امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

دومين جلسه شهريور 90 «عبادت خاشعانه»

on . Posted in جلسه های شهريور 90

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

خشوع

موضوع: عبادت خاشعانه

قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا﴿سوره مريم آيه ۳۰﴾ (ناگهان عيسي زبان به سخن گشود) گفت من بنده خدايم به من كتاب (آسماني) داده و مرا پيامبر قرار داده است.

وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا﴿۳۱﴾ و مرا وجودي پر بركت قرار داده در هر كجا باشم، و مرا توصيه به نماز و زكات مادام كه زنده‏ام كرده است.

اولين چيزي كه خداوند از حضرت عيسي بعنوان يك انسان و پيامبر از او خواسته نماز است.

إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي﴿سوره طه آيه ۱۴﴾من الله هستم، معبودي جز من نيست، مرا پرستش كن و نماز را براي ياد من به پادار.

إِنَّ السَّاعَةَ ءاَتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى﴿۱۵﴾ رستاخيز بطور قطع خواهد آمد من مي‏خواهم آن را پنهان كنم تا هر كس در برابر سعي و كوشش خود جزا ببيند.

و همينطور خطاب به حضرت موسي و پيروان او اينچنين بود.

حَافِظُواْ عَلَى الصَّلَوَاتِ والصَّلاَةِ الْوُسْطَى وَقُومُواْ لِلّهِ قَانِتِينَ﴿سوره بقره آيه ۲۳۸﴾ در انجام همه نمازها، (به خصوص) نماز وسطي ( نماز ظهر) كوشا باشيد! و از روي خضوع و اطاعت، براي خدا بپاخيزيد.

خداوند از تمامي پيروان خودش نماز را در اولويت خواسته، درنتيجه اهميت نماز و نحوه ي تفكر ما به نماز بسيار مهم است.

 

 الَّذِينَ هُمْ عَلَى صَلَاتِهِمْ دَائِمُونَ﴿المعارج ۲۳﴾آنها كه نمازها را مرتبا بجا مي‏آورند.

ميبايست براي نماز خود ارزش قائل باشيم و آنرا بصورت دائمي بجا آوريم.

قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ﴿سوره مومنون آيه ۱﴾ به راستى كه مؤمنان رستگار شوند

الَّذِينَ هُمْ فِي صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ﴿۲﴾ آنها كه در نمازشان خشوع دارند.

عبادت کنندگان درگاه خداوند سه دسته اند:
*- عده ای خدا را از ترس ورود به جهنم و قهر او عبادت می کنند ، که ایت نوع عبادت ، عبادت بردگان است.
*- عده ای پروردگار را به طمع ورود به بهشت عبادت می کنند، که این عبادت، عبادت تاجران است.
*- عده ای خداوند را به خاطر لیاقتش و به خاطر اینکه او شایسته عبادت و پرستش است عبادت می کنند. که این نوع عبادت، عبادت خاشعان است.

عبادت هر سه گروه نزد خداوند پذیرفته است، اما خداوند در قرآن کریم می فرماید: فقط دسته ای که مرا به خاطر خودم پرستش می کنند نه به خاطر رسیدن به بهشت و دور شدن از جهنم حق مرا به جای آورده اند و خداوند آنان را اولیا الله نامیده است و جزء بندگان خاص خود می داند. پس سعی کنیم جز بندگان خاص خدا باشیم، بندگانی که رسیدن به کمال را رسیدن به صاحب بهشت می دانند نه خود بهشت. بندگانی که تفکرشان در عبادت و اطاعت خدا نه از جنس ترس از جهنم است و نه از جنس ولع و رسیدن به بهشت، بلکه از جنس عشق به خدا.

وَمَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَالْأَرْضُ جَمِيعًا قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَالسَّماوَاتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يُشْرِكُونَ﴿سوره الزمر آيه ۶۷﴾

آنها خدا را آنگونه كه شايسته است نشناختند در حالي كه تمام زمين در روز قيامت در قبضه قدرت او است و آسمانها پيچيده در دست او، خداوند منزه و بلند مقام است از شريكهائي كه براي او درست مي‏كنند.

بله كساني كه خداوند را فقط بخاطر ترس از او يا اميدبه بهشت ميپرستند خداوند به آنها اينگونه خطاب كرده كه مرا بدرستي نشناخته ايد.


*امام صادق ( ع ) :
هر کس می خواهد بداند که چه منزلتی نزد خداوند دارد ، بنگرد که منزلت خدا نزد او چگونه است ، زیرا بنده به همان اندازه نزد خدا منزلت دارد که بنده برای خدا نزد خود منزلت قائل است .

*کافی  ( ص ) : اصول کافی
از سخنان خداوند متعال به موسی ( ع ) : ای موسی ! هر کاری که برای من انجم شود اندکش زیاد است و آنچه برای غیر من انجام گیرد زیادش ناچیز است .

*امام جواد ( ع) : بحارالانوار
برترین عبادت ،اخلاص است .

* حضرت فاطمه ( س ):
کسی که عبادت خالص خود را به خداوند متعال تقدیم می کند ( و فقط برای رضای او عمل می کند ) خداوند نیز بهترین مصلحت خود را بر او نازل می کند .

* امـام حسین ( ع )  : بحارالانوار ج 17
گروهی خدا را می پرستند به جهت آرزوی بهشت ، این عبادت تاجران است . گروهی خدا را می پرستند از ترس جهنم ، این علبادت بردگان است و گروهی خدا را می پرستند به شکرانه نعمتهایش ، این عبادت آزادمردان است و این بهترین عبادت است .

*امام علی ( ع ) : نهج البلاغه

خدایا ؛ من تو را به خاطر بیم از کیفرت و یا به خاطر طمع در بهشتت پرستش نکرده ام ، من تو را بدان جهت پرستش کرده ام که تو را شایسته پرستش یافتم .

 

بجهان خرم از آنم كه جهان خرم ازوست        عاشقم برهمه عالم كه همه عالم ازوست

 

آيات را بخوانيم و در آن تفكر كنيم..

1 : سـوره مریم آیـات  16 تا 31 ( صفحه 432 )
2 : سـوره طه آیـات 9 تا 36 ( صفحه  442 )
3 : سـوره معارج آیـات  22 تا  44 ( صفحه 822)
4 : سـوره مؤمنون آیـات  1 تا 16( صفحه 483 )
5 : سـوره یونس آیـات  55 تا 66  ( صفحه 299 )
6 : سـوره زمر آیـات  61 تا 71 ( صفحه  664 )
7 : سـوره اسراء آیـات 77 تا 85  (صفحه 408 )



مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود