امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

متن جلسه‌هاي برگذار شده

پرینت

جلسه سوم تیر 89«توبه و شرایط پذیرفته شدن آن»

on . Posted in جلسه های تیر 89

امتیاز کاربران

موضوع : توبه و شرایط پذیرفته شدن آن

توبه : توبه در لغت به معنای بازگشت می باشد.

خداوند در قرآن بارها و بارها بندگان را به توبه دعوت می نماید که برخی از این آیات به شرح زیر است:

آیه ای که در آن خداوند انسان را به توبه دعوت می کند«آیه 53 سوره زمر»
خداند در این آیه می فرماید : به بندگانم که اسراف در نفس کرده اند بگو توبه کنند و هرگز از رحمت خداوند نا امید نشوند.

پرینت

جلسه اول مرداد 89 «روزی حلال و روزی حرام»

on . Posted in جلسه های مرداد 89

امتیاز کاربران

موضوع : روزی حلال و روزی حرام


ای اهل ایمان اموال یکدیگر را به نا حق نخورید مگر آنکه تجارتی از روی رضایت و رغبت کرده و سودی برید و یکدیگر را نکشید و هر کس چنین کند یعنی به مال و جان مردم دست ظلم دراز کند از روی دشمنی و ستمگری پس او را بزودی در آتش دوزخ در آوریم.
«سوره نساء آیات 29 و 30»

خداوند در آیه مفاسد اقتصادی را از گناهان کبیره می شمرد و آن را به قتل می چسباند، این نشان دهنده آن است که خوردن حق دیگران از بزرگترین گناهان محسوب می شود و در بیشتر مواقع اینگونه مفاسد اقتصادی منجر به قتل نیز می شود.


 

نتیجه: تجارت باید همراه با انصاف باشد به گونه ای که طرف مقابل از معامله راضی نه به اجبار بر آن تن دهد. (هر آنچه برای خود می پسندی برای دیگرن نیز بپسند و هر آنچه برای خود نمی پسندی برای دیگران هم نپسند)

ضایع کردن حق دیگران به اندازه ای زشت و ناپسند است که یکی از سوره های قرآن به این  نام(مطففین) نام گذاری شده و خداوند در این سوره به این موضوع پرداخته است.

خداوند در قرآن می فرماید: وای بر کم فروشان «آیات 1 تا 6 سوره مطففین»

کم فروشی: کم فروشی یعنی کوتاهی کردن در انجام امور(شامل تمام امور) کار را به نحو احسن انجام ندادن، که لازمه دوری جستن از آن داشتن وجدان کاری می باشد.

و هیچ در عالم نیست مگر آنکه خزانه آن نزد ماست و اندازه آن به قدر معین و به مصلحت برایتان می فرستیم«سوره حجر آیه 21»

نتیجه: خداوند روزی ما را می‌دهد و ما همواره باید روزیمان را از خداوند بخواهیم و سعی نکنیم به هر طریقی روزی خودمان را تامین کنیم، حتی با ضرر رساندن به دیگران. بلکه کارهایمان باید در چهارچوب موازین الهی باشد.

خداوند با توجه به ظرفیت انسانها به آنها نعمت عطا می‌کند و خداوند بر حال بندگان آگاه و مصلحت آنها را می‌خواهد. اگر خداوند روزی بندگان را وسیع و فراوان کنند بر روی زمین ظلم و طغیان کنند و خداوند روزی خلق را به اندازه‌ای که بخواهد نازل میکند.
«سوره شوری آیه 27»

و به هرچیزی که خداوند به تو داده بکوش تا برای آخرتت توشه جمع کنی اما دنیا را هم فراموش نکن و همواره به خلق نیکی کن آنچنان که خداوند به تو نیکی کرده است.
«سوره قصص آیه 77»

دانلود فایل صوتی جلسه

پرینت

جلسه دوم مرداد 89 «انفاق و فواید آن از دیدگاه قرآن»

on . Posted in جلسه های مرداد 89

امتیاز کاربران

موضوع : انفاق و فواید آن از دیدگاه قرآن

جهاد کنید در راه خدا و بدانید خداوند به گفتار و کردار خلق داناست.
کیست که خدا را وام دهد (قرض الحسنه) تا که خدا به پاداش آنرا چندین برابر بیفزاید و خداست که می گیرد و می دهد و همه به سوی او باز می گردند. «آیات 244 و 245 سوره بقره»

پرینت

جلسه سوم مرداد 89 «فواید روزه گرفتن»

on . Posted in جلسه های مرداد 89

امتیاز کاربران


موضوع: فواید روزه گرفتن

بنده خدا شدن اطاعت از دستورات الهی است، در غیر اینصورت فقط مخلوق به شمار می آییم.

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ ﴿آیه ۱۸۳ سوره بقره﴾
اي کسانی كه ايمان آورده‏ايد، روزه بر شما نوشته شد همان گونه كه بر كساني كه قبل از شما بودند نوشته شده، تا پرهيزكار شويد

در اینجا کلمه كُتِبَ عَلَيْكُمُ به این منظور به کار گرفته شده، که اگر می‌خواهید مومن (یا بنده) به حساب آیید، روزه گرفتن از واجبات شماست و شما با روزه گرفتن می‌بایست سند بندگی خود را امضا نمایید. در غیر اینصورت از بندگی امتناع ورزیده اید.

پرینت

جلسه چهارم مرداد 89 «غیبت و کنترل زبان»

on . Posted in جلسه های مرداد 89

امتیاز کاربران

موضوع: غیبت و کنترل زبان و گفتار

ای اهل ایمان و مومنان هرگز نباید قومی قوم دیگر را مسخره و استهزاء  کند ، شاید آن قوم که مسخره می کنید بهترین قوم باشدو نیز بین زنان با ایمان قوم دیگر را سخریه نکنند که بسا آن قوم بهترین آن زنان است و هرگز عیب جویی از یکدیگر مکنیدو به نام و لقب های زشت یکدیگر را نخوانید. )سوره حجرات آیه11)

ای اهل ایمان از پندارها در باره یکدیگر پرهیز کنید که ظن و معصیت است و نیزهرگز از حس درونی هم تجسس مکنید و غیبت یکدیگر را مکنید، آیا شما دوست دارید گوشت برادر مرده خود را بخورید.(سوره حجرات آیه 12) 

پرینت

جلسه اول شهریور89 «تاثیر نماز در زندگی دنیوی»

on . Posted in جلسه های شهریور 89

امتیاز کاربران

موضوع: تاثیر نماز در زندگی

«سوره عنکبوت آیه 45»

و نماز را به جای آر که همانا نماز است که اهل نماز را از هر کار زشت و منکر باز میدارد و همانا ذکر خدا بزرگتر است و خدا به هر چه کنید آگاه است.

خداوند در قرآن می فرمایید: کسانی مرتکب گناه می شوند که از یاد من غافلند و از آنجایی که نماز راه ارتباط و گفتن ذکر  خداست مانع از غفلت و در نتیجه انجام گناه می شود.«سوره اعراف آیه 179»

پرینت

جلسه دوم شهریور89«شب قدر و دعا»

on . Posted in جلسه های شهریور 89

امتیاز کاربران


موضوع: شب قدر و دعا

معنا و ماهیت حقیقى شب قدر چیست؟

«قدر» در لغت به معناى اندازه و اندازه‏گیرى است. «تقدیر» نیز به معناى اندازه‏گیرى و تعیین است. اما معناى اصطلاحى «قدر»، عبارت است از ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن ‏ به عبارت دیگر، اندازه و محدوده وجودى هر چیز، «قدر» نام دارد.


در روایتى از امام رضا (ع) پرسیده شد: معناى قدر چیست؟ امام (علیه السلام) فرمود: «تقدیر الشى‏ء، طوله و عرضه»؛ «اندازه‏گیرى هر چیز اعم از طول و عرض آن است»

با روشن شدن معناى قدر، امكان فهم حقیقت شب قدر نیز میسر مى‏شود. شب قدر شبى است كه همه مقدرات تقدیر مى‏گردد و قالب معین و اندازه خاص هر پدیده، روشن و اندازه‏گیرى مى‏شود.

پرینت

جلسه سوم شهریور 89 «نیکی به پدر و مادر از دیدگاه قرآن»

on . Posted in جلسه های شهریور 89

امتیاز کاربران

موضوع: نیکی به پدر و مادر از دیدگاه قرآن


و ما به هر انسانی سفارش کردیم که در حق پدر و مادر نیکی کن بخصوص مادر که چون بار حمل فرزند برداشته تا مدت دو سال که طفل را از شیر بازگرفته هر روز بر رنج و ناتوانیش بیفزوده بسیار نیکی و سپاس گذاری کن و نخست شکر من که خالق و منعم و آنگاه شکر پدر و مادر بجای آور که بازگشت خلق بسوی من خواهد بود. «سوره لقمان آیات 13-14-15»

و پروردگار دستور داده که جز او را نپرستید و به پدر و مادرنیکی کنید ، هر گاه یکی از آن دو یا هر دوی آنها نزد تو به سن پیری رسیدند کمترین اهانتی به آنها روا مدار و بر آن فریاد مزن و بالهای تواضع خویش را از محبت و لطف در برابر آنان فرو آر و بگو پرودگارا همانگونه که آنها مرا در کودکی به مهربانی پروریدند در حق آناه رحمت و مهربانی کن.«سوره اسراء آیه 23»

 

پرینت

جلسه چهارم شهریور 89 «قرآن»

on . Posted in جلسه های شهریور 89

امتیاز کاربران

موضوع:قرآن

قرآن معجزه حضرت محمد(ص) و آخرین و کاملترین کتاب آسمانی بشر است که برای هدایت و راهنمایی بشر نازل شده است تا آن را بخوانیم و به دستوراتش عمل کنیم.

پذیرش قرآن: لازمه پذیزش قرآن که خداوند نیز در قرآن به این موضوع اشاره می کند بدون غرض خواندن و تفکر پیرامون آن و با عقل سنجیدن دستورات الهی است.
خداوند در قرآن می فرماید: چرا به خدا و رسولش ایمان نمی آورید در صورتی که شما را به راه ایمان به پروردگارت دعوت می کنیم و اوست خدایی که قرآن را روشن بیان نازل کرد تا شما را از ظلمات به سوی نور(خدا) هدایت کند.«سوره حدید آیات 8-9»

همانطور که گفته شد قرآن روشن است و تمامی دستورات الهی ، همه منطقی و عقلانی اند و لازمه پذیرش آن این است که آن را بدون غرض و با عقل منطق مطالعه کنیم.

همیشه این را به یاد داشته باشیم که ما هستیم که به خداوند نیازمندیم نه او... این گیاه است که برای رشد به نور آفتاب نیاز دارد نه آفتاب  ، و طبق آیات قرآن انسان برای رشد (سعادت) باید در زیر نور خداوند (قرآن) قرار گیرد.

پرینت

جلسه پنجم شهريور 89 «نفس انسان و چگونگي كنترل آن»

on . Posted in جلسه های شهریور 89

امتیاز کاربران

موضوع: نفس انسان و چگونگي كنترل آن
1- نفس لوامه
2- نفس اماره
3- نفس مطمئنه
نفس لوامه (وجدان اخلاقي): اين نفس همان وجدان دروني انسان است كه هر گاه گناهي را مرتكب مي شويم ما را سرزنش مي كند و از انجام كارمان پشيمان مي شويم.
قسم به روز بزرگ قيامت و قسم به نفس پر حسرت لوامه.«سوره قيامة آيات 1-2»

پرینت

جلسه اول مهر 89 «رغبت و اشتياق در عبادت»

on . Posted in جلسه هاي مهر 89

امتیاز کاربران

موضوع: رغبت و شوق و اشتياق در عبادت
و به سوي خداي خود هميشه مشتاق باش.«سوره شرح آيه 8»
هميشه بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه در عبادات با شور و عشق در محضر خداوند حاضر شويم و آنجور كه لايق خداوند است با او راز و نياز كنيم و او را نه به اين دليل كه وظيفه و دستور است بلكه به اين دليل كه لايق عبادت و پرستش است ، بپرستيم و بندگي اش كنيم.
اي فرزندان آدم زينت هاي خود را به هنگام عبادت بخود برگيريد.«سوره اعراف آيه 31»
نماز و عبادت در واقع ديدار و گفتگو با خداوند است. حال مي خواهيم به اين بپردازيم كه در اين ديدار بايد چگونه در محضر خداوند حاضر شويم.

پرینت

جلسه دوم مهر 89«وظيفه والدين نسبت به خانواده از ديدگاه قرآن»

on . Posted in جلسه هاي مهر 89

امتیاز کاربران

موضوع: خانواده از ديدگاه قرآن

 

اي كسانيكه ايمان آورده ايد در راه حق بكوشيد و خود را و خانواده خويش را از آتش دوزخ نگاه داريد.«سوره تحريم آيه 6»

در اين آيه خداوند خطاب به والدين مي فرمايد: علاوه بر اينكه خود راه حق پيش مي گيريد خانواده خود را نيز به را حق فرا خوانيد. در واقع مسئوليت هدايت خانواده و فراهم آوردن بستري را كه در آن اعضاي خانواده بتوانند بيشتر به خداوند نزديك شوند را بر عهده والدين قرار مي دهد.

نتيجه: والدين وظيفه دارند نسبت به دينداري فرزندان مسئوليت پذير بوده و در اين راستا نيز همواره تلاشي مضاعف داشته باشند.

بگو كه زيانكاران آنان هستند كه خود و اهل بيت خود را در قيامت بخسران جاودان بيفكنند اين همان زيان است كه بر همه آشكار است.«سوره زمر آيه 15»

 

پرینت

جلسه سوم مهر 89«امتحان و آزمايشات الهي»

on . Posted in جلسه هاي مهر 89

امتیاز کاربران

موضوع: امتحان و آزمایشات الهی

 

أَوَلاَ يَرَوْنَ أَنَّهُمْ يُفْتَنُونَ فِي كُلِّ عَامٍ مَّرَّةً أَوْ مَرَّتَيْنِ ثُمَّ لاَ يَتُوبُونَ وَلاَ هُمْ يَذَّكَّرُونَ ﴿سوره توبه آيه 126﴾

آيا نمى‏بينند كه آنان در هر سال يك يا دو بار آزموده مى‏شوند باز هم توبه نمى‏كنند و عبرت نمى‏گيرند (126)

 

خداوند در اين آيه مي فرمايد در سال يك يا دو بار انسان را مي آزماييم كه بنابر تفاسير و احاديث همان شبهاي قدر است.

 

چگونگی آزمایش انسانها:

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ ﴿سوره بقره آيه 155﴾

و قطعا شما را به چيزى از [قبيل] ترس و گرسنگى و كاهشى در اموال و جانها و محصولات مى‏آزماييم و مژده ده شكيبايان را (155)

پرینت

جلسه چهارم مهر 89«برزخ و چگونگي قبض روح از ديدگاه قرآن»

on . Posted in جلسه هاي مهر 89

امتیاز کاربران

موضوع: عالم برزخ

خداوند در قرآن می فرماید که ما دنیا را در شش مرحله آفریدیم.

1.        عالم روح : در این عالم روح تمامی انسانها از ازل تا ابد به حکم خداوند در یک لحظه آفریده شده.

2.        عالم ذر : در این عالم به روایات روح انسانها قریب 10000 سال زندگی کرده و بر اساس آنچه بر آنها در آن عالم گذشته درجه انسانها تعیین گردیده.

3.        رحم مادر

4.        دنیا

5.        برزخ 

6.        قیامت

 

v       برزخ همان قبراست كه براي گنهكاران سخت و دشوار و براي مومنان آسان و راحت است   >امام سجاد (ع)  <

برزخ: عالم برزخ عالميست ما بين دنيا و آخرت در واقع پلي است بين دنيا و آخرت كه همان قبر است.

قبض روح انسان از ديدگاه قرآن:

اللَّهُ يَتَوَفَّى الْأَنفُسَ حِينَ مَوْتِهَا وَالَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنَامِهَا فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضَى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَيُرْسِلُ الْأُخْرَى إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لِّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ ﴿سوره زمر آيه 42

خدا روح مردم را هنگام مرگشان به تمامى باز مى‏ستاند و [نيز] روحى را كه در [موقع] خوابش نمرده است [قبض مى‏كند] پس آن [نفسى] را كه مرگ را بر او واجب كرده نگاه مى‏دارد و آن ديگر [نفسها] را تا هنگامى معين [به سوى زندگى دنيا] بازپس مى‏فرستد قطعا در اين [امر] براى مردمى كه مى‏انديشند نشانه‏هايى [از قدرت خدا]ست (42)