صراط مستقیم /جلسه 24 خرداد 91
راه حق یکی است و راههای باطل متعدد...! راه خواسته ها و توقعات نفس اماره، راه انتظارات و توقعات مردم ، راه خواستهها و وسوسههای شیطان و ...!
و انسان که دارای عقل و اراده است باید راه خود را خود انتخاب کند و در میان راهها فقط یک راه به رضایت خداوند و بهشت ختم میشود یعنی صراط مستقیم ...
صراط مستقیم داروی شفابخش همه ظلمت هاست، نعمتی که انسان را از تاریکیهای جهل و شرک و شهوت و سوء عاقبت نجات میدهد و به نور علم و توحید و خداشناسی و حسن عاقبت می رساند.
و طی کردن این صراط به حدی مهم است که خداوند در سوره حمد آن را مهمترین خواسته یکتاپرستان معرفی کرده و آن را در نمازمان قرار داده تا متذکر اهمیت آن شویم و به آن بیندیشیم و هر روز در هر وعده از نماز آن را با جدیت تمام از خداوند درخواست کنیم ...!
رسول خدا (ص) می فرمایند: تکیه به راه مستقیم راه نجات از وسوسه ها و دام های شیطان است و دور شدن از صراط مستقیم موجب همنشینی با شیطان در جهنم است.(دانشگاه علوم حدیث قم )
مـهـارتهـا و تـکنیکهـا:
اما صراط مستقیمی که خداوند برای انسان تعیین و برنامهریزی کرده یک نقطه نیست بلکه دارای مراتب و مراحلی است که باید آن را بپذیریم و طی کنیم تا بتوانیم بر بندگی او نایل شویم.
که آن مراحل عبارتند از:
1 . بندگی خـدا «و مرا پرستش کنید و امر مرا اطاعت کنید که این راه مستقیم است» (یس 61)
2 . گرایش به آیین مقدس اسلام «هرکه را خدا هدایت او خواهد قلبش را به نور اسلام روشن میسازد» ( انعام 125)
نکته مهم :کسی که لباس بندگی بر تن میکند باید دینی را به عنوان آیین خود قرار دهد که هم مورد تایید خداوند باشد و هم کامل و کسی که آن را نپذیرد در صراط نیست.
3 . درک آیات قـرآن «به راستی که آیاتی روشنگر نازل کردیم و خداوند ( با آن) هرکه را بخواهد به راه مستقیم هدایت میکند» ( نور 46)؛ یادمان باشد: انسان منهای قرآن همیشه در بیراههها و تاریکی است.
4 . اطاعت از رسول (ص) و اولیالامر (ع)
« ای محمد (ص) تو البته از پیغمبران خدایی و به راه راست فرستاده شدهای» (یس 2و3)
راه پیامبر و اهل بیت همان راه مورد نظر و مورد پسند خداست
رسول خدا (ص) میفرمایند: اى مردم ، من در حقيقت رحمتى اهدا شده (از جانب خدا) هستم ( دانشگاه علوم حدیث قم )
نکته: صراط مستقیم شامل مراحل دیگری نیز میشود.
*حدیث قدسی : اى موسى! اگر رشته پيوندت از من بگسلد ، به رشته ديگرى نپيوندد . پس مرا بندگى كن و چون بندهاى كوچك در برابرم بِايست. ( دانشگاه علوم حدیث قم )
* امام حسن (ع):هر كس خدا را بندگى كند ، خداوند همه چيز را بنده او گرداند..( تنبيه الخواطر)
* امام علی (ع) : عبادت، رستگاری است. (غررالحكم، ص 198)
* امام علی عليه السلام : هيچ شرافتى ، بالاتر از اسلام نيست .(دانشگاه علوم حدیث قم)
*امام علی عليهالسلام : همانا اين اسلام دين خداست، كه براى خود برگزيد و آن را زير نظر خود پرورد و بهترين آفريدگانش را مأمور تبليغ آن كرد و ستونهايش را بر پايه محبّت خويش قرار داد و با عزّت آن ، اديان ديگر را خوار كرد و با بلند كردن آن ، آيينهاى ديگر را به زير كشيد . (دانشگاه علوم حدیث قم)
* امام علی عليهالسلام: در توصيف اسلام - : اسلام روشنترين راهها و آشكارترين گذرگاههاست . نشانههاى راهيابى آن بلند و مرتفع است و شاهراههايش درخشان و چراغهايش فروزان و روشنايى بخش.( دانشگاه علوم حدیث قم )
*رسول اكرم صلى الله عليه و آله هر گاه كارها همچون پارههاى شب تار بر شما تاريك و شبههناك شد ، به قرآن روى آوريد ؛ زيرا قرآن شفيعى است كه شفاعتش پذيرفته است و شاكى و خصمى است كه شكايتش قبول مىشود . هر كه قرآن را فرا روىِ خود قرار دهد ، او را به سوى بهشت كشاند و هر كه آن را پشت سر خويش نهد ، به سوى دوزخش براند.( دانشگاه علوم حدیث قم)
*رسول اكرم صلى الله عليه و آله : برتری قرآن بر دیگر سخنان، همچون برتری خداست بر خلق خود .( دانشگاه علوم حدیث قم)
*امام صادق عليه السلام : درباره آيه «كسانى كه به آنان كتاب داديم ، آن را تلاوت مىكنند آن گونه كه حقّ تلاوت آن است»*** 1 بقره ، آيه 121 . *** - : آياتش را روشن و شمرده مىخوانند ، سعى مىكنند معانيش را بفهمند ، احكام و فرامينش را به كار مىبندد ، به وعدهاش اميدوارند ، از عذابش مىترسند ، از داستانهايش سرمشق مىگيرند ، از مثلهايش پند مىگيرند ، امرهايش را به جا مىآورند و از نهىهايش دورى مىكنند . به خدا سوگند كه حقّ تلاوت قرآن به حفظ آيات و پشت سر هم خواندن حروف و كلماتش و تلاوت سورههايش و تكرار ده جزو و پنج جزو آن نيست . (برخى) حروف و كلماتش را حفظ كردند و حدود و معانيش را فرو گذاشتند، بلكه به تدبّر و تأمّل در آيات آن است ؛ خداوند متعال مىفرمايد : «كتابى است خجسته كه سوى تو فرو فرستاديم ، تا در آيات آن تدبّر كنند.( دانشگاه علوم حدیث قم)
*امام علی علیه السلام : اى مردم ! خداى سبحان را در زمين حجّتى استوارتر از پيامبر ما محمّد صلى الله عليه وآله و حكمتى رساتر از كتابش ، قرآن نيست.( دانشگاه علوم حدیث قم)
*امام صادق عليهالسلام : محمّد صلى الله عليه وآله آمد و قرآن و شريعت و طريقت خود را آورد . پس ، حلال او تا روز قيامت حلال است و حرام او تا روز قيامت حرام. (دانشگاه علوم حدیث قم)
* رسول اكرم صلى الله عليه و آله: اى مردم ، من در حقيقت رحمتى اهدا شده (از جانب خدا) هستم. (دانشگاه علوم حدیث قم)
*رسول اكرم صلى الله عليه و آله : نخستين كسى كه روز قيامت بر خداى عزيز جبّار وارد مىشود ، من هستم و كتاب او و اهل بيت من و سپس امّتم . آنگاه از آنان مىپرسم كه با كتاب خدا و اهل بيت من چه كردند.( دانشگاه علوم حدیث قم)
*امام رضا عليهالسلام : امامت ، ريشه بالنده اسلام و شاخه بلند آن است . (دانشگاه علوم حدیث قم)
* رسول اكرم صلى الله عليه و آله: بنياد اسلام ، محبّت به من و اهل بيت من است.. (دانشگاه علوم حدیث قم)
*امام صادق علیه السلام : «و اللّه نحن الصراط المستقیم؛(22) به خدا سوگند صراط مستقیم مائیم.( دانشگاه علوم حدیث قم)
امـام عـلـی ( ع ) : (غررالحکم) کسی که خانه ماندگاری خود را آباد سازد خردمند است
مـوضـوع هـفـتـه : « صـراط مستقیم » تـلاوت نـور ( قـرائت آیـات قـرآن در این هفته )
1 : سـوره یس آیـات 51 تا 62 ( صفحه 630 )
2 : سـوره الانعام آیـات 124 تا 134 ( صفحه 200 )
3 : سـوره النور آیـات 45 تا 56 ( صفحه 502 )
4 : سـوره المائده آیـات 15 تا 19 ( صفحه 152 )
5 : سـوره یس آیـات 1 تا 12 ( صفحه 625 )
6 : سـوره الانعام آیـات 158 تا 165 ( صفحه 208 )
7 : سـوره الحجر آیـات26 تا 43 (صفحه 370
امام صادق ( علیه السلام ) : ( علوم حدیث قم )
محمد (ص) آمد و قرآن و شریعت و طریقت خود را آورد. پس، حلال او تا روز قیامت حلال است و حرام او تا روز قیامت حرام.