امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

سومين جلسه شهريور 90 «اهمیت شناخت حدود الهی »

on . Posted in جلسه های شهريور 90

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

حدود الهي و درخت ممنوعه ي ما

موضوع: اهمیت شناخت حدود الهی

نـکـتـه هـای ایـن بـحـث :
سعادت و رستگاری انسان در گرو حرکت در مسیر الهی است ، مسیری که خداوند آن را با آزمایشات گوناگون توأم ساخته است . و این آزمایشات را قرار نداده مگر به این علت که مدعیان ایمان را در صدق گفتارشان آزمایش کند .
یکی از مهمترین آزمایشاتی که ما انسانها با آن درگیر هستیم رعایت حدود الهی است . حدود الهی یعنی گناهانی که خداوند ما را از نزدیک شدن به آن منع کرده است .
- خداوند در قرآن کریم کاملترین کتاب آسمانی برای اینکه اهمیت رعایت حدود الهی را به ما گوشزد کند به داستان حضرت آدم ( ع ) و حوا و شجره ی ممنوعه اشاره می کند . شجره ی ممنوعه حدودی بود که خداوند برای حضرت آدم ( ع ) و حوا تعیین کرده بود تا از این طریق آنان را بیازماید . و شیطان این دشمن آشکار انسان ، به وعده ی دروغ آنان را فریب داد و آدم (ع)و حوا را به تجاوز به حدود الهی دعوت کرد و نتیجه ی این تجاوز به حدود خدا چیزی جز محرومیت از رحمت الهی نبود .
- خداوند با اشاره به این داستان می خواهد از تاریخ و سرنوشت پدر و مادرمان آدم (ع)و حوا درس عبرت بگیریم و نسبت به شناخت حدود الهی و رعایت آن کوشا و دقیق باشیم .
حضرت آدم که مسجود فرشتگان بود با فریب شیطان به حدود الهی تجاوز کرد و از جایگاه خود دور شد .
آیا ما از این سرنوشت عبرت خواهیم گرفت ؟؟؟

 


وَمَن يَعْصِ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِينٌ﴿سوره النسا آيه ۱۴﴾ و آن كس كه نافرماني خدا و پيامبرش را كند و از مرزهاي او تجاوز نمايد، او رادر آتشي وارد مي‏كند كه جاودانه در آن خواهد ماند، و براي او مجازات خوار كننده‏اي است.

یكي از مهمترين عواملي كه يك انسان ميبايست رعايت كند حدود الهي است. حدود الهي يعني چه؟ آيا تا كنون به حدود آيين نامه رانندگي دقت كرده ايد؟ خداوند نيز در كتاب خودش آيين نامه هاي الهي را تعيين كرده ما ميبايست كتاب الهي را بخوانيم تا ورود ممنوع ها را پيدا كرده و از جريمه شدن و از آسيب ديدن محافظت شويم.

هندسه ي عملپيامبران درس هايي است براي ما: اولين حدود را خداوند براي آدم و حوا تعيين كرد..

وَقُلْنَا يَا آدَمُ اسْكُنْ أَنتَ وَزَوْجُكَ الْجَنَّةَ وَكُلاَ مِنْهَا رَغَدًا حَيْثُ شِئْتُمَا وَلاَ تَقْرَبَا هَذِهِ الشَّجَرَةَ فَتَكُونَا مِنَ الْظَّالِمِينَ﴿سوره بقره آيه ۳۵﴾ و گفتيم اي آدم تو با همسرت در بهشت سكونت كن، و از (نعمتهاي) آن گوارا هر چه مي‏خواهيد بخوريد (اما) نزديك اين درخت نشويد كه از ستمگران خواهيد شد!

فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَى حِينٍ﴿۳۶﴾ پس شيطان موجب لغزش آنها شد، و آنانرا از آنچه در آن بودند (بهشت) خارج ساخت، و (در اين هنگام) به آنها گفتيم همگي (به زمين) فرود آئيد در حالي كه بعضي دشمن ديگري خواهيد بود، و براي شما تا مدت معيني در زمين قرارگاه و وسيله بهره برداري است.

در زمان حضرت آدم و حوا يك شجره ممنوعه بيشتر نبود. خداوند نام حضرت آدم و حوا را مي آورد تا ما هم متوجه بشويم كه شجره ممنوع داريم اما شجره هاي ممنوعه ما بيشتر است. اين حدود را ميشناسيم؟ حضرت آدم و حوا درخت ممنوعه را ميشناختند و شيطان توانست آنها را فريب بدهد و با وارد شدن به محدوده اي كه خداوند آنها را نهي كرده بود چگونه ندانسته ميتوان از اين حدود محافظت كرد؟ درصورتي كه اين محدوده ها را عبور كنيم يادمان باشد كه جزاي آن را حتما دريافت ميكنيم و نكند جزاي آن رانده شدن از درگاه الهي باشد...

اكنون به بررسي حدود الهي بپردازيم و تست كوچكي از خود بگيريم كه آيا تا كنون اين حدود را رعايت ميكرديم؟

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَومٌ مِّن قَوْمٍ عَسَى أَن يَكُونُوا خَيْرًا مِّنْهُمْ وَلَا نِسَاء مِّن نِّسَاء عَسَى أَن يَكُنَّ خَيْرًا مِّنْهُنَّ وَلَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الاِسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ وَمَن لَّمْ يَتُبْ فَأُوْلَئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ ﴿سوره ي الحجرات آيا ۱۱﴾ اى مؤمنان نبايد كه قومى، قوم ديگر را به ريشخند بگيرد، چه بسا اينان از آنان بهتر باشند، و نيز نبايد زنانى زنان ديگر را [ريشخند كنند] چه بسا اينان از آنان بهتر باشند، و در ميان خويش عيب‏جويى مكنيد، و يكديگر را به لقبهاى بد مخوانيد پس از ايمان، پرداختن به فسق، بد رسمى است، و هر كس [از اين كار] بازنگردد، اينانند كه ستمگرانند

خداوند مومنان و كساني كه اداعاي ايمان دارند راخطاب داده. اگر برايمان مهم است كه با ايمان باشيم به مفهوم آيه بالا دقت كنيم.. آيا راهكارهاي مقابله با اين حدودي را كه خداوند منع كرده بلديم؟ بخداوند ميگوييم خدايا چگونه به تو نزديك شويم؟ جوابش جز اين نيست كه بايد حدود الهي را رعايت كنيم...

آيه بعدي غيبت است كه در جلسات گذشته بصورت كامل آن را بررسي كرده ايم و مفهومش را فهميديم و راهكارهاي مقابله با آن و نقش شنونده غيبت و همچنين علتهاي غيبت را ياد گرفته ايم.

مجددا آيه 14 سوره النسا را ميخوانيم

وَمَن يَعْصِ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُّهِينٌ﴿سوره النسا آيه ۱۴﴾ و آن كس كه نافرماني خدا و پيامبرش را كند و از مرزهاي او تجاوز نمايد، او رادر آتشي وارد مي‏كند كه جاودانه در آن خواهد ماند، و براي او مجازات خوار كننده‏اي است.

تا اين حد از حدود الهي عبور ميكنيم و چگونه انتظار داريم كه ما را مجازات نكند و.. اگر بگوييم كه خداوند اين حرف را بر ما اجرا نمي كند خداوند را به كذب متهم كرده ايم!!!

چرا خداوند اين حدود را تعيين كرده؟ همه ي ما ادعاي لياقت بهشت را داريم و ادعاي ايمان نيز داريم.

الم﴿۱﴾ أَحَسِبَ النَّاسُ أَن يُتْرَكُوا أَن يَقُولُوا آمَنَّا وَهُمْ لَا يُفْتَنُونَ ﴿۲﴾ وَلَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِن قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَلَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ﴿۳﴾

آيا مردم پنداشتند كه تا گفتند ايمان آورديم رها ميشوند و مورد آزمايش قرار نمي گيرند. ما كساني را كه پيش از آنان بودند آزموديم (و اينها را نيز امتحان مي‏كنيم) بايد علم خدا در مورد كساني كه راست مي‏گويند و كساني كه دروغ مي‏گويند تحقق يابد.

براي بهتر متوجه شدن مفهوم اين بخش از فايل صوتي جلسه استفاده كنيد...

وَإِذْ أَخَذَ رَبُّكَ مِن بَنِي آدَمَ مِن ظُهُورِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ وَأَشْهَدَهُمْ عَلَى أَنفُسِهِمْ أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ قَالُواْ بَلَى شَهِدْنَا أَن تَقُولُواْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَذَا غَافِلِينَ﴿سوره الاعراف آيه ۱۷۲﴾ به خاطر بياور زماني را كه پروردگارت از پشت و صلب فرزندان آدم، ذريه آنها را برگرفت و آنها را گواه بر خويشتن ساخت (و فرمود:) آيا من پروردگار شما نيستم؟! گفتند آري، گواهي مي‏دهيم (چرا چنين كرد؟) براي اينكه در روز رستاخيز نگوئيد ما از اين غافل بوديم (و از پيمان فطري توحيد و خداشناسي بيخبر).

برخي از حدود الهي:

وَلاَ تَقْرَبُواْ الزِّنَى إِنَّهُ كَانَ فَاحِشَةً وَسَاء سَبِيلًا﴿سوره الاسراء آيه ۳۲﴾ و نزديك زنا نشويد كه كار بسيار زشت و بد راهي است.

خدايا من سمت اين درخت نميرم.. همونطور كه خواستي حتي نگاهشم نميكنم... انشالله..

اما هرگناهي مراحلي دارد. بايد مراحلي كه ما را به زنا نزديك ميكند بشناسيم تا بتوانيم از اين گناه جلوگيري كنيم...

مهمترين تكنيك زنا در اين آيه است:

قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَيَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَلِكَ أَزْكَى لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ﴿سوره ي نور آيه ۳۰﴾ به مؤ منان بگو چشمهاي خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گيرند، و فروج خود را حفظ كنند، اين براي آنها پاكيزه تر است، خداوند از آنچه انجام مي‏دهيد آگاه است.

چشم اولين تكنيك مقابله است. فطرت مرد اين است درصورتي كه مشاهده كند جذب آن ميشود و..

يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَآ أَكْبَرُ مِن نَّفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبيِّنُ اللّهُ لَكُمُ الآيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ﴿سوره بقره آيه ۲۱۹﴾ درباره شراب و قمار از تو سؤ ال مي‏كنند، بگو: در آنها گناه و زيان بزرگي است، و منافعي (از نظر مادي) براي مردم در بر دارد، (ولي) گناه آنها از نفعشان بيشتر است. و از تو مي‏پرسند چه چيز انفاق كنند؟ بگو: از مازاد نيازمندي خود. اين چنين خداوند آيات را براي شما روشن مي‏سازد، شايد انديشه كنيد!

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ﴿سوره مائده آيه ۹۰﴾ اي كساني كه ايمان آورده‏ايد شراب و قمار و بتها و از لام (كه يكنوع بخت آزمائي بوده) پليدند و از عمل شيطانند از آنها دوري كنيد تا رستگار شويد.


وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا﴿سوره فرقان آيه ۶۳﴾ بندگان خاص خداوند رحمن آنها هستند كه با آرامش و بيتكبر بر زمين راه مي‏روند و هنگامي كه جاهلان آنها را مخاطب سازند به آنها سلام مي‏گويند (و با بياعتنائي و بزرگواري مي‏گذرند).


مـهـارتـهـا و تـکـنـیـکـهـا :

شیطان برای دعوت انسان به تجاوز به حدود الهی و سقوط گام به گام عمل می کند .
گـام اول : ایجاد انحراف فکری و دور کردن انسان از شناخت احکام الهی ( راه مهار : تلاوت ، تدبّرو تفکر در آیات قرآن کریم واستفاده از راهنمایی های رسول اکرم (ص)و امامان معصوم (ع) برای شناخت احکام و حدود الهی )
گـام دوم : دعوت به انجام گناه و تجاوز به حدود الهی به بهانه های دورغین ( راه مهار : شناخت راههای مقابله با وسوسه های شیطان و شناخت راه های مقابله با گناه مورد نظر، که با نگاهی عمیق نه سطحی به کتاب خدا و راهکارهای خداوند می توانیم به آن دست پیدا کنیم .
اگر اینگونه عمل کردیم پایان کارمان رستگاری است نه سقوط و تباهی .

* امـام عـلـی ( ع ) : غررالحکم
اگر حدود خداوند سبحان را نگهدارید و رعایت کنید ، خداوند در فضل و رحمت خود برای شما شتاب می کند .

* امـام عـلـی ( ع ) : غررالحکم
هیچ کس به سعادت و نیکبختی نرسد ، جز به وسیله برپا داشتن حدود الهی و کسی بدبخت نگردد ، جز به خاطر تباه کردن آنها .

* امام مـحـمد بـاقـر ( ع ) : بحارالانوار
خداوند برای هر چیزی حد و مرزی قرار داده و برای نشان دادن آن مرز در قرآن نشانه ای گذاشته است و برای کسی که از آن حد فراتر رود مجازاتی معین کرده ، پس در رعایت حدود الهی کوشا باشید .

* امام صادق ( ع )  : وسائل الشیعه
هر کسی که جرعه ای شراب بنوشد، خداوند و ملائکه و انبیاء و مؤمنان او را لعنت می کنند . زیرا شراب از حدود خداست و روح ایمان را از کالبد می برد و بر جایش روح پست و لعنت شده قرار می دهد.


1 : سـوره الاعراف آیـات  16 تا 28 ( صفحه 212 )
2 : سـوره الاسراء آیـات 22 تا 39 ( صفحه  400 )
3 : سـوره مائده آیـات  87 تا  93 ( صفحه 169)
4 : سـوره الحجرات آیـات  10 تا 13( صفحه 739 )
5 : سـوره عنکبوت آیـات  1 تا 11  ( صفحه 563 )
6 : سـوره الاعراف آیـات  170 تا 174 ( صفحه  241 )
7 : سـوره نساء آیـات 13 تا 19  (صفحه 110 )

 

و اكنون اين آيه را بخوانيم. بياد داشته باشيم كه يكي از تكنيك هاي قرآن كه درباره آن صحبت كرديم مخاطب قرار دادن خودمان در آيات است:

يَا بَنِي آدَمَ لاَ يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطَانُ كَمَا أَخْرَجَ أَبَوَيْكُم مِّنَ الْجَنَّةِ يَنزِعُ عَنْهُمَا لِبَاسَهُمَا لِيُرِيَهُمَا سَوْءَاتِهِمَا إِنَّهُ يَرَاكُمْ هُوَ وَقَبِيلُهُ مِنْ حَيْثُ لاَ تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّيَاطِينَ أَوْلِيَاء لِلَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ﴿سوره الاعراف آيه ۲۷﴾ اى فرزندان آدم زنهار تا شيطان شما را به فتنه نيندازد چنانكه پدر و مادر شما را از بهشت بيرون راند و لباسشان را از ايشان بركند تا عورتهايشان را بر آنان نمايان كند در حقيقت او و قبيله‌‏اش شما را از آنجا كه آنها را نميبينيد ميبينند ما شياطين را دوستان كسانى قرار داديم كه ايمان نمى‏آورند

 

 

پيامها و اس ام اس هايي مناسب براي ارسال به دوستان

الف-آیات قرآن در مورد حدود الهی:

خداوند سبحان در قرآن حکیم برای بعضی از کارها و چیزهای خاصی مرزهایی معیین کرده است که به آن حدود الهی میگویند.

در راه خدا با کسانی که که با شما میجنگد نبرد کنید و از حد تجاوز مکنید که خداوند متجاوزین از حدود الهی را دوست ندارد.سوره بقره آیه 190


ب-در بعضی از آیه های قرآن خداوند نزدیک شدن به حدود الهی را نیز منع میکند که به چندی از آنان اشاره خواهیم کرد:

1-هرگز نزدیک زنا نشوید که این کار بسیار کار زشت و تجاوز از حدود الهی است.سوره مبارکه الاسراء آیه 32

2-به مال یتیمان جزء به نحو نیکی و احسان نزدیک نشوید تا به حد رشد برسند و حق پیمانه و وزن را به عدالت بر دارید.سوره مبارکه انعام آیه

3-ای کسانی که ایمان آوردید دی حال مستی به نماز نزدیک نشوید تا بدانید چه میگوئید. سوره مبارکه نساء آیه 43

انسان مست كسيست كه متوجه اعمال و رفتار وگفتار خود نيست. موقع نماز حضور ذهن داشته باشيم.

 

اهمیت شناخت حدود الهی
1 : سـوره الاعراف آیـات 16 تا 28 ( صفحه 212 )
2 : سـوره الاسراء آیـات 22 تا 39 ( صفحه 400 )
3 : سـوره مائده آیـات 87 تا 93 ( صفحه 169)
4 : سـوره الحجرات آیـات 10 تا 13( صفحه 739 )
5 : سـوره عنکبوت آیـات 1 تا 11 ( صفحه 563 )
6 : سـوره الاعراف آیـات 170 تا 174 ( صفحه 241 )
7 : سـوره نساء آیـات 13 تا 19 (صفحه 110 )
نـکـتـه هـای ایـن بـحـث :
سعادت و رستگاری انسان در گرو حرکت در مسیر الهی است ، مسیری که خداوند آن را با آزمایشات گوناگون توأم ساخته است . و این آزمایشات را قرار نداده مگر به این علت که مدعیان ایمان را در صدق گفتارشان آزمایش کند .
یکی از مهمترین آزمایشاتی که ما انسانها با آن درگیر هستیم رعایت حدود الهی است . حدود الهی یعنی گناهانی که خداوند ما را از نزدیک شدن به آن منع کرده است .
- خداوند در قرآن کریم کاملترین کتاب آسمانی برای اینکه اهمیت رعایت حدود الهی را به ما گوشزد کند به داستان حضرت آدم ( ع ) و حوا و شجره ی ممنوعه اشاره می کند . شجره ی ممنوعه حدودی بود که خداوند برای حضرت آدم ( ع ) و حوا تعیین کرده بود تا از این طریق آنان را بیازماید . و شیطان این دشمن آشکار انسان ، به وعده ی دروغ آنان را فریب داد و آدم (ع)و حوا را به تجاوز به حدود الهی دعوت کرد و نتیجه ی این تجاوز به حدود خدا چیزی جز محرومیت از رحمت الهی نبود .
- خداوند با اشاره به این داستان می خواهد از تاریخ و سرنوشت پدر و مادرمان آدم (ع)و حوا درس عبرت بگیریم و نسبت به شناخت حدود الهی و رعایت آن کوشا و دقیق باشیم .
حضرت آدم که مسجود فرشتگان بود با فریب شیطان به حدود الهی تجاوز کرد و از جایگاه خود دور شد .
آیا ما از این سرنوشت عبرت خواهیم گرفت ؟؟؟
 
 
 
مـهـارتـهـا و تـکـنـیـکـهـا :
 
 
 
شیطان برای دعوت انسان به تجاوز به حدود الهی و سقوط گام به گام عمل می کند .
گـام اول :ایجاد انحراف فکری و دور کردن انسان از شناخت احکام الهی ( راه مهار : تلاوت ، تدبّرو تفکر در آیات قرآن کریم واستفاده از راهنمایی های رسول اکرم (ص)و امامان معصوم (ع) برای شناخت احکام و حدود الهی )
گـام دوم :دعوت به انجام گناه و تجاوز به حدود الهی به بهانه های دورغین ( راه مهار : شناخت راههای مقابله با وسوسه های شیطان و شناخت راه های مقابله با گناه مورد نظر، که با نگاهی عمیق نه سطحی به کتاب خدا و راهکارهای خداوند می توانیم به آن دست پیدا کنیم .
اگر اینگونه عمل کردیم پایان کارمان رستگاری است نه سقوط و تباهی .
* امـام عـلـی ( ع ) : غررالحکم
اگر حدود خداوند سبحان را نگهدارید و رعایت کنید ، خداوند در فضل و رحمت خود برای شما شتاب می کند .
 
* امـام عـلـی ( ع ) : غررالحکم
هیچ کس به سعادت و نیکبختی نرسد ، جز به وسیله برپا داشتن حدود الهی و کسی بدبخت نگردد ، جز به خاطر تباه کردن آنها .
 
* امام مـحـمد بـاقـر ( ع ) : بحارالانوار
خداوند برای هر چیزی حد و مرزی قرار داده و برای نشان دادن آن مرز در قرآن نشانه ای گذاشته است و برای کسی که از آن حد فراتر رود مجازاتی معین کرده ، پس در رعایت حدود الهی کوشا باشید .
 
* امام صادق ( ع ) : وسائل الشیعه
هر کسی که جرعه ای شراب بنوشد ، خداوند و ملائکه و انبیاء و مؤمنان او را لعنت می کنند . زیرا شراب از حدود خداست و روح ایمان را از کالبد می برد و بر جایش روح پست و لعنت شده قرار می دهد .
مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود