امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

متن جلسه‌های سال 1390

پرینت

دومين جلسه آبان 90 « خداوند انسان را گمراه ميكند ؟ »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

گمراهي و هدايت از جانب خداوند

علت اينكه خداوند برخي را هدايت و برخي را گمراه مي‌كند چيست؟

وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا صُمٌّ وَبُكْمٌ فِي الظُّلُمَاتِ مَن يَشَإِ اللّهُ يُضْلِلْهُ وَمَن يَشَأْ يَجْعَلْهُ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿سوره انعام آيه ۳۹﴾ آنها كه آيات ما را تكذيب كردند كر و لال در تاريكي ها قرار دارند، هر كس را خدا بخواهد (و مستحق باشد) گمراه مي‏كند و هر كس را بخواهد (و شايسته بيند) بر راه راست قرار خواهد داد.

خدا در آيه فوق چه منظوري را ميخواهد بما برساند؟ منظور از تكذيب آيات كفر نيست. منظور بي توجهي است و مرحله كفر مرحله نهايي تكذيب است.

سوال: آيا خداوند در اين كار زور و جبر بكار برده؟ هركس را كه خدا دلش بخواد هدايت كند و هركس رو كه دلش نخواد هدايت نكند! اين بي عدالتي نيست؟

پرینت

سومين جلسه آبان 90 « غدير در قرآن كريم »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

عيد غدير

اَلیوَمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دیَنُکم وَ اَتمَمتُ َعلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دینًا

امروز کافران از دست بُرد به دین شما مأیوس شدند ، پس از آنان نترسید و از من بترسید . امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین برایتان برگزیدم . ( سوره مائده آیه 3 )


- طبق روایات شیعه و سنی این آیه روز هجده ذی الحجه در سال دهم هجری پس از انتصاب حضرت علی ( ع ) از جانب خداوند به عنوان جانشین بعد از حضرت رسول اکرم ( ص ) در محلی به نام غدیر خم نازل شده است .

که غیر از دلایل نقلی ، تجزیه و تحلیل عقلی هم همین موضوع را به اثبات می رساند .
به این علت که خداوند در این آیه 4 ویژگی مهم  را مطرح می کند که تمام این موضوعات با واقعه غدیر تطابق دارد.

 

پرینت

چهارمين جلسه آبان 90 « آمرین به معروف یاران خدا »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

امر به معروف و نهي از منكر

وَمَن اَحسَنُ قَولاً مِمَّن دَعا اِلَی اللهِ وَ عَمِلَ صَالِحاً وَقالَ اِنَّنی مِنَ المُسلِمین

درجهان از آنکس که خلق را بسوی خدا خواند و نیکوکار گردید و همی بعجز و لابه گفت که من تسلیم خدایم کدام کس بهتر و نیکو گفتار تر است . ( آیه 33 سوره فصّلت )

پرینت

اولين جلسه آذر 90 « تبديل عمل مباح به عبادي يكي از كليدهاي موفقيت »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

 

تبديل عمل مباح به عبادي

قُل اِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحیایَ وَ مَماتی لِلهِ رَبِّ العالَمینَ

بگو : نماز و تمام عبادات من ، و زندگی و مرگ من ، همه برای خداوندی است که پروردگار جهانیان است « سوره انعام آیه162»

كي به اين نتيجه ميرسيم كه دنیا مزرعه آخرت است و انسان هر عملی را بکارد روزی نتیجه آن عمل را برداشت می کند. تا زماني كه اين ديد در رفتار ما باعث تغيير نشود يعني به اين حرف اعتقاد نداريم.

آيات 2 و 3 سوره بقره: اين كتاب با عظمتي است كه شك در آن راه ندارد، و مايه هدايت پرهيزكاران است. (پرهيزكاران) آنها هستند كه به غيب (آنچه از حس پوشيده و پنهان است) ايمان مي‏آورند، و نماز را بر پا مي‏دارند و از تمام نعمتها و مواهبي كه به آنها روزي دادهايم انفاق مي‏كنند

 

پرینت

دومين جلسه آذر 90 « هدف امام حسين از قيام »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

قيام امام حسين

حسین سردار عشق

 

ذالِکَ وَ مَن یُعَظِّم شَعائِرَ اللهِ فَاِنَّها مِن تَقوَی القُلُوبِ
این است (سخن حق) و هرکس شعایر دین خدا را بزرگ و محترم دارد (خوشا بر او که) این صفت دلهای باتقوی است
« سوره حج آیه32»


خداوند در قرآن کریم به ما بندگانش دستور داده که از شعایر الهی پاسداری کنیم ( به هر چیزی که منسوب به خداوند است و خداوند به آن حرمت و ارزش داده شعایر الهی می گویند )
یکی از شعایر الهی قیام امام حسین (ع) است که ما باید از آن به صورت صحیح و خدا پسند پاسداری کنیم . اما پاسداری از قیام سیدالشهدا در باطن نه به ظاهر ! چرا که اقتدای ظاهری مورد قبول درگاه خداوند نیست .
همانطور که نماز خالصانه با نماز ریا کارانه در ظاهر یکی است اما در باطن یکی از این نماز ها نزد خداوند دارای ازرش است عزا داری خالصانه و عزا داری توأم با دروغ هم در ظاهر یکی است اما در نزد خداوند عزا داری خالصانه دارای ارزش و دومی فاقد ارزش می باشد .
عزا داری ظاهری یعنی فقط شرکت در مراسم عزاداری ؛ اما عزا داری خالصانه یعنی اقتدا به امام حسین(ع) و پیروی از هدف امام حسین (ع) از این قیام با همه ابعاد ...

ورود