امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

جلسه های شهريور 90

در اين مجموعه متن تمامي جلسات برگذار شده در شهريور يك هزارو سي‌صد و نود را شاهد خواهيد بود.

پرینت

اولين جلسه شهريور 90 «حسابرسي در قيامت»

on . Posted in جلسه های شهريور 90

امتیاز کاربران

موضوع: حسابرسي در قيامت

خداوند در قرآن کریم بارها از ضرورت درک انسان از بر انگیخته شدن در قیامت و اینکه نظام آفرینش بی هدف نیست و حساب و کتاب و جزایی نیز هست سخن به میان آورده است . و از بندگانش خواسته که نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشند وخود را مسئول بدانند .

 

پرینت

دومين جلسه شهريور 90 «عبادت خاشعانه»

on . Posted in جلسه های شهريور 90

امتیاز کاربران

خشوع

موضوع: عبادت خاشعانه

قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا﴿سوره مريم آيه ۳۰﴾ (ناگهان عيسي زبان به سخن گشود) گفت من بنده خدايم به من كتاب (آسماني) داده و مرا پيامبر قرار داده است.

وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا﴿۳۱﴾ و مرا وجودي پر بركت قرار داده در هر كجا باشم، و مرا توصيه به نماز و زكات مادام كه زنده‏ام كرده است.

اولين چيزي كه خداوند از حضرت عيسي بعنوان يك انسان و پيامبر از او خواسته نماز است.

إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي﴿سوره طه آيه ۱۴﴾من الله هستم، معبودي جز من نيست، مرا پرستش كن و نماز را براي ياد من به پادار.

إِنَّ السَّاعَةَ ءاَتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى﴿۱۵﴾ رستاخيز بطور قطع خواهد آمد من مي‏خواهم آن را پنهان كنم تا هر كس در برابر سعي و كوشش خود جزا ببيند.

و همينطور خطاب به حضرت موسي و پيروان او اينچنين بود.

حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِينَ﴿سوره بقره آيه ۲۳۸﴾ در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطي ( نماز ظهر) كوشا باشيد! و از روي خضوع و اطاعت، براي خدا بپاخيزيد.

خداوند از تمامي پيروان خودش نماز را در اولويت خواسته، درنتيجه اهميت نماز و نحوه ي تفكر ما به نماز بسيار مهم است.

 

پرینت

سومين جلسه شهريور 90 «اهمیت شناخت حدود الهی »

on . Posted in جلسه های شهريور 90

امتیاز کاربران

حدود الهي و درخت ممنوعه ي ما

موضوع: اهمیت شناخت حدود الهی

نـکـتـه هـای ایـن بـحـث :
سعادت و رستگاری انسان در گرو حرکت در مسیر الهی است ، مسیری که خداوند آن را با آزمایشات گوناگون توأم ساخته است . و این آزمایشات را قرار نداده مگر به این علت که مدعیان ایمان را در صدق گفتارشان آزمایش کند .
یکی از مهمترین آزمایشاتی که ما انسانها با آن درگیر هستیم رعایت حدود الهی است . حدود الهی یعنی گناهانی که خداوند ما را از نزدیک شدن به آن منع کرده است .
- خداوند در قرآن کریم کاملترین کتاب آسمانی برای اینکه اهمیت رعایت حدود الهی را به ما گوشزد کند به داستان حضرت آدم ( ع ) و حوا و شجره ی ممنوعه اشاره می کند . شجره ی ممنوعه حدودی بود که خداوند برای حضرت آدم ( ع ) و حوا تعیین کرده بود تا از این طریق آنان را بیازماید . و شیطان این دشمن آشکار انسان ، به وعده ی دروغ آنان را فریب داد و آدم (ع)و حوا را به تجاوز به حدود الهی دعوت کرد و نتیجه ی این تجاوز به حدود خدا چیزی جز محرومیت از رحمت الهی نبود .
- خداوند با اشاره به این داستان می خواهد از تاریخ و سرنوشت پدر و مادرمان آدم (ع)و حوا درس عبرت بگیریم و نسبت به شناخت حدود الهی و رعایت آن کوشا و دقیق باشیم .
حضرت آدم که مسجود فرشتگان بود با فریب شیطان به حدود الهی تجاوز کرد و از جایگاه خود دور شد .
آیا ما از این سرنوشت عبرت خواهیم گرفت ؟؟؟

 

پرینت

سومين جلسه شهريور 90 «حكمت خداوند در تقسيم رزق »

on . Posted in جلسه های شهريور 90

امتیاز کاربران

حكمت خداوند

موضوع: حكمت خداوند در تقسيم رزق

چرا برخی از دعاهای مؤمنان برای توسعه ی رزق اجابت نمی شود ؟ علت اختلاف طبقاتی و وجود فقر در زندگی انسان چیست ؟
یکی از آفت هایی که مانع ارتباط معنوی انسان با خداوند رحمان می شود، شک به حکمت خداوند در تقسیم رزق است. این القاء شیطانی باعث می شود انسان از اطاعت پروردگار و ایمان به او سر پیچی کند و ایمانش سراسر تبدیل به شرک و کفر شود و یک مؤمن باید با شناخت این آفت با آن مقابله کند و راه مقابله با این سؤال نابجای شیطانی چیزی جز شناخت و درک شیوه مدیریت خدا در تقسیم رزق نیست. یک مؤمن باید بداند که نعمت و رزق بر اساس مصلحت و حکمت تقسیم می شود ، نه بر اساس تمایلات شخصی و خواسته های ما و به خاطر کمبود رزق نباید به خداوند سوء ظن داشته باشد، چون خداوند رزق و روزی و نعمت هایش را به گونه ای به بندگانش ارزانی می دارد که سبب تباهی آخرت آنها نشود. چون گاهی توسعه رزق عامل غفلت از یاد خدا و فساد و تباهی انسان می شود و در تاریخ چه بسیارند کسانی که ثروت سبب هلاکت آنان شده است.
در واقع همانطور که عطاهای الهی لطف است، گاهی محرومیت ها نیز لطف خداست که ما از درک آن عاجزیم و اگر می بینید که به بعضی فاسدان و کافران رزق زیاد داده شده این علامت بی عدالتی خداوند نیست بلکه در برخی موارد رفاه زندگی علامت خشم خداوند است. خداوند در قرآن کریم آیه 44 سوره انعام به این موضوع اشاره می کند و می فرماید : کسانی که به من ایمان ندارند و زندگی دنیا را به رضایت من و سرای آخرت ترجیح می دهند، درهای نعمت را به رویشان باز می کنم تا از زندگی نهایت بهره برداری و لذت را ببرند و به ناگاه آنان را به عقوبت گناه از روی زمین محو می کنم و در آخرت هم از دسته ی زیانکارانند.

شيطان از ضعف ديد انسان شروع به فتنه انگيزي كرده و عدالت و حكمت خداوند را در ذهن انسان زير سوال ميبرد. خداوند مدير است و درحال پرورش ماست. باهم بررسي ميكنيم كه آيا خداوند دوست دارد انسان را در زجر و عذاب و سختي ببيند يا قصد ديگري دارد؟!!

 

پرینت

چهارمين جلسه شهريور 90 «پرهيز از خودستايي »

on . Posted in جلسه های شهريور 90

امتیاز کاربران

خودستايي

نـکـتـه هـای بحث خودستايي:

یکی از مشکلات توحیدیکه مانع ارتباط انسان با خدا می شود ، خودستایی برای رسیدن به عزت دنیوی است. خودستایی و عزت طلبی نفسانی از آفات ایمان است که راه رشد و رستگاری انسان را مسدود می کند و انسان را از بندگی خدا به تکبر و دنیا طلبی و غفلت می رساند. مومن واقعی کسی است که عزت را در بندگی خدا جستجو می کند نه در بندگی نفس اماره. چون عزت و مقام کبریایی مخصوص خداست و شأن انسان فقط بندگی خدا و اطاعت کردن از اوست.

الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّوا أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى﴿سوره النجم آيه ۳۲﴾ همانها كه از گناهان كبيره و اعمال زشت، جز صغيره، دوري مي‏كنند، آمرزش پروردگار تو گسترده است، او نسبت به شما از همه آگاهتر است، از آن هنگام كه شما را از زمين آفريد، و در آن موقع كه به صورت جنينهائي در شكم مادرانتان بوديد، پس خودستائي نكنيد چرا كه او پرهيزگاران را بهتر مي‏شناسد.

تقواي خود را ميفروشيم تا منزلت اجتماعي پيدا كنيم اين از نواقص توحيدي انسان است.

وَلاَ يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلّهِ جَمِيعًا هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ﴿سوره يونس آيه ۶۵﴾ سخن آنها تو را غمگين نسازد تمام عزت (و قدرت) از آن خدا است و او شنوا و داناست.

ورود