امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

دومين جلسه اسفند 90 « وقت طلا نيست! عمر »

on . Posted in جلسه هاي اسفند 90

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

گذر عمر

ای انسان وقت طلا نیست تو گرانبهاترینی

عمر فرصتی الهی است که به سرعت در حال سپری شدن است و هرگز قابل برگشت نیست و هیچ جایگزینی ندارد . فرصتی که به انسان عطا نشده، مگر برای ساخت آخرت چرا که دنیا خانه ی اصلی ما نیست، بلکه ما مسافری هستیم که پس از اقامتی کوتاه در دنیا به سوی مقصد اصلی خود یعنی لقای پروردگار حرکت می کنیم
( انا لله و انا الیه راجعون : ما به فرمان خدا آمده و به سوی او رجوع خواهیم کرد )

اما عمر برای کسانی که آن را در مسیر اطاعت و کمال بگذرانند ضامن خوشبختی و برای کسانی که آن را به بطالت و گناه بگذرانند حجتی برای عذاب خواهد بود پس پیش از آنکه عمر به سر آید باید شتاب کنیم و آن را در مسیر صحیحی مدیریت و خرج کنیم، چون این فرصت فقط یکبار در اختیار ما قرار داده شده و هرگز قابل تکرار نیست.
چنانچه امیر المؤمنین علی (ع) در این باره فرموده اند که عمر خود را در راه چیزی صرف کنید که برایتان باقی بماند زیرا عمر های رفته هرگز باز نمی گردد . ( نهج البلاغه )

 

مهارتها و تکنیکها:

 

اما برای استفاده صحیح از عمر در دین اسلام راهکارهایی توصیه شده که جلوی هدر رفتن و تباه شدن عمر را می گیرد که از جمله آنها :

1. داشتن چشم انداز اخروی ( رسیدن به لقاء و رضایت پروردگار )

 

هرگز در زندگی این چشم انداز را حذف نکنید ، چون مسیر حرکت ما به خداوند ختم می شود و روزی به خاطر آنچه انجام داده ایم جزاء داده می شویم. حذف چشم انداز و عدم عاقبت نگری باعث می شود در طول عمر دست از عبادت و اطاعت بکشیم . داشتن چشم انداز اخروی مهمترین دلیل حرکت انسان به سوی خداست .... !

2. هدف گذاری در طول عمر :

 

هدف گذاری یعنی نردبانی که می تواند ما را به چشم اندازمان یعنی رضایت خداوند و عاقبت به خیری برساند . از جمله کارهایی که می توانیم برای رسیدن به چشم اندازمان انجام دهیم به این شرح می باشد :

1 . توبه نصوح ( پشیمانی از گذشته و ترک گناه در آینده )

2 . نماز خاشعانه

3 . اعتماد و اطاعت از پروردگار

4 . تدبر در آیات قرآن

5 . عمل به دستورات الهی

6 . تحصیل علم و دانش

رسول خدا (ص) می فرمایند: رحمت خدا بر آنکس که دانست نفس هایش گامهایی است که به سوی مرگ بر می دارد پس به عمل شتافت و آرزو را کوتاه کرد .


داستان عـمـر انسان:

 

داستان انسانی که 2 روز مانده به پایان جهان تازه فهمید که هیچ زندگی نکرده است، تقویمش پر شده بود و تنها 2 روز خط نخورده باقی بود. پریشان شد و آشفته و عصبانی نزد خدا رفت تا روزهای بیشتری از خدا بگیرد ، داد زد و بد و بیراه گفت . خدا سکوت کرد. جیغ زد و جاروجنجال راه انداخت، خدا دوباره سکوت کرد. آسمان و زمین را به هم ریخت ، خدا سکوت کرد . به پرو پای فرشته و انسان پیچید ، خدا سکوت کرد . کفر گفت و ... سجاده دور انداخت، خدا سکوت کرد . دلش گرفت و گریست و به سجده افتاد ، خدا سکوتش را شکست و گفت : عزیزم اما یک روز دیگر هم رفت ، تمام روز را به بد و بیراه و جار و جنجال از دست دادی، تنها یک روز دیگر باقی است، بیا و لااقل این یک روز را زندگی کن .
لابه لای هق هقش گفت: اما با یک روز ... با یک روز چکار میتوان کرد؟ خدا گفت : آنکس که لذت یکروز زیستن را تجربه کند گویی 1000 سال زیسته است و آنکه امروزش را در نمیابد 1000 سال هم بکارش نمی آید. آنگاه سهم یک روز زندگی را در دستانش ریخت و گفت: حالا برو و یک روز زندگی کن.
او مات و مبهوت به زندگی نگاه کرد که در گودی دستانش می درخشید اما میترسید حرکت کند، می ترسید راه برود، می ترسید زندگی از لابه لای انگشتانش بریزد قدری ایستاد بعد با خودش گفت: وقتی فردایی ندارم نگه داشتن این زندگی چه فایده ای دارد ؟ بگذار این مشت زندگی را مصرف کنم آنوقت شروع به دویدن کرد ، زندگی را به سر و رویش پاشید ، زندگی را نوشید و زندگی را بوئید، چنان به وجد آمد که دید می تواند تا ته دنیا بدود ، می تواند بال بزند می تواند پا به روی خورشید بگذارد میتواند ...
در همان یک روز دست بر پوست درختی کشید ، روی چمن خوابید ، کفش دوزک را تماشا کرد سرش را بالا گرفت و ابرها را دید و به آنهایی که او را نمیشناختند سلام کرد و برای آنها که دوستش نداشتند از ته دل دعا کرد ، او در همان یک روز آشتی کرد و خندید و سبک شد و لذت برد و سرشار شد و بخشید، عاشق شد و عبور کرد و تمام شد. او در همان یک روز زندگی کرد ، فردای آن روز فرشته ها در تقویم خدا نوشتند : امروز او درگذشت، کسی که هزار سال زیست.
زندگی انسان دارای طول، عرض و ارتفاع است . اغلب ما تنها به طول آن میاندیشیم اما آنچه که بیشتر اهمیت دارد عرض یا چگونگی آن است. امروز را از دست ندهید آیا ضمانتی برای طلوع خورشید فردا وجود دارد؟

 

*پـیـامـبـر اکـرم ( ص ) :  دانشگاه علوم حدیث قم
به عمر خود بخیل تر باش نه به درهم و دینارت

*پـیـامـبـر اکـرم ( ص ) : دانشگاه علوم حدیث قم

مدت زندگانی محدود است و هیچ کس از عمری که برایش مقدر شده است ، هرگز فراتر نمیرود . پس پیش از آنکه عمر به سر آید بشتابید .

*امـام عـلـی ( ع ) : دانشگاه علوم حدیث قم

ای مردم هم اینک زمان را دریابید ، پیش از آنکه پشیمان شوید و پیش از آنکه هر کسی بگوید : ای دریغا که در کار خدا کوتاهی کردم .

*پـیـامـبـر اکـرم ( ص ) : دانشگاه علوم حدیث قم

رحمت خدا بر آنکس که دانست نفس هایش گامهایی است که به سوی مرگ بر می دارد ، پس به عمل شتافت و آرزو را کوتاه کرد .

*امـام عـلـی ( ع ) : دانشگاه علوم حدیث قم

مبادا ، که عمر خود را برای چیزی هدر دهید که برایتان باقی نمیماند ، زیرا عمرهای رفته بر نمی گردد .

*امـام عـلـی ( ع ) : دانشگاه علوم حدیث قم

عمر تو ضامن خوشبختی توست به شرط اینکه آن را در راه اطاعت پروردگارت بگذرانی .
*امـام عـلـی ( ع ) : دانشگاه علوم حدیث قم
آخرت هیچ جایگزینی ندارد و دنیا بهای آدمی نیست .

*امـام عـلـی ( ع ) : دانشگاه علوم حدیث قم

یاد آخرت داروست و درمان ، یاد دنیا بدترین درد و بیماری است .
*امـام عـلـی ( ع ) : دانشگاه علوم حدیث قم
هر کس که زیاد به یاد آخرت باشد ، گناه و نافرمانی او کم میشود .
*پـیـامـبـر اکـرم ( ص ) : خصال ص 253
انسان در روز قیامت قدم از قدم بر نمیدارد ، مگر آنکه از چهار چیز پرسیده می شود : از عمرش که چکونه گذرانده است ، از جوانیش که چگونه سپری کرده ، از ثروتش که از کجا به دست آورده و چگونه خرج کرده است و از دوستی ما اهل بیت
*پـیـامـبـر اکـرم ( ص ) : تنبیه الخواطر ج 1
انسان باید برای آخرتش از دنیا ، برای مرگش از زندگی و برای پیریش از جوانی توشه برگیرد ، چرا که دنیا برای شما آفریده شده و شما برای آخرت آفریده شده اید.


1 : سـوره المؤمنون آیـات  101 تا 118 ( صفحه 493 )
2 : سـوره الاعراف آیـات 33  تا 40 ( صفحه  215 )
3 : سـوره الفرقان آیـات1 تا  25 ( صفحه 856 )
4 : سـوره علق آیـات  1 تا 19 ( صفحه 870 )
5 : سـوره الحاقه آیات  13 35  ( صفحه 818 )
6 : سـوره الحشر آیـات  18 تا 24 ( صفحه 788 )
7 : سـوره الیونس آیـات 9  تا 15  (صفحه 29 )

 



مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود