امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

متن جلسه‌های سال 1390

پرینت

اولین جلسه فروردین ماه 90 «آثار گفتن بسم الله الرحمن الرحیم»

on . Posted in جلسه های فروردین 90

امتیاز کاربران

تاثير گفتن بسم الله الرحمن الرحیم

موضوع: تاثیر گفتن بسم الله الرحمن الرحیم در کارها

سر آغاز هر نام، نام خداست ************ که بی‌نام او نامه یکسر خطاست

قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿سوره انعام آیه 162﴾
بگو در حقيقت نماز من و [ساير] عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانيان است (162)
خداوند بزرگ در نخستین آیات كه به پیامبر وحى شد دستور مى دهد كه در آغاز شروع تبلیغ اسلام این وظیفه خطیر را با نام خداشروع كند: ((اقرء باسم ربك )).
و مى بینیم حضرت نوح (علیه السلام ) در آن طوفان سخت و عجیب هنگام سوار شدن بر كشتى و حركت روى امواج كوه پیكر آب كه هر لحظه با خطرات فراوانى روبرو بود براى رسیدن به سر منزل مقصود و پیروزى بر مشكلات به یاران خود دستور مى دهد كه در هنگام حركت و در موقع توقف كشتى ((بسم الله )) بگویند (و قال اركبوا فیها بسم الله مجراها و مرسیها) (سوره هود آیه 41).
و آنها این سفر پر مخاطره را سرانجام با موفقیت و پیروزى پشت سر گذاشتند و با سلامت و بركت از كشتى پیاده شدند چنانكه قرآن مى گوید: ((قیل یا نوح اهبط بسلام منا و بركات علیك و على امم ممن معك ))  (سوره هود آیه 48).

 

پرینت

دومین جلسه فروردین ماه 90 «فضیلت های سوره حمد»

on . Posted in جلسه های فروردین 90

امتیاز کاربران

موضوع: فضیلت های سوره حمد

حضرت محمد (ص): سوره حمد با ارزشترین ذخایر گنج های عالم است.«بحار الانوار»
وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿سوره حجر آیه 87﴾
و به راستى به تو سبع المثانى [=سوره فاتحه] و قرآن بزرگ را عطا كرديم (87)
نکته ای که از این آهی برداشت می شود آن است که سوره حمد به قدری با ارزش و با اهمییت است که در مقابل نزول کل قرآن آمده و خداوند آنرا چکیده ای از قرآن می داند.
فَإِذَا اسْتَوَيْتَ أَنتَ وَمَن مَّعَكَ عَلَى الْفُلْكِ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي نَجَّانَا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿سوره مومنون آیه 28﴾
و چون تو(حضرت نوح) با آنان كه همراه تواند بر كشتى نشستى بگو ستايش خدايى را كه ما را از [چنگ] گروه ظالمان رهانيد (28)
فلسفه وجوب قرائت سوره حمد در نماز چیست ؟
به‌ طور خلاصه‌ باید بگوییم‌ اساساً سوره‌ حمد با سوره‌های‌ دیگر قرآن‌ فرق‌ روشنی‌ دارد. به‌ خاطر این‌ که‌ سوره‌های‌دیگر همه‌ از زبان‌ خداست‌ ولی‌ این‌ سوره‌ از زبان‌ بندگان‌ است‌. بنده‌ با خواندن‌ سورة‌ حمد احساس‌ می‌کند که‌ به‌ خدا نزدیک‌می‌شود و با خدا مناجات‌ می‌کند و پیداست‌ که‌ اثر تربیتی‌ آن‌ بسیار است‌.

پرینت

سومين جلسه فروردين ماه «فضیلت های سوره حمد»

on . Posted in جلسه های فروردین 90

امتیاز کاربران

سوره حمد

جلسه دوم بررسي فضيلتهاي سوره حمد
درجلسه قبل متوجه شديم چرا فقط خداوند لايق حمد، و حمد تنها مخصوص خداست. در ادامه، بررسي الرحمن و الرحيم.. از آنجايي كه معتقديم تمام كلمات قرآن در بهترين جاي ممكن آورده شده،‌ چرا اول الرحيم نيامده بعد كلمه الرحمن... چرا 115 مرتبه الرحمن الرحيم تكرار شده و علت اين تاكيد چه بود؟ و معني اش چيست؟
هردو در مفهوم مهرباني آمده اند با اين تفاوت كه:
در دستگاه ادبيات عرب الرحمن بمعني مهرباني و رحمت گستر آمده و براي مثال اين مهرمادري كه جز ناچيزي از عظمت مهرباني است كه خداوند در قلب مادر نهاده(نسبت به مهرباني خدا به انسانها)... در دنيا خداوند بدون توجه به اعتقادات و تفكرات و مذهب و... خداوند به تمامي انسانها روزي داده و از نعمت هاي دنيوي بهره مند كرده (البته نكته اي در اين باره موجود است كه در ادامه گفته ميشود)

پرینت

اولین جلسه اردیبهشت 90 «مالک الیوم الدین»

on . Posted in جلسه های اردیبهشت 90

امتیاز کاربران


موضوع: تفسیر سوره حمد(مالک الیوم الدین)

پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : براى دنياى خود چنان كار كن كه گويى جاودانه مى‏زيى و براى آخرتت چنان كار كن كه گويى فردا خواهى مرد .
وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿سوره انفطار آیه17﴾ و تو چه دانى كه چيست روز جزا (17)
ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿ سوره انفطار آیه 18﴾ باز چه دانى كه چيست روز جزا (18)
يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿ سوره انفطار آیه 19﴾
روزى كه كسى براى كسى هيچ اختيارى ندارد و در آن روز فرمان از آن خداست (19)
مالکیت حقیقی از آن خداست با این تعبیر که خداوند مالکیتش را در این دنیا پنهان می کند و در واقع ما را مورد آزمایش قرار داده است.اما خداوند درآیه (مالک الیوم الدین) به صراحت اعلام می کند که شما فقط در این دنیا مالکیت نسبی دارید و در روز قیامت هیچ مالکیتی ندارید و من مالک آنروز هستم و آنجا فقط کارنامه هر کس است که جایگاه و ملک و املاکش را مشخص می کند.

پرینت

دومین جلسه اردیبهشت 90 تفسیر سوره حمد «اهدنا الصراط المستقیم»

on . Posted in جلسه های اردیبهشت 90

امتیاز کاربران

تفسير اهدنا الصراط المستقیم

موضوع:تفسیر سوره حمد « اهدنا الصراط المستقیم »

 

در جلسات قبلی تفسیر سوره حمد را تا "مالک الیوم الدین" انجام دادیم و این جلسه به تفسیر آیات بعدی بخصوص " اهدنا الصراط المستقیم " می پردازیم.
این آیه در واقع اولین دعا و در خواست انسان از خداوند است و این درخواست چیزی نیست جز درخواست به هدایت برای رسیدن به کمال و قرب الهی، اما این راه راست که انسان در این آیه از خداوند درخواست می کند چه راهی است و خداوند این راه را چگونه معرفی کرده؟!!
این آیه در سوره فاتحه الکتاب آمده است که مسلمانان باید آن را روزانه حداقل ۱۰ بار در نماز قرائت کنند "اهدنا الصراط المستقیم " صراط از یک نظر به دو قسم تقسیم می شود:
۱. صراط تکوینی ۲. صراط تشریعی

 

 


همه موجودات در بستر صراط مستقیم تکوینی قرار داشته و در حال حرکت در صراط مستقیم تکوینی به سوی خداوند هستند. "الا الی الله تصیر الامور" (شوری / ۵۳) رجوع تمام امور (عالم آفرینش ) به سوی اوست انسان هم به عنوان جزئی از این هستی در صراط مستقیم تکوینی در حال حرکت به سوی خدا است "یا ایها الانسان انک کانح الی ربک کلنحا فملاقیه " (انشقاق / 6) "ای انسان تو مستمرا در حال حرکت به سوی پروردگارت هستی و این حرکت ادامه دارد تا هنگامی که به لقاء او نائل شوی " انسان از آن جهت که مختار است و نیاز به قانون دارد، صراط دیگری برای او مطرح است و آن صراط مستقیم تشریعی نام دارد ماهیت صراط مستقیم تشریعی عبودیت است به دلیل : "ان اعبدونی هذا صراط المستقیم " (یس / ۶1) عبودیت به معنای بندگی است
بنده کسی است که عملش انگیزه الهی داشته باشد و مطابق با سنت بوده و رعایت اولویتها را نیز بکند صراط مستقیم مراحل و مراتبی دارد زیرا همه ، از مومنین عادی گرفته تا انبیاء عظام هدایت در آن را از خدا می خواهند با اینکه اینها در یک رتبه و حد نیستند، پس معلوم می شود صراط مستقیم مراحلی دارد و هرکس در یک مرحله ای قرار دارد صراط مستقیم صراط اعتدال است ، یعنی افراط و تفریط در آن راه ندارد. اسلام و ائمه علیه السلام همیشه بر پرهیز از افراط و تفریط تاکید داشته اند .
آنگونه كه از بررسى آیات قرآن مجید برمى آید صراط مستقیم همان آئین خداپرستى و دین حق است.
در سوره انعام آیه 161 مى خوانیم : "قل إننى هدانى ربى إلى صراط مستقیم دینا قیّما ملة إبراهیم حنیفا وما كان من المشركین" یعنی بگوخداوند مرا به صراط مستقیم هدایت كرده، به دین استوار، آئین ابراهیم كه هرگز به خدا شرك نورزید.
در اینجا دین ثابت و پا بر جا و آئین توحیدى ابراهیم و نفى هر گونه شرك به عنوان صراط مستقیم معرفى شده؛ كه این جنبه عقیدتى صراط مستقیم است.
در سوره یس آیه 61 و 62 چنین مى خوانیم: «ألم أعهد إلیكم یا بنى آدم ألاتعبدوا الشیطان إنه لكم عدوّ مبین وأن إعبدونى هذا صراط مستقیم» یعنی اى فرزندان آدم مگر با شما پیمان نبستم كه شیطان را پرستش نكنید ـ و به دستورات او عمل ننمائید ـ و مرا پرستش كنید؟! این همان صراط مستقیم است.
به گفته قرآن، در سوره آل عمران آیه 101 راه رسیدن به صراط مستقیم پیوند و ارتباط با خدا است. «ومن یعتصم بالله فقد هدی إلى صراط مستقیم»
ذكر این نكته نیز لازم به نظر مى رسد كه راه مستقیم همیشه یك راه بیشتر نیست زیرا میان دو نقطه تنها یك خط مستقیم وجود دارد كه نزدیكترین راه را تشكیل مى دهد.
بنابر این اگر قرآن مى گوید صراط مستقیم، همان دین و آئین الهى در جنبه هاى عقیدتى و عملى است؛ و به این دلیل است كه نزدیكترین راه ارتباط با خدا همان است و نیز به همین دلیل است كه دین واقعى یك دین بیشتر نیست. «إن الدین عند الله الإسلام» یعنی دین در نزد خدا اسلام است.(آل عمران/19) مراد از اسلام در اینجا تسلیم بودن به خدا است، که اگر چه می تواند در دید انسانهای مختلف در قالبهای مختلف جلوه کند، ولی از نظر عینی یک دین بیشتر نیست.
قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿سوره انعام آیه 162﴾
بگو در حقيقت نماز من و [ساير] عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانيان است (162)
خداوند در این آیه از انسان می خواهد که همه اعمالش برای خدا باشد و هیچگاه عملی را بجز در راستای رضای خدا انجام ندهد و اینگونه است که انسان به راه راست هدایت می شود.
اما این را ه راست چه راهی است و خداوند آنرا چگونه تعریف می کند؟!
وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ ﴿سوره یس آیه 61﴾

و اينكه مرا بپرستيد اين است راه راست (61)
از این آیه چنین برداشت می شود که خداوند اولین قدم برای رسیدن به راه راست و هدایت شدن را عبادت (نماز) می داند.
يس ﴿ سوره یس آیه 1﴾ يس[/ياسين] (1)
وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ﴿ سوره یس آیه 2﴾ سوگند به قرآن حكمت‏آموز (2)
إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ ﴿ سوره یس آیه 3﴾ كه قطعا تو از [جمله] پيامبرانى (3)
عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿ سوره یس آیه 4﴾ بر راهى راست (4)
خداوند در این آیات بعد قسم یاد کردن به قرآن دومین قدم برای رسیدن به راه راست و هدایت بشریت را رسول (حضرت محمد (ص) ) معرفی می کند.
فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿سوره تغابن آیه  8﴾
پس به خدا و پيامبر او و آن نورى كه ما فرو فرستاديم ايمان آوريد و خدا به آنچه مى‏كنيد آگاه است (8)
در این آیه خداوند بعد از ایمان به خدا و پیامبر به نور اشاره می کند که این نور قدم سوم و تکمیل کننده راه راست است که همان قرآن و عترتی است که پیامبر درباره آن در حدیث تقلین چنین می فرماید:
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : إنّي قَد تَرَكْتُ فِيكُمُ الثّقلَيْنِ ، ما إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهما لَن تَضِلّوا بَعْدي ، وأحَدُهُما أكْبَرُ مِنَ الآخَرِ : كِتابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدودٌ مِنَ السَّماءِ إلى‏ الأرضِ ، وعِتْرَتي أهلُ بَيْتي ، ألَا وإنَّهُما لَن يَفْتَرِقا حتّى‏ يَرِدا علَيَّ الحَوضَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : من در ميان شما دو شيئ گرانبها گذاشته‏ام كه تا وقتى به آنها چنگ زنيد هرگز پس از من گمراه نشويد . يكى از آن دو بزرگتر و والاتر از ديگرى است . (يكى)كتاب خداكه ريسمانى‏است‏از آسمان به زمين كشيده و متصل و(دومى) عترت و خاندان من . بدانيد كه اين دو هرگز از هم جدا نشوند تا بر لب حوض نزد من آيند .
نتیجه : راه راستی که خداوند در قرآن آنرا معرفی می کند به شرح زیر است
1-    ایمان به خدا (اعتقاد به خدا و پرستش واقعی خداوند که با نماز شروع می شود)
2-    ایمان و اعتقاد به رسول خدا
3-    پیروی از قرآن و اهل بیت (ع)

اما عاقبت کسانیکه را راست را نمی روند!
الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمَنِ وَكَانَ يَوْمًا عَلَى الْكَافِرِينَ عَسِيرًا ﴿سوره فرقان آیه 26﴾
آن روز فرمانروايى بحق از آن [خداى] رحمان است و روزى است كه بر كافران بسى دشوار است (26)
وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا ﴿ سوره فرقان آیه 27﴾
و روزى است كه ستمكار دستهاى خود را مى‏گزد [و] مى‏گويد اى كاش با پيامبر راهى برمى‏گرفتم (27)
يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ﴿ سوره فرقان آیه 28﴾
اى واى كاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم (28)
لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا ﴿ سوره فرقان آیه 29﴾
او [بود كه] مرا به گمراهى كشانيد پس از آنكه قرآن به من رسيده بود و شيطان همواره فروگذارنده انسان است (29)
وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ﴿ سوره فرقان آیه 30﴾
و پيامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند (30)
دوستان عزیز بیایید تا دیر نشده و فرصتی هست توبه کنیم زیرا خداوند فقط در این دنیا توبه پذیر (رحمن) است و در آخرت این کارنامه ماست که جایگاهمان را مشخص می کند زیرا خداوند در آخرت رحیم است.
احادیث و روایات:
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله- وقتى (از سوى خداوند) به او گفته شد : بزودى امّت تو گرفتار فتنه خواهد شد ، پرسيدند : راه خلاص از آن چيست ؟ - : كتاب گرامى خدا ، همان كه باطل نه از پيش رو و نه از پشت سر بدو راه نيابد ، چيزى كه از سوى حكيمى ستوده نازل شده است . هر كه علم را در جز قرآن بجويد ، خداوند گمراهش كند .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : بر شما باد به قرآن ، آن را پيشوا و رهبر خود سازيد .
امام كاظم عليه السلام : امامت نور و روشنايى است ؛ همان كه خداوند عزّ و جل فرموده : «به خدا و پيامبر او و نورى كه فرو فرستاديم ايمان آوريد» . فرمود : نور همان امام است .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : امامان شما راهبران شما به سوى خداوندند ، پس ، بنگريد كه در دين و نماز خود به چه كسى اقتدا مى‏كنيد ؟
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : سنگ آسياب اسلام بزودى به چرخش در خواهد آمد . پس شما بر محور قرآن بچرخيد .
امام صادق (ع) فرمودند: صراط مستقيم، طريق به سوي معرفت خداست و اين دو صراط است؛ يكي در دنيا و يكي در آخرت، اما صراط در دنيا عبارت است از امامي كه اطاعتش بر خلق واجب شده و اما صراط در آخرت، پلي است كه روي جهنم زده شده. هركس در دنيا از صراط دنيا بدرستي رد شود، يعني امام خود را بشناسد و او را اطاعت كند در آخرت نيز از پل آخرت به آساني مي‌گذرد و كسي كه در دنيا، امام خود را نشناسد، در آخرت نيز قدمش بر پل آخرت مي‌لرزد و به درون جهنم سقوط مي‌كند.
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : همانا مثل خاندان من در ميان شما به كشتى نوح ماند كه هر كه بر آن سوار شد نجات يافت و هر كه از آن بازماند غرق شد .
امام على عليه السلام : به خاندان پيامبر خود بنگريد و راه آنان را در پيش گيريد و در پى آنها حركت كنيد ؛ زيرا آنان هرگز شما را از راه راست منحرف نمى‏كنند و به هيچ هلاكتى در نمى‏افكنند . اگر نشستند شما نيز بنشينيد و اگر بپا خاستند ، شما نيز بپاخيزيد .
منابع: بحار الانوار - عیون الرضا - ترجمه الميزان، ج يك


خدایا ما را به راه راست هدایت کن و حتی برای لحظه ای ما را به خودمان واگذار مکن
آمين يا رب العالمين

آياتي كه در طول هفته بايد مطالعه كنيم
پنجشنبه: سوره حمد آيات 1 تا آخر (صفحه 1)
جمعه: سوره یس آيات 8 تا 18 (صفحه 625)
شنبه: سوره اعراف آيات 8 تا 18 (صفحه 211)
يكشنبه: سوره التغابن آيات 7 تا 18 (صفحه 801)
دوشنبه: سوره اعراف آيات 40 تا 45 (صفحه 216)
سه شنبه: سوره فرقان آيات 20 تا 30 (صفحه 512)
چهارشنبه: سوره نساء آيات 68 تا 76 (صفحه 123)
ثواب قرائت هديه نثار روح مطهر حضرت فاطمه الزهرا (س)





پرینت

سومین جلسه اردیبهشت 90 «احترام به خدا»

on . Posted in جلسه های اردیبهشت 90

امتیاز کاربران

احترام بخدا

موضوع: احترام به خدا
مواردیکه باعث بی حرمتی به خداوند می شود
1-    قسم خوردن به نام خدا برای کسب درآمد و منفعت و پیش بردن کارها
2-    دشنام دادن به کسانیکه غیر خدا را می خوانند(کفار) که باعث می شود آنان به مقدسات الهی و دینی توهین کنند.
خداوند بارها و بارها در قرآن کریم از بنده های خود می خواهد که احترامش را روی زمین حفظ کنند واز کارهایی که باعث بی حرمتی به خداوند می شود دوری کنند. لذا در ادامه به آباتی که با این موضوع در ارتباطند خواهیم پرداخت.
وَلاَ تَجْعَلُواْ اللّهَ عُرْضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصْلِحُواْ بَيْنَ النَّاسِ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿سوره بقره آیه 224﴾
و خدا را دستاويز سوگندهاى خود قرار مدهيد تا [بدين بهانه] از نيكوكارى و پرهيزگارى و سازش‏دادن ميان مردم [باز ايستيد] و خدا شنواى داناست (224)
از این آیه می توان دریافت که خداوند به روشنی از انسان می خواهد که بیهوده و به عادت به منظور پیش برد کارها نام خدا را قسم نخورد زیرا این امر باعث بی حرمتی و پایین آوردن ارزش خداوند خواهد شد. ام خداوند قسم خوردن را در مواردی مجاز میخواند که در این باره نیز توضیح می دهیم.


وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ يَكُن لَّهُمْ شُهَدَاء إِلَّا أَنفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ ﴿سوره نور آیه 6﴾
و كسانى كه به همسران خود نسبت زنا ميدهند و جز خودشان گواهانى [ديگر] ندارند هر يك از آنان [بايد] چهار بار به خدا سوگند ياد كند كه او قطعا از راستگويان است (6)
وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِن كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ وَيَدْرَأُ ﴿ سوره نور آیه 7﴾

[گواهى در دفعه] پنجم اين است كه [شوهر بگويد] لعنت‏خدا بر او باد اگر از دروغگويان باشد (7)
در قرآن کریم می خوانیم:  وَلَا تُطِعْ کُلَّ حَلَّافٍ مَهِینٍ(سوره قلم آیه ۱۰)
و از کسی که بسیار سوگند یاد می‌کند و پست است اطاعت مکن.
از این آیه این نکته برداشت می شود که قسم خوردن به نام خدا امری بسیار خطیر است و تنها در اموری که بسیار با اهمییت است مثل این مساله که یک مساله ناموسی تلقی می شود جایز است و آن هم شرایط و ضوابط خود را داراست. یعنی ما هیچ وقت نباید به خاطر مسائل پیش پا افتاده نام خدا را قسم بخوریم. اما متاسفانه امروزه و بخصوص در چامعه ما این امر به وفورمشاهده می شود که مردم برای پیش بردن کارها و کسب درآمد و منفعت نام خدا را به راحتی قسم می خورند و از آن به عنوان وسیله ای برای پیش برد کارها استفاده می کنند که این کار از منظر قرآن کریم گناه و باعث نارضایتی خداوند می شود.
اما خداوند در قرآن کریم می فرمایید: اگر به اشتباه و از روی نادانی این عمل را انجام دادید شما را مواخذه نمی کنم ولی اگر با وجود اینکه می دانید باز این عمل را انجام دهید باید کفاره بپردازید. در ادامه به آیات مربوطه می پردازیم.
لاَ يُؤَاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿سوره مائده آیه 89﴾

خدا شما را به سوگندهاى بيهوده‏تان مؤاخذه نمى‏كند ولى به سوگندهايى كه [از روى اراده] مى‏خوريد [و مى‏شكنيد] شما را مؤاخذه مى‏كند و كفاره‏اش خوراك دادن به ده بينواست از غذاهاى متوسطى كه به كسان خود مى‏خورانيد يا پوشانيدن آنان يا آزاد كردن بنده‏اى و كسى كه [هيچ يك از اينها را] نيابد [بايد] سه روز روزه بدارد اين است كفاره سوگندهاى شما وقتى كه سوگند خورديد و سوگندهاى خود را پاس داريد اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مى‏كند باشد كه سپاسگزارى كنيد (89)
اما مساله دیگر که باعث بی حرمتی به خداوند می شود دشنام دادن به کسانیکه غیر خدا را می پرستند است زیراکه باعث می شود آنها نیز متقابل به مثل کنند و مقدسات ما را دشنام دهند که باعث خشم پروردگار است لذا برای درک بیشتر این مساله به آیاتی که این موضوع را گوشزد می کند می پردازیم.
وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ﴿سوره انعام آیه 108﴾
و آنهايى را كه جز خدا مى‏خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد اين گونه براى هر امتى كردارشان را آراستيم آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود و ايشان را از آنچه انجام مى‏دادند آگاه خواهد ساخت (108)
دراین رابطه خداوند به ما حضرت ابراهیم را به عنوان الگو معرفی می کند و از ما می خواهد همان گونه که ابراهیم یکه و تنها در برابر قومش که بتها را به خدایی می پرستیدند ایستاد و اجازه بی حرمتی به خداوند را به آنها نداد و با وجود تمام آزارها و اذیت ها ایستادگی کرد و  با این کار نشان داد که خداون نزد او از چه ارزش و جایگاهی برخوردار است باشیم و هرگز با اعمالمان زمینه بی حرمتی به خداند را فراهم نکنیم. در زیر به آیاتی که به این مساله اشاره دارد خواهیم پرداخت.
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَمَن يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ ﴿سوره ممتحنه آیه 6﴾
قطعا براى شما در [پيروى از] آنان سرمشقى نيكوست [يعنى] براى كسى كه به خدا و روز بازپسين اميد مى‏بندد و هر كس روى برتابد [بداند كه] خدا همان بى‏نياز ستوده[صفات] است (6)
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ إِبْرَاهِيمَ ﴿سوره شعراء آیه 69﴾ و بر آنان گزارش ابراهيم را بخوان (69)
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ ﴿ سوره شعراء آیه 70﴾ آنگاه كه به پدر خود و قومش گفت چه مى‏پرستيد (70)
قَالُوا نَعْبُدُ أَصْنَامًا فَنَظَلُّ لَهَا عَاكِفِينَ ﴿ سوره شعراء آیه 71﴾ گفتند بتانى را مى‏پرستيم و همواره ملازم آنهاييم (71)
قَالَ هَلْ يَسْمَعُونَكُمْ إِذْ تَدْعُونَ ﴿ سوره شعراء آیه 72﴾ گفت آيا وقتى دعا مى‏كنيد از شما مى‏شنوند (72)
أَوْ يَنفَعُونَكُمْ أَوْ يَضُرُّونَ ﴿ سوره شعراء آیه 73﴾ يا به شما سود يا زيان مى‏رسانند (73)
قَالُوا بَلْ وَجَدْنَا آبَاءنَا كَذَلِكَ يَفْعَلُونَ ﴿ سوره شعراء آیه 74﴾ گفتند نه بلكه پدران خود را يافتيم كه چنين مى‏كردند (74)
قَالَ أَفَرَأَيْتُم مَّا كُنتُمْ تَعْبُدُونَ ﴿ سوره شعراء آیه 75﴾ گفت آيا در آنچه مى‏پرستيده‏ايد تامل كرده‏ايد (75)
دراین رابطه خداوند در قرآن دو منطق غلط را به شدت رد می کند.
1-    قدمت: یعنی اینکه قدیمی بودن چیزی دال بر درست بودن آن نیست.
2-    کسرت: به این معنی که زیاد بودن چیزی (کاری که اکثریت انجام دهند) دال بر درست بودن آن نیست
خداوند در این رابطه از انسان می خواهد که از غقل خود کمک بگیرید و نگاه به قدمت و کسرت آن نکند، کمی تامل کنید که آیا این کار درست است یا خیر و هیچگاه کور کورانه وبه عادت از گذشتگان پیروی نکنید.
آیات و روایات
امام صادق عليه السلام : هر كس مى‏خواهد بداند كه چه منزلتى نزد خداوند دارد ، بنگرد كه منزلت خدا نزد او چگونه است ؛ زيرا بنده به همان اندازه نزد خدا منزلت دارد كه بنده براى خدا نزد خود منزلت قائل است .
خدا در حدیث قدسی (حدیث قدسی یعنی گفتاری که خدا سوای قرآن با رسول الله "ص" داشته.) می‌فرمایند:
همانا نماز آن کسی را قبول می‌کنم که برای عظمت من فروتنی کند. به یاد من روزِ خود را شب کند. دلش آکنده از ترس من باشد. به خاطر من خود را از خواهش‌ها و تمایلات نفس بازدارد. به جهت من سیر کند گرسنه را، بپوشاند برهنه را، رحم کند شخص بلادیده را، و غریب را جای دهد. نور چنین شخصی مانند خورشید تابان در آسمان می‌درخشد. در تاریکی‌ها روشنایی به او می‌دهد. و در نادانی‌ها شناخت می‌دهد. علمی برایش قرار می‌دهد که هیچ وقت درمانده نمی‌شود.
قسم به ذاتم که او را حفظ می‌کنم و فرشتگانم از او محافظت می‌کنند. چون او مرا بخواند در جوابش لبیک می‌گویم. چون او از من سوال نماید عطا کنم. مَثل او در میان مردم مانند فردوس است، که هرگز نهرهای او خشک نمی‌گردد، و میوه‌های آن نمی‌پوسد.
درچند حديث حضرت محمدمصطفي«ص» در مورد قسم خوردن و احكام آن ميفرمايند:

« حديث-١» اي مسلمانان خداوند شما را از قسم خوردن به ناحق و دروغ منع كرده است زيرا كه قسم خوردن به دروغ بركت عمر را بر ميدارد، روزي شخص را كم ميكند و آبروي مسلمان را از بين ميبرد،پس مسلمان بايد از خوردن قسم بناحق اجتناب و دوري كند.
«حديث-٢» سوگند خوردن سبب ترويج كالا وفروش آن به دروغ ميشود اما اين قسم ازبين برنده بركت درآن معامله ميشود.
«حديث- ٣» هركس به غيرنام الله قسم ياد كند به تحقيق كه شرك به الله آورده است و اين شرك درصورتي است كه اعتقاد قسم به غير الله داشته باشد.
«حديث- ٤» هركس به چيزي سوگند خورد اما بعداً انجام دادن آن را بهتر ديد، پس سوگندش را بشكند وكفاره آنرا بدهد وآنچه خيراست انجام دهد.
«حديث- ٥» هركس با قسم دروغ قسمتي ازمال فرد مسلماني رادرمعاملات بگيرد آنكس در روزحشر درحالي الله را ملاقات ميكند كه الله ازاو خشمگين و ناراضی است.
« حديث- ٦» آگاه باشيدكه الله  شما را نهي كرده است از اينكه به پدرانتـان سوگند بخوريد و هر كس سوگند ميخورد پس بايد به خدا سوگند بخورد و يا سكوت كند. 
«حديث- ٧» كسيكه به قسم خوردن مال مسلمان را بگيرد الله آتش دوزخ را بر او واجب گردانيده و جنت را برايش حرام مينمايد».
امام صادق علیه السلام بسیار می فرمود: قسم به خداوند نخورید راست باشد یا دروغ.«کافی»
امام علی (ع): از قسم خوردن بپرهيزيد، چرا كه كالا را تلف مى‏كند و بركت را از بين می ‏برد.«كافى، ج 5، ص 162، ح 4»
منبع : سایت دانشگاه علوم حدیث قم


پروردگارا به ما بیاموزآنگونه که می خواهی و در مسیری که برایمان تعیین کرده ای حرکت کنیم
آمین یا رب العالمین

آياتي كه در طول هفته بايد مطالعه كنيم
پنجشنبه: سوره البقره آيات 221 تا 225 (صفحه 48)
جمعه: سوره النور آيات 1 تا 20 (صفحه 495)
شنبه: سوره المائده آيات 83 تا 90 (صفحه 168)
يكشنبه: سوره الانعام آيات 104 تا 111 (صفحه 196)
دوشنبه: سوره الشعراء آيات 69 تا 101 (صفحه 525)
سه شنبه: سوره التوبه آيات111 تا 116 (صفحه 284)
چهارشنبه: سوره الهود آيات 42 تا 48 (صفحه 316)
ثواب قرائت هديه نثار روح مطهر امام حسن مجتبی (ع)


پرینت

چهارمین جلسه اردیبهشت 90 «احترام به خدا و اشتیاق در عبادت»

on . Posted in جلسه های اردیبهشت 90

امتیاز کاربران

موضوع: احترام به خدا و اشتياق در عبادت

وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ ﴿سوره شرح آیه 8﴾
و به سوي خداي خود هميشه مشتاق باش.
هميشه بايد به اين نكته توجه داشته باشيم كه در عبادات با شور و عشق در محضر خداوند حاضر شويم و آنجور كه لايق خداوند است با او راز و نياز كنيم و او را نه به اين دليل كه وظيفه و دستور است بلكه به اين دليل كه لايق عبادت و پرستش است ، بپرستيم و بندگي اش كنيم.
يَا بَنِي آدَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ﴿ سوره اعراف آیه 31﴾
اي فرزندان آدم زينت هاي خود را به هنگام عبادت بخود برگيريد.
نماز و عبادت در واقع ديدار و گفتگو با خداوند است. حال مي خواهيم به اين بپردازيم كه در اين ديدار بايد چگونه در محضر خداوند حاضر شويم.


پر واضح است كه همگي ما وقتي مي خواهيم به ديدار كسي كه برايمان ارزشي والا دارد برويم لحظات زيادي را صرف آراستن خود مي نماييم ، بهترين لباسهايمان را مي پوشيم ، خود را با عطر خوشبو مي كنيم و در هنگام ملاقات سعي مي كنيم با ادب و احترام با وي سخن بگوييم و اما متاسفانه اكثريت ما اين به هنگام نماز كه ملاقات و راز و نياز با خداوند است به اين نكات توجه نمي كنيم و آنطور كه شايسته خداوند است خود را براي ديدار با او آراسته نمي كنيم !
هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ﴿سوره الرحمن آیه60﴾
مگر پاداش احسان جز احسان است (60)
« خدا بهترين است و بهترين ها را دوست دارد »
آيا ارزش خداوند از اشخاصي كه براي ديدار آنها  خود را آراسته مي كنيم كمتر است؟!

نه!!!
پس چرا؟!!
یادمان باشد که بهشت را به بهاء می دهند نه به بهانه!!


چه عواملي باعث مي شود كه ميل و رغبت در عبادت و بندگي خدا را از دست بدهيم؟
از جمله عواملي كه باعث دور شدن از خدا مي شود اين است كه مي گوييم: اضطراب داريم ، مشكلاتمان زياد است ، مشغله فكري داريم ، وقت نمي كنيم و...
در رابطه با داشتن اضطراب و مشغله فكري و مشكلات خداوند در قرآن مي فرماييد:
الَّذِينَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِكْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِكْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ ﴿سوره رعد آیه 28﴾
كساني كه ايمان آورده و دلهاشان با ياد خدا آرام مي گيرد ، آگاه شويد كه تنها با ياد خدا دلها آرام مي گيرد.
آفت آرامش استرس و اظطراب است که این مساله تنها با یاد خدا حل و فصل می شود.
أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَّا تَذَكَّرُونَ ﴿سوره نمل آیه 62﴾
آبا آن كيست كه كه دعاي بيچارگان مضطر را اجابت مي كند و رنج و غم آنان را بر طرف مي سازد.
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ ﴿ سوره محمد آيه 7﴾
اي اهل ايمان اگر خدا را ياري كنيد خدا هم شما را ياري مي كند.
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا مِن قَبْلِكَ رُسُلًا إِلَى قَوْمِهِمْ فَجَاؤُوهُم بِالْبَيِّنَاتِ فَانتَقَمْنَا مِنَ الَّذِينَ أَجْرَمُوا وَكَانَ حَقًّا عَلَيْنَا نَصْرُ الْمُؤْمِنِينَ ﴿ سوره روم آيه 47﴾
و اي رسول ما قبل از تو پيغمبراني به سوي قومشان فرستاديم و آنها معجزات و ادله روشن آوردند پس بعضي به راه كفر شتافتند ما هم از كافران بدكارانتقام كشيديم و بر خود ياري و نصرت اهل ايمان را حتم كرديم.
خداوند در آيات بالا مي فرمايد : با ياد من دلهاي خود را آرام كنيد و مشكلاتتان با من در ميان بگذاريد و مرا ياري كنيد و تنها از من ياري بخواهيد كه بر خود ياري و نصرت اهل ايمان را حتم كردم و حتما شما را ياري مي كنم.
پس بايدهمواره براي بر طرف كردن مشكلاتمان بكوشيم و از خدا ياري بخواهيم و مشكلات را بهانه اي براي دوري از خداوند نسازيم و هيچگاه از لطف و رحمت خداوند مايوس نشده و طلب كنيم از او كه ياريمان كند و خود نيز دست از تلاش نكشيم.
إِنَّ رَبَّكَ يَعْلَمُ أَنَّكَ تَقُومُ أَدْنَى مِن ثُلُثَيِ اللَّيْلِ وَنِصْفَهُ وَثُلُثَهُ وَطَائِفَةٌ مِّنَ الَّذِينَ مَعَكَ وَاللَّهُ يُقَدِّرُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ عَلِمَ أَن لَّن تُحْصُوهُ فَتَابَ عَلَيْكُمْ فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ عَلِمَ أَن سَيَكُونُ مِنكُم مَّرْضَى وَآخَرُونَ يَضْرِبُونَ فِي الْأَرْضِ يَبْتَغُونَ مِن فَضْلِ اللَّهِ وَآخَرُونَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَاقْرَؤُوا مَا تَيَسَّرَ مِنْهُ وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَأَقْرِضُوا اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ هُوَ خَيْرًا وَأَعْظَمَ أَجْرًا وَاسْتَغْفِرُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ ﴿سوره مزمل آيه 20﴾
ودر رابطه با اينكه مي گوييم وقت نداريم نيز خداوند مي فرمايد: آنچه برايتان ميسر و آسان است قرآن بخوانيد.
بياييد خدا را آنگونه كه لايق اوست و نه به دليل اينكه عبادتش يك دستور است بلكه به اين دليل كه اوست تنها كسي كه لايق پرستش است ، بپرستيم .
بياييد اين را بياموزيم كه همه چيز را از خداوند بخواهيم و اين را ملكه ذهنمان كنيم و بگوييم كه خدايا تنها تو را مي پرستيم و تنها از تو ياري مي خواهيم.
احادیث و روایات:
خوشا آنان كه از روى عشق مرا پرستيدند و مرا معبود و پروردگار خود گرفتند، به خاطر من شبها نخوابيدند و روزها كوشيدند و اين نه از روى ترسى بود و نه از بهر اميدى، نه از هراس دوزخى بود و نه به طمع بهشتى، بلكه به سبب محبّت راستين و اراده بى شائبه و بريدن از همه چيز و دل بستن به من بود.« بحار الأنوار  ج٩٥ص٤٦٧، میزان الحکمه ج2 ص 435 حدیث328»
امام صادق (ع): برترین مردم كسی است كه به عبادت عشق بورزد و ملازم آن باشد". «بحار ، ج 70 ، ص 253»
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : هركه ديدار خدا را دوست داشته باشد ، خدا ديدار او را دوست دارد و هركه ديدار خدا را خوش‏ نداشته ‏باشد،خدا نيز ديدار او را خوش ‏ندارد.
رسول خدا ( ص) می فرماید : خدا زیباست و زیبایی را دوست دارد .
امام صادق (ع) می فرماید: دو رکعت نماز که با بوی خوش گزارده شود از هفتاد رکعت نماز بدون بوی خوش بهتر است .
یامبر گرامی اسلام ـ صلی الله علیه وآله وسلم ـ می فرماید:
خداوند متعال زیباست و زیبایی را دوست دارد و خواستار آن است که اثر نعمت خود را در بنده اش ببیند
«میزان الحکمه»
منیع سایت دانشگاه علو م حدیث قم
سیره معصومان در آراستگی خویش
1ـ عطر زدن و خوشبو نمودن خویش؛
2ـ شانه زدن موی خویش؛
3ـ گاهی رنگین نمودن موی خود؛
4ـ لباس تمیز و پاکیزه پوشیدن؛
5ـ مرتب نمودن سر و وضع ظاهری. « دایرة المعارف تشیع، ج 4، ص 129»



اگر در زندگي وضعيتي برايت پيش آمد كه قادر به انجام آن نبودي ، آنرا در صندوق (Sened For God To Do ) بينداز! همه چيز انجام خواهد شد ولي در زمان مور نظر من(خدا) نه تو...
و به راستي چه ياريگري بهتر و بالاتر از خداوند است؟!!
«خدايا لياقت بندگي ات را به ما عطا فرما و حتي براي لحظه اي ما را به خودمان واگذار مكن»
آمين يا رب العالمين



پرینت

اولین جلسه خرداد 90 «تربیت فرزندان از دیدگاه قرآن»

on . Posted in جلسه های خرداد 90

امتیاز کاربران

موضوع : والدین و تربیت دینی فرزندان

 وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَى ﴿سوره طه آیه 132﴾

و كسان (خانواده) خود را به نماز فرمان ده و خود بر آن شكيبا باش ما از تو جوياى روزى نيستيم ما به تو روزى مى‏دهيم و فرجام [نيك] براى پرهيزگارى است (132)
از دیدگاه خداوند در قرآن یکی از مهمترین وظایف والدین نسبت به فرزندان تربیت دینی آنهاست به این معنا که آنها را با خدا و دین و دیانت آشنا کنند و آنها را در جهت رسیدن به خداوند راهنمایی و ارشاد کنند.
بنابراین، همان قدر که زمینه هدایت و دینداری برای آنها فراهم است زمینه انحراف و فساد نیز مهیا است . کودکان و نوجوانان به دلیل کم تجربگی و ناآگاهی در آستانه لغزش قرار دارند و لذا بر پدران و مادران است که موانع زندگی سالم را از پیش پای آنها بردارند و فطرت های پاک فرزندان شان رااز آلایش به رذایل اخلاقی و مفاسد اجتماعی مصون نگه دارند .
خداوند در این راستا حضرت یعقوب را برای ما به عنوان الگو معرفی می کند و می فرماید: یعقوب به حدی نگران دینداری و خداپرستی فرزندانش بود که حتی لحظات آخر زندگی اش به آنها وصیت کرد که بعد از من خدای یکتا الله را بپرستید و پیرو دستوراتش باشید!

 

پرینت

دومین جلسه خرداد 90 «فضیلت های ماه رجب»

on . Posted in جلسه های خرداد 90

امتیاز کاربران

موضوع ماه رجب و فضیلت های آن

 

گرچه همه زمان ها مخلوق خداست ليكن برخى از آنها از شرافت و ويژگى خاصى برخوردار است. درست است كه همه ماه هاى سال، پرتوى از قدرت جهان آفرين است; امّا سه ماه رجب، شعبان و رمضان، داراى امتياز و برجستگى ويژه اى هستند.
گرچه تمام ماه رجب، نزد خداوند و اولياء گراميش عزيز و ارجمند است ليكن برخى از اوقات آن، فضيلت ويژه اى دارد; مثلا اوّلين شب جمعه ماه رجب، داراى امتيازى بزرگ است. پيامبر اسلام(صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: از اولين شب جمعه ماه رجب غافل نشويد; فرشتگان آن را «ليلة الرغائب» مى نامند. چرا كه وقتى يك سوم از شب گذشت، هيچ فرشته اى نيست مگر اينكه در كنار كعبه مشرفه آيد; آنگاه خداوند نظر مرحمت به آنان كند و فرمايد: فرشتگانم! هرچه خواهيد از من بخواهيد. فرشتگان گويند: بارالها حاجت و خواسته ما آن است كه روزه داران ماه رجب را بيامرزى; خداوند متعال فرمايد: آمرزيدم.( اقبال الأعمال)

 


اگر هيچ حادثه اى در ماه رجب رخ نمى داد، باز هم رجب ارزش خاص و ويژگى استثنائى خود را داشت; ليكن حوادثى در آن به وقوع پيوسته است كه موجب شرافت و كرامت مضاعف اين ماه شده است. آن حوادث عبارتند از:
الف: ولادت امام هادى(عليه السلام) در دوم يا پنجم رجب .
ب: ولادت حضرت امام جواد(عليه السلام) در دهم اين ماه، گرچه قول ديگر هم هست.
ج: ولادت مبارك امام على(عليه السلام) در خانه كعبه معظمه در سيزدهم ماه رجب، ده سال قبل از بعثت.
د: شهادت حضرت امام كاظم(عليه السلام) در بيست و پنجم اين ماه.
هـ: بيست و هفتم اين ماه، عيد مباركى است; چرا كه آخرين پيامبر برگزيده الهى حضرت محمد(صلى الله عليه وآله) در اين روز از جانب خداى متعال مأمور هدايت مردم و ابلاغ هدايت و رسالت الهى گرديد.
  ديگر اعمال ماه رجب
از ديگر اعمال مهم و ارجمند اين ماه خواندن اذكار دعاهايي است كه از سوي معصومين (عليهم السلام) روايت شده است. از جمله آنكه:
1ـ در طول ماه هزار بار خواندن اين دعا: استغفرالله ذوالجلال و الاكرام من جميع الذنوب و الاثام. شيخ صدوق در اين باره روايت كرده است كه هر كس اين دعا را در رجب هزار بار بخواند خداوند به او مي‌گويد: اگر تو را نيامرزم خداي تو نيستم، خداي تو نيستم.
2ـ خواندن سوره توحيد ده هزار يا هزار بار كه هر كس در رجب اين سوره را هزار بار بخواند در قيامت پاداشي برابر عمل هزار پيامبر و هزار فرشته خواهد داشت و هيچ كس از او به خدا نزديكتر نخواهد بود جز آنكه پيش از اين سوره را خوانده باشد.
3ـ گفتن هزار بار لا اله الا الله و روايت شده هر كس در رجب هزار بار لا اله الا الله بگويد خداوند صد هزار حسنه براي او مي‌نويسد و صد كاخ بهشتي به او مي‌دهد.
4ـ صدبار خواندن اين دعا: استغفرالله الذي لا اله الا هو وحده لا شريك له و اتوب اليه كه روايت شده هر كس اين دعا را صد بار بگويد و پس از آن صدقه انفاق نمايد خداوند كارش را با بخشش و آمرزش پايان دهد و اگر همان را چهارصد بار بگويد خداوند پاداش صد شهيد را به او مي‌دهد.
5به پيروي از امام سجاد (عليه السلام) در همه ماه در سجده‌هاي خود اين دعا را بخواند: عظم الذنب من عبدك فليحسن العفو من عندك
6ـ از جمله اعمال ديگر ماه رجب كه داراي فضيلت بي شماري است خواندن دعاي يا من ارجوه لكل خير بعد از هر نماز واجب است اين دعا در مفاتيح الجنان ذكر شده و براي فرد فضيلت‌هاي بي شماري را به همراه دارد
7ـ خواندن دعاي اللهم اني اسالك صبر الشاكرين لك در هر روز. در كتاب اقبال در مورد اين دعا آمده است كه معلي از حضرت امام صادق (عليه السلام) خواست تا دعايي به او بياموزد كه تمام معارف شيعه را در برداشته باشد امام خواندن اين دعا را به او توصيه كرده است
8ـ هر روز اين دعا را خواندن: يا من يملك حوائج السائلين
9-خواندن دعاي اللهم اني اسألك بمعاني جميع ما يدعوك به ولاة امرك كه از دست خط حضرت ولي عصر نقل شده است و دعايي است با مضامين بسيار بلند و نيكو كه درهايي از علم  و معرفت را به روي آنكه اهل آن باشد مي‌گشايد
10ـ خواندن دعاي ارجمند و پر مضمون اللهم يا ذالمنن السابغه
11ـ زيارت حضرت امام حسين (عليه السلام) در آغاز و در ميان ماه
12ـ به جاي آوردن نمازهاي ويژه ماه
13- توجه به اعمال روز 13-14-15 رجب که به ایام البیض مشهور است.
به قول حافظ:
تو بندگی چو گدایان به شرط مزد مکن                        که خواجه خود روش بنده ‌پروری داند
اینها همه برای آن است که ما به رستگاری برسیم و تنها راه رستگاری تقوا پیشه کردن است آنگونه خداوند در سوره شمس پس از اینکه هشت بار قسم یاد می کند می فرماید: به راستی هر کس خود را از پلیدی پاک کند رستگار خواهد شد.
احادیث و روایات:
حدیث قدسی:من اين ماه را وسيله ارتباط بين خود و بندگانم قرار داده ام پس هركس به آن چنگ زند، به من مى رسد.( اقبال الأعمال)
پيامبر گرامى ما در بيان عظمت و اهميت ماه رجب مى فرمايد: خداى متعال، در آسمان هفتم، فرشته اى به نام «داعى» قرار داده است. هرگاه ماه رجب فرا رسد، آن فرشته دعوت كننده، هرشب تا به صبح گويد: خوشا به حال كسانى كه به ذكر الهى مشغولند; خوشا به حال كسانى كه با ميل و رغبت تمام، رو به سوى درگاه خدا آرند. و خداوند مى فرمايد: من همنشين كسى هستم كه با من همنشين باشد، و مطيع كسى هستم كه فرمان مرا ببرد و آمرزنده ام كسى را كه از من طلب آمرزش كند. اين ماه رجب ماه من، بنده هم بنده من، و رحمت هم از آن من است; هركس مرا در اين ماه بخواند، پاسخ مثبت دهم; و هركس از من چيزى بخواهد، به او عطا كنم; و هركس از من هدايت جويد، هدايتش كنم.( فضائل الأشهر)

امام كاظم(عليه السلام) مى فرمايد: رجب، نام نهرى در بهشت است كه از شير سفيدتر و از عسل شيرين تر است; بنابراين هركس يك روز از ماه رجب را روزه بدارد، خداوند از آن نهر به او خواهد نوشاند.( اقبال الأعمال)
همچنين آن حضرت در روايت ديگرى مى فرمايد: رجب، ماه عظيمى است كه خداوند، اعمال نيك را در آن چند برابر مى فرمايد و گناهان را در آن محو مى كند. پس هركس يك روز از ماه رجب را روزه بگيرد، به اندازه مسير يك سال از جهنّم دور و هركس سه روز از آن ماه را روزه بدارد، بهشت بر او واجب مى شود.( اقبال الأعمال)

حضرت امام صادق(عليه السلام) نيز مى فرمايد: آن گاه كه قيامت برپا شود، منادى الهى فرياد زند: «أين الرجبيّون؟»; كجايند آنانكه ماه رجب را گرامى داشتند و از آن، بهره ها بردند؟ از آن انبوه جمعيت، گروهى برخيزند كه نور جمالشان محشر را روشن كند. بر سر آنان تاج هاى شاهى كه مرصّع به درّ و ياقوت است، قرار دارد و در طرف راست هرنفر از آنان هزار فرشته، در سمت چپ نيز هزار فرشته به او كرامت و تعظيم الهى را تبريك گويند. از جانب الهى ندا آيد: بندگان و كنيزانم، به عزت و جلالم سوگند، شما را جاى و مقام گرامى و عطاياى فراوان دهم و شما را در جايى جاى دهم كه از زير آن نهرها جارى است و شما در آن جاويد خواهيد بود زيرا شما داوطلبانه براى من در ماهى كه من بزرگش داشتم روزه گرفتيد. سپس، خطاب به فرشتگان فرمايد: فرشتگان من! بندگان و كنيزان را به بهشت داخل كنيد. در اينجا حضرت صادق(عليه السلام) فرمود: اين پاداش، براى كسى است كه گرچه يك روز از اول يا وسط يا آخر ماه رجب را روزه بدارد.( اقبال الأعمال)



 

پرینت

سومین جلسه خرداد 90 «درك قرآن»

on . Posted in جلسه های خرداد 90

امتیاز کاربران

قرآن بخوانيم

موضوع درك قرآن

وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُواْ لَهُ وَأَنصِتُواْ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ ﴿ سوره ۷: الأعراف  آيه ۲۰۴﴾
هنگامي كه قرآن خوانده شود گوش فرا دهيد و خاموش باشيد تا مشمول رحمت خدا شويد.

پرینت

چهارمين جلسه خرداد 90 «اخلاص در اعمال و رياكاري از ديدگاه قرآن»

on . Posted in جلسه های خرداد 90

امتیاز کاربران

اخلاص در عمل

موضوع اخلاص در اعمال و رياكاري از ديدگاه قرآن

وَلَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَإِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَلَتَكُونَنَّ مِنَ الْخَاسِرِينَ ﴿ سوره ۳۹: الزمر آيه ۶۵﴾ و قطعا به تو و به كسانى كه پيش از تو بودند وحى شده است اگر شرك ورزى حتما كردارت تباه و مسلما از زيانكاران خواهى شد

منظور از شرك، شرك خفي است: يعني در عملي كه مربوط بخداست غيرخدا را شريك قرار دهي (رياكاري). به عبارتي براي به به و چه چه ديگران عبادت كردن!

نقطه مقابل شرك اخلاص است كه بايد عباداتمان خالص و فقط براي خدا باشد نه براي خشنودي و رضايت ديگران

وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللّهِ إِلاَّ وَهُم مُّشْرِكُونَ ﴿ سوره ۱۲: يوسف آيه ۱۰۶﴾ و بيشترشان به خدا ايمان نمى‏آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريك مى‏گيرند

خداوند در قرآن هشدار ميدهد كه عده اي در قيامت ميفهمند كه اعمالشان پوچ بوده زيرا براي غير خدا انجام داده اند.

هدف بحث:‌دوري از شرك و پرهيز از رياكاري و توجه به اخلاص در اعمال

وَإِذْ قَالَ لُقْمَانُ لِابْنِهِ وَهُوَ يَعِظُهُ يَا بُنَيَّ لَا تُشْرِكْ بِاللَّهِ إِنَّ الشِّرْكَ لَظُلْمٌ عَظِيمٌ ﴿ سوره ۳۱: لقمان آيه ۱۳﴾ به خاطر بياور هنگامي را كه لقمان به فرزندش گفت - در حالي كه او را موعظه مي‏كرد - پسرم! چيزي را شريك خدا قرار مده كه شرك ظلم عظيمي است.

إِنَّ اللّهَ لاَ يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ بِهِ وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَلِكَ لِمَن يَشَاءُ وَمَن يُشْرِكْ بِاللّهِ فَقَدِ افْتَرَى إِثْمًا عَظِيمًا ﴿ سوره ۴: النساء آيه ۴۸﴾

خداوند (هرگز) شرك را نمي‏بخشد! و پائين تر از آن را براي هر كس بخواهد (و شايسته بداند) مي بخشد، و آن كس كه براي خدا، شريكي قرار دهد، گناه بزرگي مرتكب شده است.

پرینت

اولين جلسه تير 90 «ايمان به عالم غيب»

on . Posted in جلسه های تير90

امتیاز کاربران

موضوع: ايمان به عالم غيب
بزرگترين آزمايش انسانها ايمان به خداست، يعني اعتماد به خداوند. پشت پرده دنيا قيامتي هست، بهشت و جهنمي هست، آيا من(خدا) را باور داري؟ درصورتي كه جهنم و بهشت را ببينيم و بعد ايمان به عالم غيب بياوريم به چشم خود ايمان آورده ايم نه به خداوند!

إِنَّ السَّاعَةَ ءاَتِيَةٌ أَكَادُ أُخْفِيهَا لِتُجْزَى كُلُّ نَفْسٍ بِمَا تَسْعَى ﴿ سوره ۲۰: طه آيه ۱۵﴾ رستاخيز بطور قطع خواهد آمد من مي‏خواهم آن را پنهان كنم تا هر كس در برابر سعي و كوشش خود جزا ببيند.

ميفرمايد ميدانيد چرا آن را (عالم غيب و قيامت) پنهان كردم، تا اينكه معلوم شود چه كسي به من اعتماد ميكند و ايمان مي آورد. سوال پيش ميايد كه وقتي چيزي را ما نديده ايم چطور به آن ايمان بياوريم؟! فرق انسان و حيوانات عقلي است كه به انسان داده شده، انسان ميبايست با كمك عقل خود علامت ها را مشاهده و واقعيت معاد را كنكاش كند.

 

پرینت

دومين جلسه تير 90 «ارزيابي خداوند از ضعف هاي انسان 1»

on . Posted in جلسه های تير90

امتیاز کاربران

ضعف انسان

موضوع: ارزيابي خداوند از ضعف هاي انسان 1

ذَلِكَ الَّذِي يُبَشِّرُ اللَّهُ عِبَادَهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ قُل لَّا أَسْأَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبَى وَمَن يَقْتَرِفْ حَسَنَةً نَّزِدْ لَهُ فِيهَا حُسْنًا إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ شَكُورٌ ﴿سوره ۴۲: الشورى آيه ۲۳﴾

اين همان است كه خداوند به بندگانش كه ايمان آورده‏اند و كارهاى شايسته كرده‏اند، مژده داده است، بگو براى آن كار از شما مزدى نمى‏طلبم، مگر دوستدارى در حق نزديكان [/اهل بيتم‏]، و هر كس كار نيكى كند، در آن برايش جزاى نيك بيفزاييم، چرا كه خداوند آمرزگار قدردان است‏

از اين آيه برداشت ميشود كه محبت همراه با اطاعت از پيامبر(ص) و اهل بيتش باعث خشنودي پيامبر و خشنودي پيامبر(ص) خشنودي خداست...

پرینت

سومين جلسه تير 90 «ارزيابي خداوند از ضعف هاي انسان 2»

on . Posted in جلسه های تير90

امتیاز کاربران

انسان ضعيف است

موضوع: ماه شعبان و ارزيابي خداوند از ضعف هاي انسان 2
پيامبر اكرم (ص): ماه شعبان ماه شريفي است و آن ماه من است. حاملان عرش الهي آن را بزرگ ميشمارند و حق آن را ميشناسند. اين ماه را شعبان ناميده اند، زيرا در آن ارزاق مومنان تقسيم ميشود، در اين ماه روزي بندگان خدا زياد ميگردد و حاجات مومنان برآورده مي‌شود و بهشت آذين بسته ميشود.

إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمَانَةَ عَلَى السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالْجِبَالِ فَأَبَيْنَ أَن يَحْمِلْنَهَا وَأَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا الْإِنسَانُ إِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولًا ﴿ سوره ۳۳: الأحزاب آيه ۷۲﴾

ما امانت (خويش) را بر آسمانها و زمين و كوهها عرضه داشتيم آنها از حمل آن ابا كردند و از آن هراس داشتند، اما انسان آنرا بر دوش كشيد!، او بسيار ظالم و جاهل بود (قدر اين مقام عظيم را نشناخت و به خود ستم كرد)

 

ورود