امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

جلسه هاي اسفند 90

در اين مجموعه متن تمامي جلسات برگذار شده در دي ماه يك هزارو سي‌صد و نود را شاهد خواهيد بود.

پرینت

اولين جلسه اسفند 90 « روش خوب سخن گفتن »

on . Posted in جلسه هاي اسفند 90

امتیاز کاربران

خوب صحبت ميكنم - خوش اخلاقم

« سوره الاسراء  آیه 53 »
وَ قُل لِعِبادی یَقُولُوا الّتَی هِیَ اَحسَنُ اِنَّ الشَّیطانَ یَنزَغُ بَینَهُم اِنَّ الشَّیطانَ کانَ لِلانسانِ عَدُوًّا مُبینًا

و بندگانم را بگو که همیشه سخن بهتر را بزبان آرید که شیطان چه بسیار میان شما دشمنی و فساد میانگیزد زیرا دشمنی او با آدمیان واضح و آشکار است.

خداوند آفریدگار بهترین هاست، از ما نیز در سخن گفتن بهترین را می خواهد، چرا که کلام خوب زمینه ساز محبت و سخن ناروا زمینه ساز انواع وسوسه های شیطانی است. پس خوب و شایسته سخن بگوئیم.

اما کلام احسن یا سخن خوب روش و مصداقهای مختلفی دارد که از جمله آن مصداقها:

 

پرینت

دومين جلسه اسفند 90 « وقت طلا نيست! عمر »

on . Posted in جلسه هاي اسفند 90

امتیاز کاربران

گذر عمر

ای انسان وقت طلا نیست تو گرانبهاترینی

عمر فرصتی الهی است که به سرعت در حال سپری شدن است و هرگز قابل برگشت نیست و هیچ جایگزینی ندارد . فرصتی که به انسان عطا نشده، مگر برای ساخت آخرت چرا که دنیا خانه ی اصلی ما نیست، بلکه ما مسافری هستیم که پس از اقامتی کوتاه در دنیا به سوی مقصد اصلی خود یعنی لقای پروردگار حرکت می کنیم
( انا لله و انا الیه راجعون : ما به فرمان خدا آمده و به سوی او رجوع خواهیم کرد )

اما عمر برای کسانی که آن را در مسیر اطاعت و کمال بگذرانند ضامن خوشبختی و برای کسانی که آن را به بطالت و گناه بگذرانند حجتی برای عذاب خواهد بود پس پیش از آنکه عمر به سر آید باید شتاب کنیم و آن را در مسیر صحیحی مدیریت و خرج کنیم، چون این فرصت فقط یکبار در اختیار ما قرار داده شده و هرگز قابل تکرار نیست.
چنانچه امیر المؤمنین علی (ع) در این باره فرموده اند که عمر خود را در راه چیزی صرف کنید که برایتان باقی بماند زیرا عمر های رفته هرگز باز نمی گردد . ( نهج البلاغه )

 

پرینت

چهارمين جلسه اسفند 90 « دایره خویشاوندی »

on . Posted in جلسه هاي اسفند 90

امتیاز کاربران

صله رحم و رابطه خویشاوندی

وَ الَّذینَ یَنقُضَونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ میثاقِه وَ یَقطَوُنَ ما اِمِرِ اللهُ بِه اَن یُوٌَلَ وَ یُفسِدُونَ فِی الَرضِ اُولئِکَ لَهُمُ الَّعنَهُ وَ لَهُم سُوئُ الدّارِ

آنانکه پس از پیمان بستن عهد خدا را شکستند و هم آنچه خدا امر به پیوند آن کرده قطع کردند و در روی زمین فساد برانگیختند، اینان را خدا لعن و منزلگاه دوزخ نصیب است. ( آیه 25 سوره رعد )
قطع رَحِم ( ترک روابط با خویشاوندان ) از گناهان کبیره است ، زیرا خداوند در قرآن کریم وعده ی عذاب برای آن داده و کسانی که مرتکب این گناه می شوند را مورد لعن قرار داده است.

امام سجاد (ع) می فرمایند: از دوستی و مصاحبت با کسانی که قطع رَحِم می کنند بپرهیز، زیرا من در قرآن آنها را ملعون یافتم. (بحار ج 74 ص 196)
 

مـهـارتـهـا و تکنیکها :

دایره خویشاوندان : دایره خویشاوندی یعنی کسانی که خداوند بر ما واجب کرده که رابطه ی خود را با آنها حفظ و صِله ارحام کنیم. از جمله آنها به ترتیب اولویت :

1 . پدر و مادر

2 . برادر و خواهر

3 . پدر بزرگ و مادر بزرگ

4 . عمو ، عمه ،دایی ، خاله و فرزندان آنها

5 . همسایه ها
امام صادق (ع) فرموده اند : از جمله گناهانی که مرگ را شتاب می بخشد قطع رَحِم با خویشاوندان است . ( بحارالانوار ج 74 )

آفات صله ارحام :

صله ارحام دارای آفاتی است که مهار نکردن آن سبب افول روابط خویشاوندی می شود، که از جمله ی آن آفات:
1 . خودخواهی ( عدم توجه به رابطه با خویشان )
2 . تجسس و فضولی ( سرک کشیدن به زندگی خصوصی دیگران )
3 . اسراف و تفاخر ( عدم صرفه جوئی اقتصادی در میهمانی ها )
4 . قهر و کینه و کدورت ( عدم گذشت و بخشش )

امام حسین (ع) فرموده اند: آن کس بیش از همه صله رَحِم را به جا آورده ، که با خویشاوندی که بریده پیوند برقرار کند . ( بحارالانوار ج 74 )

 

پرینت

سومين جلسه اسفند 90 « چه چيز باعث غضب خدا مي‌شود؟ »

on . Posted in جلسه هاي اسفند 90

امتیاز کاربران

خشم و غضب خداوند

خداوند در قرآن کریم (سوره حمد) مردم را به سه دسته تقسیم می نماید، کسانی که مورد نعمت خدا قرار گرفته اند، کسانی که مورد غضب قرار گرفته اند و کسانی که گمراه شده اند، ما هر روز در نمازمان از خداوند درخواست می کنیم که ما را هدایت و یاری کند تا به نحوی زندگی کنیم که در پایان به نعمتهای او دست پیدا کنیم نه به قهر و غضبش، از این رو باید با درس گرفتن از عاقبت اقوام گذشته در قرآن و فاصله گرفتن از اعمال و افکاری که سبب غضب خداوند می شود خود را از سرنوشتی که برای آنان رقم خورده،  دور کنیم، از جمله اقوامی که به غضب خداوند گرفتار شدند، قوم بنی اسرائیل است که بعد از فضیلت و برتری (فرستادن پیامبر و نزول تورات) که خداوند به آنها عطا کرد به خاطر انحرافی که در عقاید و عمل داشتند به غضب خداوند دچار شدند و خداوند آنان را از اوج عزت و فضیلت به نهایت ذلت و سرافکندگی مبتلا ساخت.

 

ورود