امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

متن جلسه‌هاي برگذار شده

پرینت

چهارمين جلسه ديماه 89 «ربا و شراب خواري»

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران
موضوع: گناهان كبيره (ربا و مشروبات الكلي)

حضرت محمد (ص): با كسانيكه شراب خوارند و اهل ربا هستند ، همنشيني نكنيد كه آنان سگان دوزخند.

ربا:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ لاَ تَأْكُلُواْ الرِّبَا أَضْعَافًا مُّضَاعَفَةً وَاتَّقُواْ اللّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ ﴿سوره آل عمران آيه 130﴾
اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد ربا را [با سود] چندين برابر مخوريد و از خدا پروا كنيد باشد كه رستگار شويد (130)

خداوند در آيه بالا ربا را براي اهل ايمان حرام كرده است و از آنجايي كه دستور خداوند است ما وظيفه داريم از اين دستور پيروي كنيم و هرگز به اين عمل زشت روي نياوريم زيرا در غير اينصورت از خدا سرپيچي كرده ايم و مورد غضب خداوند قرار خواهيم گرفت.

 

پرینت

پنجمين جلسه ديماه 89 «پايمال كردن حقوق يتيمان»

on . Posted in جلسه هاي دي 89

امتیاز کاربران

 

موضوع: گناهان كبيره (پايمال كردن حقوق يتيمان)
مفهوم یتیم

«یتیم» در اصل به معنای تنها و منفرد است و از یَتَمَ، یَتْیَمُ، یُتماً و یَتماً می باشد و در افراد انسان، به انقطاع و جدایی كودك از پدر یا از دست دادن او ـ قبل از سن بلوغ ـ اطلاق می شود.

یتیم در اصطلاح مفسران نیز دارای معنای ویژه ای است; چنان كه مرحوم علامه طباطبایی(رحمه الله) می گوید: «یتیم به كسی گفته می شود كه پدرش را از دست داده و این واژه برای شخصی كه مادرش مرده، به كار نمی رود، برخی معتقدند كه در میان افراد انسان یتیم كسی است كه پدرش مرده و در حیوانات به كسی كه مادرش را از دست داده اطلاق می گردد.»

یتیم گرچه از نوازش های پدری محروم است، ولی از رحمت خداوند مهربان بی نصیب نیست و لطف پروردگار شامل حال او می شود، در دین مقدس اسلام، نسبت به رعایت حال و حفظ حقوق یتیم، سفارش فراوان شده و این اهمیت تنها اختصاص به اسلام ندارد.

 

پرینت

اولین جلسه بهمن 89 « تولی و تبری »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 89

امتیاز کاربران

 

موضوع: تولی و تبری
تولی به معنای پذیرش ولایت اولیای الهی با قلب و پیروی از آنها در عمل و نیزدوست داشتن اولیای الهی و دوست داشتن دوستداران آنها است و تبری به معنای بیزاری جستن قلبی و درونی از دشمان خدا و اولیای او و کناره گرفتن از رفتار و مشی آنها در عمل است . انسان مومن باید دارای جاذبه و دافعه باشد و حد و مرزی داشته باشد که جایگاه او را نسبت به اهل ایمان و اهل نفاق و کفر و شرک مشخص سازد . او باید نسبت به مومنان و غیر مومنانی که عنادی با حق ندارند و نسبت به آن جاهلند دارای جاذبه و نسبت به غیر آنها دارای دافعه باشد .

پرینت

دومین جلسه بهمن 89 « چگونگی ثبت اعمال و حسابرسی در قیامت»

on . Posted in جلسه هاي بهمن 89

امتیاز کاربران

موضوع: چگونگی ثبت اعمال و حسابرسی در قیامت
بپرهيزيد و بر حذر باشيد از آتشي که حرارتش خيلي زياد و شديد است و قعر جهنم خيلي عميق و گود است و زينت جهنم ، آهن است (آهن گداخته و سرخ شده) و عذابش جديد است ، يعني هر لحظه عوض مي شود و عذاب تازه اي سراغ اهلش مي آيد . جهنم وحشتکده اي است که رحم و مروت در آنجا نيست . در آنجا داد و فرياد هيچ کس به جايي نمي رسد و از غم و اندوه رها نمي شود و هميشه اهل آنجا مغموم و محزون و غمگين و ناراحت هستند .

حضرت محمد (ص): پرهیز از گناه راه سعاتمندی در آخرت است.

 

پرینت

سومین جلسه بهمن 89 « ذکر و تسبیح خدا »

on . Posted in جلسه هاي بهمن 89

امتیاز کاربران

موضوع: ذکر و تسبیح خدا
«فَاذْکُرُونِی أَذْکُرْکُمْ وَاشْکُرُواْ لِی وَلاَ تَکْفُرُونِ» (سوره بقره، آیه 152)
 مرا یاد کنید تا شما را یاد کنم و کفران نورزید.
ذکر و تسبیح خدا را گفتن معنای وسیع و مصادیق فراوانی دارد. انسانی که در تمامی لحظات زندگی به یاد ذات پاکی است که سرچشمه تمام خوبی‌ها و نیک‌ها می‌باشد و به این وسیله روح و جان خود را پاک و روشن می‌سازد، خداوند نیز در تمامی مراحل زندگی و در اوج مشکلات و سختی‌ها او را تنها نمی‌گذارد.
فَاصْبِرْ عَلَى مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ غُرُوبِهَا وَمِنْ آنَاء اللَّيْلِ فَسَبِّحْ وَأَطْرَافَ النَّهَارِ لَعَلَّكَ تَرْضَى ﴿سوره طه آیه 130﴾
پس بر آنچه مى‏گويند شكيبا باش و پيش از بر آمدن آفتاب و قبل از فرو شدن آن با ستايش پروردگارت [او را] تسبيح گوى و برخى از ساعات شب و حوالى روز را به نيايش پرداز باشد كه خشنود گردى (130)

 

ورود