امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

متن جلسه‌های سال 1389

متن جلسات سال 1389

پرینت

جلسه اول آبان 89 «توكل و اميد به خدوند»

on . Posted in جلسه هاي آبان 89

امتیاز کاربران

بنام خداوندي كه داشتنش جبران همه نداشته هاي من است

مي ستايمش چون لايق ستايش است

 موضوع: توكل و اميد به خدا

امام علي (ع): به خداوند سبحان توكل كن كه خداوند ضامن توكل كنندگان بر خود است.

إِن يَنصُرْكُمُ اللّهُ فَلاَ غَالِبَ لَكُمْ وَإِن يَخْذُلْكُمْ فَمَن ذَا الَّذِي يَنصُرُكُم مِّن بَعْدِهِ وَعَلَى اللّهِ فَلْيَتَوَكِّلِ الْمُؤْمِنُونَ ﴿سوره آل عمران آيه 160﴾

اگر خدا شما را يارى كند هيچ كس بر شما غالب نخواهد شد و اگر دست از يارى شما بردارد چه كسى بعد از او شما را يارى خواهد كرد و مؤمنان بايد تنها بر خدا توكل كنند (160)

 

پرینت

جلسه دوم آبان 89 «تزکیه نفس»

on . Posted in جلسه هاي آبان 89

امتیاز کاربران

موضوع: تزكيه نفس
قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّى ﴿سوره الاعلي آيه 14﴾   رستگار آن كس كه خود را پاك گردانيد (14)         
وَالشَّمْسِ وَضُحَاهَا ﴿1﴾   سوگند به خورشيد و تابندگى‏اش (1)
وَالْقَمَرِ إِذَا تَلَاهَا ﴿2﴾   سوگند به ماه چون پى [خورشيد] رود (2)
وَالنَّهَارِ إِذَا جَلَّاهَا ﴿3﴾   سوگند به روز چون [زمين را] روشن گرداند (3)
وَاللَّيْلِ إِذَا يَغْشَاهَا ﴿4﴾   سوگند به شب چو پرده بر آن پوشد (4)
وَالسَّمَاء وَمَا بَنَاهَا ﴿5﴾   سوگند به آسمان و آن كس كه آن را برافراشت (5)
وَالْأَرْضِ وَمَا طَحَاهَا ﴿6﴾   سوگند به زمين و آن كس كه آن را گسترد (6)
وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا ﴿7﴾   سوگند به نفس و آن كس كه آن را درست كرد (7)
فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا ﴿8﴾   سپس پليدكارى و پرهيزگارى‏اش را به آن الهام كرد (8)
قَدْ أَفْلَحَ مَن زَكَّاهَا ﴿9﴾   كه هر كس آن را پاك گردانيد قطعا رستگار شد (9)
خداوند هر جا به چيزي قسم ياد مي كند نشان دهنده آن است كه مي خواهد مطلب بسيار مهمي را گوشزد كند.

 

پرینت

جلسه سوم آبان 89 «توبه و شستشوي روح»

on . Posted in جلسه هاي آبان 89

امتیاز کاربران

موضوع: توبه و شستشوي روح

اولين قدم در تزكيه نفس توبه مي باشد كه اگر اين گام محكم و استوار برداشته شود قطعا به نتيجه خواهيم رسيد و در غير اينصورت به هدفمان نخواهيم رسيد.

شخصي در محضر حضرت علي (ع) گفت : استغفر الله (از خداوند طلب آمرزش مي كنم)

امام با شنيدن اين حرف ناراحت شد و به او فرمود: آيا مي فهمي معني استغفار چيست؟

استغفار مقام بلند مرتبگان است! اين جمله كه گفتي چند كلمه بيش نيست، در حالي كه استغفار حقيقي شش معني و مرحله دارد.

پرینت

جلسه چهارم آبان 89 «تزكيه نفس و بررسي مراحل آن»

on . Posted in جلسه هاي آبان 89

امتیاز کاربران

تزکیه نفس و بررسی مراحل آن

به نام خداوندي كه داشتنش جبران همه نداشته هاي من است

مي ستايمش چون لايق ستايش است

موضوع: تزكيه نفس و بررسي مراحل آن

همانطور كه در جلسات قبل گفتيم اولين قدم در تزكيه نفس توبه است،حال مي خواهيم مراحل تزكيه نفس را بررسي كرده و به هر يك از آنها بپردازيم.

 

پرینت

جلسه اول آذر 89 «ولایت علی (ع)»

on . Posted in جلسه های آذر 89

امتیاز کاربران

مولا علی علیه السلام

وَإِذِ ابْتَلَى إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا قَالَ وَمِن ذُرِّيَّتِي قَالَ لاَ يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ ﴿سوره بقره آيه 124﴾

و چون ابراهيم را پروردگارش با كلماتى بيازمود و وى آن همه را به انجام رسانيد [خدا به او] فرمود من تو را پيشواى مردم قرار دادم [ابراهيم] پرسيد از دودمانم [چطور] فرمود پيمان من به بيدادگران نمى‏رسد (124)

مقام امامت چون نبوت اکتسابی نیست بله فقط از سوی خداوند به افراد می رسد و با کمی تامل در آیات خداوند می توان دریافت که این مقام از نبوت بالاتراست آنچنان که خداوند حضرت ابراهیم نبی را بعد از امتحانات سخت و طاقت فرسا به درجه امامت رساند.

پرینت

جلسه دوم آذر 89 «اهل بيت در قرآن و ولايت علي (ع) »

on . Posted in جلسه های آذر 89

امتیاز کاربران

موضوع: اهل بيت و ولايت امام علي عليه السلام در قرآن

حضرت موسي بعد از اينكه به پيامبري رسيد از خدا خواست : خدايا سينه ام را گشاده گردان و كارم را براي من آسان كن و از زبانم گره بگشاي تا سخنم را بفهمند و براي من دستياري از كسانم قرار ده ، هارون برادرم را، پشتم را به او استوار كن و او را شريك كارم گردان و خداوند اين خواسته حضرت موسي را اجابت كرد. آيات زير تصديق كننده اين موضوع مي باشد:

«سوره طه آيات 25 تا 36»
قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي ﴿25﴾     گفت پروردگارا سينه‏ام را گشاده گردان (25)
وَيَسِّرْ لِي أَمْرِي ﴿26﴾ و كارم را براى من آسان ساز (26)
وَاحْلُلْ عُقْدَةً مِّن لِّسَانِي ﴿27﴾ و از زبانم گره بگشاى (27)
يَفْقَهُوا قَوْلِي ﴿28﴾ [تا] سخنم را بفهمند (28)
وَاجْعَل لِّي وَزِيرًا مِّنْ أَهْلِي ﴿29﴾ و براى من دستيارى از كسانم قرار ده (29)
هَارُونَ أَخِي ﴿30﴾ هارون برادرم را (30)
اشْدُدْ بِهِ أَزْرِي ﴿31﴾ پشتم را به او استوار كن (31)
وَأَشْرِكْهُ فِي أَمْرِي ﴿32﴾ و او را شريك كارم گردان (32)
كَيْ نُسَبِّحَكَ كَثِيرًا ﴿33﴾ تا تو را فراوان تسبيح گوييم (33)
وَنَذْكُرَكَ كَثِيرًا ﴿34﴾ و بسيار به ياد تو باشيم (34)
إِنَّكَ كُنتَ بِنَا بَصِيرًا ﴿35﴾ زيرا تو همواره به [حال] ما بينايى (35)
قَالَ قَدْ أُوتِيتَ سُؤْلَكَ يَا مُوسَى ﴿36﴾ فرمود اى موسى خواسته‏ات به تو داده شد (36)

پرینت

جلسه سوم آذر 89 « معرفت حسيني »

on . Posted in جلسه های آذر 89

امتیاز کاربران

موضوع: معرفت حسيني

اهداف قيام امام حسين (ع)
1- عبادت «نماز»
2- اطاعت «پيروي از آنها»
3- امر به معروف و نهي از منكر

ذَلِكَ وَمَن يُعَظِّمْ شَعَائِرَ اللَّهِ فَإِنَّهَا مِن تَقْوَى الْقُلُوبِ ﴿سوره حج آيه 32﴾
اين است [فرايض خدا] و هر كس شعاير خدا را بزرگ دارد در حقيقت آن [حاكى] از پاكى دلهاست (32)
از اين آيه مي توان نتيجه گرفت كه: خداوند از ما مي خواهد كه شعاير الهي (چيزهايي كه باعث زنده نگه داشتن دين است) را بزرگ و گرامي بداريم. بنابراين اين وظيفه ايست كه خداوند بر دوش ما نهاده و ما بايد امام حسين (ع) را كه براي خدا زيست و براي خدا و در راه زنده نگه داشتن دين خدا كشته شد را الگوي خود قرار داده و اين امر ميسر نمي شود ، مگر با شناخت و پيروي!

پرینت

چهارمين جلسه آذر 89 « تفكر در نهضت حسيني »

on . Posted in جلسه های آذر 89

امتیاز کاربران

موضوع: تفكر در نهضت حسيني
اهداف قيام امام حسين (ع)
1. عبادت
2. امر به معروف و نهي از منكر
3. اطاعت
4. موقعيت شناسي در كارها(امام حسين(ع) زماني و براي امري قيام كرد كه خونش پايمال نشود)
5. توحيد
6. اخلاق
7. خضوع و خشوع در برابر خداوند (امام حسين (ع) با وجود آن بزرگي و مقامش نزد خداوند در دعاي عرفه از خدا مي خواهد كه او را از آتش دور كند )
8. شكر گذاري در برابر نعمتهاي خداوند

 

پرینت

جلسه اول ديماه 89 « روش عبادت »

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران

موضوع: روش عبادت

وَقَالَ مُوسَى إِن تَكْفُرُواْ أَنتُمْ وَمَن فِي الأَرْضِ جَمِيعًا فَإِنَّ اللّهَ لَغَنِيٌّ حَمِيدٌ ﴿سوره ابراهيم آيه 8﴾
و موسى گفت اگر شما و هر كه در روى زمين است همگى كافر شويد بى‏گمان خدا بى‏نياز ستوده[صفات] است (8)

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ ﴿سوره ذاريات آيه 56﴾
و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند (56)

در آيه اول خداوند مي فرمايد: اگر همه شما به من كافر شويد خداوند بي نياز و ستوده است اما در آيه دوم خداوند مي فرمايد: ما جن و انس را جز براي عبادت نيافريديم!

حال شايد اين سوال پيش بياييد كه خداوند كه بي نياز است پس چرا هدف از آفرينش جن و انس را عبادت و پرستش خود بر مي شمرد؟!

جواب اين سوال اين است: اين گياه است كه براي رشد به نور آفتاب نياز دارد و اين ما هستيم كه براي بهرمند شدن از نور خورشيد خانه هايمان روبه آفتاب مي سازيم . از اين مطلب مي خواهم اين را برسانم كه دراينجا خورشيد نيست كه نيازمند ماست،بلكه ما هستيم كه نيازمند نور خورشيديم! بنابراين اگر خدا هدف از آفرينش جن و انس را عبادت مي شمرد دال بر آن نيست كه نيازمند ماست بلكه عبادت را راهي براي رشد و نمو ما قرار داده است.

اين نكته را نيز بايد متذكر شوم كه هيچگاه خالق نيازمند مخلوق نيست ، بلكه اين مخلوق است كه نيازمند خالق است تا او را هدايت كند و آيه زير اين مطلب را تصديق مي كند.

پرینت

دومین جلسه ديماه 89 «گناهان کبیره، گناه زبان و چشم»

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران

رحمت پروردگار

موضوع: گناهان کبیره

برای پیشرفت و سعادت خداوند میانبری برای بندگان قرار داده و آن، ترک گناهانی که به عنوان گناهان کبیره معروف هستند:

إِن تَجْتَنِبُواْ كَبَآئِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُكَفِّرْ عَنكُمْ سَيِّئَاتِكُمْ وَنُدْخِلْكُم مُّدْخَلًا كَرِيمًا ﴿آیه۳۱ سوره النساء﴾

اگر از گناهان بزرگي كه از آن نهي شده‏ايد اجتناب كنيد گناهان كوچك شما را مي‏پوشانيم و در جايگاه خوبي شما را وارد مي‏سازيم.

 

پرینت

سومين جلسه ديماه 89 « ترك صله رحم »

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران

 

موضوع: گناهان كبيره (ترك صله رحم)

الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللّهِ وَلاَ يِنقُضُونَ الْمِيثَاقَ ﴿سوره رعد آيه 20﴾
همانان كه به پيمان خدا وفادارند و عهد [او] را نمى‏شكنند (20)

وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَيَخَافُونَ سُوءَ الحِسَابِ ﴿ سوره رعد آيه 21﴾
و آنان كه آنچه را خدا به پيوستنش فرمان داده مى‏پيوندند و از پروردگارشان مى‏ترسند و از سختى حساب بيم دارند (21)

وَالَّذِينَ يَنقُضُونَ عَهْدَ اللّهِ مِن بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَآ أَمَرَ اللّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الأَرْضِ أُوْلَئِكَ لَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ ﴿ سوره رعد آيه 25﴾
و كسانى كه پيمان خدا را پس از بستن آن مى‏شكنند و آنچه را خدا به پيوستن آن فرمان داده مى‏گسلند و در زمين فساد مى‏كنند بر ايشان لعنت است و بد فرجامى آن سراى ايشان راست (25)

ابتدا بايد اين نكته را متذكر شوم كه هر بار دستوري از دستورات خداوند را مي خوانيم و يا مي شنويم در واقع با خداوند پيماني بسته ايم و بعد از آن هرگز نبايد آن دستور را زير پا بگذاريم ، زيرا در اين حالت پيمان خود را با خدا شكسته ايم و طبق آيات قرآن لعنت خداوند شامل حالمان شده و از دوزخيان خواهيم بود و لازمه پذيرفتن اين مطالب اين است كه خداوند دروغ نمي گويد و به هر چه وعده داده است عمل مي كند!
خداوند در آيات بالا مي فرمايد: هر كس دستورات مرا زير پا بگذارد و پيمان بشكند مورد لعن خدا خواهد بود و دوزخ بر او واجب خواهد شد.

پرینت

چهارمين جلسه ديماه 89 «ربا و شراب خواري»

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران
موضوع: گناهان كبيره (ربا و مشروبات الكلي)

حضرت محمد (ص): با كسانيكه شراب خوارند و اهل ربا هستند ، همنشيني نكنيد كه آنان سگان دوزخند.

ربا:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿سوره آل عمران آيه 130﴾
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ربا را [با سود] چندين برابر مخوريد و از خدا پروا كنيد باشد كه رستگار شويد (130)

خداوند در آيه بالا ربا را براي اهل ايمان حرام كرده است و از آنجايي كه دستور خداوند است ما وظيفه داريم از اين دستور پيروي كنيم و هرگز به اين عمل زشت روي نياوريم زيرا در غير اينصورت از خدا سرپيچي كرده ايم و مورد غضب خداوند قرار خواهيم گرفت.

 

پرینت

پنجمين جلسه ديماه 89 «پايمال كردن حقوق يتيمان»

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران

 

موضوع: گناهان كبيره (پايمال كردن حقوق يتيمان)
مفهوم یتیم

«یتیم» در اصل به معنای تنها و منفرد است و از یَتَمَ، یَتْیَمُ، یُتماً و یَتماً می باشد و در افراد انسان، به انقطاع و جدایی كودك از پدر یا از دست دادن او ـ قبل از سن بلوغ ـ اطلاق می شود.

یتیم در اصطلاح مفسران نیز دارای معنای ویژه ای است; چنان كه مرحوم علامه طباطبایی(رحمه الله) می گوید: «یتیم به كسی گفته می شود كه پدرش را از دست داده و این واژه برای شخصی كه مادرش مرده، به كار نمی رود، برخی معتقدند كه در میان افراد انسان یتیم كسی است كه پدرش مرده و در حیوانات به كسی كه مادرش را از دست داده اطلاق می گردد.»

یتیم گرچه از نوازش های پدری محروم است، ولی از رحمت خداوند مهربان بی نصیب نیست و لطف پروردگار شامل حال او می شود، در دین مقدس اسلام، نسبت به رعایت حال و حفظ حقوق یتیم، سفارش فراوان شده و این اهمیت تنها اختصاص به اسلام ندارد.

 

پرینت

اولین جلسه بهمن 89 « تولی و تبری »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 89

امتیاز کاربران

 

موضوع: تولی و تبری
تولی به معنای پذیرش ولایت اولیای الهی با قلب و پیروی از آنها در عمل و نیزدوست داشتن اولیای الهی و دوست داشتن دوستداران آنها است و تبری به معنای بیزاری جستن قلبی و درونی از دشمان خدا و اولیای او و کناره گرفتن از رفتار و مشی آنها در عمل است . انسان مومن باید دارای جاذبه و دافعه باشد و حد و مرزی داشته باشد که جایگاه او را نسبت به اهل ایمان و اهل نفاق و کفر و شرک مشخص سازد . او باید نسبت به مومنان و غیر مومنانی که عنادی با حق ندارند و نسبت به آن جاهلند دارای جاذبه و نسبت به غیر آنها دارای دافعه باشد .

ورود