امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

متن جلسه‌هاي برگذار شده

پرینت

دومین جلسه فروردین ماه 90 «فضیلت های سوره حمد»

on . Posted in جلسه های فروردین 90

امتیاز کاربران

موضوع: فضیلت های سوره حمد

حضرت محمد (ص): سوره حمد با ارزشترین ذخایر گنج های عالم است.«بحار الانوار»
وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِّنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ ﴿سوره حجر آیه 87﴾
و به راستى به تو سبع المثانى [=سوره فاتحه] و قرآن بزرگ را عطا كرديم (87)
نکته ای که از این آهی برداشت می شود آن است که سوره حمد به قدری با ارزش و با اهمییت است که در مقابل نزول کل قرآن آمده و خداوند آنرا چکیده ای از قرآن می داند.
فَإِذَا اسْتَوَيْتَ أَنتَ وَمَن مَّعَكَ عَلَى الْفُلْكِ فَقُلِ الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي نَجَّانَا مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿سوره مومنون آیه 28﴾
و چون تو(حضرت نوح) با آنان كه همراه تواند بر كشتى نشستى بگو ستايش خدايى را كه ما را از [چنگ] گروه ظالمان رهانيد (28)
فلسفه وجوب قرائت سوره حمد در نماز چیست ؟
به‌ طور خلاصه‌ باید بگوییم‌ اساساً سوره‌ حمد با سوره‌های‌ دیگر قرآن‌ فرق‌ روشنی‌ دارد. به‌ خاطر این‌ که‌ سوره‌های‌دیگر همه‌ از زبان‌ خداست‌ ولی‌ این‌ سوره‌ از زبان‌ بندگان‌ است‌. بنده‌ با خواندن‌ سورة‌ حمد احساس‌ می‌کند که‌ به‌ خدا نزدیک‌می‌شود و با خدا مناجات‌ می‌کند و پیداست‌ که‌ اثر تربیتی‌ آن‌ بسیار است‌.

پرینت

سومين جلسه فروردين ماه «فضیلت های سوره حمد»

on . Posted in جلسه های فروردین 90

امتیاز کاربران

سوره حمد

جلسه دوم بررسي فضيلتهاي سوره حمد
درجلسه قبل متوجه شديم چرا فقط خداوند لايق حمد، و حمد تنها مخصوص خداست. در ادامه، بررسي الرحمن و الرحيم.. از آنجايي كه معتقديم تمام كلمات قرآن در بهترين جاي ممكن آورده شده،‌ چرا اول الرحيم نيامده بعد كلمه الرحمن... چرا 115 مرتبه الرحمن الرحيم تكرار شده و علت اين تاكيد چه بود؟ و معني اش چيست؟
هردو در مفهوم مهرباني آمده اند با اين تفاوت كه:
در دستگاه ادبيات عرب الرحمن بمعني مهرباني و رحمت گستر آمده و براي مثال اين مهرمادري كه جز ناچيزي از عظمت مهرباني است كه خداوند در قلب مادر نهاده(نسبت به مهرباني خدا به انسانها)... در دنيا خداوند بدون توجه به اعتقادات و تفكرات و مذهب و... خداوند به تمامي انسانها روزي داده و از نعمت هاي دنيوي بهره مند كرده (البته نكته اي در اين باره موجود است كه در ادامه گفته ميشود)

پرینت

اولین جلسه اردیبهشت 90 «مالک الیوم الدین»

on . Posted in جلسه های اردیبهشت 90

امتیاز کاربران


موضوع: تفسیر سوره حمد(مالک الیوم الدین)

پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : براى دنياى خود چنان كار كن كه گويى جاودانه مى‏زيى و براى آخرتت چنان كار كن كه گويى فردا خواهى مرد .
وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿سوره انفطار آیه17﴾ و تو چه دانى كه چيست روز جزا (17)
ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ ﴿ سوره انفطار آیه 18﴾ باز چه دانى كه چيست روز جزا (18)
يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ ﴿ سوره انفطار آیه 19﴾
روزى كه كسى براى كسى هيچ اختيارى ندارد و در آن روز فرمان از آن خداست (19)
مالکیت حقیقی از آن خداست با این تعبیر که خداوند مالکیتش را در این دنیا پنهان می کند و در واقع ما را مورد آزمایش قرار داده است.اما خداوند درآیه (مالک الیوم الدین) به صراحت اعلام می کند که شما فقط در این دنیا مالکیت نسبی دارید و در روز قیامت هیچ مالکیتی ندارید و من مالک آنروز هستم و آنجا فقط کارنامه هر کس است که جایگاه و ملک و املاکش را مشخص می کند.

پرینت

دومین جلسه اردیبهشت 90 تفسیر سوره حمد «اهدنا الصراط المستقیم»

on . Posted in جلسه های اردیبهشت 90

امتیاز کاربران

تفسير اهدنا الصراط المستقیم

موضوع:تفسیر سوره حمد « اهدنا الصراط المستقیم »

 

در جلسات قبلی تفسیر سوره حمد را تا "مالک الیوم الدین" انجام دادیم و این جلسه به تفسیر آیات بعدی بخصوص " اهدنا الصراط المستقیم " می پردازیم.
این آیه در واقع اولین دعا و در خواست انسان از خداوند است و این درخواست چیزی نیست جز درخواست به هدایت برای رسیدن به کمال و قرب الهی، اما این راه راست که انسان در این آیه از خداوند درخواست می کند چه راهی است و خداوند این راه را چگونه معرفی کرده؟!!
این آیه در سوره فاتحه الکتاب آمده است که مسلمانان باید آن را روزانه حداقل ۱۰ بار در نماز قرائت کنند "اهدنا الصراط المستقیم " صراط از یک نظر به دو قسم تقسیم می شود:
۱. صراط تکوینی ۲. صراط تشریعی

 

 


همه موجودات در بستر صراط مستقیم تکوینی قرار داشته و در حال حرکت در صراط مستقیم تکوینی به سوی خداوند هستند. "الا الی الله تصیر الامور" (شوری / ۵۳) رجوع تمام امور (عالم آفرینش ) به سوی اوست انسان هم به عنوان جزئی از این هستی در صراط مستقیم تکوینی در حال حرکت به سوی خدا است "یا ایها الانسان انک کانح الی ربک کلنحا فملاقیه " (انشقاق / 6) "ای انسان تو مستمرا در حال حرکت به سوی پروردگارت هستی و این حرکت ادامه دارد تا هنگامی که به لقاء او نائل شوی " انسان از آن جهت که مختار است و نیاز به قانون دارد، صراط دیگری برای او مطرح است و آن صراط مستقیم تشریعی نام دارد ماهیت صراط مستقیم تشریعی عبودیت است به دلیل : "ان اعبدونی هذا صراط المستقیم " (یس / ۶1) عبودیت به معنای بندگی است
بنده کسی است که عملش انگیزه الهی داشته باشد و مطابق با سنت بوده و رعایت اولویتها را نیز بکند صراط مستقیم مراحل و مراتبی دارد زیرا همه ، از مومنین عادی گرفته تا انبیاء عظام هدایت در آن را از خدا می خواهند با اینکه اینها در یک رتبه و حد نیستند، پس معلوم می شود صراط مستقیم مراحلی دارد و هرکس در یک مرحله ای قرار دارد صراط مستقیم صراط اعتدال است ، یعنی افراط و تفریط در آن راه ندارد. اسلام و ائمه علیه السلام همیشه بر پرهیز از افراط و تفریط تاکید داشته اند .
آنگونه كه از بررسى آیات قرآن مجید برمى آید صراط مستقیم همان آئین خداپرستى و دین حق است.
در سوره انعام آیه 161 مى خوانیم : "قل إننى هدانى ربى إلى صراط مستقیم دینا قیّما ملة إبراهیم حنیفا وما كان من المشركین" یعنی بگوخداوند مرا به صراط مستقیم هدایت كرده، به دین استوار، آئین ابراهیم كه هرگز به خدا شرك نورزید.
در اینجا دین ثابت و پا بر جا و آئین توحیدى ابراهیم و نفى هر گونه شرك به عنوان صراط مستقیم معرفى شده؛ كه این جنبه عقیدتى صراط مستقیم است.
در سوره یس آیه 61 و 62 چنین مى خوانیم: «ألم أعهد إلیكم یا بنى آدم ألاتعبدوا الشیطان إنه لكم عدوّ مبین وأن إعبدونى هذا صراط مستقیم» یعنی اى فرزندان آدم مگر با شما پیمان نبستم كه شیطان را پرستش نكنید ـ و به دستورات او عمل ننمائید ـ و مرا پرستش كنید؟! این همان صراط مستقیم است.
به گفته قرآن، در سوره آل عمران آیه 101 راه رسیدن به صراط مستقیم پیوند و ارتباط با خدا است. «ومن یعتصم بالله فقد هدی إلى صراط مستقیم»
ذكر این نكته نیز لازم به نظر مى رسد كه راه مستقیم همیشه یك راه بیشتر نیست زیرا میان دو نقطه تنها یك خط مستقیم وجود دارد كه نزدیكترین راه را تشكیل مى دهد.
بنابر این اگر قرآن مى گوید صراط مستقیم، همان دین و آئین الهى در جنبه هاى عقیدتى و عملى است؛ و به این دلیل است كه نزدیكترین راه ارتباط با خدا همان است و نیز به همین دلیل است كه دین واقعى یك دین بیشتر نیست. «إن الدین عند الله الإسلام» یعنی دین در نزد خدا اسلام است.(آل عمران/19) مراد از اسلام در اینجا تسلیم بودن به خدا است، که اگر چه می تواند در دید انسانهای مختلف در قالبهای مختلف جلوه کند، ولی از نظر عینی یک دین بیشتر نیست.
قُلْ إِنَّ صَلاَتِي وَنُسُكِي وَمَحْيَايَ وَمَمَاتِي لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ ﴿سوره انعام آیه 162﴾
بگو در حقيقت نماز من و [ساير] عبادات من و زندگى و مرگ من براى خدا پروردگار جهانيان است (162)
خداوند در این آیه از انسان می خواهد که همه اعمالش برای خدا باشد و هیچگاه عملی را بجز در راستای رضای خدا انجام ندهد و اینگونه است که انسان به راه راست هدایت می شود.
اما این را ه راست چه راهی است و خداوند آنرا چگونه تعریف می کند؟!
وَأَنْ اعْبُدُونِي هَذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ ﴿سوره یس آیه 61﴾

و اينكه مرا بپرستيد اين است راه راست (61)
از این آیه چنین برداشت می شود که خداوند اولین قدم برای رسیدن به راه راست و هدایت شدن را عبادت (نماز) می داند.
يس ﴿ سوره یس آیه 1﴾ يس[/ياسين] (1)
وَالْقُرْآنِ الْحَكِيمِ ﴿ سوره یس آیه 2﴾ سوگند به قرآن حكمت‏آموز (2)
إِنَّكَ لَمِنَ الْمُرْسَلِينَ ﴿ سوره یس آیه 3﴾ كه قطعا تو از [جمله] پيامبرانى (3)
عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿ سوره یس آیه 4﴾ بر راهى راست (4)
خداوند در این آیات بعد قسم یاد کردن به قرآن دومین قدم برای رسیدن به راه راست و هدایت بشریت را رسول (حضرت محمد (ص) ) معرفی می کند.
فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَالنُّورِ الَّذِي أَنزَلْنَا وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ ﴿سوره تغابن آیه  8﴾
پس به خدا و پيامبر او و آن نورى كه ما فرو فرستاديم ايمان آوريد و خدا به آنچه مى‏كنيد آگاه است (8)
در این آیه خداوند بعد از ایمان به خدا و پیامبر به نور اشاره می کند که این نور قدم سوم و تکمیل کننده راه راست است که همان قرآن و عترتی است که پیامبر درباره آن در حدیث تقلین چنین می فرماید:
رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : إنّي قَد تَرَكْتُ فِيكُمُ الثّقلَيْنِ ، ما إنْ تَمَسَّكْتُمْ بِهما لَن تَضِلّوا بَعْدي ، وأحَدُهُما أكْبَرُ مِنَ الآخَرِ : كِتابُ اللَّهِ حَبْلٌ مَمْدودٌ مِنَ السَّماءِ إلى‏ الأرضِ ، وعِتْرَتي أهلُ بَيْتي ، ألَا وإنَّهُما لَن يَفْتَرِقا حتّى‏ يَرِدا علَيَّ الحَوضَ .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : من در ميان شما دو شيئ گرانبها گذاشته‏ام كه تا وقتى به آنها چنگ زنيد هرگز پس از من گمراه نشويد . يكى از آن دو بزرگتر و والاتر از ديگرى است . (يكى)كتاب خداكه ريسمانى‏است‏از آسمان به زمين كشيده و متصل و(دومى) عترت و خاندان من . بدانيد كه اين دو هرگز از هم جدا نشوند تا بر لب حوض نزد من آيند .
نتیجه : راه راستی که خداوند در قرآن آنرا معرفی می کند به شرح زیر است
1-    ایمان به خدا (اعتقاد به خدا و پرستش واقعی خداوند که با نماز شروع می شود)
2-    ایمان و اعتقاد به رسول خدا
3-    پیروی از قرآن و اهل بیت (ع)

اما عاقبت کسانیکه را راست را نمی روند!
الْمُلْكُ يَوْمَئِذٍ الْحَقُّ لِلرَّحْمَنِ وَكَانَ يَوْمًا عَلَى الْكَافِرِينَ عَسِيرًا ﴿سوره فرقان آیه 26﴾
آن روز فرمانروايى بحق از آن [خداى] رحمان است و روزى است كه بر كافران بسى دشوار است (26)
وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا ﴿ سوره فرقان آیه 27﴾
و روزى است كه ستمكار دستهاى خود را مى‏گزد [و] مى‏گويد اى كاش با پيامبر راهى برمى‏گرفتم (27)
يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ﴿ سوره فرقان آیه 28﴾
اى واى كاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم (28)
لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنسَانِ خَذُولًا ﴿ سوره فرقان آیه 29﴾
او [بود كه] مرا به گمراهى كشانيد پس از آنكه قرآن به من رسيده بود و شيطان همواره فروگذارنده انسان است (29)
وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا ﴿ سوره فرقان آیه 30﴾
و پيامبر [خدا] گفت پروردگارا قوم من اين قرآن را رها كردند (30)
دوستان عزیز بیایید تا دیر نشده و فرصتی هست توبه کنیم زیرا خداوند فقط در این دنیا توبه پذیر (رحمن) است و در آخرت این کارنامه ماست که جایگاهمان را مشخص می کند زیرا خداوند در آخرت رحیم است.
احادیث و روایات:
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله- وقتى (از سوى خداوند) به او گفته شد : بزودى امّت تو گرفتار فتنه خواهد شد ، پرسيدند : راه خلاص از آن چيست ؟ - : كتاب گرامى خدا ، همان كه باطل نه از پيش رو و نه از پشت سر بدو راه نيابد ، چيزى كه از سوى حكيمى ستوده نازل شده است . هر كه علم را در جز قرآن بجويد ، خداوند گمراهش كند .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : بر شما باد به قرآن ، آن را پيشوا و رهبر خود سازيد .
امام كاظم عليه السلام : امامت نور و روشنايى است ؛ همان كه خداوند عزّ و جل فرموده : «به خدا و پيامبر او و نورى كه فرو فرستاديم ايمان آوريد» . فرمود : نور همان امام است .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : امامان شما راهبران شما به سوى خداوندند ، پس ، بنگريد كه در دين و نماز خود به چه كسى اقتدا مى‏كنيد ؟
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : سنگ آسياب اسلام بزودى به چرخش در خواهد آمد . پس شما بر محور قرآن بچرخيد .
امام صادق (ع) فرمودند: صراط مستقيم، طريق به سوي معرفت خداست و اين دو صراط است؛ يكي در دنيا و يكي در آخرت، اما صراط در دنيا عبارت است از امامي كه اطاعتش بر خلق واجب شده و اما صراط در آخرت، پلي است كه روي جهنم زده شده. هركس در دنيا از صراط دنيا بدرستي رد شود، يعني امام خود را بشناسد و او را اطاعت كند در آخرت نيز از پل آخرت به آساني مي‌گذرد و كسي كه در دنيا، امام خود را نشناسد، در آخرت نيز قدمش بر پل آخرت مي‌لرزد و به درون جهنم سقوط مي‌كند.
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : همانا مثل خاندان من در ميان شما به كشتى نوح ماند كه هر كه بر آن سوار شد نجات يافت و هر كه از آن بازماند غرق شد .
امام على عليه السلام : به خاندان پيامبر خود بنگريد و راه آنان را در پيش گيريد و در پى آنها حركت كنيد ؛ زيرا آنان هرگز شما را از راه راست منحرف نمى‏كنند و به هيچ هلاكتى در نمى‏افكنند . اگر نشستند شما نيز بنشينيد و اگر بپا خاستند ، شما نيز بپاخيزيد .
منابع: بحار الانوار - عیون الرضا - ترجمه الميزان، ج يك


خدایا ما را به راه راست هدایت کن و حتی برای لحظه ای ما را به خودمان واگذار مکن
آمين يا رب العالمين

آياتي كه در طول هفته بايد مطالعه كنيم
پنجشنبه: سوره حمد آيات 1 تا آخر (صفحه 1)
جمعه: سوره یس آيات 8 تا 18 (صفحه 625)
شنبه: سوره اعراف آيات 8 تا 18 (صفحه 211)
يكشنبه: سوره التغابن آيات 7 تا 18 (صفحه 801)
دوشنبه: سوره اعراف آيات 40 تا 45 (صفحه 216)
سه شنبه: سوره فرقان آيات 20 تا 30 (صفحه 512)
چهارشنبه: سوره نساء آيات 68 تا 76 (صفحه 123)
ثواب قرائت هديه نثار روح مطهر حضرت فاطمه الزهرا (س)





پرینت

سومین جلسه اردیبهشت 90 «احترام به خدا»

on . Posted in جلسه های اردیبهشت 90

امتیاز کاربران

احترام بخدا

موضوع: احترام به خدا
مواردیکه باعث بی حرمتی به خداوند می شود
1-    قسم خوردن به نام خدا برای کسب درآمد و منفعت و پیش بردن کارها
2-    دشنام دادن به کسانیکه غیر خدا را می خوانند(کفار) که باعث می شود آنان به مقدسات الهی و دینی توهین کنند.
خداوند بارها و بارها در قرآن کریم از بنده های خود می خواهد که احترامش را روی زمین حفظ کنند واز کارهایی که باعث بی حرمتی به خداوند می شود دوری کنند. لذا در ادامه به آباتی که با این موضوع در ارتباطند خواهیم پرداخت.
وَلاَ تَجْعَلُواْ اللّهَ عُرْضَةً لِّأَيْمَانِكُمْ أَن تَبَرُّواْ وَتَتَّقُواْ وَتُصْلِحُواْ بَيْنَ النَّاسِ وَاللّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ﴿سوره بقره آیه 224﴾
و خدا را دستاويز سوگندهاى خود قرار مدهيد تا [بدين بهانه] از نيكوكارى و پرهيزگارى و سازش‏دادن ميان مردم [باز ايستيد] و خدا شنواى داناست (224)
از این آیه می توان دریافت که خداوند به روشنی از انسان می خواهد که بیهوده و به عادت به منظور پیش برد کارها نام خدا را قسم نخورد زیرا این امر باعث بی حرمتی و پایین آوردن ارزش خداوند خواهد شد. ام خداوند قسم خوردن را در مواردی مجاز میخواند که در این باره نیز توضیح می دهیم.


وَالَّذِينَ يَرْمُونَ أَزْوَاجَهُمْ وَلَمْ يَكُن لَّهُمْ شُهَدَاء إِلَّا أَنفُسُهُمْ فَشَهَادَةُ أَحَدِهِمْ أَرْبَعُ شَهَادَاتٍ بِاللَّهِ إِنَّهُ لَمِنَ الصَّادِقِينَ ﴿سوره نور آیه 6﴾
و كسانى كه به همسران خود نسبت زنا ميدهند و جز خودشان گواهانى [ديگر] ندارند هر يك از آنان [بايد] چهار بار به خدا سوگند ياد كند كه او قطعا از راستگويان است (6)
وَالْخَامِسَةُ أَنَّ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَيْهِ إِن كَانَ مِنَ الْكَاذِبِينَ وَيَدْرَأُ ﴿ سوره نور آیه 7﴾

[گواهى در دفعه] پنجم اين است كه [شوهر بگويد] لعنت‏خدا بر او باد اگر از دروغگويان باشد (7)
در قرآن کریم می خوانیم:  وَلَا تُطِعْ کُلَّ حَلَّافٍ مَهِینٍ(سوره قلم آیه ۱۰)
و از کسی که بسیار سوگند یاد می‌کند و پست است اطاعت مکن.
از این آیه این نکته برداشت می شود که قسم خوردن به نام خدا امری بسیار خطیر است و تنها در اموری که بسیار با اهمییت است مثل این مساله که یک مساله ناموسی تلقی می شود جایز است و آن هم شرایط و ضوابط خود را داراست. یعنی ما هیچ وقت نباید به خاطر مسائل پیش پا افتاده نام خدا را قسم بخوریم. اما متاسفانه امروزه و بخصوص در چامعه ما این امر به وفورمشاهده می شود که مردم برای پیش بردن کارها و کسب درآمد و منفعت نام خدا را به راحتی قسم می خورند و از آن به عنوان وسیله ای برای پیش برد کارها استفاده می کنند که این کار از منظر قرآن کریم گناه و باعث نارضایتی خداوند می شود.
اما خداوند در قرآن کریم می فرمایید: اگر به اشتباه و از روی نادانی این عمل را انجام دادید شما را مواخذه نمی کنم ولی اگر با وجود اینکه می دانید باز این عمل را انجام دهید باید کفاره بپردازید. در ادامه به آیات مربوطه می پردازیم.
لاَ يُؤَاخِذُكُمُ اللّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَكِن يُؤَاخِذُكُم بِمَا عَقَّدتُّمُ الأَيْمَانَ فَكَفَّارَتُهُ إِطْعَامُ عَشَرَةِ مَسَاكِينَ مِنْ أَوْسَطِ مَا تُطْعِمُونَ أَهْلِيكُمْ أَوْ كِسْوَتُهُمْ أَوْ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ فَمَن لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ ذَلِكَ كَفَّارَةُ أَيْمَانِكُمْ إِذَا حَلَفْتُمْ وَاحْفَظُواْ أَيْمَانَكُمْ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ ﴿سوره مائده آیه 89﴾

خدا شما را به سوگندهاى بيهوده‏تان مؤاخذه نمى‏كند ولى به سوگندهايى كه [از روى اراده] مى‏خوريد [و مى‏شكنيد] شما را مؤاخذه مى‏كند و كفاره‏اش خوراك دادن به ده بينواست از غذاهاى متوسطى كه به كسان خود مى‏خورانيد يا پوشانيدن آنان يا آزاد كردن بنده‏اى و كسى كه [هيچ يك از اينها را] نيابد [بايد] سه روز روزه بدارد اين است كفاره سوگندهاى شما وقتى كه سوگند خورديد و سوگندهاى خود را پاس داريد اين گونه خداوند آيات خود را براى شما بيان مى‏كند باشد كه سپاسگزارى كنيد (89)
اما مساله دیگر که باعث بی حرمتی به خداوند می شود دشنام دادن به کسانیکه غیر خدا را می پرستند است زیراکه باعث می شود آنها نیز متقابل به مثل کنند و مقدسات ما را دشنام دهند که باعث خشم پروردگار است لذا برای درک بیشتر این مساله به آیاتی که این موضوع را گوشزد می کند می پردازیم.
وَلاَ تَسُبُّواْ الَّذِينَ يَدْعُونَ مِن دُونِ اللّهِ فَيَسُبُّواْ اللّهَ عَدْوًا بِغَيْرِ عِلْمٍ كَذَلِكَ زَيَّنَّا لِكُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّهِم مَّرْجِعُهُمْ فَيُنَبِّئُهُم بِمَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ ﴿سوره انعام آیه 108﴾
و آنهايى را كه جز خدا مى‏خوانند دشنام مدهيد كه آنان از روى دشمنى [و] به نادانى خدا را دشنام خواهند داد اين گونه براى هر امتى كردارشان را آراستيم آنگاه بازگشت آنان به سوى پروردگارشان خواهد بود و ايشان را از آنچه انجام مى‏دادند آگاه خواهد ساخت (108)
دراین رابطه خداوند به ما حضرت ابراهیم را به عنوان الگو معرفی می کند و از ما می خواهد همان گونه که ابراهیم یکه و تنها در برابر قومش که بتها را به خدایی می پرستیدند ایستاد و اجازه بی حرمتی به خداوند را به آنها نداد و با وجود تمام آزارها و اذیت ها ایستادگی کرد و  با این کار نشان داد که خداون نزد او از چه ارزش و جایگاهی برخوردار است باشیم و هرگز با اعمالمان زمینه بی حرمتی به خداند را فراهم نکنیم. در زیر به آیاتی که به این مساله اشاره دارد خواهیم پرداخت.
لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِيهِمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الْآخِرَ وَمَن يَتَوَلَّ فَإِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ ﴿سوره ممتحنه آیه 6﴾
قطعا براى شما در [پيروى از] آنان سرمشقى نيكوست [يعنى] براى كسى كه به خدا و روز بازپسين اميد مى‏بندد و هر كس روى برتابد [بداند كه] خدا همان بى‏نياز ستوده[صفات] است (6)
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ إِبْرَاهِيمَ ﴿سوره شعراء آیه 69﴾ و بر آنان گزارش ابراهيم را بخوان (69)
إِذْ قَالَ لِأَبِيهِ وَقَوْمِهِ مَا تَعْبُدُونَ ﴿ سوره شعراء آیه 70﴾ آنگاه كه به پدر خود و قومش گفت چه مى‏پرستيد (70)
قَالُوا نَعْبُدُ أَصْنَامًا فَنَظَلُّ لَهَا عَاكِفِينَ ﴿ سوره شعراء آیه 71﴾ گفتند بتانى را مى‏پرستيم و همواره ملازم آنهاييم (71)
قَالَ هَلْ يَسْمَعُونَكُمْ إِذْ تَدْعُونَ ﴿ سوره شعراء آیه 72﴾ گفت آيا وقتى دعا مى‏كنيد از شما مى‏شنوند (72)
أَوْ يَنفَعُونَكُمْ أَوْ يَضُرُّونَ ﴿ سوره شعراء آیه 73﴾ يا به شما سود يا زيان مى‏رسانند (73)
قَالُوا بَلْ وَجَدْنَا آبَاءنَا كَذَلِكَ يَفْعَلُونَ ﴿ سوره شعراء آیه 74﴾ گفتند نه بلكه پدران خود را يافتيم كه چنين مى‏كردند (74)
قَالَ أَفَرَأَيْتُم مَّا كُنتُمْ تَعْبُدُونَ ﴿ سوره شعراء آیه 75﴾ گفت آيا در آنچه مى‏پرستيده‏ايد تامل كرده‏ايد (75)
دراین رابطه خداوند در قرآن دو منطق غلط را به شدت رد می کند.
1-    قدمت: یعنی اینکه قدیمی بودن چیزی دال بر درست بودن آن نیست.
2-    کسرت: به این معنی که زیاد بودن چیزی (کاری که اکثریت انجام دهند) دال بر درست بودن آن نیست
خداوند در این رابطه از انسان می خواهد که از غقل خود کمک بگیرید و نگاه به قدمت و کسرت آن نکند، کمی تامل کنید که آیا این کار درست است یا خیر و هیچگاه کور کورانه وبه عادت از گذشتگان پیروی نکنید.
آیات و روایات
امام صادق عليه السلام : هر كس مى‏خواهد بداند كه چه منزلتى نزد خداوند دارد ، بنگرد كه منزلت خدا نزد او چگونه است ؛ زيرا بنده به همان اندازه نزد خدا منزلت دارد كه بنده براى خدا نزد خود منزلت قائل است .
خدا در حدیث قدسی (حدیث قدسی یعنی گفتاری که خدا سوای قرآن با رسول الله "ص" داشته.) می‌فرمایند:
همانا نماز آن کسی را قبول می‌کنم که برای عظمت من فروتنی کند. به یاد من روزِ خود را شب کند. دلش آکنده از ترس من باشد. به خاطر من خود را از خواهش‌ها و تمایلات نفس بازدارد. به جهت من سیر کند گرسنه را، بپوشاند برهنه را، رحم کند شخص بلادیده را، و غریب را جای دهد. نور چنین شخصی مانند خورشید تابان در آسمان می‌درخشد. در تاریکی‌ها روشنایی به او می‌دهد. و در نادانی‌ها شناخت می‌دهد. علمی برایش قرار می‌دهد که هیچ وقت درمانده نمی‌شود.
قسم به ذاتم که او را حفظ می‌کنم و فرشتگانم از او محافظت می‌کنند. چون او مرا بخواند در جوابش لبیک می‌گویم. چون او از من سوال نماید عطا کنم. مَثل او در میان مردم مانند فردوس است، که هرگز نهرهای او خشک نمی‌گردد، و میوه‌های آن نمی‌پوسد.
درچند حديث حضرت محمدمصطفي«ص» در مورد قسم خوردن و احكام آن ميفرمايند:

« حديث-١» اي مسلمانان خداوند شما را از قسم خوردن به ناحق و دروغ منع كرده است زيرا كه قسم خوردن به دروغ بركت عمر را بر ميدارد، روزي شخص را كم ميكند و آبروي مسلمان را از بين ميبرد،پس مسلمان بايد از خوردن قسم بناحق اجتناب و دوري كند.
«حديث-٢» سوگند خوردن سبب ترويج كالا وفروش آن به دروغ ميشود اما اين قسم ازبين برنده بركت درآن معامله ميشود.
«حديث- ٣» هركس به غيرنام الله قسم ياد كند به تحقيق كه شرك به الله آورده است و اين شرك درصورتي است كه اعتقاد قسم به غير الله داشته باشد.
«حديث- ٤» هركس به چيزي سوگند خورد اما بعداً انجام دادن آن را بهتر ديد، پس سوگندش را بشكند وكفاره آنرا بدهد وآنچه خيراست انجام دهد.
«حديث- ٥» هركس با قسم دروغ قسمتي ازمال فرد مسلماني رادرمعاملات بگيرد آنكس در روزحشر درحالي الله را ملاقات ميكند كه الله ازاو خشمگين و ناراضی است.
« حديث- ٦» آگاه باشيدكه الله  شما را نهي كرده است از اينكه به پدرانتـان سوگند بخوريد و هر كس سوگند ميخورد پس بايد به خدا سوگند بخورد و يا سكوت كند. 
«حديث- ٧» كسيكه به قسم خوردن مال مسلمان را بگيرد الله آتش دوزخ را بر او واجب گردانيده و جنت را برايش حرام مينمايد».
امام صادق علیه السلام بسیار می فرمود: قسم به خداوند نخورید راست باشد یا دروغ.«کافی»
امام علی (ع): از قسم خوردن بپرهيزيد، چرا كه كالا را تلف مى‏كند و بركت را از بين می ‏برد.«كافى، ج 5، ص 162، ح 4»
منبع : سایت دانشگاه علوم حدیث قم


پروردگارا به ما بیاموزآنگونه که می خواهی و در مسیری که برایمان تعیین کرده ای حرکت کنیم
آمین یا رب العالمین

آياتي كه در طول هفته بايد مطالعه كنيم
پنجشنبه: سوره البقره آيات 221 تا 225 (صفحه 48)
جمعه: سوره النور آيات 1 تا 20 (صفحه 495)
شنبه: سوره المائده آيات 83 تا 90 (صفحه 168)
يكشنبه: سوره الانعام آيات 104 تا 111 (صفحه 196)
دوشنبه: سوره الشعراء آيات 69 تا 101 (صفحه 525)
سه شنبه: سوره التوبه آيات111 تا 116 (صفحه 284)
چهارشنبه: سوره الهود آيات 42 تا 48 (صفحه 316)
ثواب قرائت هديه نثار روح مطهر امام حسن مجتبی (ع)


ورود