امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

جلسه های شهریور 89

در اين مجموعه متن تمامي جلسات برگذار شده در شهریور ماه يك هزارو سي‌صد و هشتاد و نه را شاهد خواهيد بود.

پرینت

جلسه اول شهریور89 «تاثیر نماز در زندگی دنیوی»

on . Posted in جلسه های شهریور 89

امتیاز کاربران

موضوع: تاثیر نماز در زندگی

«سوره عنکبوت آیه 45»

و نماز را به جای آر که همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت و منکر باز میدارد و همانا ذکر خدا بزرگتر است و خدا به هر چه کنید آگاه است.

خداوند در قرآن می فرمایید: کسانی مرتکب گناه می شوند که از یاد من غافلند و از آنجایی که نماز راه ارتباط و گفتن ذکر  خداست مانع از غفلت و در نتیجه انجام گناه می شود.«سوره اعراف آیه 179»

پرینت

جلسه دوم شهریور89«شب قدر و دعا»

on . Posted in جلسه های شهریور 89

امتیاز کاربران


موضوع: شب قدر و دعا

معنا و ماهیت حقیقى شب قدر چیست؟

«قدر» در لغت به معناى اندازه و اندازه‏گیرى است. «تقدیر» نیز به معناى اندازه‏گیرى و تعیین است. اما معناى اصطلاحى «قدر»، عبارت است از ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن ‏ به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودى هر چیز، «قدر» نام دارد.


در روایتى از امام رضا (ع) پرسیده شد: معناى قدر چیست؟ امام (علیه السلام) فرمود: «تقدیر الشى‏ء، طوله و عرضه»؛ «اندازه‏گیرى هر چیز اعم از طول و عرض آن است»

با روشن شدن معناى قدر، امكان فهم حقیقت شب قدر نیز میسر مى‏شود. شب قدر شبى است كه همه مقدرات تقدیر مى‏گردد و قالب معین و اندازه خاص هر پدیده، روشن و اندازه‏گیرى مى‏شود.

پرینت

جلسه سوم شهریور 89 «نیکی به پدر و مادر از دیدگاه قرآن»

on . Posted in جلسه های شهریور 89

امتیاز کاربران

موضوع: نیکی به پدر و مادر از دیدگاه قرآن


و ما به هر انسانی سفارش کردیم که در حق پدر و مادر نیکی کن بخصوص مادر که چون بار حمل فرزند برداشته تا مدت دو سال که طفل را از شیر بازگرفته هر روز بر رنج و ناتوانیش بیفزوده بسیار نیکی و سپاس گذاری کن و نخست شکر من که خالق و منعم و آنگاه شکر پدر و مادر بجای آور که بازگشت خلق بسوی من خواهد بود. «سوره لقمان آیات 13-14-15»

و پروردگار دستور داده که جز او را نپرستید و به پدر و مادرنیکی کنید ، هر گاه یکی از آن دو یا هر دوی آنها نزد تو به سن پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بر آن فریاد مزن و بالهای تواضع خویش را از محبت و لطف در برابر آنان فرو آر و بگو پرودگارا همانگونه که آنها مرا در کودکی به مهربانی پروریدند در حق آناه رحمت و مهربانی کن.«سوره اسراء آیه 23»

 

پرینت

جلسه چهارم شهریور 89 «قرآن»

on . Posted in جلسه های شهریور 89

امتیاز کاربران

موضوع:قرآن

قرآن معجزه حضرت محمد(ص) و آخرین و کاملترین کتاب آسمانی بشر است که برای هدایت و راهنمایی بشر نازل شده است تا آن را بخوانیم و به دستوراتش عمل کنیم.

پذیرش قرآن: لازمه پذیزش قرآن که خداوند نیز در قرآن به این موضوع اشاره می کند بدون غرض خواندن و تفکر پیرامون آن و با عقل سنجیدن دستورات الهی است.
خداوند در قرآن می فرماید: چرا به خدا و رسولش ایمان نمی آورید در صورتی که شما را به راه ایمان به پروردگارت دعوت می کنیم و اوست خدایی که قرآن را روشن بیان نازل کرد تا شما را از ظلمات به سوی نور(خدا) هدایت کند.«سوره حدید آیات 8-9»

همانطور که گفته شد قرآن روشن است و تمامی دستورات الهی ، همه منطقی و عقلانی اند و لازمه پذیرش آن این است که آن را بدون غرض و با عقل منطق مطالعه کنیم.

همیشه این را به یاد داشته باشیم که ما هستیم که به خداوند نیازمندیم نه او... این گیاه است که برای رشد به نور آفتاب نیاز دارد نه آفتاب  ، و طبق آیات قرآن انسان برای رشد (سعادت) باید در زیر نور خداوند (قرآن) قرار گیرد.

پرینت

جلسه پنجم شهريور 89 «نفس انسان و چگونگي كنترل آن»

on . Posted in جلسه های شهریور 89

امتیاز کاربران

موضوع: نفس انسان و چگونگي كنترل آن
1- نفس لوامه
2- نفس اماره
3- نفس مطمئنه
نفس لوامه (وجدان اخلاقي): اين نفس همان وجدان دروني انسان است كه هر گاه گناهي را مرتكب مي شويم ما را سرزنش مي كند و از انجام كارمان پشيمان مي شويم.
قسم به روز بزرگ قيامت و قسم به نفس پر حسرت لوامه.«سوره قيامة آيات 1-2»