امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

جلسه هاي دي 89

در اين مجموعه متن تمامي جلسات برگذار شده در دی ماه يك هزارو سي‌صد و هشتاد و نه را شاهد خواهيد بود.

پرینت

جلسه اول ديماه 89 « روش عبادت »

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران

موضوع: روش عبادت

وَقَالَ مُوسَى إِن تَكْفُرُواْ أَنتُمْ وَمَن فِي الأَرْضِ جَمِيعًا فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ ﴿سوره ابراهيم آيه 8﴾
و موسى گفت اگر شما و هر كه در روى زمين است همگى كافر شويد بى‏گمان خدا بى‏نياز ستوده[صفات] است (8)

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ﴿سوره ذاريات آيه 56﴾
و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند (56)

در آيه اول خداوند مي فرمايد: اگر همه شما به من كافر شويد خداوند بي نياز و ستوده است اما در آيه دوم خداوند مي فرمايد: ما جن و انس را جز براي عبادت نيافريديم!

حال شايد اين سوال پيش بياييد كه خداوند كه بي نياز است پس چرا هدف از آفرينش جن و انس را عبادت و پرستش خود بر مي شمرد؟!

جواب اين سوال اين است: اين گياه است كه براي رشد به نور آفتاب نياز دارد و اين ما هستيم كه براي بهرمند شدن از نور خورشيد خانه هايمان روبه آفتاب مي سازيم . از اين مطلب مي خواهم اين را برسانم كه دراينجا خورشيد نيست كه نيازمند ماست،بلكه ما هستيم كه نيازمند نور خورشيديم! بنابراين اگر خدا هدف از آفرينش جن و انس را عبادت مي شمرد دال بر آن نيست كه نيازمند ماست بلكه عبادت را راهي براي رشد و نمو ما قرار داده است.

اين نكته را نيز بايد متذكر شوم كه هيچگاه خالق نيازمند مخلوق نيست ، بلكه اين مخلوق است كه نيازمند خالق است تا او را هدايت كند و آيه زير اين مطلب را تصديق مي كند.

پرینت

دومین جلسه ديماه 89 «گناهان کبیره، گناه زبان و چشم»

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران

رحمت پروردگار

موضوع: گناهان کبیره

برای پیشرفت و سعادت خداوند میانبری برای بندگان قرار داده و آن، ترک گناهانی که به عنوان گناهان کبیره معروف هستند:

إِن تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلًا كَرِيمًا ﴿آیه۳۱ سوره النساء﴾

اگر از گناهان بزرگي كه از آن نهي شده‏ايد اجتناب كنيد گناهان كوچك شما را مي‏پوشانيم و در جايگاه خوبي شما را وارد مي‏سازيم.

 

پرینت

سومين جلسه ديماه 89 « ترك صله رحم »

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران

 

موضوع: گناهان كبيره (ترك صله رحم)

الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَلاَ يِنقُضُونَ الْمِيثَاقَ ﴿سوره رعد آيه 20﴾
همانان كه به پيمان خدا وفادارند و عهد [او] را نمى‏شكنند (20)

وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الحِسَابِ ﴿ سوره رعد آيه 21﴾
و آنان كه آنچه را خدا به پيوستنش فرمان داده مى‏پيوندند و از پروردگارشان مى‏ترسند و از سختى حساب بيم دارند (21)

وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُوْلَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﴿ سوره رعد آيه 25﴾
و كسانى كه پيمان خدا را پس از بستن آن مى‏شكنند و آنچه را خدا به پيوستن آن فرمان داده مى‏گسلند و در زمين فساد مى‏كنند بر ايشان لعنت است و بد فرجامى آن سراى ايشان راست (25)

ابتدا بايد اين نكته را متذكر شوم كه هر بار دستوري از دستورات خداوند را مي خوانيم و يا مي شنويم در واقع با خداوند پيماني بسته ايم و بعد از آن هرگز نبايد آن دستور را زير پا بگذاريم ، زيرا در اين حالت پيمان خود را با خدا شكسته ايم و طبق آيات قرآن لعنت خداوند شامل حالمان شده و از دوزخيان خواهيم بود و لازمه پذيرفتن اين مطالب اين است كه خداوند دروغ نمي گويد و به هر چه وعده داده است عمل مي كند!
خداوند در آيات بالا مي فرمايد: هر كس دستورات مرا زير پا بگذارد و پيمان بشكند مورد لعن خدا خواهد بود و دوزخ بر او واجب خواهد شد.

پرینت

چهارمين جلسه ديماه 89 «ربا و شراب خواري»

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران
موضوع: گناهان كبيره (ربا و مشروبات الكلي)

حضرت محمد (ص): با كسانيكه شراب خوارند و اهل ربا هستند ، همنشيني نكنيد كه آنان سگان دوزخند.

ربا:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿سوره آل عمران آيه 130﴾
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ربا را [با سود] چندين برابر مخوريد و از خدا پروا كنيد باشد كه رستگار شويد (130)

خداوند در آيه بالا ربا را براي اهل ايمان حرام كرده است و از آنجايي كه دستور خداوند است ما وظيفه داريم از اين دستور پيروي كنيم و هرگز به اين عمل زشت روي نياوريم زيرا در غير اينصورت از خدا سرپيچي كرده ايم و مورد غضب خداوند قرار خواهيم گرفت.

 

پرینت

پنجمين جلسه ديماه 89 «پايمال كردن حقوق يتيمان»

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران

 

موضوع: گناهان كبيره (پايمال كردن حقوق يتيمان)
مفهوم یتیم

«یتیم» در اصل به معنای تنها و منفرد است و از یَتَمَ، یَتْیَمُ، یُتماً و یَتماً می باشد و در افراد انسان، به انقطاع و جدایی كودك از پدر یا از دست دادن او ـ قبل از سن بلوغ ـ اطلاق می شود.

یتیم در اصطلاح مفسران نیز دارای معنای ویژه ای است; چنان كه مرحوم علامه طباطبایی(رحمه الله) می گوید: «یتیم به كسی گفته می شود كه پدرش را از دست داده و این واژه برای شخصی كه مادرش مرده، به كار نمی رود، برخی معتقدند كه در میان افراد انسان یتیم كسی است كه پدرش مرده و در حیوانات به كسی كه مادرش را از دست داده اطلاق می گردد.»

یتیم گرچه از نوازش های پدری محروم است، ولی از رحمت خداوند مهربان بی نصیب نیست و لطف پروردگار شامل حال او می شود، در دین مقدس اسلام، نسبت به رعایت حال و حفظ حقوق یتیم، سفارش فراوان شده و این اهمیت تنها اختصاص به اسلام ندارد.

 

ورود