امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

دومين جلسه دي 90 « مراحل تزكيه نفس »

on . Posted in جلسه هاي دي 90

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

مراحل تزكيه نفس

مراحل تزکیه :

1.توبه نصوح 2.مراقبه 3.مشارطه 4.محاسبه

قَدْ اَفْلَحَ مَنْ تَ‍‍‍زَكّي

به راستي كه رستگار شد آن كس كه تزكيه نفس كرد             « سوره اعلي آیه14»


در ادامه جلسه قبل، تزكيه نفس نقشي بسيار كليدي در رستگاري انسان ايفا مي كند به طوري كه خداوند در قرآن بار ها بر اهميت و ارزش تزكيه ي نفس اشاره كرده است و رستگاري قطعي را براي كساني مي داند كه اهل تزكيه كردن نفس خود مي باشند . . . ! اما تزكيه خود به خود حاصل نمي شود بلكه داراي مراحلي است كه بايد سراغ آن برويم  .

مهارتها و تکنیک ها ، مراحل تزكيه نفس:

مرحله اول : توبه نصوح :

براي تزكيه ابتدا نياز به يك توبه ي نصوح داريم .


يا اَيُّهاَالَّذينَ امَنوا تُوبُوا اِليَ الله تَوبَةً نَّصُوحاَ
اي كساني كه ايمان آورده ايد ، به درگاه خدا توبه كنيد ، توبه اي نصوح (سوره تحريم آيه 8)

توبه نصوح يعني توبه اي كه در آن تصميم قطعي به بازگشت باشد ؛ توبه اي محكم و خالصانه ، نه بيان كردن چند كلمه بر زبان ...!

چنانچه حضرت علي (عليه السلام) در نهج البلاغه مي فرمايد : توبه ي واقعي يعني اول : پشيماني از گذشته ؛ دوم : تصميم بر ترك هميشگي گناه ؛ سوم : اينكه حقي را كه از مردم ضايع كرده اي به آنان بازگرداني به طوري كه هنگام ملاقات پروردگارت حقي بر گردن تو نباشد ؛ چهارم آن كه : هر واجبي را كه ترك كرده اي به جاي آوري ؛ پنجم آن كه : گوشتهايي كه بر اثر اعمال حرام بر بدنت رشد كرده با اندوه بر گناه آب كني تا چيزي از آن باقي نماند و ششم آن كه : به همان اندازه اي كه شيريني معصيت را چشيده اي سختي و ملامت آن را نيز بچشي . پس از انجام اين مراحل بگو استغفر الله ...!
نكته : يكي از مهمترين قسمتهاي توبه ي نصوح بازگرداندن حقوقي است كه از مردم ضايع كرده ايم،  يعني بايد حق الناس را كاملاً محاسبه كرده و آن را پرداخت كنيم ، اين كار از اين حديث نشأت مي گيرد:

(حاسِبو قَبلَ اَنتَ حاسِبو : به حساب خود رسيدگي كنيد قبل از اينكه به حساب شما رسيدگي شود . . . )

 

اما هرچه قدر در جبران حق الناس تلاش كنيد ممكن است قسمتي از آن را به دست نياوريد و يا ممكن است به كساني ضربه ي مالي ، روحي يا عاطفي و يا آبرويي زده باشيد و از آن بي اطلاع باشيد ؛ براي جبران اين موضوع روشي در فقه وجود دارد كه به آن رَدِ مَظالِم مي گويند كه در دين ما جزء واجبات محسوب مي شود .

 
(يادمان باشد مؤمنان واقعي در فكر ريزش و كاهش بدي ها و رويش و جهش خوبي هاي خود هستند  )

مهارت ها و تكنيك ها ( روش رَدِ مَظالِم ) :

 اِنَّ الحَسَناتِ يُذهِبنَ السَيِّئات : به درستي كه كارهاي خوب شما كارهاي بد شما را از بين مي برد . (سوره هود آيه 114 )

هميشه يكي از راهكارهايي كه ذكر شده را انجام دهيد و ثواب آن را براي كساني كه حقي از آنان بر گردن شماست و شما مطلع نيستيد وقف كنيد :

1 . نمازهای مستحبی 2 . تلاوت قرآن  3. نماز شب 4 . زیارت عتبات 5 . انفاق و صدقه 6 . روزه مستحبی 7. ذکر های پر فضیلت 8 . امر به معروف و نهی از منکر9 . وقفیات  و هرکار خیر مستحبی را مي توان رَدِ مَظالِم كرد .


نكته مهم : براي اينكه رَدِ مَظالِم در زندگي شما جرياني دائمي  و پايدار داشته باشد و زندگي روزمره باعث فراموش كردن اين موضوع مهم نشود ، حتماً اعمالي را كه رَدِ مَظالِم مي كنيد بعد از انجام دادن مكتوب كنيد .

شيوه ي مكتوب كردن رَدِ مَظالِم به صورت زير مي باشد:

 حمد و ستايش مخصوص توست اي خداي رحمان كه ما را به راه راست هدايت كردي ، كه اگر هدايت تو شامل حال ما نمي شد در گمراهي مي مانديم .

خدايا ! درود فرست بر محمد (صلي الله عليه و آله) و خاندان پاك و مطهرش ، درودي كه جز تو كسي ياراي شمارش آن را نداشته باشد. ( خدايا فرج آقا امام زمان (عج) را تعجيل بفرما ).
امروز براي آخرتم ( صدقه ، روزه ، قرآن و ... ) رَدِ مَظالِم كردم .
خدايا در روز سخت حساب ياري ام كن و طاعت اندكم را به لطف خود قبول فرما .

الهي آمين

مرحله دوم : مراقبه

 اِنَّ  اللهَ كانَ عَلَيكُم رَقيبا :  به درستي كه خداوند مراقب اعمال شماست  (نساء آيه 1)

مراقبه يعني هوشياري و عاقبت انديشي در موقع انجام عمل ، چرا كه خداوند در طول زندگي شاهد و ناظر بر اعمال ماست و به دستور او تمام اعمال و رفتار ما توسط دو مَلَك ( رقيب و عتيد ) در حال ثبت و ضبط است و روزي براي تمام آنچه كه از خير و شر با اختيار خود انجام مي دهيم جزا داده مي شويم پس هميشه هنگام هر كار ،، خوب بنگريم كه چه عملي را براي آخرت خود پيش مي فرستيم ( مراقبه يعني هرگز بدون فكر و با چشماني بسته كاري را انجام ندهيم ... !

مرحله سوم : مشارطه ( يا عهد بستن )

اَلَّذينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللهِ وَ لا يَنْقُضُونَ الْميثاقَ       تنها عاقلانند كه هم به عهد خدا وفا مي كنند و هم پيمان حق را نمي شكنند . (سوره رعد آيه 20)
در مرحله ي سوم  تزكيه ،‌ بايد با خدا عهد ببنديم كه نسبت به توبه اي كه كرده ايم و تزكيه ي نفسي كه شروع به انجام مراحل آن كرده ايم ايستادگي كنيم و به خداوند تعهد بدهيم كه به سمت خطا هاي سابق خود باز نگرديم و تعهد بدهيم در صورت بازگشت و سستي در مسير تزكيه از مشارطه استفاده كنيم ( به طور مثال به خداوند تعهد بدهيم در صورت بازگشت به سمت خطا يا سستي در مراحل تزكيه چند روز روزه بگيريم يا چند فقير را طعام بدهيم و نماز توبه بخوانيم و دوباره به سمت خداوند و تزكيه ي نفس بازگشت نمائيم ) .
نكته : مشارطه يكي از مهمترين مراحل تزكيه به شمار مي رود چرا كه سبب ايستادگي و مقاومت در مراحل تزكيه مي شود ،چون تعهد دادن به خدا سبب مي شود خودمان را در پيشگاه خداوند مسئول بدانيم  ودر مسير تزكيه غفلت و سستي نكنيم و در صورت رعايت نكردن اين مرحله ،، تزكيه ما دوام چنداني ندارد چون خودمان را مسئول نميدانيم .
مشارطه نشانه ي عزم واقعي در راه تزكيه كردن نفس است . ( مشارطه را مي توانيد به صورت هفتگي يا ماهانه انجام دهيد ).

مرحله چهارم: محاسبه

و اما مرحله ي چهارم  تزكيه محاسبه ي روزانه ي نَفْس است . در اين مرحله بايد (هر شب يا هفته ) اعمال روزانه ي خود را به حساب بكشيم ، محاسبه ي روزانه ي نَفْس باعث مي شود كه ما نسبت به عيب ها و خطا هاي خود شناخت پيدا كنيم و براي مقابله و جبران خطا هاي خود اقدام كنيم و عيوبمان را برطرف سازيم . محاسبه ي نفس سبب توسعه و رشد تقوي است و باعث مي شود كه انسان رشد شخصيتي پيدا كند . . . !
امام علي (ع) مي فرمايد : بر خردمند است كه بدي هاي ديني و فكري و اخلاقي خود را شمارش كند و آنها را در سينه ي خويش يا به صورت نوشته گرد آورد و در اصلاح آنها بكوشد ؛ خدا رحمت كند بنده اي را كه مراقب گناه خود باشد و از پروردگارش بترسد . ( مأخذ دانشگاه علوم حديث قم )
قَدْ اَفْلَحَ مَنْ تَ‍‍‍زَكّي رستگار شد كسي كه نفس خود را تزكيه ( توبه ي نصوح ، مراقبه ، مشارطه ، محاسبه ) كرد.
تزكيه يعني ايمان حقيقي به قيامت چرا كه دنيا طلبان خواهان رشد و توسعه ي زندگي مادي خود هستند و آخرت طلبان خواهان توسعه و رشد زندگي ابدي خود ...


* پیامبر اکرم ( ص ) : بحارالانوار جلد 94 به تو سفارش می کنم : هرگاه خواستی کاری انجام دهی ، عاقبت و سرانجام آن را در نظر بگیر اندیشه کن ! اگر سرانجامش هدایت و نجات است ، پس انجام بده وگرنه از آن بپرهیز ! و آن را انجام مده !

* پیامبر اکرم (ص) : دانشگاه علوم حدیث قم
آگاه با شید ! اینک شما در روزی هستید که هنگام عمل است و حسابرسی در آن نیست و زود باشیدکه روزی بیاید که هنگام حسابرسی است نه جای عمل .

* امام رضا (ع) :  بحارالانوار جلد 78
آن کس که نفسش را محاسبه کند ، سود برده است وآن کسی که از محاسبه ی نفس غافل بماند ، زیان دیده است.

* امام سجاد (ع) : دانشگاه علوم حدیث قم
ای فرزند آدم !تا زمانی که خود واعظ خویش باشی و به محاسبه خویش پردازی پیوسته در خیر و خوبی به سر خواهی برد .

* امام علی (ع) : دانشگاه علوم حدیث قم
بر خرد مند است که بدیهای دینی و فکری و اخلاقی و تربیتی خود را شمارش کند وآنها را در سینه خویش ،یا به صورت نوشته ،گرد آورد و در زدودن آنها بکوشد .

* پیامبر اکرم (ص) : وسائل الشیعه جلد 16
آدمی از پر هیز گاران نمی شود مگر اینکه حسابرسی اواز نفسش سخت تر از حساب کشیدن او از شریکش باشد.


1 : سـوره انفطار آیـات  1 تا 19 ( صفحه 852 )
2 : سـوره ق آیـات 15 تا 35 ( صفحه  742 )
3 : سـوره لقمان آیـات  12 تا  22 ( صفحه 584 )
4 : سـوره مجادله آیـات  5 تا 11 ( صفحه 780 )
5 : سـوره النساء آیـات  27 تا 32  ( صفحه 114 )
6 : سـوره الرعد آیـات  18 تا 26 ( صفحه  353 )
7 : سـوره انبیاء آیـات 1 تا 17  (صفحه 456 )



مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود