امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

سومين جلسه اسفند 90 « چه چيز باعث غضب خدا مي‌شود؟ »

on . Posted in جلسه هاي اسفند 90

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

خشم و غضب خداوند

خداوند در قرآن کریم (سوره حمد) مردم را به سه دسته تقسیم می نماید، کسانی که مورد نعمت خدا قرار گرفته اند، کسانی که مورد غضب قرار گرفته اند و کسانی که گمراه شده اند، ما هر روز در نمازمان از خداوند درخواست می کنیم که ما را هدایت و یاری کند تا به نحوی زندگی کنیم که در پایان به نعمتهای او دست پیدا کنیم نه به قهر و غضبش، از این رو باید با درس گرفتن از عاقبت اقوام گذشته در قرآن و فاصله گرفتن از اعمال و افکاری که سبب غضب خداوند می شود خود را از سرنوشتی که برای آنان رقم خورده،  دور کنیم، از جمله اقوامی که به غضب خداوند گرفتار شدند، قوم بنی اسرائیل است که بعد از فضیلت و برتری (فرستادن پیامبر و نزول تورات) که خداوند به آنها عطا کرد به خاطر انحرافی که در عقاید و عمل داشتند به غضب خداوند دچار شدند و خداوند آنان را از اوج عزت و فضیلت به نهایت ذلت و سرافکندگی مبتلا ساخت.

 

خداوند در قرآن با ذکر افکار و عقاید و عاقبت این قوم می خواهد ما به سرنوشت این قوم توجه ویژه کنیم و وارد مسیر انحرافی آنها نشویم تا مانند آنها به غضب الهی دچار نشویم.
یادمان باشد آن چه که از خداوند به ما می رسند نعمت است و قهر و غضب الهی نتیجه اعمال خودمان است.

 

مـهـارتـهـا و تکنیکها :

 

وَ قالُوا لَن تَمَسَّنا النّارُ اِلّا اَیّامًا مَعدُودَهً قُل اَتَّخَذتُم عِندَاللهِ عَهدًا فَلَن یُخلِفَ اللهَ عَهدَهُ اَم تَقُولُنَ عَلی اللهِ ما لا تَعلَمُونَ ( آیه  80 سوره بقره )
و یهود گفتند جز چند روزی محدود هرگز آتش دوزخ به ما نخواهد رسید، بگو آیا پیمانی از نزد خدا گرفته اید که البته خداوند هرگز خلاف پیمان خود نمی کند ، یا اینکه بر خداوند چیزی را نسبت می دهید که به آن علم ندارید؟
یکی از مهمترین عواملی که باعث شد قوم یهود به غضب خداوند گرفتار شود این موضوع بود که آنها نژا یهود را نژاد برتر و بهشت را در انحصار خود می دانستند و بر این عقیده بودند که اگر ما گناهکار هم باشیم عذاب نمی شویم و اگر هم عذاب شویم مدت آن بسیار محدود است، چون ما یهودی هستیم و خداوند این قوم را برتر از باقی قوم ها قرار داده و برای این قوم در روز جزا ارزش و امتیاز قائل است.

اما خداوند در قرآن کریم بر این طرز فکر غلط آنها خط قرمزی می کشد و می فرماید همه در برابر قانون خداوند در روز جزا یکسانند و خداوند برای هیچ قومی تبعیض قائل نیست. و وعده و پیمانی برای نجات قومی خاص نداده است . کسانی که فکر می کنند با قومیت و نژادشان می توانند وارد بهشت شوند مورد غضب خداوند هستند، چون خداوند را محکوم به تبعیض نژادی می کنند و در توهم و خیالی باطل به سر می برند ، چرا که عاقبت به خیری ایمان و عمل صالح است نه قومیت و نژاد .

(اما سوال مهم ؟؟ آیا ما در تفکراتمان این خرافه را نداریم ؟؟؟)
(ما مسلمانها به جهنم نمیرویم و اگر هم برویم بعد از مدتی محدود خارج می شویم چون از امت رسول خدا هستیم!!!) نا آگاهی از معرف دینی و قرآن سبب نسبت دادن خرافات به دین است.
پس بدانیم که امتیاز طلبی و قوم برتر بینی آرزوی خام و خیالی باطل است و کسانی که با این تفکرات زندگی می کنند مغضوب خداوند هستند ،  چرا که بهشت به قومیت کسی داده نمی شود ، بلکه ایمان به خدا و انجام عمل صالح لازم است.
کسانی که به بهانه مسلمان بودن نسبت به دستورات خدا بی تفاوتند و امید این را دارند که روز جزا به خاطر نژادشان وارد بهشت می‌شوند ، بدانند که مورد غضب خداوند هستند و بد جزایی در انتظار آنهاست .
رسول خدا (ص) می فرمایند: در نزد خداوند متعال تو از سرخ پوست و سیاه پوست بهتر نیستی ، جز آنکه از او در تقوا برتر باشی. ( اصول کافی جلد 2 )
و یاد کنید آنگاه که از شما پیمان گرفتیم و کوه طور را بر فراز شما بالا بردیم و گفتیم دستوراتی که به شما داده ایم محکم بگیرید و گوش دهید و عمل کنید اما آنان گفتند شنیدیم و نافرمانی کردند آیه 93 سوره بقره
اما دومین عاملی که باعث شد قوم یهود به غضب خداوند گرفتار شود کم ارزش شمردن و بی تفاوتی آنها نسبت به دستورات خدا در تورات بود ، خداوند برای اینکه این قوم از اهمیت و ارزش تورات کتاب آسمانی که به آنها هدیه داده بود را گوش زد کند، کوه طور را از جا کند و بالای سر آنها برد و از آنان پیمان گرفت که باید با قدرت و عزمی جزم دستورات او را اجرا کنند اما آنان بعد از این واقعه به تنها چیزی که اهمیت ندادند دستورات خدا در تورات بود.
و کتاب خدا را متروک کردند ، از این رو خداوند آنها را لعن کرد و آنها به غضب خدا گرفتار شدند.
و اما سوال؟؟؟ اکنون که قرآن آخرین کتاب آسمانی که در اختیار ماست ، آیا از عاقبت بی تفاوتی قوم یهود نسبت به کتابی که بر آنها نازل شد درس عبرت گرفته ایم یا ما هم مانند آنها کتاب خدا را متروک کردیم و  به سمت غضب خدا در حرکتیم؟؟؟
کسانی که از قرآن این تعهد الهی، خود را به بهانه های پوچ امروزی مانند ( ما گرفتاریم ، اکنون وقت نداریم ، توفیق نداریم و ... ) دور کرده اند ، بدانند که مانند این قوم به غضب خداوند گرفتارند و روزی به اشتباه خود پی می برند که دیگر فرصتی برای جبران ندارند چرا که اگر این کتاب ارزش خواندن و عمل کردن نداشت خداوند آن را نازل نمی کرد ، و نکته مهم این که بسیاری از افراد به امید شفاعت رسول خدا (ص) و اهل بیت مطهرش از خواندن و عمل کردن به دستورات خدا در این کتاب شانه خالی می کنند ، اما باید بدانند که در روز جزا نه تنها مورد غضب خداوند هستند ، بلکه مورد شکایت رسوا خدا (ص) نیز قرار می گیرند ، چرا که خداوند در قرآن می فرمایند: در روز جزا رسول به شکایت از امتش می گوید: بار الها امت من ( مانند اقوام پیشین ) کتاب تو را متروک و رها کردند . آیه 30 سوره فرقان
آیا ما از انحرافات و اشتباهات قوم یهود ( نژاد پرستی و متروک کردن کتاب آسمانی ) عبرت می گیریم یا ما هم روزی به حسرتی که آنان دچار شدند ، دچار می شویم؟؟؟

* پـیـامـبـر اکـرم ( ص ) : اصول کافی
در نزد خداوند متعال ، تو از سرخ پوست و سیاه پوست بهتر نیستی جز آنکه در تقوا از او برتر باشی .
* پـیـامـبـر اکـرم ( ص ) : اصول کافی

خداوند تبارک و تعالی از هر کس که به دنیا عالم باشد و به آخرت جاهل نفرت دارد .
* پـیـامـبـر اکـرم ( ص ) : اصول کافی

بیماری اقوام پیشین به شما سرایت کرده است : جهل ، دشمنی و حسادت .
* پـیـامـبـر اکـرم ( ص ) : بحارالانوار
شیعه ما کسی است که از ما پیروی کند و پا جای پای ما بگذارد و به کردار ما اقتدا کند.
* پـیـامـبـر اکـرم ( ص ) : کنزالعمال

از جمله دشمن ترین آفریدگان نزد خدا ، کسی است که ایمان آورده و سپس کفر ورزیده است .
* امام سـجـاد ( ع ) : تحف العقول
هان ! دشمن ترین مردم نزد خدا ، کسی است که سنّت امامی را سرمشق خود قرار می دهد ، اما کردارش را سرمشق خود قرار نمیدهد.


1 : سـوره الفاتحه آیـات  1  تا آخر ( صفحه 2 )
2 : سـوره الحجر آیـات 28  تا 50 ( صفحه  370 )
3 : سـوره البقره آیـات60  تا  66 ( صفحه 13 )
4 : سـوره البقره آیـات  78 تا 82 ( صفحه 16 )
5 : سـوره البقره آیات  86 تا 91  ( صفحه 19 )
6 : سـوره البقره آیـات  92 تا 101 ( صفحه 20 )
7 : سـوره سجده آیـات 15  تا 22  (صفحه 590 )

 

 



مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود