سراي آخرت را جستجو كن، بهره‏ات را از دنيا منما، و همانگونه كه خدا به تو نيكي كرده است نيكي كن و هرگز فساد در زمين منما كه خدا مفسدان را دوست ندارد.

 

متاسفانه ما دايره زندگيمان را برعكس چيده ايم و از هرچه خدا بما داده دنيا را جستوجو ميكنيمو درنهايت اگر جايي براي خدا باقي مانده بود..

وَلَقَدْ ذَرَأْنَا لِجَهَنَّمَ كَثِيرًا مِّنَ الْجِنِّ وَالإِنسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لاَّ يَفْقَهُونَ بِهَا وَلَهُمْ أَعْيُنٌ لاَّ يُبْصِرُونَ بِهَا وَلَهُمْ آذَانٌ لاَّ يَسْمَعُونَ بِهَا أُوْلَئِكَ كَالأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُوْلَئِكَ هُمُ الْغَافِلُونَ ﴿سوره ۷: الأعراف آيه ۱۷۹﴾ به طور مسلم گروه بسياري از جن و انس را براي دوزخ آفريديم، آنها دلها (عقلها)ئي دارند كه با آن (انديشه نمي‏كنند و) نمي‏فهمند و چشماني دارند كه با آن نمي‏بينند و گوشهائي دارند كه با آن نمي‏شنوند، آنها همچون چهار پايانند، بلكه گمراه تر اينان همانا غافلانند (زيرا با اينكه همه گونه امكانات هدايت دارند باز هم گمراهند).

غفلت و كوتاهي در دستورات و راهكارهاي خداوند باعث اين شده عده ي بسيار از انسانها و جنيان به جهنم حركت كنند...

وَلَقَدْ صَرَّفْنَا فِي هَذَا الْقُرْآنِ لِيَذَّكَّرُواْ وَمَا يَزِيدُهُمْ إِلاَّ نُفُورًا ﴿سوره ۱۷: الإسراء آيه ۴۱﴾ما، در اين قرآن انواع بيانات موثر را آورديم تا متذكر شوند، ولي (گروهي از كوردلان) جز بر نفرتشان نمي‏افزايد.

 

وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى ﴿سوره ۲۰: طه آيه ۱۲۴﴾ و هر كس از ياد من رويگردان شود زندگي تنگ (و سختي) خواهد داشت، و روز قيامت او را نابينا محشور ميكنيم.

قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَى وَقَدْ كُنتُ بَصِيرًا ﴿۱۲۵﴾ مي گويد: پروردگارا! چرامرا نابينا محشور كردي ؟ من كه بينا بودم!

قَالَ كَذَلِكَ أَتَتْكَ آيَاتُنَا فَنَسِيتَهَا وَكَذَلِكَ الْيَوْمَ تُنسَى ﴿۱۲۶﴾ ميفرمايد: اين بخاطر آن است كه آيات من به تو رسيد و آنها را فراموش كردي. امروز نيز تو فراموش خواهي شد!

زماني كه به سليقه شخصي خود چيدمان زندگيمان رو تنظيم ميكنيم و با اينكار به خدا ميگوييم كه برنامه ما موثرتر و منظم تر از خداست بايد زندگي پس از مرگمان را هم اگر مي‌توانيم خودمان تضمين كنيم!!!

قـرآن عـزیـز مـن ، خـیـلـی شـرمـنـده ام:

اگر از تو آواز مرگ ساخته ایم که هر وقت در کوچه مان صدای آواز قرآن بلند می شود همه از هم می پرسند: چه کسی مرده است ... !
چه اشتباهی ! چه غفلت بزرگی ! که می پنداریم خدا تو را برای مردگان نازل کرده است. قـرآن عزیز من ، خیلی شرمنده ام:
اگر تو را از یک نسخه عملی به یک نسخه اضافه ی موزه نشین مبدل کرده ایم!
یکی ذوق می کند که تو را بر روی برنج نوشته ! یکی ذوق می کند که تو را فرش کرده! یکی ذوق می کند که تو را با طلا نوشته! و یکی بر خود می بالد که تو را در کوچکترین قطعه ممکن منتشر کرده! آیا واقعاً خدا تو را فرستاده تا موزه سازی کنیم!
قـرآن عزیز من ، خیلی شرمنده ام:
آیا آنان که تو را می خوانند و تو را می شنوند آنچنان بر پایت می نشینند که خلایق به پای موسیقی های روزمره می نشینند!
قـرآن عـزیـز اگر چند آیه از تـو را به یک نفس بخوانند ، مستمعین همه فـریاد می زنند ( احسنت ! ) گویی مسابقه نفس است.
قـرآن عزیز من، خیلی شرمنده ام:
اگر به یک فستیوال مبدل شده ای! حفظ کردن با شماره صفحه! خواندن تو از آخر به اول! این یک معرفت است یا رکورد گیری ! ای کاش آنان که تو را حفظ کرده اند، حفظ کنی!
تا اینچنین تو را اسباب مسابقات هوش نکنند!
قرآن عزیز خوش به حال هر کس که دلش رحلیست برای تو! آنانکه وقتی تو را می خوانند چنان دقت می کنند گویی که قرآن همین الان بر ایشان نازل شده است. جایی در پشت ذهنت به خاطر بسپار که اثر انگشت خدا بر همه چیز هست!
به امید روزیکه قـرآن را بخوانیم ، بفهمیم و به دستوراتش عمل کنیم.

 

تـلاوت نـور ( قـرائت آیـات قـرآن در این هفته )

1 : سـوره الحشر آیـات  15 تا 24 ( صفحه 788 )
2 : سـوره الزّمر آیـات 18 تا 28 ( صفحه  657 )
3 : سـوره الاسراء آیـات  18 تا  38 ( صفحه 399)
4 : سـوره الشعراء آیـات  208 تا 227 ( صفحه 534 )
5 : سـوره الرعد آیـات  30 تا 37  ( صفحه 355 )
6 : سـوره الانسان آیـات  21 تا 31 ( صفحه  840 )
7 : سـوره الشعراء آیـات 178 تا 206  (صفحه 532 )



این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود