امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

متن جلسه‌های سال 1390

پرینت

چهارمين جلسه مهر 90 « فقر فرهنگي: قضاوت و تهمت »

on . Posted in جلسه های مهر 90

امتیاز کاربران

تهمت و قضاوت غلط

بدترين نوع فقر، فقر فرهنگي است. فقر فرهنگي يعني خالي بودن قوه ي عقل و فهم. يكي از فقرهاي فرهنگي را مورد بررسي قرار ميدهيم. آيا ميدانيد علت نزول قرآن چيست؟

الَر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ﴿سوره ي ابراهيم آيه ۱﴾ الر - اين كتابي است كه بر تو نازل كرديم تا مردم را از تاريكيهاي (شرك و ظلم و طغيان) به سوي روشنائي (ايمان و عدل و صلح) به فرمان پروردگارشان درآوري، به سوي راه خداوند عزيز و حميد.

فلسفه ي نزول قرآن نجات مردم از ظلمت هاست. نجات از سياهي ها و تفكرات غلط تا هدايت شوند بسمت نور و بصيرت بسمت پروردگارشان. خداوند كلمه تاريكي را بصورت جمع آورده به اين معني كه كج راه بسيار است اما نور فقط كلمات خداست. استفاده ي صحيح از اين كلمات رو چگونه انجام ميدهيد. بايد عمقي با اين كتاب حركت كرد و نه سطحي يا جوي. بكمك راهكارهاي خدا يكي از تاريكي هاي بزرگ را انتخاب ميكنيم و از هندسه مرد طلايي قضاوت كه خداوند در قرآن آورده استفاده ميكنيم:

پرینت

اولين جلسه آبان 90 « جايگاه اسراف از ديد خداوند »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

اسراف

خداوند با داستان حضرت آدم بما اين موضوع را مي‌رساند كه در صورتي هر يك از حدود الهي را ناديده بگيريم از نعمت رانده ميشويم و گناه و حدودي كه در اين موضوع انتخاب شده بعلت فرهنگ غلط و عدم شناخت درست از تاثير عظيم آن، در جامعه ي ما بسيار شايع است.

وَهُوَ الَّذِي أَنشَأَ جَنَّاتٍ مَّعْرُوشَاتٍ وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ كُلُواْ مِن ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُواْ حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ﴿سوره انعام آيه ۱۴۱﴾ .....از ميوه آن به هنگامي كه به ثمر مي‏نشيند بخوريد و حق آن را به هنگام درو بپردازيد، اسراف نكنيد كه خداوند مسرفين را دوست نمي‏دارد.

به معني كلمات بيشتر دقت كنيم. بدانيم كه گوينده خداست و مخاطب تك به تك ما هستيم. اگر اسراف ميكنيم بايد بدانيم كه خدا بما گفته كه دوستمان ندارد و دوستي خدا دوستي كوچكي نيست كه از آن بشود گذشت!

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا ﴿سوره الاسراء آيه ۲۷﴾ چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است

ببينيم كه مصداق مسرف چه كسي است و آيا ميتوان به ما گفت برادر شيطان يا نه!

پرینت

دومين جلسه آبان 90 « خداوند انسان را گمراه ميكند ؟ »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

گمراهي و هدايت از جانب خداوند

علت اينكه خداوند برخي را هدايت و برخي را گمراه مي‌كند چيست؟

وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا صُمٌّ وَبُكْمٌ فِي الظُّلُمَاتِ مَن يَشَإِ اللّهُ يُضْلِلْهُ وَمَن يَشَأْ يَجْعَلْهُ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿سوره انعام آيه ۳۹﴾ آنها كه آيات ما را تكذيب كردند كر و لال در تاريكي ها قرار دارند، هر كس را خدا بخواهد (و مستحق باشد) گمراه مي‏كند و هر كس را بخواهد (و شايسته بيند) بر راه راست قرار خواهد داد.

خدا در آيه فوق چه منظوري را ميخواهد بما برساند؟ منظور از تكذيب آيات كفر نيست. منظور بي توجهي است و مرحله كفر مرحله نهايي تكذيب است.

سوال: آيا خداوند در اين كار زور و جبر بكار برده؟ هركس را كه خدا دلش بخواد هدايت كند و هركس رو كه دلش نخواد هدايت نكند! اين بي عدالتي نيست؟

پرینت

سومين جلسه آبان 90 « غدير در قرآن كريم »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

عيد غدير

اَلیوَمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دیَنُکم وَ اَتمَمتُ َعلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دینًا

امروز کافران از دست بُرد به دین شما مأیوس شدند ، پس از آنان نترسید و از من بترسید . امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین برایتان برگزیدم . ( سوره مائده آیه 3 )


- طبق روایات شیعه و سنی این آیه روز هجده ذی الحجه در سال دهم هجری پس از انتصاب حضرت علی ( ع ) از جانب خداوند به عنوان جانشین بعد از حضرت رسول اکرم ( ص ) در محلی به نام غدیر خم نازل شده است .

که غیر از دلایل نقلی ، تجزیه و تحلیل عقلی هم همین موضوع را به اثبات می رساند .
به این علت که خداوند در این آیه 4 ویژگی مهم  را مطرح می کند که تمام این موضوعات با واقعه غدیر تطابق دارد.

 

پرینت

چهارمين جلسه آبان 90 « آمرین به معروف یاران خدا »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

امر به معروف و نهي از منكر

وَمَن اَحسَنُ قَولاً مِمَّن دَعا اِلَی اللهِ وَ عَمِلَ صَالِحاً وَقالَ اِنَّنی مِنَ المُسلِمین

درجهان از آنکس که خلق را بسوی خدا خواند و نیکوکار گردید و همی بعجز و لابه گفت که من تسلیم خدایم کدام کس بهتر و نیکو گفتار تر است . ( آیه 33 سوره فصّلت )

پرینت

اولين جلسه آذر 90 « تبديل عمل مباح به عبادي يكي از كليدهاي موفقيت »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

 

تبديل عمل مباح به عبادي

قُل اِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحیایَ وَ مَماتی لِلهِ رَبِّ العالَمینَ

بگو : نماز و تمام عبادات من ، و زندگی و مرگ من ، همه برای خداوندی است که پروردگار جهانیان است « سوره انعام آیه162»

كي به اين نتيجه ميرسيم كه دنیا مزرعه آخرت است و انسان هر عملی را بکارد روزی نتیجه آن عمل را برداشت می کند. تا زماني كه اين ديد در رفتار ما باعث تغيير نشود يعني به اين حرف اعتقاد نداريم.

آيات 2 و 3 سوره بقره: اين كتاب با عظمتي است كه شك در آن راه ندارد، و مايه هدايت پرهيزكاران است. (پرهيزكاران) آنها هستند كه به غيب (آنچه از حس پوشيده و پنهان است) ايمان مي‏آورند، و نماز را بر پا مي‏دارند و از تمام نعمتها و مواهبي كه به آنها روزي دادهايم انفاق مي‏كنند

 

پرینت

دومين جلسه آذر 90 « هدف امام حسين از قيام »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

قيام امام حسين

حسین سردار عشق

 

ذالِکَ وَ مَن یُعَظِّم شَعائِرَ اللهِ فَاِنَّها مِن تَقوَی القُلُوبِ
این است (سخن حق) و هرکس شعایر دین خدا را بزرگ و محترم دارد (خوشا بر او که) این صفت دلهای باتقوی است
« سوره حج آیه32»


خداوند در قرآن کریم به ما بندگانش دستور داده که از شعایر الهی پاسداری کنیم ( به هر چیزی که منسوب به خداوند است و خداوند به آن حرمت و ارزش داده شعایر الهی می گویند )
یکی از شعایر الهی قیام امام حسین (ع) است که ما باید از آن به صورت صحیح و خدا پسند پاسداری کنیم . اما پاسداری از قیام سیدالشهدا در باطن نه به ظاهر ! چرا که اقتدای ظاهری مورد قبول درگاه خداوند نیست .
همانطور که نماز خالصانه با نماز ریا کارانه در ظاهر یکی است اما در باطن یکی از این نماز ها نزد خداوند دارای ازرش است عزا داری خالصانه و عزا داری توأم با دروغ هم در ظاهر یکی است اما در نزد خداوند عزا داری خالصانه دارای ارزش و دومی فاقد ارزش می باشد .
عزا داری ظاهری یعنی فقط شرکت در مراسم عزاداری ؛ اما عزا داری خالصانه یعنی اقتدا به امام حسین(ع) و پیروی از هدف امام حسین (ع) از این قیام با همه ابعاد ...

پرینت

سومين جلسه آذر 90 « سقوط نكنيم ! »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

سقوط نكنيم

لَو اَنزلنا هذا القُرانَ عَلی جَبَل لَرَاَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِن خَشیَهِ اللهِ وَ تِلکَ الَامثالُ نَضرِ بُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُم یَتَفَکَّرُون :

و اگر ما این قرآن را برای کوه نازل می کردیم مشاهده می کردی که کوه از ترس خدا خاشع و ذلیل متلاشی میگشت و این امثال را برای مردم بیان میکنیم که اهل عقل و فکر شوند .

سـقـوط نـکـنـیـم، اهميت خواسته هاي خدا و تكاليف الهي را درك كنيم

قرآن تکلیفی الهی است که از سوی خداوند به انسان سپرده شده است. تکلیفی مهم و ارزشمند که اگر خداوند آن را به کوه می سپرد و کوه که نماد استواری و قدرت است ارزش و اهمیت آن را درک می کرد ، متلاشی می شد.
امّا محبت و دلبستگی به زندگی مادی باعث شده که ما انسانها خود را از تکلیفی که بر ما سپرده شده دور کنیم و از این موضوع غافلیم که نسبت به عمل به دستورات خدا مکلّف هستیم و روزی به خاطر آیه ، آیه ی آن بازخواست می شویم .
- قرآن را ساده ننگریم ، چون سرچشمه ی نزول این آیات خدای رب العالمین است که تمام عالم هستی را اداره و تربیت می کند، واسطه نزول این آیات جبرئیل امین فرمانده فرشتگان خداوند است و ظرف آن قلب پاک پیامبر خاتم ( ص ) است.

پرینت

چهارمين جلسه آذر 90 « روشهاي درك تكاليف در قرآن »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

شناختن تكاليف الهي

کِتابٌ اَنزَلناهُ اِلَیکَ مُبارَکٌ لِیُدَّبَّرُ و اایاتِه وَ لِیَتَذَکَّرَ اوُلوُاالَالبابِ :

کتابی مبارک و عظیم الشانست که بر تو نازل کردیم تا امت در آیاتش تفکر کنند و صاحبان مقام عقل متذکر حقایق آن شوند


قرآن کتابی پر محتوا ، با برکت و پند آموز است که سر چشمه آن علم بینهایت خداوند است. هدف از نزول قرآن خروج انسان از ظلمت (گمراهی و گناه) و رسیدن به نور (آگاهی و رستگاری) است. امّا این مهم میسر نمی شود مگر اینکه در آیات این کتاب تدبّر کنیم، چون این کتاب پر برکت برای نجات بشر نازل شده نه برای تبرک جستن به ظاهر آن. ثمره تدبّر و تفکر در آیات قرآن آگاه شدن از تکالیفی است که از سوی خداوند بر ما سپرده شده است و آگاهی و عمل به این دستورات مساوی است با رستگاری.

 

پرینت

اولين جلسه دي 90 « توبه نصوح و اهميت تزكيه نفس »

on . Posted in جلسه هاي دي 90

امتیاز کاربران

توبه نصوح

قَد اَفلَحَ مَن زَكّها: به راستي رستگار شد آن كس كه نفس خود را تزكيه كرد. (سوره شمس آيه 9)

خداوند در سوره شمس يازده سوگند پياپي بر خورشيد و ماه ، روز و شب و آسمان و زمين ياد مي كند تا ارزش و اهميت تزكيه ي نفس و نقش كليدي آن را در رستگاري انسان گوشزد كند.

آيا رستگاري آنقدر كم ارزش هست كه بسادگي از كنارش بگذريم؟؟! كليد رستگاري كه خداوند آنرا تزكيه نفس نام برده، چگونه تعريف مي‌شود؟ روش انجام آن چگونه است؟ براي درك اهميت روش زماني را تصور كنيد كه مي‌خواهيم يك قالي را ببافيم. چگونه بدون داشتن نقشه مي‌توانيم قالي را ببافيم؟
اما تزكيه ( پاك كردن باطن از گناه ) داراي مراحلي است كه مرحله ي اول آن توبه است اما نه هر توبه اي!
بلكه توبه اي نصوح . . . ! چنانچه خداوند در اهميت اين موضوع مي فرمايد:

يا اَيُّهاَالَّذينَ امَنوا تُوبُوا اِليَ اللهِ تَوبَةً نَّصُوحاَ: اي كساني كه ايمان آورده ايد ، به درگاه خدا توبه كنيد، توبه اي نصوح (سوره تحريم آيه 8)
درجلسه گذشته مفهوم يا اَيُّهاَالَّذينَ امَنوا را بررسي كرديم و فهميديم كه نشانه تكليف است. و خداوند مطلب ديگري را هم بما مي‌رساند، مخاطب خدا كساني است كه مدعي ايمان هستند، يعني ما. خداوند كفار را مخاطب قرار نداده و مي‌خواهد بما بفهماند كه اي بنده‌اي با ايمان من يكي از اعمال تو توبه است توبه ي نصوح. اما توبه عمل كوچك و ساده‌اي نيست. و بايد اين قدم را بسيار محكم برداريم تا بتوانيم آنرا ادامه دهيم:

پرینت

دومين جلسه دي 90 « مراحل تزكيه نفس »

on . Posted in جلسه هاي دي 90

امتیاز کاربران

مراحل تزكيه نفس

مراحل تزکیه :

1.توبه نصوح 2.مراقبه 3.مشارطه 4.محاسبه

قَدْ اَفْلَحَ مَنْ تَ‍‍‍زَكّي

به راستي كه رستگار شد آن كس كه تزكيه نفس كرد             « سوره اعلي آیه14»


در ادامه جلسه قبل، تزكيه نفس نقشي بسيار كليدي در رستگاري انسان ايفا مي كند به طوري كه خداوند در قرآن بار ها بر اهميت و ارزش تزكيه ي نفس اشاره كرده است و رستگاري قطعي را براي كساني مي داند كه اهل تزكيه كردن نفس خود مي باشند . . . ! اما تزكيه خود به خود حاصل نمي شود بلكه داراي مراحلي است كه بايد سراغ آن برويم  .

مهارتها و تکنیک ها ، مراحل تزكيه نفس:

مرحله اول : توبه نصوح :

براي تزكيه ابتدا نياز به يك توبه ي نصوح داريم .


يا اَيُّهاَالَّذينَ امَنوا تُوبُوا اِليَ الله تَوبَةً نَّصُوحاَ
اي كساني كه ايمان آورده ايد ، به درگاه خدا توبه كنيد ، توبه اي نصوح (سوره تحريم آيه 8)

توبه نصوح يعني توبه اي كه در آن تصميم قطعي به بازگشت باشد ؛ توبه اي محكم و خالصانه ، نه بيان كردن چند كلمه بر زبان ...!

چنانچه حضرت علي (عليه السلام) در نهج البلاغه مي فرمايد : توبه ي واقعي يعني اول : پشيماني از گذشته ؛ دوم : تصميم بر ترك هميشگي گناه ؛ سوم : اينكه حقي را كه از مردم ضايع كرده اي به آنان بازگرداني به طوري كه هنگام ملاقات پروردگارت حقي بر گردن تو نباشد ؛ چهارم آن كه : هر واجبي را كه ترك كرده اي به جاي آوري ؛ پنجم آن كه : گوشتهايي كه بر اثر اعمال حرام بر بدنت رشد كرده با اندوه بر گناه آب كني تا چيزي از آن باقي نماند و ششم آن كه : به همان اندازه اي كه شيريني معصيت را چشيده اي سختي و ملامت آن را نيز بچشي . پس از انجام اين مراحل بگو استغفر الله ...!
نكته : يكي از مهمترين قسمتهاي توبه ي نصوح بازگرداندن حقوقي است كه از مردم ضايع كرده ايم،  يعني بايد حق الناس را كاملاً محاسبه كرده و آن را پرداخت كنيم ، اين كار از اين حديث نشأت مي گيرد:

(حاسِبو قَبلَ اَنتَ حاسِبو : به حساب خود رسيدگي كنيد قبل از اينكه به حساب شما رسيدگي شود . . . )

 

پرینت

سومين جلسه دي 90 « روش تدبر در آيات قرآن كريم »

on . Posted in جلسه هاي دي 90

امتیاز کاربران

تدبر و تفكر در آيات قرآن كريم

کِتابٌ اَنزَلناهُ اِلَیکَ مُبارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا ایاتِه وَ لِیَتَذَکَّرَ اُولوُا الَالبابِ

کتابی مبارک و عظیم الشانست که بر تو نازل کردیم تا امت در آیاتش تفکر کنند و صاحبان مقام عقل متذکر حقایق آن شوند. (سوره ص آيه29)


قرآن کتابی پُر محتوا و مبارک است که علم و آگاهی به معارف و نکات آن راهی برای رسیدن به قُرب خداست و کسانی که در آیات قرآن تدبر داشته باشند .
تدبّر یعنی عمیق شدن در آیات و تلاش برای بدست آوردن مفهوم اصلی آیه ...!

بهتراست قبل از شروع بحث به اين آيه كه كنايه اي است از جانب خدا به انسان‌ها دقت كنيم:

أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا ﴿سوره محمد آيه ۲۴﴾ آيا آنها در قرآن تدبر نمي‏كنند؟ يا بر دلهايشان قفل نهاده شده است.

برای بدست آوردن مفهوم اصلی آیات شیوه هایی وجود دارد که از جمله آنها می توان به این شیوه اشاره کرد:

 

پرینت

چهارمين جلسه دي 90 « مراحل تدبر درقرآن - خضوع و خشوع و محافظت از نماز »

on . Posted in جلسه هاي دي 90

امتیاز کاربران

تدبر در قرآن - خضوع و خضوع در نماز - محافظت از نماز

اََفَلایَتَدَبَّرُونَ القُرانَ اَم عَلی قُلُوبِ اَقفا لُها
آیا در قرآن تدبّرو تأمل نمی کنند یا بر دلهاشان قفلها خورده است «سوره محمد آیه 24 »


قرآن کتابی پر محتوا و پر برکت است که علم و آگاهی به معارف و نکات آن راهی برای رسیدن به قرب خداست و کسانی این توفیق را خواهند داشت که در آیات قرآن تدبّر داشته باشند.


مهارتها و تکنیکها: (مراحل تدبّر در آیات الهی)

 

مرحله اول تدبّر:
 

شناسایی مفهوم اصلی آیه: هر آیه ای که از قرآن کریم تلاوت می کنید دارای یک هدف اصلی و ده ها هدف فرعی می باشد ، هنگام خواندن آیه باید سعی کنیم هدف اصلی آیه را شناسایی کنیم چرا که مهمترین وظیفه ما درک مقصود اصلی خداوند از نزول آیه میباشد . شناسایی هدف اصلی آیه به این صورت است که در بین کلمات هر آیه کلمه ای وجود دارد که مفهوم کل آیه وابسته به وجود آن کلمه می باشد که اگر آن کلمه را از آیه حذف کنیم آیه مفهوم دقیق و مشخصی ندارد.

مرحله دوم تدبّر:
 

مطالعه و تحقیق بر روی مفهوم اصلی آیه : ( مطالعه و تحقیق بر روی مفهوم اصلی آیه باعث می شود که درک صحیحی نسبت به دستور خداوند متعال پیدا کنیم و با جدیت و علاقه برای انجام آن قدم بر داریم.

مرحله سوم تدبّر:
 

شناسایی بهترین روش برای انجام دستور خداوند: ( برای هر یک از دستوراتی که خداوند در قرآن بیان کرده راه و روشی وجو دارد شناخت روش باعث می شود ، عملکرد ما نسبت به انجام دستورات الهی به نحو احسن باشد ، چرا که ملاک عمل کیفیت است نه کمیت .

مرحله چهارم تدبّر:
 

پایداری در انجام دستورات خداوند:  بعد از شناسایی هدف اصلی آیه و مطالعه بر روی مفهوم آن و آشنایی با راه و روش انجام آن ، عمل کردن به دستور ضروریست ، چرا که ملاک ایمان عمل است نه حرف و اگر چنین نکنیم تمام زحمات ما در تدبّر به هدر می رود ... ! برای اینکه نسبت به انجام دستورات خداوند سهل انگاری نکنیم بعد از درک هر دستور الهی این سوال را از خودتان بپرسید ( از کی شروع می کنیم؟ )

پیامبر اکرم ( ص )  می فرمایند: مجمع البیان ج 2

وای بر کسی که قرآن را در بین لبهای خود لقلقه کند و در آن تدبّر و تفکر نکند .

پرینت

پنجمين جلسه دي 90 « عفت در فكر و نگاه »

on . Posted in جلسه هاي دي 90

امتیاز کاربران

عفت در فكر و نگاه

قُل لِلمُؤمِنینَ یَغُضُّوا مِن اَبصارِهِم وَ یَحفَظوُا فُرُوجَهُم ذلِکَ اَزکی لَهُم اَنَّ اللهَ خَبیرُ بِما یَصنَعوُنَ
مردان مؤمن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشانرا محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما اصلح است و البته خدا بهر چه کنید کاملاً آگاهست  سوره نور آیه 30

کنترل نکردن چشم از نگاه حرام باعث تحریک شدن غریزه ی جنسی می شود و تحریک غریزه ی جنسی عامل از بین رفتن ایمان و روی آوردن انسان به فساد و فحشا است ، پس لازمه ی ایمان ، حفظ نگاه از حرام است ، چرا که مانع رُشد معنوی انسان می شود ، ضمن اینکه بهترین راه ورود شیطان برای به تباهی کشاندن انسان چشم است .
در حدیثی از حضرت رسول (ص) می خوانیم که چشم کمینگاه شیطان است و چشم پوشی بهترین راه دوری از شهوات است ...! پس گناه را از سرچشمه جلوگیری کنیم و تقوا را از چشم شروع کنیم .

 

ورود