امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

چهارمين جلسه آذر 89 « تفكر در نهضت حسيني »

on . Posted in جلسه های آذر 89

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

موضوع: تفكر در نهضت حسيني
اهداف قيام امام حسين (ع)
1. عبادت
2. امر به معروف و نهي از منكر
3. اطاعت
4. موقعيت شناسي در كارها(امام حسين(ع) زماني و براي امري قيام كرد كه خونش پايمال نشود)
5. توحيد
6. اخلاق
7. خضوع و خشوع در برابر خداوند (امام حسين (ع) با وجود آن بزرگي و مقامش نزد خداوند در دعاي عرفه از خدا مي خواهد كه او را از آتش دور كند )
8. شكر گذاري در برابر نعمتهاي خداوند

 

 

إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللّهِ فَيَقْتُلُونَ وَيُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا فِي التَّوْرَاةِ وَالإِنجِيلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِي بَايَعْتُم بِهِ وَذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ ﴿سوره توبه آيه 111﴾
در حقيقت‏خدا از مؤمنان جان و مالشان را به [بهاى] اينكه بهشت براى آنان باشد خريده است همان كسانى كه در راه خدا مى‏جنگند و مى‏كشند و كشته مى‏شوند [اين] به عنوان وعده حقى در تورات و انجيل و قرآن بر عهده اوست و چه كسى از خدا به عهد خويش وفادارتر است پس به اين معامله‏اى كه با او كرده‏ايد شادمان باشيد و اين همان كاميابى بزرگ است (111)

از اين آيه مي توان دريافت كه قيام امام حسين (ع) يك قيام الهي بوده و اين حسين (ع) بود كه با جان و اموالش در راه خدا قيام كرد و در اين راه كشته شد.

پيامبر اكرم (ص) : «حسين از من است و من از حسينم»

به راستي معناي اين سخن چيست؟!
حسين از من است: معني اين جمله كه كاملا واضح است ، زيرا امام حسين (ع) پاره تن پيامببر و نوه آنحضرت است.

اما معني اين جمله كه «من از حسينم» چيست؟! اين جمله بدان معناست كه دين من، اسلام ( كه با وجود آن پيامبر را مي شناسيم و آورنده آن پيامبر است) به دست امام حسين و با قيام و جهاد او ابدي و جاودان مي گردد.

در آيه زير خداوند از انسان مي خواهد كه حضرت ابراهيم را به عنوان الگو قرار داده و مثل او زندگي كند، زيرا حضرت ابراهيم در تمام امور زندگي دستورات خداوند را سر لوحه كارش قرار مي داد و آنگونه زندگي مي كرد كه خدا مي خواست ، تا جايي كه خداوند چكيده اي از زندگي حضرت ابراهيم را به عنوان يك فريضه الهي (حج) براي ما قرار داده و در واقع هدف از حج اين است كه ما حضرت ابراهيم را الگو قرار دهيم (آنگونه كه او زندگي كرد زندگي كنيم).

قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَءاؤا مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاء أَبَدًا حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ إِلَّا قَوْلَ إِبْرَاهِيمَ لِأَبِيهِ لَأَسْتَغْفِرَنَّ لَكَ وَمَا أَمْلِكُ لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن شَيْءٍ رَّبَّنَا عَلَيْكَ تَوَكَّلْنَا وَإِلَيْكَ أَنَبْنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ ﴿سوره ممتحنه آيه 4﴾
قطعا براى شما در [پيروى از] ابراهيم و كسانى كه با اويند سرمشقى نيكوست آنگاه كه به قوم خود گفتند ما از شما و از آنچه به جاى خدا مى‏پرستيد بيزاريم به شما كفر مى‏ورزيم و ميان ما و شما دشمنى و كينه هميشگى پديدار شده تا وقتى كه فقط به خدا ايمان آوريد جز [در] سخن ابراهيم [كه] به [نا]پدر[ى] خود [گفت] حتما براى تو آمرزش خواهم خواست با آنكه در برابر خدا اختيار چيزى را براى تو ندارم اى پروردگار ما بر تو اعتماد كرديم و به سوى تو بازگشتيم و فرجام به سوى توست (4)

• از اين آيه مي توان فهميد كه قيام امام حسين (ع) در جهت انجام دستور الهي بوده و امام حسين (ع) براي زنده نگه داشتن دين خدا و جلوگيري از تحريف دين در برابر يزيديان قيام كرد و تا رگ گردنش در اين راه ايستادگي كرد.

امام حسين (ع) براي بپا داشتن نماز و اجراي دستورات خداوند قيام كرد و جانش را در اين راه فدا كرد تا به ما بفهماند كه هدف از قيامش اجراي دستورات الهي است ، با اين وجود وظيفه ما در اين راستا اين است كه آنچه را كه خداوند دستور داده انجام دهيم واز آنچه نهي شده است بپرهيزيم. البته اگر مدعي اين هستيم كه پيرو حسينيم و او را در زندگي الگوي خود قرار داده ايم.

وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى ﴿سوره طه آيه 132﴾
و كسان خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شكيبا باش ما از تو جوياى روزى نيستيم ما به تو روزى مى‏دهيم و فرجام [نيك] براى پرهيزگارى است (132)

• خداوند در اين آيه از ما مي خواهد كه امر به معروف كنيم و در درجه اول خود عامل آن امر باشيم زيرا يك آمر به معروف بايد عامل آن باشد. امام حسين (ع) با قيامش ما را به اجراي دستورات الهي امر كرد و خودش تنها امر كننده نبود ، بلكه تا رگ گردنش در اين راه ايستادگي كرد تا معناي اين آيه را در عمل نيز اجرا كرده باشد.

امام حسين (ع) با قيامش درس صبر و عمل كردن به دستورات الهي را به پيروانش ارائه كرد و خود نيز اين را ثابت كرد كه در راه خدا و براي رضايت خداوند تمام زندگي اش را فدا مي كند. بنابراين ما بايد صبور باشيم و وجود مشكلات و گرفتاري هاي روزمره را دليلي براي دوري از عبادت و انجام ندادن دستورات الهي قرار ندهيم.

امام حسين (ع) در لحضات آخر عمرش از آن ملعونان خواست كه به زنان و كودكان كاري نداشته باشند و خطاب به آنان فرمود: «اگر دين نداريد آزاده باشيد »

امام حسين (ع) با اين سخن اخلاق و مردانگي را مي طلبد كه عين سخن خداست وآيه زير تصديق كننده اين كلام است.

وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا ﴿سوره فرقان آيه 63﴾
و بندگان خداى رحمان كسانى‏اند كه روى زمين به نرمى گام برمى‏دارند و چون نادانان ايشان را طرف خطاب قرار دهند به ملايمت پاسخ مى‏دهند (63)

امام حسين (ع) : كيست مرا ياري كند؟!!
دوستان عزيز از اين مطالب فهميديم كه اگر مدعي مطلبي هستيم بايد علاوه بر به زبان آوردن آن در عمل نيز آنرا ثابت كنيم، همانند امام حسين (ع) كه در راه خدا قيام كرد و در اين راه كشته شد. پس بياييد اگر مدعي اين هستيم كه پيرو امام حسين (ع) هستيم و او را الگوي خود قرار داده ايم همه اينها را در عمل نيز ثابت كنيم و نگذاريم كه خون حسين (ع) پايمال شود و اين ميسر نمي شود جز با عمل به آنچه خدا دستور داده است.

خدايا،پروردگارا ما را به راه راست هدايت كن و كمكمان كن كه اگر كسي را به راه راست نمي آوريم لااقل موجب گمراهي كسي هم نشويم.

آمين يا رب العلمين


آياتي كه در طول هفته بايد مطالعه كنيم
پنجشنبه: سوره الممتحنه آيات 3 تا 6 (صفحه 790)
جمعه: سوره الانبياء آيات 49 تا 67 (صفحه 462)
شنبه: سوره التوبه آيات 111 تا 117 (صفحه 284)
يكشنبه: سوره الفرقان آيات 63 تا 77 (صفحه 517)
دوشنبه: سوره المومنون آيات 1 تا 16 (صفحه 483)
سه شنبه: سوره الانعام آيات 156 تا 164 (صفحه 208)
چهارشنبه: سوره ابراهيم آيات 31 تا 41 (صفحه 364)
ثواب قرائت هديه نثار روح مطهر شهداي كربلا

 

مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

نظرات   

 
+2 # مهشید 1389-10-01 11:52
شخصي از امام حسين(ع) پرسيد: فاصله ميان ايمان و يقين چقدر است؟ فرمود: چهار انگشت.

گفت: چگونه؟ فرمود: ايمان آن است که آن را مي­شنويم و يقين آن است که آن را مي­بينيم و فاصله بين گوش و چشم چهار انگشت است.

پرسيد: ميان آسمان و زمين چقدر است؟ فرمود: يک دعاي مستجاب.

پرسيد: عزت آدمي در چيست؟ فرمود: بي­نيازيش از مردم.
پاسخ | پاسخ با نقل قول کردن | نقل قول
 

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود