امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

پرینت

اولين جلسه مهر 90 « شتاب بسوي مغفرت خدا »

on . Posted in جلسه های مهر 90

امتیاز کاربران
ضعیفعالی 

مغفرت خدا

سابِقُوا اِلی مَغفِرَهِ مِن رَبّکُم: سبقت بگیر به سوی مغفرت پروردگارتان

استغفار نعمت و فرصتی الهی است که خداوند رحمان در نهایت سخاوت در اختیار بندگانش قرار داده است.

إِنَّهُ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْ عِبَادِي يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ﴿سوره مومنون آيه ۱۰۹﴾ در حقيقت دسته ‏اى از بندگان من بودند كه ميگفتند پروردگارا ايمان آورديم بر ما ببخشاى و به ما رحم كن [كه] تو بهترين مهربانى

تا سبب آن گناهانی که روی هم انباشته کرده ایم بسوزانیم تا در سرای آخرت جزء دسته ی رستگاران باشیم . علت این لطف خداوند این است که خداوند همه بندگان خود را لایق دریافت رحمتش دانسته است چرا که رحمت خدا محدود نیست ...

 

 قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ﴿سوره زمر آيه ۵۳﴾ بگو اى بندگانم كه زياده بر خويشتن ستم روا داشته‏ايد، از رحمت الهى نوميد مباشيد، چرا كه خداوند همه گناهان را مى‏بخشد، كه او آمرزگار مهربان است‏

دنيايي كه خود را تا به اين حد درگير مسابقه هاي آن كرده ايم، خداوندي كه آن را خلق كرده اينگونه آن را تعريف ميكند:

اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِينَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ كَمَثَلِ غَيْثٍ أَعْجَبَ الْكُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ يَهِيجُ فَتَرَاهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ يَكُونُ حُطَامًا وَفِي الْآخِرَةِ عَذَابٌ شَدِيدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَانٌ وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلَّا مَتَاعُ الْغُرُورِ﴿سوره حديد آيه ۲۰﴾ بدانيد زندگي دنيا تنها بازي و سرگرمي، و تجمل پرستي و تفاخر در ميان شما و افزون طلبي در اموال و فرزندان است، همانند باراني كه محصولش كشاورزان را در شگفتي فرو مي‏برد سپس خشك مي‏شود به گونه‏اي كه آن را زرد رنگ مي‏بيني، سپس تبديل به كاه مي‏شود، و در آخرت يا عذاب شديد است، يا مغفرت و رضاي الهي، و (به هر حال) زندگي دنيا چيزي جز متاع غرور نيست!

وَمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا إِلاَّ لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَلَلدَّارُ الآخِرَةُ خَيْرٌ لِّلَّذِينَ يَتَّقُونَ أَفَلاَ تَعْقِلُونَ ﴿سوره انعام آيه ۳۲﴾ و زندگانى دنيا جز بازيچه و سرگرمى نيست، و سراى آخرت براى پرهيزگاران بهتر است، آيا نمي انديشي؟

چرا خداوند مثال بازي را براي زندگي دنيا آورده؟ مسابقه اصلي ما كجاست؟

وَقَالَ الشَّيْطَانُ لَمَّا قُضِيَ الأَمْرُ إِنَّ اللّهَ وَعَدَكُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَوَعَدتُّكُمْ فَأَخْلَفْتُكُمْ وَمَا كَانَ لِيَ عَلَيْكُم مِّن سُلْطَانٍ إِلاَّ أَن دَعَوْتُكُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لِي فَلاَ تَلُومُونِي وَلُومُواْ أَنفُسَكُم مَّا أَنَاْ بِمُصْرِخِكُمْ وَمَا أَنتُمْ بِمُصْرِخِيَّ إِنِّي كَفَرْتُ بِمَآ أَشْرَكْتُمُونِ مِن قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ ﴿سوره ابراهيم آيه ۲۲﴾ و چون كار از كار گذشت [و داورى صورت گرفت] شيطان مى‏گويد در حقيقت‏خدا به شما وعده داد وعده راست و من به شما وعده دادم و با شما خلاف كردم و مرا بر شما هيچ تسلطى نبود جز اينكه شما را دعوت كردم و اجابتم نموديد پس مرا ملامت نكنيد و خود را ملامت كنيد من فريادرس شما نيستم و شما هم فريادرس من نيستيد من به آنچه پيش از اين مرا [در كار خدا] شريك مى‏دانستيد كافرم آرى ستمكاران عذابى پردرد خواهند داشت

 

- خداوند کریم با لطفی عظیم برای بخشش گناهان ما مسابقه ای معنوی در قرآن ترتیب داده است ، مسابقه ای که شرکت در آن برای همگان آزاد است.
برگزار کننده ی مسابقه خداوند رحمان است ، مورد مسابقه استغفار ما بندگان است زمان و مکان خاص ندارد وجوایز آن از قبل تعیین شده.
( رضایت و رحمت خداوند ، بخشش گناهان و بهشتی که وسعتش به پهنای آسمان و زمین است )
- یکی دیگر از علتهایی که خداوند این مسابقه ی معنوی را ترتیب داده است ، این است که در دنیا مسابقه های زیادی وجود دارد که ما انسانها برای شرکت کردن در آن حریصیم .
مسابقه ی رسیدن به ثروت ، مسابقه ی رسیدن به شهوت ، مسابقه رسیدن به شهرت ، مسابقه رسیدن به پست و مقام . دنیا پر از مسابقه های پوچی است که به دست شیطان طراحی شده تا انسان را از سعادت و رحمت ابدی خداوند دور کند و اکثر انسانها برای شرکت در همه ی این مسابقات حریص و مشتاقند .
اکنون سوأل این است ، ما که داعیه ی ایمان و اعتماد به خداوند را داریم آیا حاضریم در مسابقه ی معنوی خداوند شرکت کنیم ؟؟؟
مسابقه ای که خداوند از ما خواسته در آن تا زنده ایم و فرصت باقی است و درهای رحمت الهی برای بخشش و مغفرت باز است شرکت کنیم .


مـهـارتـهـا و تـکـنـیـکـهـا :


واستَغفِرُ و اللهَ اِنَّ اللهَ غَفُور رَحیم : ( 20 مزمل )

به درگاه خداوند استغفار کنید که خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.

بـهـتـریـن راهـکـار هـا بـرای استغفار:

وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَيِ النَّهَارِ وَزُلَفًا مِّنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَنَاتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئَاتِ ذَلِكَ ذِكْرَى لِلذَّاكِرِينَ ﴿سوره هود آيه ۱۱۴﴾


ذکر ها : ذکر های توصیه شده از معصومین ( ع ) برای استغفار به درگاه خد:

1 . اَستَغفِرُ الله اَلَّذی لا اِلهَ اِلا هُوَ الحَیُ القَیُوم ذُوالجَلالِ وَ الاِکرام وَ اَتُوبُ اِلیه.

2 . اَستغَفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلیه
3 . اَستَغفِرُ اللهَ وَ اَسئَلُه التُوبَه
4 . اَستَغفِر اللهَ ذُوالجَلالِ وَ الاِکرام مِن جَمیعِ ذُنُوبِ وَ الاِثام.
5 . صد بار خواندن این ذکر :
استغفر الله الذی لا اله الا هو وحده لا شریک له و اتوب الیه . که روایت شده:
هر کس این ذکر را صد مرتبه بگوید و پس از آن صدقه دهد خداوند کارش را با بخشش و آمرزش پایان دهد.
6 . رَبَّنا امَنّا فَاغفِرلَنا وَ ارحَمنا وَ اَنتَ خَیرُ الرّاحِمین
7 .رَبِّ اغفِر وَ ارحَم وَ اَنتَ خَیرُ الراحِمین


نـمـازهـا: خـوانـدن نـمـاز استغفار

1 .دو رکعت ؛ در هر رکعت یک حمد و 3 مرتبه سوره اخلاص و یک مرتبه سوره فلق و ناس و در قنوت 70 مرتبه ذکر استغفر الله ربی و اتوب الیه و بعد از اتمام نماز برای 40 مومن دعا کردن .
2 . دو رکعت ؛ در هر رکعت یک حمد و 3 مرتبه سوره کافرون و 3 مرتبه سوره اخلاص و در قنوت 70 مرتبه استغفار .
3 . دو رکعت ؛ در هر رکعت یک حمد و 50 مرتبه سوره اخلاص و بعد از نماز 70 مرتبه ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه .
4 . نماز شب .

روزه:

که یکی از پنج شرط رسیدن به کمال است که به سبب آن می توانید بسیاری از گناهان خود را پاک کنید ، ضمن اینکه روزه زمینه ساز هدایت بیشتر انسان به سمت خداست.
نـکـتـه : یادمان باشد که روزه فقط تحمل گرسنگی و تشنگی نیست . بلکه روزه دار باید خود را از گناهان دور کند و نسبت به نماز و عبادت و استغفار توجه ویژه داشته باشد.

حرف آخر:

لِلَّذِينَ اسْتَجَابُواْ لِرَبِّهِمُ الْحُسْنَى وَالَّذِينَ لَمْ يَسْتَجِيبُواْ لَهُ لَوْ أَنَّ لَهُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعًا وَمِثْلَهُ مَعَهُ لاَفْتَدَوْاْ بِهِ أُوْلَئِكَ لَهُمْ سُوءُ الْحِسَابِ وَمَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَبِئْسَ الْمِهَادُ﴿سوره رعد آيه ۱۸﴾ براي آنها كه اجابت دعوت پروردگارشان را كردند (سرانجام و پاداش و) نتيجه نيك است، و آنها كه اجابت دعوت او را نكردند (آنچنان در وحشت عذاب الهي فرو ميروند كه) اگر تمام آنچه روي زمين است، و همانندش، از آن آنها باشد همگي را براي رهائي از عذاب مي‏دهند (ولي از آنها پذيرفته نخواهد شد) براي آنها حساب بدي است و جايگاهشان جهنم و چه بد جايگاهي است!

پروردگارا توفيق ترك معصيت و استغفار را بما عنايت فرما

و هرگز لحظه اي مارا بخودمان واگذار مكن..

آمين يا رب العالمين

 

براي درك بهتر و بدست آوردن توضيحات كاملتر ميتوانيد فايل صوتي جلسه را از گالري دانلود دريافت نماييد.

 


مطالب مرتبط

این مطلب را در شبکه های اجتماعی با دیگران به اشتراک بگذارید

اضافه کردن نظر

لطفا نظرات خود را براساس رعایت احترام منتشر نمایید.


کد امنیتی
تازه سازی

ورود