امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

متن جلسه‌های سال 1391

پرینت

سیمای بسم الله الرحمن الرحیم / جلسه 16 فروردین 91

on . Posted in جلسه های فروردین 91

امتیاز کاربران

سر آغاز هر نام، نام خداست             که بی نام او نامه یکسر خطاست

بسم الله الرحمن الرحیم

سیمای (بسم الله الرحمن الرحیم)
(بسم الله الرحمن الرحیم) تاج سوره هاست و سر آغاز تمام کتابهای آسمانی بوده و سر لوحه کارهمه ی پیامبران و معصومین بوده است و به فرموده ی حضرت رضا (ع) بسم الله به اسم اعظم الهی از سیاهی چشم به سفیدی آن نزدیکتر است.
کلامی که سخن خداوند با ما بندگان با آن شروع شده و به زبان آوردن آن در کارها نشانگر عشق ما به خدا و جهت گیری توحیدی ما و گام اول در مسیر بندگی و رمز بقاء و دوام کارهای ماست.

چرا که به فرموده ی خدای متعال هر چه  رنگ خدایی داشته باشد باقی  و هر چه رنگ خدایی نداشته باشد فانی است. (26 و 27 سوره ی الرحمن) همه چیز فانی است و ماندگار، خدایی است که صاحب جلال و عزمت است.

ذکر (بسم الله الرحمن الرحیم) بیانگر انگیزه ماست، یعنی خدایا هدفم در زندگی فقط تو هستی نه مردم، نه جلوه ها و نه هوس ها، یعنی خدایا من تو را فراموش نکرده ام و هر کارم را با نام تو آغاز می کنم و خود را بیمه می کنم و در پناه تو و به امید تو زندگی می کنم
ذکر (بسم الله الرحمن الرحیم) رمز خروج از تکبر و نشان بندگی و اظهار عجز و وابستگی به خداست.
حضرت امیر (ع) می فرمایند: (بسم الله الرحمن الرحیم) را فراموش نکنید حتی در کوچکترین کارهای زندگیتان چرا که  (بسم الله الرحمن الرحیم) مایه رحمت خدا و برکت کارها و ترک آن موجب نافرمانی است. (کنزالعمال)

پرینت

ترس از خدا - امید به خدا / جلسه 23 فروردین 91

on . Posted in جلسه های فروردین 91

امتیاز کاربران

ترس از خدا، امید به خدا

بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشته‏ايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را مى ‏بخشد، كه او آمرزنده مهربان است‏
(سوره الزمر آیه 53)

بگو : ای بندگان من که برخود اسراف و ستم کرده اید! از رحمت خدا ناامید نشوید که خدا همه گناهان را می آمرزد، زیرا او بسیار آمرزنده و مهربان است.

باز آی باز آی هر آنچه هستی باز آی                                گر کافر و گبر و بت پرستی باز آی
این درگه ما درگه نومیدی نیست                              صد بار اگر توبه شکستی باز آی

رحمت الهی یکی از بزرگترین و بهترین پیامد های قرآن است . خداوند در قرآن کریم اعلام می کند که همه ی بندگان خود را دوست دارد و همه را لایق دریافت رحمتش می داند و یأس از رحمت خود را حرام دانسته و می فرماید بندگانش را با همه ی بدی هایی که از آنها سر میزند دوست دارد چرا که رحمت خدا محدود نیست پس در لطف او شک و تردیدی در خود راه ندهیم و از رحمت او در هیچ زمینه ای ناامید نشویم و به سمت او توبه و بازگشت کنیم.
 
حضرت رسول اکرم (ص) در این باره فرموده اند : هرگز از رحمت خداوند نا امید مشو که رحمت او از خواسته ها و گناه شما عظیم تر است.
 
نکته:
 اما اینکه خداوند فرموده همه ی گناهان را می بخشد به این مفهوم نیست که انسان گناه کند و بگوید خداوند وعده ی بخشش همه ی گناهان را داده و مرا می آمرزد.
بلکه مراد آن است که گناه انسان هرچه قدر هم که بزرگ باشد قابل آمرزش است چون ظرفیت و رحمت خدا بی حد و عظیم است و انسان نباید از بازگشت به سمت خدا ناامید و مأیوس شود اما رحمت خداوند نباید دلیل بی خیالی و بی تفاوتی انسان نسبت به خواسته ها و دستورات خدا و انجام گناه کبیره و صغیره باشد. چرا که راه دریافت آمرزش الهی توبه و جبران گناه است یعنی رحمت خدا مجوز گناه و ترک عبادت و اطاعت نیست.
نه ناامیدی از درگاه خدا مجوز است و نه بی خیالی و افراط بلکه آنچه سبب رسیدن به رحمت الهی است اعتدال میان این دو مقوله است که به آن خوف و رجاء می گویند.

پرینت

وظیفه مدیریتی مرد در خانواده / جلسه 30 فروردین 91

on . Posted in جلسه های فروردین 91

امتیاز کاربران

وظیفه مرد در مدیریت خانواده

یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنوُ قُوا اَنفُسَکُم وَاَهلیکُم نارَا

ای کسانی که ایمان آورده اید ( در اطاعت حق بکوشید ) و خود را با خانواده ی خویش از آتش دوزخ نگاه دارید ( آیه6 سوره تحریم )

مـهـارتـهـا و تـکـنیـکـهـای شیوه‌ی مدیریت در خانواده:

1. توجیهی برخورد شود:

وقتی می‌خواهید همسر خود یا یکی از اعضای خانواده خود را از کار بدی نهی کنید با توضیح دادن دلایل مخالفت خود، موضوع را به نحوی طرح کنید که قدرت تعقل و تفکر در او بیدار شود، تا علت مخالفت شما را کاملاً درک کند، تا در انجام خواسته ی شما کوتاهی نکند.

2 . دستوری و جدی برخورد کنید:

وقتی حل مشکل از راه های مسالمت آمیز و توجیهی سود نبخشید ( در صورت تاثیر نگذاشتن موعظه ) دستوری و جدی برخود کنید، چرا که همیشه نرمی و مؤعظه کار ساز نیست و گاهی کمی سخت گیری لازم است.

درشتی و نرمی به هم در بر است         چو جراح که تیغ زن و مرهم نه است

پرینت

مفهوم و جایگاه توکل/ جلسه 20 اردیبهشت 91

on . Posted in جلسه های اردیبهشت 91

امتیاز کاربران

توکل به خدا

اللهُ لا اِلهَ اِلّا هُو وَ عَلَی اللهِ فَلَیَتَوَکََّلِ المُؤمِنُونَ: (13 تغابن)

خدا یکتاست که جز او خدایی نیست و مؤمنان در جمیع امور تنها بر او توکل می کنند.

- یکی از خصوصیات افراد با ایمان این است که بر خداوند، در همه ی امور زندگی توکل میکنند. چون ایمان و توکل بر خداوند عامل پیروزی و سعادتمندی در دنیا و آخرت است.

اما معنی توکل و وکیل قرار دادن خدا در امور زندگی و کارها این نیست که انسان سعی و تلاش نکند و حل آنها را به خداوند واگذار کند.

(بلکه توکل یعنی: سخت کوشی و تلاش نه تنبلی)

- متوکل یعنی کسی که از دست و بازو و عقل و خردی که خداوند به او عطا کرده نهایت استفاده را می کند و خالصانه از خداوند می خواهد که در مشکلات و کارها و امور زندگی او را یاری کنند، در واقع توکل برخدا یعنی استمداد از خدا به علاوه ی تلاش در تمام لحظه ها. و خداوند که وکیلی مقتدر و داناست مشتاقانه به چنین بندگانی یاری می رساند. یادمان باشد خداست که ما را به راه سعادت هدایت کرده و خدایی که هدایت کرده ، حمایت هم می کند، پس تنها بر او توکل کنیم.

* امـام عـلـی  ( علیه السلام  ) می فرمایند: هرکه بر خدا توکل کند، دشواری ها برای او آسان شود و اسباب آسایش برایش فراهم گردد. دانشگاه علوم حدیث قم

پرینت

آزمایش الهی/ جلسه 6 اردیبهشت 91

on . Posted in جلسه های اردیبهشت 91

امتیاز کاربران

آزمایش خدا

أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ﴿۲﴾ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ﴿۳﴾

  (سوره عنکبوت آیات 2 و 3)

آیا مردم چنین پنداشتند که بصرف اینکه گفتند ما ایمان (بخدا) آورده ایم رهاشان کنند و (بر این دعوی) هیچ امتحانشان نکنن(2) و ما اممی پیش از اینان بودند به امتحان و آزمایش آوردیم تا خدا ، دروغگویان را از راستگویان کاملاً معلوم کند(3)

یکی از سنتهای قطعی خداوند در قبال آزمایش است و خداوند تمام مردم حتی پیامبران را نیز مورد امتحان قرار می دهد.

اما آزمایش های خداوند برای رفع ابهام خودش نیست، چرا که خداوند به وضع ایمانی بندگانش کاملاً آگاهی دارد و برای علم و آگاهی خود دست به این کار نمی زند. بلکه در انتهای هر آزمون مشخص می‌شود که چه کسانی در عمل خدا پرستند و چه کسانی فقط بر روی زبان ....!
یعنی در آزمایش الهی ارزش و هویت درونی هر فرد نمایان می شود . چون ایمان به خداوند یکتا داشتن فقط به زبان آوردن نام ایمان بر زبان و شعار دادن نیست ، بلکه ایمان هر فرد را در اطاعت و تسلیم بودن او در عمل باید جستجو کرد.

«  به عمل کار برآید به سخنرانی نیست »

ورود