امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

جلسه هاي بهمن 90

در اين مجموعه متن تمامي جلسات برگذار شده در بهمن ماه يك هزارو سي‌صد و نود را شاهد خواهيد بود.

پرینت

اولين جلسه بهمن 90 « راهكارهاي مقابله با زنا و خودارضايي »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 90

امتیاز کاربران

خود ارضايي و زنا

وَلاتَقرَبُوا الِزَنی اِنَّهُ کانَ فاحِشَهً وَ ساءَ سَبیلا
و هرگز به عمل زنا نزدیک نشوید که کاری بسیار زشت و راهی بسیار ناپسند است. (سوره الاسراء آيه32)

روابط نامشروع جنسی (زنا) گناهی است کبیره که مهمترین عارضه ی آن بی ایمانی و از بین رفتن هویت انسانی می باشد و در کنار این عارضه ی مهم زیانهای فردی ، خانوادگی و اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد (سرچشمه بسیاری از قتل ها، درگیری های خانوادگی، خودکشی ها، فرار از خانه ها، طلاق ها، فرزندان نامشروع و بیماری های خطرناک جنسی) از روابط نامشروع جنسی میباشد.
لذا از خداوند در قرآن این عمل را گناه کبیره به حساب آورده است و به هیچ عنوان رضایت نمیدهد که فردی به زنا آلوده شود و برای تخلف از آن کیفر شدیدی را در نظر گرفته است، چه بسا علت بسیاری از عذاب های دنیوی که نصیب انسان می شود به خاطر انجام این گناه باشد.
در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم که: زنا شش پیامد دارد (سه در دنیا و سه در آخرت) سه پیامد دنیائیش این است که آبرو را میبرد، مرگ را شتاب می بخشد و روزی را می برد و سه پیامد آخرتی اش سختی حسابرسی، خشم خدای رحمان و ماندگاری در آتش است (خصال ص 321 )

 

پرینت

دومين جلسه بهمن 90 « اخلاق »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 90

امتیاز کاربران

مشخصات اخلاق با عظمت پيامبر چيست كه خداوند از آن تعريف كرده؟

لَقد لَکُم فی رَسوُلِ اللهِ اُسوَهُ حَسَنَهُ لَمِن کانَ یَرجوَا اللهَ وَ الیَومَ الاخِرَ وَ ذَکَرَ اللهَ کَثیرا

البته شما را در اقتدای به رسول خیر و سعادت بسیار است برای آنکس که بثواب و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند (الاحزاب آیه 21)

خداوند در قرآن کریم به مؤمنان دستور داده که سیره ی اخلاقی پیامبر را در زندگی خود الگو قرار بدهند و می فرماید  کسانی می توانند پیامبر را الگوی خود قرار بدهند که قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد ..... !
در میان صفات و ویژگی‌های بی شمار پیامبر، خداوند در قرآن بر اخلاق آن حضرت تکیه و تأکید کرده و اخلاق آن حضرت را خُلق عظیم شمرده است. ( سوره قلم آیه  4)
خداوند می خواهد با الگو قراردادن اخلاق و رفتار آن حضرت در کنار ایمانمان، اخلاق و رفتارمان نیز با اوصاف آن حضرت همسو و هماهنگ باشد.

پس بیائیم این الگوی الهی را که خداوند در قرآن کریم او را رحمتی برای همه ی عالم توصیف کرده، در همه ی ابعاد اخلاقی و رفتاری الگو قرار بدهیم تا به رضایت خدا و رستگاری در سرای آخرت دست پیدا کنیم.

پرینت

سومين جلسه بهمن 90 « سیره ی پیامبر اکرم (ص) »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 90

امتیاز کاربران

حضرت محمد (ص) رسول الله

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلوُنَ عَلَی النَّبِیّ یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا صَّلَو عَلَیهِ وَ سَلِّموُا تَسلیماً

خدا و فرشتگانش بر روان پاک این پیغمبر درود میفرستند شما هم ای اهل ایمان بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و اجلال بر او سلام گوئید ( الاحزاب آیه 56 )

پیامبر اکرم (ص) برای همه ی انسانها در همه ی عصر ها مایه ی رحمت است، با نگاهی به قرآن می‌توان به خوبی متوجه شد که چه عنایات ویژه ای به پیامبر شده و ارزش و جایگاه آن حضرت نزد خداوند رحمان به چه اندازه بالاست. پیامبری که خداوند متعال خود و فرشتگانش را آغاز گر درود و صلوات بر او می اند ، پیامبری که خدا او را در شب معراج به آسمانها بُرده و جایگاه ملائکه را به قدوم او مبارک گردانید ، پیامبری که جهانی از عاطفه و مهربانیست به حدی که خداوند در قرآن درباره اش فرموده اَِّنکَ لِعَلی خُلقُ عَظیم ( آیه 4 سوره قلم) . در عظمتش همین بس که جبرائیل از طرف خداوند به او سلام میرساند و در تواضعش همین بس که در سلام حتی به کودکان پیش قدم بود ، پیامبری که نزدیک ترین فرد هستی به ذات مقدس خداوند متعال است و در قرآن بارها نام پیامبر در کنار خداوند آمده که این نشانه ی ارزش و قداست حضرت رسول (ص) در نزد خداست، از این رو باید او را شناخت و باید به خواسته ها و دستورات خداوند نسبت به حضرت رسول (ص) توجه ویزه کرد، چرا که شخص پیامبر موردعنایت ویژه ی خداست.

پرینت

چهارمين جلسه بهمن 90 « تعريف امروزي كم فروشي و گران فروشي »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 90

امتیاز کاربران

گران فروشي و كم فروشي

وَیلُ لِلمُطَفِّفینَ :  وای به حال کم فروشان ( المطففین آیه 1 )

یکی از عوامل گرفتاری انسان به عذاب در دنیا و آخرت گناه کم فروشی و گرانفروشی است. کم فروشی و گرانفروشی یکی از آفات بزرگ اقتصادی به شمار میرود که خداوند در قرآن کریم به کسانی که این گناه را مرتکب می شوند، هشدار جدی داده و آن را گناه کبیره به حساب آورده است، چرا که این گناه اقتصاد سالم جامعه را به فساد می کشاند.
کم فروش و گرانفروش گرچه به سود بیشتری میرسد ولی با فراهم شدن عذاب اُخروی کار او بد فرجام می شود .
رزق اندک و حلال بهتر از درآمدهای بسیار، اما حرام است چرا که دنیا فانی و آخرت باقی است و روزی در پیشگاه خداوند به خاطر اعمال و رفتارمان مسئولیم، لذا آخرت گرایی بهتر از دنیا گرایی است.

ورود