امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

شهادت امیرالمومنین علی(ع) بر عموم مسلمین تسلیت باد

on . Posted in ولادت ها و جشن ها

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

shahadat-emam-ali-01.jpg - 183.06 Kb

امشب ...
از آسمان باران انا انزلنا بر فرق زمین می بارد ...
امشب چشمانم را با آب توبه می شویم
و کلام قرآن در دهانم می ریزم
تا خواب چشمانم را نیازارد ...

 

نام : علي

لقب : مرتضي

کنيه : ابوالحسن

نام پدر : عمران ابوطالب

نام مادر : فاطمه

تاريخ ولادت : 13 رجب ( 23 سال قبل از هجرت )

محل ولادت : مکه مکرمه خانه خدا

مدت امامت : 30 سال

مدت عمر: 63 سال

تاريخ شهادت : 21 رمضان المبارک سال 40 قمري

علت شهادت : تحريکات قطام

نام قاطل : عبدالرحمن بن ملجم

محل دفن : نجف اشرف

شهادت :

در سال چهارم هجري جماعتي از خوارج در مکه جلسه اي تشکيل دادند ومسئول تمامي اختلافات موجود در جامعه را سه نفر دانستند که قرار شد که هر سه را اعدام بنمايند که بدين منظور عبدالرحمن بن ملجم مرادي مسئوليت بشهادت رساندن امام علي (ع) را به عهده گرفت ودومي مسئوليت بهلاکت رساندن معاويه در شام را وسومي کشتن عمروبن عاص را در مصر .

عبدالرحمن بن ملجم راهي کوفه ميشود ، در کوفه با دختري بنام قطامه که دو برادرش در جنگ نهروان بدست امام علي (ع) کشته شده بود ، برخورد کرده وعاشق وي ميشود ، قطامه، مهريه خود را کشتن امام علي (ع) قرار مي دهد ، عبدالرحمن بن ملجم در سحرگاه 19 رمضان سال 40 هجري ، هنگامي که امام در محراب عشق مشغول راز ونياز بامحبوب خود بود ، با ضربت بر فرق امام ، فرق امام را ميشکافد و... امام در لحظه اي که ضربت بر فرق مبارکش وارد شده ( با حالي که حاکي از به نتيجه رسيدن بارسنگيني را از دوش بر زمين گذاشتن وراحت شدن است ) فرياد برآورد : "فزت برب الکعبه "بخداي کعبه که رستگار شدم .

دادو فرياد ، يا علي را کشتند شروع ميشود ،ا بن ملجم که فصد فرار داشته در خارج از مسجد بوسيله مردم دستگير ميشود.

براي امام به تجويز طبيب شير مي برند ، امام ميفرمايد که بر اي ابن ملجم هم از همين شير ببريد وبه او کاري نداشته باشيد ، اگر زنده ماندم خود ميدانم واگر نه ، با همان ضربه او را قصاص کنيد .

امام در عصر روز 21 ماه رمضان سال 40 هجري بر اثر عمق زخم وزهري که وارد بدن وي بوسيله شمشير شده بود در حالي که با خداي خويش در راز ونياز ودر حال نماز بود ، جان به جان آفرين تسليم کرد .

"انا لله وانا اليه راجعون " پيکر شريفش را به نجف اشرف برده وهمان جا بخاک سپردند .

گذري کوتاه بر وصاياي امام علي (ع) :

از خدابترسيد وپيروان دنيا نگرديد ، هر چه در قرآن است عمل کنيد ، قبل از آنکه ديگران بر شما سبقت بگيرند .

وضو را شاداب بگير .

خدا را در قرآن بنگريد .

خدا را در نماز که ستون دين است بنگريد .

خدا را روزهاي رمضان شاهد گيريد که روزه سپر آتش است .

پس از قرآن واحاديث نبوي ، سخني بالاتر از سخنان امام علي (ع) در دست امت نمي باشد که ... همه مرواريد است ودور از خاک وخاشاک ودر اين درياي مملو از درّ وگوهر ومرواريد عده بسياري راز مورخان سعي در جمع آوري وشرح وتوضيح سخنان امام نموده اند وليکن در اين ميان تنها سيد شريف رضي استکه توانسته اين مجموعه را بطور احسن گرد هم آورد ونام آن را نهج البلاغه ناميده است واين مجموعه را ميتوان کاملترين وموثق ترين جمع آوري دانست .

سخناني گوهر بار از امام علي (ع):

1- سستي درجهاد

اگر امروز از خانه هايتان در مقابل دشمن دفاع نکنيد ، بعداً از کدام خانه دفاع خواهيد کرد ؟ و با کدام امامي بعد از من به جهاد خواهيد رفت ؟

2- حکومت :

اي مردم ، کسي به کار خلافت وحکومت سزاوارتر است که از همه مردم بر آن کار تواناتر « در امور سياسي وحل وفصل مسائل وامور خارجي » وبه امر خداوند از همه آنان داناتر باشد « از نظر حکم شرع ودين الهي -فقه » حال اگر فتنه انگيزي به فتنه گري بپردازد ، بايد نکوهش شود وخواسته شود تا به حق باز گردد. اگر خودداري نمود بايد کشته شود .

3- وحدت :

پس دست خدا با جماعت است ، پس دوري کنيد از اختلافات وجدائي ، زيرا آنکه از جمع مردم جدا شود شيطان براو دست يابد . چنانکه گوسفند جدا شده از گله نصيب گرگ ميشود ، هوشيار باشيد هرکه شما را به راهي بخواند که تفرقه واختلاف در آن باشد او را بکشيد اگر چه خود من باشم .

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود