امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

دومین جلسه ديماه 89 «گناهان کبیره، گناه زبان و چشم»

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

رحمت پروردگار

موضوع: گناهان کبیره

برای پیشرفت و سعادت خداوند میانبری برای بندگان قرار داده و آن، ترک گناهانی که به عنوان گناهان کبیره معروف هستند:

إِن تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلًا كَرِيمًا ﴿آیه۳۱ سوره النساء﴾

اگر از گناهان بزرگي كه از آن نهي شده‏ايد اجتناب كنيد گناهان كوچك شما را مي‏پوشانيم و در جايگاه خوبي شما را وارد مي‏سازيم.

 

انشالله بعد از شناخت آنها با خود و خدای خود عهد میبندیم که با تمام وجود از آنها دوری کنیم. بهترین راه شناخت گناهان کبیره کبیره از صغیره همان است که در اخبار معصومین (ع) آمده است:

هرگاه گناهی با شدت از آن منع شده و در کلام خداوند متعال و یا پیامبر اعظم (ص) بر آن به آتش دوزخ تهدید شده باشد، کبیره و غیر از آن صغیره محسوب می‌شوند.

گناهان کبیره به استناد قرآن 25 مورد میباشد.

برای جلوگیری از گناهان می بایست به آن شناخت پیدا کرد و به ماهیت بد آن پی برد سپس به کمک مشارطه با توکل برخدا (مشارطه در جلسات گذشته توضیح داده شده، به جلسات تزکیه نفس و توبه مراجعه شود) باید حتی به گناه نزدیک نشویم... نزدیک شدن همان و به درون گناه افتادن همان... بیاد داشته باشیم که با گناه کبیره باعث خشم خدا میشویم.

دو گناه کبیره برای این جلسه بررسی میشوند

گناه کبیره غیبت و سو ظن

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثِيرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا يَغْتَب بَّعْضُكُم بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَن يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِيمٌ ﴿آیه ۱۲ سوره الحجرات﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد از بسيارى از گمانها بپرهيزيد كه پاره‏اى از گمانها گناه است و جاسوسى مكنيد و بعضى از شما غيبت بعضى نكند آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده‏اش را بخورد از آن كراهت داريد [پس] از خدا بترسيد كه خدا توبه‏پذير مهربان است (۱۲)

چرا گوشت تن برادر مرده مثال زده شده؟

طبق آیه 10 همین سوره مومنین برادر یکدیگرند پس باید بیاد داشته باشیم در صورتی که غیبت شخصی را میکنیم و با این کار باعث تخریب شخصیتی میشویم مانند این است که شخصیت برادر یا خواهر خود را خراب میکنیم.

طبق آیه 12 سوره الحجرات نباید گمان بد برای یکدیگر داشته باشیم واز روی حوس و به هیچ دلیل آبروی شخصی را برد و در زندگی خصوصی سایرین تجسس کنیم.

خداوند با این مثال میفرماید خیلی ناجوان مردانه است که پشت سر مرده صحبت کنیم. (با توجه به اینکه هر شخصی به برادر مرده تشبیح شده چه آشنا چه غریبه چه زنده چه مرده)

خداوند با این مثال میفرماید که غیبت مانند لطمه زدن به بدن مرده است که قابل جبران نیست، دنیوی برای شخصی که غیبت آن را کرده اید و آبرویش قابل بازگشت نیست... و از دیدگاه دیگر در روز قیامت با توجه به اینکه حق الناس و حق الله به گردن ما می افتد قابل جبران نیست. از نگاه دیگر مثال برای خوردن گوشت مرده به این اشاره دارد که کار پست در حد حیوانات لاشخور و کفتار انجام داده ایم که در نبود شخص او را ویران کرده ایم.

خداوند اشاره دارد که این گناه به اجتماع آسیب میزند، دین ما دین اجتماعی است وجلوگیری از آسیب به اجتماع انجام میدهد.

چرا غیبت میکنیم؟

- درک نشده که چه گناه بزرگی است و تاثیر مخربی در اجتماع دارد.

- روش مقابله با آن را بلد نیستند

- مفهوم غیبت را نمیدانند

در صورتی که از یک موضوعی 100% اطمینان داشته باشیم برای نجات دیگران میتوان غیبت کرد (که البته غیبت حساب نمیشود) این کاری آگاهانه است. به عنوان مثال شخصی میخواهد دوست شما را فریب دهد، شما در آن زمان میبایست ماهیت فرد کلاه بردار را به دوستمان بشناسانیم.

- حق صحبت پشت سر شخصی را نداریم، حتما باید مشکلات اشخاص را در خلوت و با هدف اصلاح آن شخص به ایشان گوشزد کنیم.

- هر حرفی را میشنویم انتقال ندهیم.

زبان ما خالق حرف است. وقتی که صحبت میکنیم باید دقت کنیم که چه چیزی خلق میکنیم. بعد از خلق شدن آن تاثیر خود را میگذارد و از بین نمیرود. اگر به ناحق حرفی را بزنیم این حرف در نهایت به ما برمیگردد و باید بخاطرش جواب بدهیم. غیبت میتواند به تنهایی عامل سقوت انسان باشد.

 

سوره مومنون

به نام خداوند رحمتگر مهربان

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به راستى كه مؤمنان رستگار شدند (۱)

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ ﴿۱﴾

همانان كه در نمازشان فروتنند (۲)

الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ ﴿۲﴾

و كسانى كه از [كار و سخن‏] بيهوده رويگردانند

وَالَّذِينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ ﴿۳﴾

متوجه میشویم که یکی از شروط قبولی نماز جلوگیری زبان از سخن لغو و بیهوده است

 

مهارت مقابله با غیبت:

- همیشه به این موضوع فکر کنیم که غیبت، گناه کبیره ای زشت و غیر قابل جبران است

- هنگام صحبت کردن به این باور برسیم که آبرو و شخصیت طرف مقابل روی زبان ماست پس مراقبه کنیم (مراقبه یعنی هنرمندی)


نقش شنونده غیبت: (مهارت مقابله)

- وقتی کسی در حضور شما غیبت میکنیم به طرف مقابل انرژی و غیبت ندهیم

- وقتی کسی غیبت میکند، بحث را عوض کنیم

- وقتی کسی غیبت میکند، محل را به بهانه ای ترک کنیم

- با احترام به طرف مقابل کبیره بودن گناه و زشتی آن را تذکر دهیم (که این نزد خدا پسندیده تر است)

  • برای جبران خساراتی که تا کنون از این راه به سایرین وارد کرده ایم، به جلسه های تزکیه نفس و توبه مراجعه کنید

بعد از آگاهی وظیفه ترک گناه، رد مظالم و انتقال آگاهی به دیگران

 

گناه کبیره بعدی یکی از چند گناهی هست که خداوند فرموده اند حتی نزدیکش هم نشوید:

وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاء سَبِيلًا ﴿سوره ۳۲ آیه الاسرا﴾

و به زنا نزديك مشويد چرا كه آن همواره زشت و بد راهى است

نفرموده اند انجام ندهید بلکه گفته اند که حتی به آن نزدیک نشوید چون گناهی نیست که قدم اول را به سمت آن حرکت کنیم و قدم دوم را از آن منحرف کنیم و به سمتش نرویم.

 

گناه چشم، زنا

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ ﴿۳۰﴾

به مؤ منان بگو چشمهاي خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين براي آنها پاكيزه تر است، خداوند از آنچه انجام مي‏دهيد آگاه است. (۳۰)

 

حضرت محمد (ص): از نگاه به نامحرم بپرهیزید، که بذر شهوت را در دل مینشاند و همین برای دچار شدن انسان به گناه کافیست. تفسیر کنز الدقائق

حضرت علی (ع): چشم کمینگاه شیطان است و چشم پوشی بهترین راه دوری از شهوت است. غررالحکم

حضرت محمد (ص): نگاه بد تیری از تیرهای مسموم شیطان است، هرکس از ترس خدا چشم خود را فرو بندد، خدا به او ایمانی میدهد که از درون شیرینی آن را احساس کند. بحار ج 4 ص 38

حضرت محمد (ص): هرکس چشم خود را از حرام پر کند، در قیامت چشم او از آتش پر خواهد شد، مگر اینکه توبه کند. بحار ج 76 ص 236

 

وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي إِنَّ النَّفْسَ لأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلاَّ مَا رَحِمَ رَبِّيَ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿سوره یوسف آیه ۵۳﴾

فولادوند: و من نفس خود را تبرئه نمى‏كنم چرا كه نفس قطعا به بدى امر مى‏كند مگر كسى را كه خدا رحم كند زيرا پروردگار من آمرزنده مهربان است

مکارم: من هرگز نفس خويش را تبرئه نمي‏كنم كه نفس (سركش)، بسيار به بديها امر مي‏كند مگر آنچه را پروردگارم رحم كند، پروردگارم غفور و رحيم است.

خرمشاهی: و من خود را مبرا نمى‏شمارم، چرا كه نفس [آدمى‏] بدفرماست، مگر آنكه پروردگارم رحمت آورد، كه پروردگار من آمرزگار مهربان است‏

به من نفس خود را تبرئه نمیکنم و خود را مبرا نمی شمارم دقت کنید، حضرت یوسف میفرمایند که من پیش دادگاه حق نمیتوانم دروغ بگم من رسول نیز تحریک شدم و اگر لطف خدا نبود...

پس نگیم که ما میتونیم خودمون رو کنترل کنیم وقتی خداوند پیامبر خود را برای ما اینگونه مثال میزند این درس را به ما میدهد که هرگز به این عمل نزدیک نشویم و حتی مانند حضرت یوسف فرار کنیم...

 

سوره نور: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿۲۱﴾

اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد پاى از پى گامهاى شيطان منهيد و هر كس پاى بر جاى گامهاى شيطان نهد [بداند كه] او به زشتكارى و ناپسند وامى‏دارد و اگر فضل خدا و رحمتش بر شما نبود هرگز هيچ كس از شما پاك نمى‏شد ولى [اين] خداست كه هر كس را بخواهد پاك مى‏گرداند و خدا[ست كه] شنواى داناست

سوره فرقان: وَالَّذِينَ لَا يَدْعُونَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ وَلَا يَقْتُلُونَ النَّفْسَ الَّتِي حَرَّمَ اللَّهُ إِلَّا بِالْحَقِّ وَلَا يَزْنُونَ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ يَلْقَ أَثَامًا ﴿۶۸﴾

و كسانى‏اند كه با خدا معبودى ديگر نمى‏خوانند و كسى را كه خدا [خونش را] حرام كرده است جز به حق نمى‏كشند و زنا نمى‏كنند و هر كس اينها را انجام دهد سزايش را ريافت‏خواهد كرد

منظور از دریافت سزای کسانی که خواری میکنند را بهتر میتون در حدیث و آیه زیر دریافت:

زنا نکنید تا همسران شما نیز به زنا آلوده نشوند و آنگونه که با دیگران رفتار کنید با شما رفتار خواهد شد. بحار

سوره نور: الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُوْلَئِكَ مُبَرَّؤُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ ﴿۲۶﴾

مکارم: زنان خبيث و ناپاك از آن مردان خبيث و ناپاكند! و مردان ناپاك نيز تعلق به زنان ناپاك دارند؛ و زنان پاك از آن مردان پاك و مردان پاك از آن زنان پاكند! اينان از نسبتهاي ناروائي كه به آنها داده مي‏شود مبرا هستند، و براي آنها آمرزش (الهي) و روزي پر ارزش است.

 

از مکافات عمل غافل نشو گندم ز گندم میروید جو ز جو ...

 

زنا سرچشمه بسیار از مفاسد اجتماعی است از قبیل قتل خود کشی فساد سقط جنین کدورت و...

 

مهارت مقابله با روابط نامشروع

هرگز به عمل زشت زنا نزدیک نشویم راه جلوگیری آن است که هرگز قدم در این راه نگذاریم.

پیام و نگاه، اولین قدم در مسیر دریدن پرده های عفت است.

-          چشم چرانی باعث لغزش است، چون غرایز و احساسات انسان با چشم و پیام تحریک میشود.

-          پرهیز از تماشای صحنه و فیلمهای تحریک کننده.

-          پرهیز از دست دادن با نامحرم.

-          زینت نکردن زن برای نامحرم و مرد غریبه.

-          ممنوعیت اختلاط زن و مرد در بعضی مکانها

 

 

مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود