امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

وظیفه مدیریتی مرد در خانواده / جلسه 30 فروردین 91

on . Posted in جلسه های فروردین 91

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

وظیفه مرد در مدیریت خانواده

یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوُ قُوا اَنفُسَکُم وَاَهلیکُم نارَا

ای کسانی که ایمان آورده اید ( در اطاعت حق بکوشید ) و خود را با خانواده ی خویش از آتش دوزخ نگاه دارید ( آیه6 سوره تحریم )

مـهـارتـهـا و تـکـنیـکـهـای شیوه‌ی مدیریت در خانواده:

1. توجیهی برخورد شود:

وقتی می‌خواهید همسر خود یا یکی از اعضای خانواده خود را از کار بدی نهی کنید با توضیح دادن دلایل مخالفت خود، موضوع را به نحوی طرح کنید که قدرت تعقل و تفکر در او بیدار شود، تا علت مخالفت شما را کاملاً درک کند، تا در انجام خواسته ی شما کوتاهی نکند.

2 . دستوری و جدی برخورد کنید:

وقتی حل مشکل از راه های مسالمت آمیز و توجیهی سود نبخشید ( در صورت تاثیر نگذاشتن موعظه ) دستوری و جدی برخود کنید، چرا که همیشه نرمی و مؤعظه کار ساز نیست و گاهی کمی سخت گیری لازم است.

درشتی و نرمی به هم در بر است         چو جراح که تیغ زن و مرهم نه است

3 . در کارها از خانواده خود مشارکت بگیرید:

برای رشد همه جانبه ی فکری و شخصیتی در محیط خانواده زمینه را به وسیله ی مشارکت و مشورت گرفتن در کارها آماده سازید. ضمن اینکه مشارکت گرفتن در امور زندگی هم به طرف مقابل ارزش و بهاء می دهد و هم ارزش و جایگاه شما را به عنوان مدیر خانواده بالا می برد.

4 . انجام بعضی از مسئولیت ها و کارها را به خانواده واگذار کنید ( تضمین اختیار ):

همه‌ی بار مسئولیت زندگی را به تنهایی به دوش نکشید، چرا که باعث استرس و افسردگی شما می‌شود، اگر توان انجام کار یا مسئولیتی را در اعضای خانواده خود می بینید ( در صورت تمایل فرد ) انجام آن را واگذار کنید که هم باعث بالا رفتن اعتماد به نفس در فرد مقابل می شود و هم بار مسئولیت بین اعضای خانواده تقسیم میشود.

نکته: ( کارهایی را واگذار کنید که انجام آن را در حد توان آنها می بینید )

*رسول اكرم صلى الله عليه و آله : رسول خدا صلى الله عليه و آله اين آيه را تلاوت فرمودند: «خود و خانواده تان را از آتش دوزخ حفظ كنيد»، گفتند: اى رسول خدا! چگونه خانواده مان را از آتش دوزخ حفظ كنيم؟ فرمودند: به آنچه خدا دوست دارد امرشان كنيد و از آنچه خدا نمى پسندد، نهي شان نمائيد.( الدرّالمنثور، ج6، ص244)

*رسول اكرم صلى الله عليه و آله : بهترين شما كسى است كه براى خانواده اش بهتر باشد، و من از همه شما براى خانواده ام بهترم، زنان را گرامى نمى دارد، مگر انسان بزرگوار و به آنان اهانت نمى كند مگر شخص پَست و بى مقدار.   (  نهج الفصاحه، ح 1520 )

* رسول اكرم صلى الله عليه و آله : مرد، سرپرست خانواده است و درباره آنان از او سئوال مى شود و زن، سرپرست خانه شوهرش و فرزندان اوست و درباره آنان از وى سئوال مى شود.( صحيح بخارى، ج3، ص125)

* رسول اكرم صلى الله عليه و آله : بهترين مردان امّت من كسانى هستند كه نسبت به خانواده خود خشن نباشند و اهانت نكنند و دلسوزشان باشند و به آنان ظلم نكنند.( مكارم الأخلاق، ص 216)

*امام صادق عليه السلام : هر كس به شايستگى در حقّ خانواده اش نيكى كند، عمرش طولانى مى شود. (كافى، ج2، ص105، ح11)

*امام صادق عليه‏السلام : مؤمن همواره خانواده خود را از دانش و ادب شايسته بهره مند مى سازد تا همه آنان را وارد بهشت كند.( مستدرك الوسايل، ج12، ص201، ح13881)

*رسول اكرم صلى الله عليه و آله : مؤمن به ميل و رغبت خانواده اش غذا مى خورد ولى منافق ميل و رغبت خود را به خانواده اش تحميل مى كند.( كافى، ج4، ص12، ح6)

*رسول اكرم صلى الله عليه و آله : رسول خدا صلى الله عليه و آله اين آيه را تلاوت فرمودند: «خود و خانواده تان را از آتش دوزخ حفظ كنيد»، گفتند: اى رسول خدا! چگونه خانواده مان را از آتش دوزخ حفظ كنيم؟ فرمودند: به آنچه خدا دوست دارد امرشان كنيد و از آنچه خدا نمى پسندد، نهي شان نمائيد.( الدرّالمنثور، ج6، ص244)

*امام صادق عليه السلام : مرد در خانه و نسبت به خانواده اش نيازمند رعايت سه صفت است هر چند در طبيعت او نباشد: خوشرفتارى، گشاده دستى به اندازه و غيرتى همراه با خويشتن دارى.( تحف العقول، ص 322)

*رسول اكرم صلى الله عليه و آله : زن شايسته يكى از دو عامل پيشرفت خانواده است.( بحارالأنوار، ج103، ص238، ح39)

*امام سجاد عليه‏السلام : حق زن اين است كه بدانى خداوند عزوجل او را مايه آرامش و انس تو قرار داده و اين نعمتى از جانب اوست، پس احترامش كن و با او مدارا نما، هر چند حق تو بر او واجب‏تر است اما اين حق اوست كه با او مهربان باشى. (من لايحضره الفقيه، ج 2، ص 621، ح 3214)

*امام على عليه السلام : كارى كه در توان زن نيست به او مسپار زيرا او چون گُلى است (ظريف و آسيب پذير) نه قهرمان و كار فرما. (نهج البلاغه، نامه 31)

آیات مرتبط با موضوع مدیریت خانواده برای قرائت

1 : سـوره النساء آیـات  34 تا 42 ( صفحه 116 )
2 : سـوره النساء آیـات 16 تا 21 ( صفحه  111 )
3 : سـوره المائده آیـات1 تا  4 ( صفحه 147)
4 : سـوره ص آیـات  21 تا 30 ( صفحه 647)
5 : سـوره الرم آیـات  11 تا 21  ( صفحه 575 )
6 : سـوره التحریم آیـات  6 تا 12 ( صفحه  808 )
7 : سـوره الزمر آیـات 9 تا 18 (صفحه 656 )

نکات بسیار بیشتری درباره وظایف مرد در فایل صوتی بررسی شده

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود