امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

جلسه های مهر 90

در اين مجموعه متن تمامي جلسات برگذار شده در مهر يك هزارو سيصد و نود را شاهد خواهيد بود.

پرینت

اولين جلسه مهر 90 « شتاب بسوي مغفرت خدا »

on . Posted in جلسه های مهر 90

امتیاز کاربران

مغفرت خدا

سابِقُوا اِلی مَغفِرَهِ مِن رَبّکُم: سبقت بگیر به سوی مغفرت پروردگارتان

استغفار نعمت و فرصتی الهی است که خداوند رحمان در نهایت سخاوت در اختیار بندگانش قرار داده است.

إِنَّهُ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْ عِبَادِي يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ﴿سوره مومنون آيه ۱۰۹﴾ در حقيقت دسته ‏اى از بندگان من بودند كه ميگفتند پروردگارا ايمان آورديم بر ما ببخشاى و به ما رحم كن [كه] تو بهترين مهربانى

تا سبب آن گناهانی که روی هم انباشته کرده ایم بسوزانیم تا در سرای آخرت جزء دسته ی رستگاران باشیم . علت این لطف خداوند این است که خداوند همه بندگان خود را لایق دریافت رحمتش دانسته است چرا که رحمت خدا محدود نیست ...

 

پرینت

دومين جلسه مهر 90 « توكل يعني چه و متوكل كيست؟ »

on . Posted in جلسه های مهر 90

امتیاز کاربران

توكل بر خدا

اللهُ لا اِلهَ اِلّا هُو وَ عَلَی اللهِ فَلَیَتَوَکََّلِ المُؤمِنُونَ : ( 13 تغابن )
خدا یکتاست که جز او خدایی نیست و مؤمنان در جمیع امور تنها بر او توکل می کنند .

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ﴿سوره ي انفال آيه ۲﴾ مؤ منان تنها كساني هستند كه هر وقت نام خدا برده شود دلهاشان ترسان مي‏گردد، و هنگامي كه آيات او بر آنها خوانده مي‏شود ايمانشان افزون مي‏گردد و تنها بر پروردگارشان توكل دارند.

- یکی از خصوصیات افراد با ایمان این است که بر خداوند ، در همه ی امور زندگی توکل میکنند . چون ایمان و توکل بر خداوند عامل پیروزی و سعادتمندی در دنیا و آخرت است . در اين جلسه مفهوم و مراحل توكل را باهم بررسي ميكنيم.

پرینت

سومين جلسه مهر 90 « شيوه قبض روح و اهميت درك آن »

on . Posted in جلسه های مهر 90

امتیاز کاربران

قبض روح و مرگ

شيوه قبض روح و اهميت درك آن

خداوند در قرآن کریم لحظه ی جان دادن انسانها را توصیف و ترسیم می کند ،چون ریشه ی بسیاری از انحرافات و لغزشها و غفلت از یاد مرگ و حسابرسی آخرت است و یاد مرگ انسان را به فکر و توجه وادار می کند.

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿سوره بقره آيه ۳﴾ (پرهيزكاران) آنها هستند كه به غيب (آنچه از حس پوشيده و پنهان است) ايمان مي‏آورند، و نماز را بر پا مي‏دارند و از تمام نعمتها و مواهبي كه به آنها روزي دادهايم انفاق مي‏كنند.

توجه به عمر محدود دنیا و اینکه او برای کار دیگری پا به این دنیا گذاشته ( خدا پرستی و بندگی ، نه خوردن و خوابیدن و ارضا ء غریزه ! )

براي صحبت درباره نحوه ي قبض روح ابتدا بايد علت ايمان به غيب را متوجه شويم. و مراحل قبل از خلقت انسان در اين دنيا را بررسي كنيم.

 

پرینت

چهارمين جلسه مهر 90 « فقر فرهنگي: قضاوت و تهمت »

on . Posted in جلسه های مهر 90

امتیاز کاربران

تهمت و قضاوت غلط

بدترين نوع فقر، فقر فرهنگي است. فقر فرهنگي يعني خالي بودن قوه ي عقل و فهم. يكي از فقرهاي فرهنگي را مورد بررسي قرار ميدهيم. آيا ميدانيد علت نزول قرآن چيست؟

الَر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ﴿سوره ي ابراهيم آيه ۱﴾ الر - اين كتابي است كه بر تو نازل كرديم تا مردم را از تاريكيهاي (شرك و ظلم و طغيان) به سوي روشنائي (ايمان و عدل و صلح) به فرمان پروردگارشان درآوري، به سوي راه خداوند عزيز و حميد.

فلسفه ي نزول قرآن نجات مردم از ظلمت هاست. نجات از سياهي ها و تفكرات غلط تا هدايت شوند بسمت نور و بصيرت بسمت پروردگارشان. خداوند كلمه تاريكي را بصورت جمع آورده به اين معني كه كج راه بسيار است اما نور فقط كلمات خداست. استفاده ي صحيح از اين كلمات رو چگونه انجام ميدهيد. بايد عمقي با اين كتاب حركت كرد و نه سطحي يا جوي. بكمك راهكارهاي خدا يكي از تاريكي هاي بزرگ را انتخاب ميكنيم و از هندسه مرد طلايي قضاوت كه خداوند در قرآن آورده استفاده ميكنيم:

ورود