امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

پنجمين جلسه دي 90 « عفت در فكر و نگاه »

on . Posted in جلسه هاي دي 90

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

عفت در فكر و نگاه

قُل لِلمُؤمِنینَ یَغُضُّوا مِن اَبصارِهِم وَ یَحفَظوُا فُرُوجَهُم ذلِکَ اَزکی لَهُم اَنَّ اللهَ خَبیرُ بِما یَصنَعوُنَ
مردان مؤمن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشانرا محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما اصلح است و البته خدا بهر چه کنید کاملاً آگاهست  سوره نور آیه 30

کنترل نکردن چشم از نگاه حرام باعث تحریک شدن غریزه ی جنسی می شود و تحریک غریزه ی جنسی عامل از بین رفتن ایمان و روی آوردن انسان به فساد و فحشا است ، پس لازمه ی ایمان ، حفظ نگاه از حرام است ، چرا که مانع رُشد معنوی انسان می شود ، ضمن اینکه بهترین راه ورود شیطان برای به تباهی کشاندن انسان چشم است .
در حدیثی از حضرت رسول (ص) می خوانیم که چشم کمینگاه شیطان است و چشم پوشی بهترین راه دوری از شهوات است ...! پس گناه را از سرچشمه جلوگیری کنیم و تقوا را از چشم شروع کنیم .

 

 

مـهـارتـهـا و تکنیکهـا : چه نگاهی حرام است ؟ و در چه مواردی از نگاه باید پرهیز کرد؟

 

1 . پرهیز از دیدن عکس و فیلم های تحریک کننده
2 . پرهیز از نگاه استقلالی در اجتماع ( نگاه استقلالی به نگاهی گفته می شود که بدون تبادل اجتماعی و به قصد لذّت بردن باشد )
3 . پیروی نکردن از گامهای طراحی شده ی شیطان : از قبیل برقراری ارتباط کلامی از طریق تلفن یا پیام کوتاه با نامحرم به قصد لذّت که به مرور زمان منجر به ورود بر فساد و فحشا می شود ، چرا که شیطان گام به گام انسان را به سوی انجام گناه می کشاند .
خداوند در این باره در سوره ی نور آیه ی 21 به انسان هشدار می دهد که ( ای کسانی که ایمان آورده اید از گامهای شیطان پیروی نکنید که هر کس پیرو گامهای شیطان شود همانا شیطان او را به فحشا و منکر فرمان می دهد .
امام صادق (ع ) می فرمایند : میزان الحکمه ج 10
بر شما باد که از نگاه حرام خود را حفظ کنید ، زیرا در قلب بذر شهوت را می کارد و گناه و فسق روئیده می شود و فتنه را درو می کند .

عفت در فکر و خیال فاسد:
 

وسوسه های شیطانی و نفسانی مثل میکروب همه جا وجود دارد و به دنبال ایمان های ضعیفند تا در آن نفوذ کنند . از جمله مواردی که باید در آن عفت پیشه کنیم ، فکر و خیال فاسد است ، که زمینه را برای ورود و انجام گناه فراهم می سازد .

مـهارتهـا و تکنیکهـا برای جلوگیری از نفوذ نفس اماره و شیطان به افکار از این راهکارها استفاده کنید:

1 . کنترل چشم و پرهیز از نگاه به نامحرم: کنترل نکردن چشم از نگاه حرام باعث فعال شدن و نفوذ نفس اماره به افکار ما می شود ، پس از نگاه بد پرهیز کنیم ، چرا که پیش گیری بهتر از درمان است .

2 . فرستادن ذکر:
یاد خدا به انسان بصیرت می دهد و ما را از وسوسه ها نگاه می دارد .چنانچه خداوند در سوره اعراف آیه 201 می‌فرماید: چنانچه اهل تقوی را از شیطان ، وسوسه و خیالی به دل فرا رسد ، هماندم خدا را به یاد آرند تا همان لحظه بصیرت و بینایی پیدا کنند .

3 . خواندن نماز :
خواندن نماز و پناه بردن به درگاه حق بهترین درمان وسوسه های شیطانی است ، چرا که باید به خدایی پناه برد که شنوا و داناست و به هر رمز و رازی آگاه است .

4. دوری از خلوت :
بهترین مکان و زمان برای وسوسه و فکر باطل زمانی است که در مکان خلوت به سر می بریم پس زمانی که افکار شما مشوش است از ماندن در مکان خلوت پرهیز کنید .

* حضرت محمد ( ص ) : ميزان الحكمه ج 10
همه چشم ها روز قيامت گريانند جز سه چشم : چشمي كه از ترس خدا بگريد ، چشمي كه از نامحرم  فرو نهاده شود ، چشمي كه در راه خدا (و پاسداري از كيان اسلام) شب زنده دار باشد .

* امام علي ( ع ) : ميزان الحكمه ج 10

چيزي در بدن كم سپاس تر از چشم نيست ، خواسته اش را ندهيد كه شما را از ياد خدا باز مي دارد .

* حضرت محمد ( ص ) :  ميزان الحكمه ج 10

نگاه به نا محرم تير زهر آلودي از تير هاي شيطان است و هركس آن را از ترس خدا ترك كند ، خداوند چنان ايماني به او عطا كند كه شيريني اش را در دل خويش احساس كند .

* امام علي ( ع ) : نهج البلاغه

كسي كه نگاه هايش كنترل شود صفاتش نيكو گردد  .

* امام صادق ( ع ) : ميزان الحكمه ج 10

برشما باد كه كه از نگاه حرام خود را حفظ كنيد ؛ زيرا در قلب شهوت مي كارد و گناه و فسق روييده مي شود و فتنه درو مي كند .

* امام علی ( ع ) : ميزان الحكمه ج 10

كسي كه چشمانش را رها كند رنج حاضر را پذيرفته و حسرت هاي مداوم را بر گزيده است .

* شخصي از امام صادق (ع) پرسيد : آيا نگاه كردن به پشت سر زن هايي كه عبور مي كنند جايز است ؟ حضرت پاسخ داد : اگر به ناموس شما اينگونه نگاه كنند ؛ خوشنود مي شويد ؟! آنگاه فرمود : براي مردم همان را بخواهيد كه براي خود مي خواهيد .


1 : سـوره النور آیـات  30 تا 34( صفحه 500 )
2 : سـوره النور آیـات 20  تا 28 ( صفحه  498 )
3 : سـوره المائده آیـات98 تا  105 ( صفحه 172 )
4 : سـوره الاعراف آیـات  196 تا 206 ( صفحه 245 )
5 : سـوره الرّوم آیـات  20 تا 30  ( صفحه 576 )
6 : سـوره الذاریات آیـات  9 تا 23 ( صفحه  746 )
7 : سـوره البقره آیـات 151 تا 157  (صفحه 32 )



مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود