امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

متن جلسه‌های سال 1390

پرینت

اولين جلسه بهمن 90 « راهكارهاي مقابله با زنا و خودارضايي »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 90

امتیاز کاربران

خود ارضايي و زنا

وَلاتَقرَبُوا الِزَنی اِنَّهُ کانَ فاحِشَهً وَ ساءَ سَبیلا
و هرگز به عمل زنا نزدیک نشوید که کاری بسیار زشت و راهی بسیار ناپسند است. (سوره الاسراء آيه32)

روابط نامشروع جنسی (زنا) گناهی است کبیره که مهمترین عارضه ی آن بی ایمانی و از بین رفتن هویت انسانی می باشد و در کنار این عارضه ی مهم زیانهای فردی ، خانوادگی و اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد (سرچشمه بسیاری از قتل ها، درگیری های خانوادگی، خودکشی ها، فرار از خانه ها، طلاق ها، فرزندان نامشروع و بیماری های خطرناک جنسی) از روابط نامشروع جنسی میباشد.
لذا از خداوند در قرآن این عمل را گناه کبیره به حساب آورده است و به هیچ عنوان رضایت نمیدهد که فردی به زنا آلوده شود و برای تخلف از آن کیفر شدیدی را در نظر گرفته است، چه بسا علت بسیاری از عذاب های دنیوی که نصیب انسان می شود به خاطر انجام این گناه باشد.
در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم که: زنا شش پیامد دارد (سه در دنیا و سه در آخرت) سه پیامد دنیائیش این است که آبرو را میبرد، مرگ را شتاب می بخشد و روزی را می برد و سه پیامد آخرتی اش سختی حسابرسی، خشم خدای رحمان و ماندگاری در آتش است (خصال ص 321 )

 

پرینت

دومين جلسه بهمن 90 « اخلاق »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 90

امتیاز کاربران

مشخصات اخلاق با عظمت پيامبر چيست كه خداوند از آن تعريف كرده؟

لَقد لَکُم فی رَسوُلِ اللهِ اُسوَهُ حَسَنَهُ لَمِن کانَ یَرجوَا اللهَ وَ الیَومَ الاخِرَ وَ ذَکَرَ اللهَ کَثیرا

البته شما را در اقتدای به رسول خیر و سعادت بسیار است برای آنکس که بثواب و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند (الاحزاب آیه 21)

خداوند در قرآن کریم به مؤمنان دستور داده که سیره ی اخلاقی پیامبر را در زندگی خود الگو قرار بدهند و می فرماید  کسانی می توانند پیامبر را الگوی خود قرار بدهند که قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد ..... !
در میان صفات و ویژگی‌های بی شمار پیامبر، خداوند در قرآن بر اخلاق آن حضرت تکیه و تأکید کرده و اخلاق آن حضرت را خُلق عظیم شمرده است. ( سوره قلم آیه  4)
خداوند می خواهد با الگو قراردادن اخلاق و رفتار آن حضرت در کنار ایمانمان، اخلاق و رفتارمان نیز با اوصاف آن حضرت همسو و هماهنگ باشد.

پس بیائیم این الگوی الهی را که خداوند در قرآن کریم او را رحمتی برای همه ی عالم توصیف کرده، در همه ی ابعاد اخلاقی و رفتاری الگو قرار بدهیم تا به رضایت خدا و رستگاری در سرای آخرت دست پیدا کنیم.

پرینت

سومين جلسه بهمن 90 « سیره ی پیامبر اکرم (ص) »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 90

امتیاز کاربران

حضرت محمد (ص) رسول الله

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلوُنَ عَلَی النَّبِیّ یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا صَّلَو عَلَیهِ وَ سَلِّموُا تَسلیماً

خدا و فرشتگانش بر روان پاک این پیغمبر درود میفرستند شما هم ای اهل ایمان بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و اجلال بر او سلام گوئید ( الاحزاب آیه 56 )

پیامبر اکرم (ص) برای همه ی انسانها در همه ی عصر ها مایه ی رحمت است، با نگاهی به قرآن می‌توان به خوبی متوجه شد که چه عنایات ویژه ای به پیامبر شده و ارزش و جایگاه آن حضرت نزد خداوند رحمان به چه اندازه بالاست. پیامبری که خداوند متعال خود و فرشتگانش را آغاز گر درود و صلوات بر او می اند ، پیامبری که خدا او را در شب معراج به آسمانها بُرده و جایگاه ملائکه را به قدوم او مبارک گردانید ، پیامبری که جهانی از عاطفه و مهربانیست به حدی که خداوند در قرآن درباره اش فرموده اَِّنکَ لِعَلی خُلقُ عَظیم ( آیه 4 سوره قلم) . در عظمتش همین بس که جبرائیل از طرف خداوند به او سلام میرساند و در تواضعش همین بس که در سلام حتی به کودکان پیش قدم بود ، پیامبری که نزدیک ترین فرد هستی به ذات مقدس خداوند متعال است و در قرآن بارها نام پیامبر در کنار خداوند آمده که این نشانه ی ارزش و قداست حضرت رسول (ص) در نزد خداست، از این رو باید او را شناخت و باید به خواسته ها و دستورات خداوند نسبت به حضرت رسول (ص) توجه ویزه کرد، چرا که شخص پیامبر موردعنایت ویژه ی خداست.

پرینت

چهارمين جلسه بهمن 90 « تعريف امروزي كم فروشي و گران فروشي »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 90

امتیاز کاربران

گران فروشي و كم فروشي

وَیلُ لِلمُطَفِّفینَ :  وای به حال کم فروشان ( المطففین آیه 1 )

یکی از عوامل گرفتاری انسان به عذاب در دنیا و آخرت گناه کم فروشی و گرانفروشی است. کم فروشی و گرانفروشی یکی از آفات بزرگ اقتصادی به شمار میرود که خداوند در قرآن کریم به کسانی که این گناه را مرتکب می شوند، هشدار جدی داده و آن را گناه کبیره به حساب آورده است، چرا که این گناه اقتصاد سالم جامعه را به فساد می کشاند.
کم فروش و گرانفروش گرچه به سود بیشتری میرسد ولی با فراهم شدن عذاب اُخروی کار او بد فرجام می شود .
رزق اندک و حلال بهتر از درآمدهای بسیار، اما حرام است چرا که دنیا فانی و آخرت باقی است و روزی در پیشگاه خداوند به خاطر اعمال و رفتارمان مسئولیم، لذا آخرت گرایی بهتر از دنیا گرایی است.

پرینت

اولين جلسه اسفند 90 « روش خوب سخن گفتن »

on . Posted in جلسه هاي اسفند 90

امتیاز کاربران

خوب صحبت ميكنم - خوش اخلاقم

« سوره الاسراء  آیه 53 »
وَ قُل لِعِبادی یَقُولُوا الّتَی هِیَ اَحسَنُ اِنَّ الشَّیطانَ یَنزَغُ بَینَهُم اِنَّ الشَّیطانَ کانَ لِلانسانِ عَدُوًّا مُبینًا

و بندگانم را بگو که همیشه سخن بهتر را بزبان آرید که شیطان چه بسیار میان شما دشمنی و فساد میانگیزد زیرا دشمنی او با آدمیان واضح و آشکار است.

خداوند آفریدگار بهترین هاست، از ما نیز در سخن گفتن بهترین را می خواهد، چرا که کلام خوب زمینه ساز محبت و سخن ناروا زمینه ساز انواع وسوسه های شیطانی است. پس خوب و شایسته سخن بگوئیم.

اما کلام احسن یا سخن خوب روش و مصداقهای مختلفی دارد که از جمله آن مصداقها:

 

پرینت

دومين جلسه اسفند 90 « وقت طلا نيست! عمر »

on . Posted in جلسه هاي اسفند 90

امتیاز کاربران

گذر عمر

ای انسان وقت طلا نیست تو گرانبهاترینی

عمر فرصتی الهی است که به سرعت در حال سپری شدن است و هرگز قابل برگشت نیست و هیچ جایگزینی ندارد . فرصتی که به انسان عطا نشده، مگر برای ساخت آخرت چرا که دنیا خانه ی اصلی ما نیست، بلکه ما مسافری هستیم که پس از اقامتی کوتاه در دنیا به سوی مقصد اصلی خود یعنی لقای پروردگار حرکت می کنیم
( انا لله و انا الیه راجعون : ما به فرمان خدا آمده و به سوی او رجوع خواهیم کرد )

اما عمر برای کسانی که آن را در مسیر اطاعت و کمال بگذرانند ضامن خوشبختی و برای کسانی که آن را به بطالت و گناه بگذرانند حجتی برای عذاب خواهد بود پس پیش از آنکه عمر به سر آید باید شتاب کنیم و آن را در مسیر صحیحی مدیریت و خرج کنیم، چون این فرصت فقط یکبار در اختیار ما قرار داده شده و هرگز قابل تکرار نیست.
چنانچه امیر المؤمنین علی (ع) در این باره فرموده اند که عمر خود را در راه چیزی صرف کنید که برایتان باقی بماند زیرا عمر های رفته هرگز باز نمی گردد . ( نهج البلاغه )

 

پرینت

چهارمين جلسه اسفند 90 « دایره خویشاوندی »

on . Posted in جلسه هاي اسفند 90

امتیاز کاربران

صله رحم و رابطه خویشاوندی

وَ الَّذینَ یَنقُضَونَ عَهدَ اللهِ مِن بَعدِ میثاقِه وَ یَقطَوُنَ ما اِمِرِ اللهُ بِه اَن یُوٌَلَ وَ یُفسِدُونَ فِی الَرضِ اُولئِکَ لَهُمُ الَّعنَهُ وَ لَهُم سُوئُ الدّارِ

آنانکه پس از پیمان بستن عهد خدا را شکستند و هم آنچه خدا امر به پیوند آن کرده قطع کردند و در روی زمین فساد برانگیختند، اینان را خدا لعن و منزلگاه دوزخ نصیب است. ( آیه 25 سوره رعد )
قطع رَحِم ( ترک روابط با خویشاوندان ) از گناهان کبیره است ، زیرا خداوند در قرآن کریم وعده ی عذاب برای آن داده و کسانی که مرتکب این گناه می شوند را مورد لعن قرار داده است.

امام سجاد (ع) می فرمایند: از دوستی و مصاحبت با کسانی که قطع رَحِم می کنند بپرهیز، زیرا من در قرآن آنها را ملعون یافتم. (بحار ج 74 ص 196)
 

مـهـارتـهـا و تکنیکها :

دایره خویشاوندان : دایره خویشاوندی یعنی کسانی که خداوند بر ما واجب کرده که رابطه ی خود را با آنها حفظ و صِله ارحام کنیم. از جمله آنها به ترتیب اولویت :

1 . پدر و مادر

2 . برادر و خواهر

3 . پدر بزرگ و مادر بزرگ

4 . عمو ، عمه ،دایی ، خاله و فرزندان آنها

5 . همسایه ها
امام صادق (ع) فرموده اند : از جمله گناهانی که مرگ را شتاب می بخشد قطع رَحِم با خویشاوندان است . ( بحارالانوار ج 74 )

آفات صله ارحام :

صله ارحام دارای آفاتی است که مهار نکردن آن سبب افول روابط خویشاوندی می شود، که از جمله ی آن آفات:
1 . خودخواهی ( عدم توجه به رابطه با خویشان )
2 . تجسس و فضولی ( سرک کشیدن به زندگی خصوصی دیگران )
3 . اسراف و تفاخر ( عدم صرفه جوئی اقتصادی در میهمانی ها )
4 . قهر و کینه و کدورت ( عدم گذشت و بخشش )

امام حسین (ع) فرموده اند: آن کس بیش از همه صله رَحِم را به جا آورده ، که با خویشاوندی که بریده پیوند برقرار کند . ( بحارالانوار ج 74 )

 

پرینت

سومين جلسه اسفند 90 « چه چيز باعث غضب خدا مي‌شود؟ »

on . Posted in جلسه هاي اسفند 90

امتیاز کاربران

خشم و غضب خداوند

خداوند در قرآن کریم (سوره حمد) مردم را به سه دسته تقسیم می نماید، کسانی که مورد نعمت خدا قرار گرفته اند، کسانی که مورد غضب قرار گرفته اند و کسانی که گمراه شده اند، ما هر روز در نمازمان از خداوند درخواست می کنیم که ما را هدایت و یاری کند تا به نحوی زندگی کنیم که در پایان به نعمتهای او دست پیدا کنیم نه به قهر و غضبش، از این رو باید با درس گرفتن از عاقبت اقوام گذشته در قرآن و فاصله گرفتن از اعمال و افکاری که سبب غضب خداوند می شود خود را از سرنوشتی که برای آنان رقم خورده،  دور کنیم، از جمله اقوامی که به غضب خداوند گرفتار شدند، قوم بنی اسرائیل است که بعد از فضیلت و برتری (فرستادن پیامبر و نزول تورات) که خداوند به آنها عطا کرد به خاطر انحرافی که در عقاید و عمل داشتند به غضب خداوند دچار شدند و خداوند آنان را از اوج عزت و فضیلت به نهایت ذلت و سرافکندگی مبتلا ساخت.

 

ورود