امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

جلسه های آبان 90

در اين مجموعه متن تمامي جلسات برگذار شده در آبان يك هزارو سي‌صد و نود را شاهد خواهيد بود.

پرینت

اولين جلسه آبان 90 « جايگاه اسراف از ديد خداوند »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

اسراف

خداوند با داستان حضرت آدم بما اين موضوع را مي‌رساند كه در صورتي هر يك از حدود الهي را ناديده بگيريم از نعمت رانده ميشويم و گناه و حدودي كه در اين موضوع انتخاب شده بعلت فرهنگ غلط و عدم شناخت درست از تاثير عظيم آن، در جامعه ي ما بسيار شايع است.

وَهُوَ الَّذِي أَنشَأَ جَنَّاتٍ مَّعْرُوشَاتٍ وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ كُلُواْ مِن ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُواْ حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ﴿سوره انعام آيه ۱۴۱﴾ .....از ميوه آن به هنگامي كه به ثمر مي‏نشيند بخوريد و حق آن را به هنگام درو بپردازيد، اسراف نكنيد كه خداوند مسرفين را دوست نمي‏دارد.

به معني كلمات بيشتر دقت كنيم. بدانيم كه گوينده خداست و مخاطب تك به تك ما هستيم. اگر اسراف ميكنيم بايد بدانيم كه خدا بما گفته كه دوستمان ندارد و دوستي خدا دوستي كوچكي نيست كه از آن بشود گذشت!

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا ﴿سوره الاسراء آيه ۲۷﴾ چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است

ببينيم كه مصداق مسرف چه كسي است و آيا ميتوان به ما گفت برادر شيطان يا نه!

پرینت

دومين جلسه آبان 90 « خداوند انسان را گمراه ميكند ؟ »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

گمراهي و هدايت از جانب خداوند

علت اينكه خداوند برخي را هدايت و برخي را گمراه مي‌كند چيست؟

وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا صُمٌّ وَبُكْمٌ فِي الظُّلُمَاتِ مَن يَشَإِ اللّهُ يُضْلِلْهُ وَمَن يَشَأْ يَجْعَلْهُ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿سوره انعام آيه ۳۹﴾ آنها كه آيات ما را تكذيب كردند كر و لال در تاريكي ها قرار دارند، هر كس را خدا بخواهد (و مستحق باشد) گمراه مي‏كند و هر كس را بخواهد (و شايسته بيند) بر راه راست قرار خواهد داد.

خدا در آيه فوق چه منظوري را ميخواهد بما برساند؟ منظور از تكذيب آيات كفر نيست. منظور بي توجهي است و مرحله كفر مرحله نهايي تكذيب است.

سوال: آيا خداوند در اين كار زور و جبر بكار برده؟ هركس را كه خدا دلش بخواد هدايت كند و هركس رو كه دلش نخواد هدايت نكند! اين بي عدالتي نيست؟

پرینت

سومين جلسه آبان 90 « غدير در قرآن كريم »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

عيد غدير

اَلیوَمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دیَنُکم وَ اَتمَمتُ َعلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دینًا

امروز کافران از دست بُرد به دین شما مأیوس شدند ، پس از آنان نترسید و از من بترسید . امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین برایتان برگزیدم . ( سوره مائده آیه 3 )


- طبق روایات شیعه و سنی این آیه روز هجده ذی الحجه در سال دهم هجری پس از انتصاب حضرت علی ( ع ) از جانب خداوند به عنوان جانشین بعد از حضرت رسول اکرم ( ص ) در محلی به نام غدیر خم نازل شده است .

که غیر از دلایل نقلی ، تجزیه و تحلیل عقلی هم همین موضوع را به اثبات می رساند .
به این علت که خداوند در این آیه 4 ویژگی مهم  را مطرح می کند که تمام این موضوعات با واقعه غدیر تطابق دارد.

 

پرینت

چهارمين جلسه آبان 90 « آمرین به معروف یاران خدا »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

امر به معروف و نهي از منكر

وَمَن اَحسَنُ قَولاً مِمَّن دَعا اِلَی اللهِ وَ عَمِلَ صَالِحاً وَقالَ اِنَّنی مِنَ المُسلِمین

درجهان از آنکس که خلق را بسوی خدا خواند و نیکوکار گردید و همی بعجز و لابه گفت که من تسلیم خدایم کدام کس بهتر و نیکو گفتار تر است . ( آیه 33 سوره فصّلت )

ورود