امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

رمضان در جهان اسلام

on . Posted in فرهنگی

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

رمضان در جهان اسلام

آیین سنتی ماه رمضان همپای تمامی اعیاد و و آداب سنتی در جهان ماهیت فرهنگی به خود گرفته است.در هر گوشه ای از جهان كه مسمانی هست ماه رمضان در ظرف فرهنگ بومی آن منطقه قرار می گیرد و آن چنان با سنتهای محلی خو می گیرد كه به سختی می توان ماه رمضان را تنها یك مراسم دینی دانست.سنتهای روزه داری در تلفیق با فرهنگ و سنتهای اجتماعی در هر جامعه ای شكلی خاص به خود گرفته است. بطوریكه آداب روزداری به جزئی از نشانه های مردمشناسی یك ملت تبدیل شده است. این آداب خوراكیهای گوناگون و مراسمهای مختلفی از افطار تا سحر را شامل می شود.این گزارش با جستجو در میان خبرهایی كه در رسانه های جهان پیرامون ماه رمضان منتشر شده گوشه هایی از مردمشناسی آیین رمضان را به نمایش می گذارد.

تركیه:

كشوری مسلمان با دولتی لائیك است.رستورانهای مك دونالد باز است.گرچه مسلمانان تركیه به احترام ماه رمضان رستورانهای خود را بسته اند اما هیچ كس را دربستن یا باز گذاشتن رستوران اجباری نیست.بازار بزرگ استانبول و مسجد ایاصوفیه در هنگام افطار حال و هوایی دیدنی دارد.روزه داران با خوردن كباب تركی و چای روزه خود را می گشایند و برای اقامه نماز به باشكوه ترین مسجد تركیه می روند.در مسجد جای سوزن انداختن هم نیست.اینجا هر كسی با دوستان و اشنایان خود به مسجد امده است.رمضان شبهای استانبول را رونق بخشیده،كاسبی و خرید و فروش تا حوالی سحر ادامه دارد.

شبكه های تلویزیونی تركیه بر حجم برنامه های تفریحی خود افزوده اند.بزرگترین برنامه ای كه این روزها طرفداران فراوانی پیدا كرده(پاپ استار)است.در این برنامه مردم عادی صدای خود را برای خوانندگی امتحان می كنند و هیئت داوران نیز هر بار تعدادی از شركت كنندگان را غربال می كند.همچنین كانالهای تركیه برنامه ها مذهبی در هنگام افطار و سحر تدارك دیده اند.مردم مسلمان تركیه به ماه رمضان بسان یك جشن ملی می نگرند.

اندونزی:

پس از غروب آفتاب كلوپهای شبانه،اتاقهای ماساژ،و مكانهای سرگرمی باز می شود.كافه های و رستورانها از انبوه مشتریان سرازیر شده به این مراكز پر می شوند.در قسمت غربی شهر جاكارتا هزارو یك كلوپ شبانه وجود دارد كه به احترام ماه رمضان تا زمان افطار بسته می مانند. در طی ماه مبارك رمضان رستورانها از عرضه مشربات الكلی خود داری می كنند.رستوران چینی ها نیز تا زمان افطار بسته است.شادمانی های شبانه،تفریحات،بازیهای مختلف،غذاهای دریایی همه و همه جزئی از فرهنگ مردم اندونزی هنگام ماه رمضان است.

مالزی:

با آن كه مردم مسلمان مالزی مردمی مدرن به حساب می آیند،اما ماه رمضان باشكوهی را برگزار می كنند اكثر زنان در ماه رمضان اوقات خود را در مساجد مدرن و زیبای مالزی می گذرانند.آنها در مساجد قرآن تلاوت می كنند و نماز می خوانند.مساجد كوچك فراوانی در مالزی وجود داردكه از مشتاقان خانه خدا

لبریز است.بسیاری از زنان همراه خانواده خود در مساجد حضور پیدا می كنند.در جشنهای خانوادگی كه به مناسبت ماه رمضان بر پا می شود،كودكان قرآن را از بر می خوانند و به همین خاطر از سوی بزرگترها ی خانواده هدیه ای دریافت می كنند. چلو گوشت،چلو مرغ و فرنی از معروفترین غذاهایی است كه درزمان افطار تناول می شود.عید فطر بزرگترین جشن در مالزی است.به هنگام عید فطر مردم مالزی سه روز متوالی جشن می گیرند.

فرانسه:

در پاریس صندوقهای جمع آوری كمكهای خیریه و صدقه در فروشگاهها و سوپر ماركتها قرار داده شده.از سال 2002 جامعه مسلمانان فرانسه فعالیتهای خیریه خود را آغاز كرد.و اكنون فعالیتهای خود در میان 22 كشور اسلامی گسترش داده و بسته های كمكهای خیریه خود را بدانجا می فرستد.جمع آوری كمكهای خیریه از طریق صندوق اعانات مربوط به یك سنت قدیمی در جنوب بوردو فرانسه است كه اكنون به عنوان سنت مسلمانان تبدیل شده است.

سوئد:

مسلمانان این كشور در برگزاری ماه رمضان بسیار كوشا هستند.در این ماه غذاهای عربی فروش ویژه ای پیدا می كنند.در این كشور مسلمانان در آزادی كامل به انجام فرایض دینی خود

می پردازند.ماهوارهای عربی به آنها كمك می كند تا در جریان زمانهای افطار و سحر قرار گیرند.غذاهای لذیذ و كلوچه های خوشمزه بهمراه نوعی سوپ سبزیجات هنگام افطار در رستورانهای عربی مشتریان فراوانبی دارد.بزرگترین مشكل جامعه مسلمانان سوئد دیدن ماه در آسمان برای تشخیص به پایان رسیدن ماههای عربی است.به علت هوای همیشه ابری و بارانی سوئد این امكان هیچ وقت میسر نمی شود.مسلمانان در سوئد مجبورند،از محاسبات نجومی كشورهای عربستان،ایران و مصر برای دیدن ماه استفاده می كند.اسلام دومین مذهب رسمی پس از مسحیت در سوئد است

عربستان:

بیش از 18 میلیون نفر در عربستان از طریق پیغام متنی موبایل(اس ام اس)از حلول ماه رمضان مطلغ می شوند.در این پیغام با آروزی خوشحالی و سعادت آغاز ماه رمضان اطلاع داده شده است.از(اس ام اس)برای اطلاع رسانی در مورد حلول ماه شوال وعید فطر نیر استفاده خواهد شد.عربستان با آن كه به سرعت به سمت استفاده از تكنولوژی روز پیش رفته اما هنوز به عادتهای شرعی خود پایبند است.رستورانهای آمریكایی مك دونالد تا غروب آفتاب بسته است.روزنامه های عربستان نیز صفحه ویژه ای را برای پاسخ به سوالات شهروندان در مورد ماه رمضان تدارك دیده اند.در روزنامه المدینه سوال شده آیا بوسیدن همسر و شنا در ماه رمضان اشكال دارد و پاسخ داده شده،خیر اما در شنا نباید سر را به زیر آب برد.


امارات عربی متحده:

در كشور خلیفه نشین امارات سفره های رنگارنگ به هنگام افطار در ابوظبی،شارجه و دوبی گسترده شده.روزه دارانی كه از توانایی مالی خوبی برخوردار نیستند میهمان دولت امارات هستند.سنت افطاری دادن در میان عربها رواج فراوانی دارد

در ماه رمضان پس از افطار اگر كانال ماهواره های عرب ست را دنبال كنید به انبوه سریالهای خانوادگی بر می خورید.گلف نیوز می نویسد:«پس از آن كه عربها روزه خود را باز می كنند پای تلویزیون می نشینند و سریال مورد علاقه خود را تماشا می كنند.

موضوع اصلی این سریالهای كمدی،نمایشی را افراط گریهای اجتماعی،فقر،

دختران شوهر نكرده،چند همسری و مواد مخدر تشكیل می دهد.»

سریالهای سرگرم كننده بخشی از ویژه برنامه های كانالهای عربی است كه به«سرگرمیهای رمضان»مشهور است.اخیر این سریالها ماهیت سیاسی پیدا كرده و بسیار پر طرفدار شده است.سال گذشته محبوبیت یك سریال مصری كه دررابطه با اعراب واسرائیل ساخته شده بود باعث اعتراض اسرائیل شد. امسال یكی از سریالهای شبكه عرب ورد با هزینه سنگین 3 میلیون دلار تهیه شده است. این فیلم درباره خاطرات یك عراقی و كشته شدن هزار نفر از هموطنانش در رژیم گذشته است.

ایالات متحده آمریكا:

ایالت نیو جرسی كه مسلمانان زیادی را در خود جای داده

ماه رمضان حال و هوای دیگری دارد. هر چند پس از 11 ستامبر آنان تحت فشار فراوانی قرار گرفته اند.مردم مسلمان آمریكا هنگام افطار گوشت بره،برنج و نان مصرف می كنند

آنها این ماه را جشن می گیرند به دیدار یكدیگر می روند به كودكان هدیه می دهند و

ماه رضان را گرامی می دارند. اقامه نماز در مساجد،تلاوت قرآن در ماه میهمانی خداوند بسیار رواج دارد.در صفحه اول سایت دانشگاه ستون هال حلول ماه رمضان اعلام شده است.دانشجویان مسلمان این دانشگاه مراسم افطار و اقامه نماز خود رادر این دانشكده بر پا می كنند.


نقل از کتابخانه الکترونیکی تبیان

مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود