امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

سومين جلسه آبان 90 « غدير در قرآن كريم »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

عيد غدير

اَلیوَمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دیَنُکم وَ اَتمَمتُ َعلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دینًا

امروز کافران از دست بُرد به دین شما مأیوس شدند ، پس از آنان نترسید و از من بترسید . امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین برایتان برگزیدم . ( سوره مائده آیه 3 )


- طبق روایات شیعه و سنی این آیه روز هجده ذی الحجه در سال دهم هجری پس از انتصاب حضرت علی ( ع ) از جانب خداوند به عنوان جانشین بعد از حضرت رسول اکرم ( ص ) در محلی به نام غدیر خم نازل شده است .

که غیر از دلایل نقلی ، تجزیه و تحلیل عقلی هم همین موضوع را به اثبات می رساند .
به این علت که خداوند در این آیه 4 ویژگی مهم  را مطرح می کند که تمام این موضوعات با واقعه غدیر تطابق دارد.

 

براي درك هر چه بهتر موضوعات و استفاده بيشتر از اين بحث مهم فايل كم حجم جلسه را بصورت صوتي دريافت كنيد

 ویژگی اوّل : یأس کافران : (اَلیوَمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِن دینِکُم) ( امروز کافران از دست بُرد به دین شما مأیوس شدند )
- با اوج گیری و به قدرت رسیدن دین اسلام مهمترین روزنه ی امید کفّار برای بازگرداندن اوضاع به حال سابق و نابود کردن دین اسلام مرگ پیامبر بود . اما خداوند با انتصاب حضرت علی ( ع ) به رهبری جامعه ی اسلامی ، که از نظر علم و تقوا و شجاعت زبانزد مسلمانان بود آن روزنه ی امید را هم بست و به کفّار فهماند که با رحلت پیامبر هرگز دین اسلام به حال خود رها نمی شود .

ویژگی دوم : اکمال دین : (اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دیَنُکم ) ( امروز دین شما را به حد کمال رساندیم )

دین بدون راهبری معصوم و مطمئن هرگز کامل نیست ، زیرا در خطر تحریف و سوء استفاده قرار می گیرد و خداوند با انتخاب و انتصاب حضرت علی ( ع ) به عنوان جانشین ، رهبری با تقوا برای تکامل دین انتخاب کرد.

ویژگی سوم : اتمام نعمت خداوند بر مردم : (اَتمَمتُ َعلَیکُم نِعمَتی ) (و امروز نعمت را بر شما تمام کردم)

قرآن و دین اسلام برای مسلمانان نعمتی بود که آنها را به سوی سعادت وعاقبت به خیری سوق می داد و اگر این کتاب و این دین به جای رهبری با تقوا و معصوم ، به دست کفّار می افتاد ، این نعمت الهی کفران و تباه می شد.

ویژگی چهارم : انتخاب اسلام به عنوان دین مورد پسند خدا:

(رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دینًا ) ( و امروز بهترین آیین را که اسلام است ، برایتان بر گزیدم )
هیچ دینی بدون مدیریت صحیح مورد پسند خداوند نیست . با انتصاب حضرت علی ( ع ) به عنوان جانشین بعد از حضرت رسول ( ص ) قانون کامل یعنی قرآن و مجری عادل یعنی حضرت علی ( ع ) به هم گره خورد و رضایت خداوند حاصل شد .

پیامبر اکرم ( ص ) در واقعه غدیر خم این روز را ایام الله و عید الهی معرفی کردند و فرمودند :  درباره علی (ع) به من وحی شده که او سرور مسلمانان ، پیشوای پرهیزکاران و رهبر روسپیدان است و همانا مَثَلِ خاندان من در میان شما به کشتی نوح می ماند که هر که برآن سوار شد نجات یافت و هر که از آن بازماند غرق شد .


چهار ویژگی مطرح شده در آیه ی اکمال :

ویژگی اول : مأیوس شدن کافران
ویژگی دوم : کامل شدن دین
ویژگی سوم : اتمام نعمت خداوند بر مسلمانان
ویژگی چهارم : انتخاب اسلام به عنوان دین مورد پسند خدا


1 . احکام حلال و حرام گوشت
2 . ظهور اسلام
3 . حج حضرت رسول ( ص )
4 . انتصاب و انتخاب سلیقه ای
5 . جانشینی حضرت علی ( ع ) بعد از رسول اکرم ( ص )


سه وعده مطرح شده در سوره ی نور :

1 . خلافت اسلام    2 . امنیت و آرامش برای عبادت خداوند   3 . استقرار آئین مورد نظر پروردگار ( اسلام )


*( عـلـی ( ع ) حـق اسـت )*

خطبه غدير
عيد غدير

الله اکبر بر تکمیل دین و اتمام نعمت پروردگار و خوشنودی خداوند از رسالت من و ولایـت علی ( ع ) بعد از من .
خداوندا ! هرکس عـلـی را دوست بدارد ، او را دوست بدار و هر کس عـلـی را دشمن بدارد او را دشمن بدار . یاری کن هر کس عـلـی را یاری کند و خوار کن هر کس عـلـی را یاری نکند . لعنت نما هر کس عـلـی را انکار کند و غضب نما بر هر کس که حق عـلـی را انکار نماید .
- ای مردم من در رساندن آنچه خداوند بر من نازل کرده کوتاهی نکردم و من سبب نزول این آیه را برای شما بیان می کنم .که جبرئیل 3 مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوند مرا مأمور کرد که در این اجتماع بپاخیزم و بر هر سفید و سیاهی اعلام کنم که :
- عـلـی بـن ابـی طـالـب برادر من و وصی من و جانشین من بر امتم و امام بعد از من است . نسبت او به من همانند هارون به موسی است ، جز اینکه پیامبری بعد از من نیست و او صاحب اختیار شما بعد از خدا و رسولش است .
- ای مردم عـلـی را فضیلت دهید که او افضل مردم ، بعد از من از مرد و زن است . تا ما دامی که خداوند روزی نازل می کند و خلق باقی است .
- ای مردم هر کس من صاحب اختیار اویم این عـلـی صاحب اختیار اوست . و ولایت او از جانب خداوند عزوجل است که بر من نازل کرده است . ای مردم بدانید که من ادا نمودم ، بدانید که من ابلاغ کردم ، بدانید که من شنوانیدم ، بدانید که من روشن نمودم .
ای مردم بدانید که خداوند فرموده است و من از جانب خداوند عزوجل می گویم . بدانید که با عـلـی دشمنی نمی کند مگر شقی و با عـلـی دوستی نمی کند مگر مومن با تقوی ،  به خدا قسم که درباره ی عـلـی نازل شده است سوره العصر که خداوند می فرماید :

بِسمِ اللهِ الَّرحمنِ الَّرحیم ، وَالعَصر ، اِنَّ الاِنسانَ لَفی خُسر : قسم به عصر ، انسان در زیان است مگر عـلی ، که ایمان آورد و به حق و صبر راضی شد .
ای مردم بدانید که من پیامبرم و عـلـی امام و وصی بعد از من است و امامان بعد از او فرزندان او هستند ، بدانید که امیر المومنین جز این برادرم نیست ، بدانید که امیرالمومنین بودن بعد از من برای احدی جز او و فرزندان او حلال نیست .
- ای مردم قرآن به شما می شناساند که امامان بعد از عـلـی فرزندان او هستند و من هم به شما شناساندم که آنان از نسل من و اویند آنجا که خداوند در کتابش می فرماید :
- وَجَعَلَها کَلِمهً باقِیَه فِی عًقِبِه : و آن امامت را به عنوان کلمه ی باقی در نسل او قرارداد . و من نیز به شما گفتم اگر به آن دو قرآن و اهل بیتم تمسک کنید هرگز گمراه نمی شوید .
- پس ای مردم با خدا بیعت کنید و با من که رسول اویم بیعت کنید و با عـلـی امیرالمومنین و با فرزندان او و با حجتی که در راه است و پیشنیان به او بشارت داده اند که نامش مـهـدی قـائـم است . اوست غالب بر ادیان ، اوست هدایت یافته ی محکم بنیان ،  اوست انتقام گیرنده از ظالمان .
- خدایا به خاطر آنچه ادا کردم و امر نمودم مؤمنین و محبین اهل بیتم را بیامرز و بر منکرین که کافرند غضب نما و حمد و سپاس مخصوص خداوند عالم است .                 الـحـمـدالله .


* حضرت محمد (ص ) : بحارالانوار ج 53
درباره علی ( ع ) به من وحی شده که او سرور مسلمانان ، پیشوای پرهیزگاران و رهبر روسپیدان است . و همانا مَثَل خاندان من در میان شما به کشتی نوح می ماند که هر که بر آن سوار شد نجات یافت و هر که از آن بازماند غرق شد .

* حضرت محمد ( ص ) : بحارالانوار ج 53

علی( ع ) با قرآن و قرآن با علی ( ع )  است و هرگز از هم جدا نشوند تا در کنار حوض ( کوثر ) نزدم آیند .

* حضرت محمد ( ص ) : بحارالانوار ج 53

پس از من ، علی ( ع )  آگاهترین فرد امّت من است به کار قضاوت و دانا ترین آنهاست .

* امام علی ( ع ) : بحارالانوار ج 53

هان ! خاندان محمد ( ص ) همچون ستارگان آسمانند که هرگاه ستاره ای ناپدید شود ، ستاره ای دیگر آشکار می شود . پس چنان است که نعمت های خداوند در میان شما کامل گشته و آنچه را آرزو می کردید به شما داده است .

* امام علی ( ع ) : بحارالانوار ج 53

بار خدایا ! تو می دانی که آنچه از ما سر زد نه از سر رقابت بر سر قدرت بود و نه برای بدست آوردن چیزی از متاع دنیا ، بلکه می خواستیم نشانه های دین تو را به جایگاهشان باز گردانیم و اصلاح و آبادانی را در سرزمین های تو آشکار سازیم تا بندگان ستم دیده ات امنیت و آسودگی یابند و حدود و احکام تعطیل شده ات دوباره اجرا شود.


1 : سـوره النور آیـات  51 تا 58 ( صفحه 505 )
2 : سـوره المائده آیـات 3 تا 6 ( صفحه  148 )
3 : سـوره الفرقان آیـات  62 تا  77 ( صفحه 517)
4 : سـوره الحاقه آیـات  18 تا 52 ( صفحه 819 )
5 : سـوره الشوری آیـات  18 تا 26  ( صفحه 692 )
6 : سـوره الاحزاب آیـات  33 تا 36 ( صفحه  598 )
7 : سـوره النساء آیـات 51 تا 59  (صفحه 121 )

 


مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود