امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

متن جلسه‌های سال 1390

پرینت

چهارمين جلسه دي 90 « مراحل تدبر درقرآن - خضوع و خشوع و محافظت از نماز »

on . Posted in جلسه هاي دي 90

امتیاز کاربران

تدبر در قرآن - خضوع و خضوع در نماز - محافظت از نماز

اََفَلایَتَدَبَّرُونَ القُرانَ اَم عَلی قُلُوبِ اَقفا لُها
آیا در قرآن تدبّرو تأمل نمی کنند یا بر دلهاشان قفلها خورده است «سوره محمد آیه 24 »


قرآن کتابی پر محتوا و پر برکت است که علم و آگاهی به معارف و نکات آن راهی برای رسیدن به قرب خداست و کسانی این توفیق را خواهند داشت که در آیات قرآن تدبّر داشته باشند.


مهارتها و تکنیکها: (مراحل تدبّر در آیات الهی)

 

مرحله اول تدبّر:
 

شناسایی مفهوم اصلی آیه: هر آیه ای که از قرآن کریم تلاوت می کنید دارای یک هدف اصلی و ده ها هدف فرعی می باشد ، هنگام خواندن آیه باید سعی کنیم هدف اصلی آیه را شناسایی کنیم چرا که مهمترین وظیفه ما درک مقصود اصلی خداوند از نزول آیه میباشد . شناسایی هدف اصلی آیه به این صورت است که در بین کلمات هر آیه کلمه ای وجود دارد که مفهوم کل آیه وابسته به وجود آن کلمه می باشد که اگر آن کلمه را از آیه حذف کنیم آیه مفهوم دقیق و مشخصی ندارد.

مرحله دوم تدبّر:
 

مطالعه و تحقیق بر روی مفهوم اصلی آیه : ( مطالعه و تحقیق بر روی مفهوم اصلی آیه باعث می شود که درک صحیحی نسبت به دستور خداوند متعال پیدا کنیم و با جدیت و علاقه برای انجام آن قدم بر داریم.

مرحله سوم تدبّر:
 

شناسایی بهترین روش برای انجام دستور خداوند: ( برای هر یک از دستوراتی که خداوند در قرآن بیان کرده راه و روشی وجو دارد شناخت روش باعث می شود ، عملکرد ما نسبت به انجام دستورات الهی به نحو احسن باشد ، چرا که ملاک عمل کیفیت است نه کمیت .

مرحله چهارم تدبّر:
 

پایداری در انجام دستورات خداوند:  بعد از شناسایی هدف اصلی آیه و مطالعه بر روی مفهوم آن و آشنایی با راه و روش انجام آن ، عمل کردن به دستور ضروریست ، چرا که ملاک ایمان عمل است نه حرف و اگر چنین نکنیم تمام زحمات ما در تدبّر به هدر می رود ... ! برای اینکه نسبت به انجام دستورات خداوند سهل انگاری نکنیم بعد از درک هر دستور الهی این سوال را از خودتان بپرسید ( از کی شروع می کنیم؟ )

پیامبر اکرم ( ص )  می فرمایند: مجمع البیان ج 2

وای بر کسی که قرآن را در بین لبهای خود لقلقه کند و در آن تدبّر و تفکر نکند .

پرینت

پنجمين جلسه دي 90 « عفت در فكر و نگاه »

on . Posted in جلسه هاي دي 90

امتیاز کاربران

عفت در فكر و نگاه

قُل لِلمُؤمِنینَ یَغُضُّوا مِن اَبصارِهِم وَ یَحفَظوُا فُرُوجَهُم ذلِکَ اَزکی لَهُم اَنَّ اللهَ خَبیرُ بِما یَصنَعوُنَ
مردان مؤمن را بگو تا چشمها از نگاه ناروا بپوشند و فروج و اندامشانرا محفوظ دارند که این بر پاکیزگی شما اصلح است و البته خدا بهر چه کنید کاملاً آگاهست  سوره نور آیه 30

کنترل نکردن چشم از نگاه حرام باعث تحریک شدن غریزه ی جنسی می شود و تحریک غریزه ی جنسی عامل از بین رفتن ایمان و روی آوردن انسان به فساد و فحشا است ، پس لازمه ی ایمان ، حفظ نگاه از حرام است ، چرا که مانع رُشد معنوی انسان می شود ، ضمن اینکه بهترین راه ورود شیطان برای به تباهی کشاندن انسان چشم است .
در حدیثی از حضرت رسول (ص) می خوانیم که چشم کمینگاه شیطان است و چشم پوشی بهترین راه دوری از شهوات است ...! پس گناه را از سرچشمه جلوگیری کنیم و تقوا را از چشم شروع کنیم .

 

پرینت

اولين جلسه بهمن 90 « راهكارهاي مقابله با زنا و خودارضايي »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 90

امتیاز کاربران

خود ارضايي و زنا

وَلاتَقرَبُوا الِزَنی اِنَّهُ کانَ فاحِشَهً وَ ساءَ سَبیلا
و هرگز به عمل زنا نزدیک نشوید که کاری بسیار زشت و راهی بسیار ناپسند است. (سوره الاسراء آيه32)

روابط نامشروع جنسی (زنا) گناهی است کبیره که مهمترین عارضه ی آن بی ایمانی و از بین رفتن هویت انسانی می باشد و در کنار این عارضه ی مهم زیانهای فردی ، خانوادگی و اجتماعی فراوانی را به دنبال دارد که از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد (سرچشمه بسیاری از قتل ها، درگیری های خانوادگی، خودکشی ها، فرار از خانه ها، طلاق ها، فرزندان نامشروع و بیماری های خطرناک جنسی) از روابط نامشروع جنسی میباشد.
لذا از خداوند در قرآن این عمل را گناه کبیره به حساب آورده است و به هیچ عنوان رضایت نمیدهد که فردی به زنا آلوده شود و برای تخلف از آن کیفر شدیدی را در نظر گرفته است، چه بسا علت بسیاری از عذاب های دنیوی که نصیب انسان می شود به خاطر انجام این گناه باشد.
در حدیثی از پیامبر اکرم (ص) می خوانیم که: زنا شش پیامد دارد (سه در دنیا و سه در آخرت) سه پیامد دنیائیش این است که آبرو را میبرد، مرگ را شتاب می بخشد و روزی را می برد و سه پیامد آخرتی اش سختی حسابرسی، خشم خدای رحمان و ماندگاری در آتش است (خصال ص 321 )

 

پرینت

دومين جلسه بهمن 90 « اخلاق »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 90

امتیاز کاربران

مشخصات اخلاق با عظمت پيامبر چيست كه خداوند از آن تعريف كرده؟

لَقد لَکُم فی رَسوُلِ اللهِ اُسوَهُ حَسَنَهُ لَمِن کانَ یَرجوَا اللهَ وَ الیَومَ الاخِرَ وَ ذَکَرَ اللهَ کَثیرا

البته شما را در اقتدای به رسول خیر و سعادت بسیار است برای آنکس که بثواب و روز قیامت امیدوار باشد و یاد خدا بسیار کند (الاحزاب آیه 21)

خداوند در قرآن کریم به مؤمنان دستور داده که سیره ی اخلاقی پیامبر را در زندگی خود الگو قرار بدهند و می فرماید  کسانی می توانند پیامبر را الگوی خود قرار بدهند که قلبشان سرشار از ایمان و یاد خدا باشد ..... !
در میان صفات و ویژگی‌های بی شمار پیامبر، خداوند در قرآن بر اخلاق آن حضرت تکیه و تأکید کرده و اخلاق آن حضرت را خُلق عظیم شمرده است. ( سوره قلم آیه  4)
خداوند می خواهد با الگو قراردادن اخلاق و رفتار آن حضرت در کنار ایمانمان، اخلاق و رفتارمان نیز با اوصاف آن حضرت همسو و هماهنگ باشد.

پس بیائیم این الگوی الهی را که خداوند در قرآن کریم او را رحمتی برای همه ی عالم توصیف کرده، در همه ی ابعاد اخلاقی و رفتاری الگو قرار بدهیم تا به رضایت خدا و رستگاری در سرای آخرت دست پیدا کنیم.

پرینت

سومين جلسه بهمن 90 « سیره ی پیامبر اکرم (ص) »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 90

امتیاز کاربران

حضرت محمد (ص) رسول الله

اِنَّ اللهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلوُنَ عَلَی النَّبِیّ یا اَیُّهَا الَّذینَ امَنُوا صَّلَو عَلَیهِ وَ سَلِّموُا تَسلیماً

خدا و فرشتگانش بر روان پاک این پیغمبر درود میفرستند شما هم ای اهل ایمان بر او صلوات و درود بفرستید و با تعظیم و اجلال بر او سلام گوئید ( الاحزاب آیه 56 )

پیامبر اکرم (ص) برای همه ی انسانها در همه ی عصر ها مایه ی رحمت است، با نگاهی به قرآن می‌توان به خوبی متوجه شد که چه عنایات ویژه ای به پیامبر شده و ارزش و جایگاه آن حضرت نزد خداوند رحمان به چه اندازه بالاست. پیامبری که خداوند متعال خود و فرشتگانش را آغاز گر درود و صلوات بر او می اند ، پیامبری که خدا او را در شب معراج به آسمانها بُرده و جایگاه ملائکه را به قدوم او مبارک گردانید ، پیامبری که جهانی از عاطفه و مهربانیست به حدی که خداوند در قرآن درباره اش فرموده اَِّنکَ لِعَلی خُلقُ عَظیم ( آیه 4 سوره قلم) . در عظمتش همین بس که جبرائیل از طرف خداوند به او سلام میرساند و در تواضعش همین بس که در سلام حتی به کودکان پیش قدم بود ، پیامبری که نزدیک ترین فرد هستی به ذات مقدس خداوند متعال است و در قرآن بارها نام پیامبر در کنار خداوند آمده که این نشانه ی ارزش و قداست حضرت رسول (ص) در نزد خداست، از این رو باید او را شناخت و باید به خواسته ها و دستورات خداوند نسبت به حضرت رسول (ص) توجه ویزه کرد، چرا که شخص پیامبر موردعنایت ویژه ی خداست.

ورود