امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

جلسه هاي اسفند 90

در اين مجموعه متن تمامي جلسات برگذار شده در دي ماه يك هزارو سي‌صد و نود را شاهد خواهيد بود.

پرینت

چهارمين جلسه اسفند 90 « دایره خویشاوندی »

on . Posted in جلسه هاي اسفند 90

امتیاز کاربران

صله رحم و رابطه خویشاوندی

وَ الَّذینَ یَنقُضَونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ میثاقِه وَ یَقطَوُنَ ما اِمِرِ اللهُ بِه اَن یُوٌَلَ وَ یُفسِدُونَ فِی الَرضِ اُولئِکَ لَهُمُ الَّعنَهُ وَ لَهُم سُوئُ الدّارِ

آنانکه پس از پیمان بستن عهد خدا را شکستند و هم آنچه خدا امر به پیوند آن کرده قطع کردند و در روی زمین فساد برانگیختند، اینان را خدا لعن و منزلگاه دوزخ نصیب است. ( آیه 25 سوره رعد )
قطع رَحِم ( ترک روابط با خویشاوندان ) از گناهان کبیره است ، زیرا خداوند در قرآن کریم وعده ی عذاب برای آن داده و کسانی که مرتکب این گناه می شوند را مورد لعن قرار داده است.

امام سجاد (ع) می فرمایند: از دوستی و مصاحبت با کسانی که قطع رَحِم می کنند بپرهیز، زیرا من در قرآن آنها را ملعون یافتم. (بحار ج 74 ص 196)
 

مـهـارتـهـا و تکنیکها :

دایره خویشاوندان : دایره خویشاوندی یعنی کسانی که خداوند بر ما واجب کرده که رابطه ی خود را با آنها حفظ و صِله ارحام کنیم. از جمله آنها به ترتیب اولویت :

1 . پدر و مادر

2 . برادر و خواهر

3 . پدر بزرگ و مادر بزرگ

4 . عمو ، عمه ،دایی ، خاله و فرزندان آنها

5 . همسایه ها
امام صادق (ع) فرموده اند : از جمله گناهانی که مرگ را شتاب می بخشد قطع رَحِم با خویشاوندان است . ( بحارالانوار ج 74 )

آفات صله ارحام :

صله ارحام دارای آفاتی است که مهار نکردن آن سبب افول روابط خویشاوندی می شود، که از جمله ی آن آفات:
1 . خودخواهی ( عدم توجه به رابطه با خویشان )
2 . تجسس و فضولی ( سرک کشیدن به زندگی خصوصی دیگران )
3 . اسراف و تفاخر ( عدم صرفه جوئی اقتصادی در میهمانی ها )
4 . قهر و کینه و کدورت ( عدم گذشت و بخشش )

امام حسین (ع) فرموده اند: آن کس بیش از همه صله رَحِم را به جا آورده ، که با خویشاوندی که بریده پیوند برقرار کند . ( بحارالانوار ج 74 )

 

ورود