امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

جلسه های آذر 90

در اين مجموعه متن تمامي جلسات برگذار شده در آذر يك هزارو سي‌صد و نود را شاهد خواهيد بود.

پرینت

اولين جلسه آذر 90 « تبديل عمل مباح به عبادي يكي از كليدهاي موفقيت »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

 

تبديل عمل مباح به عبادي

قُل اِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحیایَ وَ مَماتی لِلهِ رَبِّ العالَمینَ

بگو : نماز و تمام عبادات من ، و زندگی و مرگ من ، همه برای خداوندی است که پروردگار جهانیان است « سوره انعام آیه162»

كي به اين نتيجه ميرسيم كه دنیا مزرعه آخرت است و انسان هر عملی را بکارد روزی نتیجه آن عمل را برداشت می کند. تا زماني كه اين ديد در رفتار ما باعث تغيير نشود يعني به اين حرف اعتقاد نداريم.

آيات 2 و 3 سوره بقره: اين كتاب با عظمتي است كه شك در آن راه ندارد، و مايه هدايت پرهيزكاران است. (پرهيزكاران) آنها هستند كه به غيب (آنچه از حس پوشيده و پنهان است) ايمان مي‏آورند، و نماز را بر پا مي‏دارند و از تمام نعمتها و مواهبي كه به آنها روزي دادهايم انفاق مي‏كنند

 

پرینت

دومين جلسه آذر 90 « هدف امام حسين از قيام »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

قيام امام حسين

حسین سردار عشق

 

ذالِکَ وَ مَن یُعَظِّم شَعائِرَ اللهِ فَاِنَّها مِن تَقوَی القُلُوبِ
این است (سخن حق) و هرکس شعایر دین خدا را بزرگ و محترم دارد (خوشا بر او که) این صفت دلهای باتقوی است
« سوره حج آیه32»


خداوند در قرآن کریم به ما بندگانش دستور داده که از شعایر الهی پاسداری کنیم ( به هر چیزی که منسوب به خداوند است و خداوند به آن حرمت و ارزش داده شعایر الهی می گویند )
یکی از شعایر الهی قیام امام حسین (ع) است که ما باید از آن به صورت صحیح و خدا پسند پاسداری کنیم . اما پاسداری از قیام سیدالشهدا در باطن نه به ظاهر ! چرا که اقتدای ظاهری مورد قبول درگاه خداوند نیست .
همانطور که نماز خالصانه با نماز ریا کارانه در ظاهر یکی است اما در باطن یکی از این نماز ها نزد خداوند دارای ازرش است عزا داری خالصانه و عزا داری توأم با دروغ هم در ظاهر یکی است اما در نزد خداوند عزا داری خالصانه دارای ارزش و دومی فاقد ارزش می باشد .
عزا داری ظاهری یعنی فقط شرکت در مراسم عزاداری ؛ اما عزا داری خالصانه یعنی اقتدا به امام حسین(ع) و پیروی از هدف امام حسین (ع) از این قیام با همه ابعاد ...

پرینت

سومين جلسه آذر 90 « سقوط نكنيم ! »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

سقوط نكنيم

لَو اَنزلنا هذا القُرانَ عَلی جَبَل لَرَاَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِن خَشیَهِ اللهِ وَ تِلکَ الَامثالُ نَضرِ بُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُم یَتَفَکَّرُون :

و اگر ما این قرآن را برای کوه نازل می کردیم مشاهده می کردی که کوه از ترس خدا خاشع و ذلیل متلاشی میگشت و این امثال را برای مردم بیان میکنیم که اهل عقل و فکر شوند .

سـقـوط نـکـنـیـم، اهميت خواسته هاي خدا و تكاليف الهي را درك كنيم

قرآن تکلیفی الهی است که از سوی خداوند به انسان سپرده شده است. تکلیفی مهم و ارزشمند که اگر خداوند آن را به کوه می سپرد و کوه که نماد استواری و قدرت است ارزش و اهمیت آن را درک می کرد ، متلاشی می شد.
امّا محبت و دلبستگی به زندگی مادی باعث شده که ما انسانها خود را از تکلیفی که بر ما سپرده شده دور کنیم و از این موضوع غافلیم که نسبت به عمل به دستورات خدا مکلّف هستیم و روزی به خاطر آیه ، آیه ی آن بازخواست می شویم .
- قرآن را ساده ننگریم ، چون سرچشمه ی نزول این آیات خدای رب العالمین است که تمام عالم هستی را اداره و تربیت می کند، واسطه نزول این آیات جبرئیل امین فرمانده فرشتگان خداوند است و ظرف آن قلب پاک پیامبر خاتم ( ص ) است.

پرینت

چهارمين جلسه آذر 90 « روشهاي درك تكاليف در قرآن »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

شناختن تكاليف الهي

کِتابٌ اَنزَلناهُ اِلَیکَ مُبارَکٌ لِیُدَّبَّرُ و اایاتِه وَ لِیَتَذَکَّرَ اوُلوُاالَالبابِ :

کتابی مبارک و عظیم الشانست که بر تو نازل کردیم تا امت در آیاتش تفکر کنند و صاحبان مقام عقل متذکر حقایق آن شوند


قرآن کتابی پر محتوا ، با برکت و پند آموز است که سر چشمه آن علم بینهایت خداوند است. هدف از نزول قرآن خروج انسان از ظلمت (گمراهی و گناه) و رسیدن به نور (آگاهی و رستگاری) است. امّا این مهم میسر نمی شود مگر اینکه در آیات این کتاب تدبّر کنیم، چون این کتاب پر برکت برای نجات بشر نازل شده نه برای تبرک جستن به ظاهر آن. ثمره تدبّر و تفکر در آیات قرآن آگاه شدن از تکالیفی است که از سوی خداوند بر ما سپرده شده است و آگاهی و عمل به این دستورات مساوی است با رستگاری.

 

ورود