امام على عليه‌‏السلام: تو را سفارش می‌كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است:

«گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است». اعلام الدين، ص 96

متن جلسه‌هاي برگذار شده

پرینت

سومين جلسه شهريور 90 «اهمیت شناخت حدود الهی »

on . Posted in جلسه های شهريور 90

امتیاز کاربران

حدود الهي و درخت ممنوعه ي ما

موضوع: اهمیت شناخت حدود الهی

نـکـتـه هـای ایـن بـحـث :
سعادت و رستگاری انسان در گرو حرکت در مسیر الهی است ، مسیری که خداوند آن را با آزمایشات گوناگون توأم ساخته است . و این آزمایشات را قرار نداده مگر به این علت که مدعیان ایمان را در صدق گفتارشان آزمایش کند .
یکی از مهمترین آزمایشاتی که ما انسانها با آن درگیر هستیم رعایت حدود الهی است . حدود الهی یعنی گناهانی که خداوند ما را از نزدیک شدن به آن منع کرده است .
- خداوند در قرآن کریم کاملترین کتاب آسمانی برای اینکه اهمیت رعایت حدود الهی را به ما گوشزد کند به داستان حضرت آدم ( ع ) و حوا و شجره ی ممنوعه اشاره می کند . شجره ی ممنوعه حدودی بود که خداوند برای حضرت آدم ( ع ) و حوا تعیین کرده بود تا از این طریق آنان را بیازماید . و شیطان این دشمن آشکار انسان ، به وعده ی دروغ آنان را فریب داد و آدم (ع)و حوا را به تجاوز به حدود الهی دعوت کرد و نتیجه ی این تجاوز به حدود خدا چیزی جز محرومیت از رحمت الهی نبود .
- خداوند با اشاره به این داستان می خواهد از تاریخ و سرنوشت پدر و مادرمان آدم (ع)و حوا درس عبرت بگیریم و نسبت به شناخت حدود الهی و رعایت آن کوشا و دقیق باشیم .
حضرت آدم که مسجود فرشتگان بود با فریب شیطان به حدود الهی تجاوز کرد و از جایگاه خود دور شد .
آیا ما از این سرنوشت عبرت خواهیم گرفت ؟؟؟

 

پرینت

سومين جلسه شهريور 90 «حكمت خداوند در تقسيم رزق »

on . Posted in جلسه های شهريور 90

امتیاز کاربران

حكمت خداوند

موضوع: حكمت خداوند در تقسيم رزق

چرا برخی از دعاهای مؤمنان برای توسعه ی رزق اجابت نمی شود ؟ علت اختلاف طبقاتی و وجود فقر در زندگی انسان چیست ؟
یکی از آفت هایی که مانع ارتباط معنوی انسان با خداوند رحمان می شود، شک به حکمت خداوند در تقسیم رزق است. این القاء شیطانی باعث می شود انسان از اطاعت پروردگار و ایمان به او سر پیچی کند و ایمانش سراسر تبدیل به شرک و کفر شود و یک مؤمن باید با شناخت این آفت با آن مقابله کند و راه مقابله با این سؤال نابجای شیطانی چیزی جز شناخت و درک شیوه مدیریت خدا در تقسیم رزق نیست. یک مؤمن باید بداند که نعمت و رزق بر اساس مصلحت و حکمت تقسیم می شود ، نه بر اساس تمایلات شخصی و خواسته های ما و به خاطر کمبود رزق نباید به خداوند سوء ظن داشته باشد، چون خداوند رزق و روزی و نعمت هایش را به گونه ای به بندگانش ارزانی می دارد که سبب تباهی آخرت آنها نشود. چون گاهی توسعه رزق عامل غفلت از یاد خدا و فساد و تباهی انسان می شود و در تاریخ چه بسیارند کسانی که ثروت سبب هلاکت آنان شده است.
در واقع همانطور که عطاهای الهی لطف است، گاهی محرومیت ها نیز لطف خداست که ما از درک آن عاجزیم و اگر می بینید که به بعضی فاسدان و کافران رزق زیاد داده شده این علامت بی عدالتی خداوند نیست بلکه در برخی موارد رفاه زندگی علامت خشم خداوند است. خداوند در قرآن کریم آیه 44 سوره انعام به این موضوع اشاره می کند و می فرماید : کسانی که به من ایمان ندارند و زندگی دنیا را به رضایت من و سرای آخرت ترجیح می دهند، درهای نعمت را به رویشان باز می کنم تا از زندگی نهایت بهره برداری و لذت را ببرند و به ناگاه آنان را به عقوبت گناه از روی زمین محو می کنم و در آخرت هم از دسته ی زیانکارانند.

شيطان از ضعف ديد انسان شروع به فتنه انگيزي كرده و عدالت و حكمت خداوند را در ذهن انسان زير سوال ميبرد. خداوند مدير است و درحال پرورش ماست. باهم بررسي ميكنيم كه آيا خداوند دوست دارد انسان را در زجر و عذاب و سختي ببيند يا قصد ديگري دارد؟!!

 

پرینت

چهارمين جلسه شهريور 90 «پرهيز از خودستايي »

on . Posted in جلسه های شهريور 90

امتیاز کاربران

خودستايي

نـکـتـه هـای بحث خودستايي:

یکی از مشکلات توحیدیکه مانع ارتباط انسان با خدا می شود ، خودستایی برای رسیدن به عزت دنیوی است. خودستایی و عزت طلبی نفسانی از آفات ایمان است که راه رشد و رستگاری انسان را مسدود می کند و انسان را از بندگی خدا به تکبر و دنیا طلبی و غفلت می رساند. مومن واقعی کسی است که عزت را در بندگی خدا جستجو می کند نه در بندگی نفس اماره. چون عزت و مقام کبریایی مخصوص خداست و شأن انسان فقط بندگی خدا و اطاعت کردن از اوست.

الَّذِينَ يَجْتَنِبُونَ كَبَائِرَ الْإِثْمِ وَالْفَوَاحِشَ إِلَّا اللَّمَمَ إِنَّ رَبَّكَ وَاسِعُ الْمَغْفِرَةِ هُوَ أَعْلَمُ بِكُمْ إِذْ أَنشَأَكُم مِّنَ الْأَرْضِ وَإِذْ أَنتُمْ أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ فَلَا تُزَكُّوا أَنفُسَكُمْ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنِ اتَّقَى﴿سوره النجم آيه ۳۲﴾ همانها كه از گناهان كبيره و اعمال زشت، جز صغيره، دوري مي‏كنند، آمرزش پروردگار تو گسترده است، او نسبت به شما از همه آگاهتر است، از آن هنگام كه شما را از زمين آفريد، و در آن موقع كه به صورت جنينهائي در شكم مادرانتان بوديد، پس خودستائي نكنيد چرا كه او پرهيزگاران را بهتر مي‏شناسد.

تقواي خود را ميفروشيم تا منزلت اجتماعي پيدا كنيم اين از نواقص توحيدي انسان است.

وَلاَ يَحْزُنكَ قَوْلُهُمْ إِنَّ الْعِزَّةَ لِلّهِ جَمِيعًا هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ﴿سوره يونس آيه ۶۵﴾ سخن آنها تو را غمگين نسازد تمام عزت (و قدرت) از آن خدا است و او شنوا و داناست.

پرینت

اولين جلسه مهر 90 « شتاب بسوي مغفرت خدا »

on . Posted in جلسه های مهر 90

امتیاز کاربران

مغفرت خدا

سابِقُوا اِلی مَغفِرَهِ مِن رَبّکُم: سبقت بگیر به سوی مغفرت پروردگارتان

استغفار نعمت و فرصتی الهی است که خداوند رحمان در نهایت سخاوت در اختیار بندگانش قرار داده است.

إِنَّهُ كَانَ فَرِيقٌ مِّنْ عِبَادِي يَقُولُونَ رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا وَارْحَمْنَا وَأَنتَ خَيْرُ الرَّاحِمِينَ﴿سوره مومنون آيه ۱۰۹﴾ در حقيقت دسته ‏اى از بندگان من بودند كه ميگفتند پروردگارا ايمان آورديم بر ما ببخشاى و به ما رحم كن [كه] تو بهترين مهربانى

تا سبب آن گناهانی که روی هم انباشته کرده ایم بسوزانیم تا در سرای آخرت جزء دسته ی رستگاران باشیم . علت این لطف خداوند این است که خداوند همه بندگان خود را لایق دریافت رحمتش دانسته است چرا که رحمت خدا محدود نیست ...

 

پرینت

دومين جلسه مهر 90 « توكل يعني چه و متوكل كيست؟ »

on . Posted in جلسه های مهر 90

امتیاز کاربران

توكل بر خدا

اللهُ لا اِلهَ اِلّا هُو وَ عَلَی اللهِ فَلَیَتَوَکََّلِ المُؤمِنُونَ : ( 13 تغابن )
خدا یکتاست که جز او خدایی نیست و مؤمنان در جمیع امور تنها بر او توکل می کنند .

إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا وَعَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ﴿سوره ي انفال آيه ۲﴾ مؤ منان تنها كساني هستند كه هر وقت نام خدا برده شود دلهاشان ترسان مي‏گردد، و هنگامي كه آيات او بر آنها خوانده مي‏شود ايمانشان افزون مي‏گردد و تنها بر پروردگارشان توكل دارند.

- یکی از خصوصیات افراد با ایمان این است که بر خداوند ، در همه ی امور زندگی توکل میکنند . چون ایمان و توکل بر خداوند عامل پیروزی و سعادتمندی در دنیا و آخرت است . در اين جلسه مفهوم و مراحل توكل را باهم بررسي ميكنيم.

پرینت

سومين جلسه مهر 90 « شيوه قبض روح و اهميت درك آن »

on . Posted in جلسه های مهر 90

امتیاز کاربران

قبض روح و مرگ

شيوه قبض روح و اهميت درك آن

خداوند در قرآن کریم لحظه ی جان دادن انسانها را توصیف و ترسیم می کند ،چون ریشه ی بسیاری از انحرافات و لغزشها و غفلت از یاد مرگ و حسابرسی آخرت است و یاد مرگ انسان را به فکر و توجه وادار می کند.

الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﴿سوره بقره آيه ۳﴾ (پرهيزكاران) آنها هستند كه به غيب (آنچه از حس پوشيده و پنهان است) ايمان مي‏آورند، و نماز را بر پا مي‏دارند و از تمام نعمتها و مواهبي كه به آنها روزي دادهايم انفاق مي‏كنند.

توجه به عمر محدود دنیا و اینکه او برای کار دیگری پا به این دنیا گذاشته ( خدا پرستی و بندگی ، نه خوردن و خوابیدن و ارضا ء غریزه ! )

براي صحبت درباره نحوه ي قبض روح ابتدا بايد علت ايمان به غيب را متوجه شويم. و مراحل قبل از خلقت انسان در اين دنيا را بررسي كنيم.

 

پرینت

چهارمين جلسه مهر 90 « فقر فرهنگي: قضاوت و تهمت »

on . Posted in جلسه های مهر 90

امتیاز کاربران

تهمت و قضاوت غلط

بدترين نوع فقر، فقر فرهنگي است. فقر فرهنگي يعني خالي بودن قوه ي عقل و فهم. يكي از فقرهاي فرهنگي را مورد بررسي قرار ميدهيم. آيا ميدانيد علت نزول قرآن چيست؟

الَر كِتَابٌ أَنزَلْنَاهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ﴿سوره ي ابراهيم آيه ۱﴾ الر - اين كتابي است كه بر تو نازل كرديم تا مردم را از تاريكيهاي (شرك و ظلم و طغيان) به سوي روشنائي (ايمان و عدل و صلح) به فرمان پروردگارشان درآوري، به سوي راه خداوند عزيز و حميد.

فلسفه ي نزول قرآن نجات مردم از ظلمت هاست. نجات از سياهي ها و تفكرات غلط تا هدايت شوند بسمت نور و بصيرت بسمت پروردگارشان. خداوند كلمه تاريكي را بصورت جمع آورده به اين معني كه كج راه بسيار است اما نور فقط كلمات خداست. استفاده ي صحيح از اين كلمات رو چگونه انجام ميدهيد. بايد عمقي با اين كتاب حركت كرد و نه سطحي يا جوي. بكمك راهكارهاي خدا يكي از تاريكي هاي بزرگ را انتخاب ميكنيم و از هندسه مرد طلايي قضاوت كه خداوند در قرآن آورده استفاده ميكنيم:

پرینت

اولين جلسه آبان 90 « جايگاه اسراف از ديد خداوند »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

اسراف

خداوند با داستان حضرت آدم بما اين موضوع را مي‌رساند كه در صورتي هر يك از حدود الهي را ناديده بگيريم از نعمت رانده ميشويم و گناه و حدودي كه در اين موضوع انتخاب شده بعلت فرهنگ غلط و عدم شناخت درست از تاثير عظيم آن، در جامعه ي ما بسيار شايع است.

وَهُوَ الَّذِي أَنشَأَ جَنَّاتٍ مَّعْرُوشَاتٍ وَغَيْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُكُلُهُ وَالزَّيْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَيْرَ مُتَشَابِهٍ كُلُواْ مِن ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُواْ حَقَّهُ يَوْمَ حَصَادِهِ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ ﴿سوره انعام آيه ۱۴۱﴾ .....از ميوه آن به هنگامي كه به ثمر مي‏نشيند بخوريد و حق آن را به هنگام درو بپردازيد، اسراف نكنيد كه خداوند مسرفين را دوست نمي‏دارد.

به معني كلمات بيشتر دقت كنيم. بدانيم كه گوينده خداست و مخاطب تك به تك ما هستيم. اگر اسراف ميكنيم بايد بدانيم كه خدا بما گفته كه دوستمان ندارد و دوستي خدا دوستي كوچكي نيست كه از آن بشود گذشت!

إِنَّ الْمُبَذِّرِينَ كَانُواْ إِخْوَانَ الشَّيَاطِينِ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِرَبِّهِ كَفُورًا ﴿سوره الاسراء آيه ۲۷﴾ چرا كه اسرافكاران برادران شيطانهايند و شيطان همواره نسبت به پروردگارش ناسپاس بوده است

ببينيم كه مصداق مسرف چه كسي است و آيا ميتوان به ما گفت برادر شيطان يا نه!

پرینت

دومين جلسه آبان 90 « خداوند انسان را گمراه ميكند ؟ »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

گمراهي و هدايت از جانب خداوند

علت اينكه خداوند برخي را هدايت و برخي را گمراه مي‌كند چيست؟

وَالَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا صُمٌّ وَبُكْمٌ فِي الظُّلُمَاتِ مَن يَشَإِ اللّهُ يُضْلِلْهُ وَمَن يَشَأْ يَجْعَلْهُ عَلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِيمٍ ﴿سوره انعام آيه ۳۹﴾ آنها كه آيات ما را تكذيب كردند كر و لال در تاريكي ها قرار دارند، هر كس را خدا بخواهد (و مستحق باشد) گمراه مي‏كند و هر كس را بخواهد (و شايسته بيند) بر راه راست قرار خواهد داد.

خدا در آيه فوق چه منظوري را ميخواهد بما برساند؟ منظور از تكذيب آيات كفر نيست. منظور بي توجهي است و مرحله كفر مرحله نهايي تكذيب است.

سوال: آيا خداوند در اين كار زور و جبر بكار برده؟ هركس را كه خدا دلش بخواد هدايت كند و هركس رو كه دلش نخواد هدايت نكند! اين بي عدالتي نيست؟

پرینت

سومين جلسه آبان 90 « غدير در قرآن كريم »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

عيد غدير

اَلیوَمَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَرُوا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخشَونِ اَلیَومَ اَکمَلتُ لَکُم دیَنُکم وَ اَتمَمتُ َعلَیکُم نِعمَتی وَ رَضیتُ لَکُمُ الاِسلامَ دینًا

امروز کافران از دست بُرد به دین شما مأیوس شدند ، پس از آنان نترسید و از من بترسید . امروز دینتان را برای شما کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین برایتان برگزیدم . ( سوره مائده آیه 3 )


- طبق روایات شیعه و سنی این آیه روز هجده ذی الحجه در سال دهم هجری پس از انتصاب حضرت علی ( ع ) از جانب خداوند به عنوان جانشین بعد از حضرت رسول اکرم ( ص ) در محلی به نام غدیر خم نازل شده است .

که غیر از دلایل نقلی ، تجزیه و تحلیل عقلی هم همین موضوع را به اثبات می رساند .
به این علت که خداوند در این آیه 4 ویژگی مهم  را مطرح می کند که تمام این موضوعات با واقعه غدیر تطابق دارد.

 

پرینت

چهارمين جلسه آبان 90 « آمرین به معروف یاران خدا »

on . Posted in جلسه های آبان 90

امتیاز کاربران

امر به معروف و نهي از منكر

وَمَن اَحسَنُ قَولاً مِمَّن دَعا اِلَی اللهِ وَ عَمِلَ صَالِحاً وَقالَ اِنَّنی مِنَ المُسلِمین

درجهان از آنکس که خلق را بسوی خدا خواند و نیکوکار گردید و همی بعجز و لابه گفت که من تسلیم خدایم کدام کس بهتر و نیکو گفتار تر است . ( آیه 33 سوره فصّلت )

پرینت

اولين جلسه آذر 90 « تبديل عمل مباح به عبادي يكي از كليدهاي موفقيت »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

 

تبديل عمل مباح به عبادي

قُل اِنَّ صَلاتی وَ نُسُکی وَ مَحیایَ وَ مَماتی لِلهِ رَبِّ العالَمینَ

بگو : نماز و تمام عبادات من ، و زندگی و مرگ من ، همه برای خداوندی است که پروردگار جهانیان است « سوره انعام آیه162»

كي به اين نتيجه ميرسيم كه دنیا مزرعه آخرت است و انسان هر عملی را بکارد روزی نتیجه آن عمل را برداشت می کند. تا زماني كه اين ديد در رفتار ما باعث تغيير نشود يعني به اين حرف اعتقاد نداريم.

آيات 2 و 3 سوره بقره: اين كتاب با عظمتي است كه شك در آن راه ندارد، و مايه هدايت پرهيزكاران است. (پرهيزكاران) آنها هستند كه به غيب (آنچه از حس پوشيده و پنهان است) ايمان مي‏آورند، و نماز را بر پا مي‏دارند و از تمام نعمتها و مواهبي كه به آنها روزي دادهايم انفاق مي‏كنند

 

پرینت

دومين جلسه آذر 90 « هدف امام حسين از قيام »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

قيام امام حسين

حسین سردار عشق

 

ذالِکَ وَ مَن یُعَظِّم شَعائِرَ اللهِ فَاِنَّها مِن تَقوَی القُلُوبِ
این است (سخن حق) و هرکس شعایر دین خدا را بزرگ و محترم دارد (خوشا بر او که) این صفت دلهای باتقوی است
« سوره حج آیه32»


خداوند در قرآن کریم به ما بندگانش دستور داده که از شعایر الهی پاسداری کنیم ( به هر چیزی که منسوب به خداوند است و خداوند به آن حرمت و ارزش داده شعایر الهی می گویند )
یکی از شعایر الهی قیام امام حسین (ع) است که ما باید از آن به صورت صحیح و خدا پسند پاسداری کنیم . اما پاسداری از قیام سیدالشهدا در باطن نه به ظاهر ! چرا که اقتدای ظاهری مورد قبول درگاه خداوند نیست .
همانطور که نماز خالصانه با نماز ریا کارانه در ظاهر یکی است اما در باطن یکی از این نماز ها نزد خداوند دارای ازرش است عزا داری خالصانه و عزا داری توأم با دروغ هم در ظاهر یکی است اما در نزد خداوند عزا داری خالصانه دارای ارزش و دومی فاقد ارزش می باشد .
عزا داری ظاهری یعنی فقط شرکت در مراسم عزاداری ؛ اما عزا داری خالصانه یعنی اقتدا به امام حسین(ع) و پیروی از هدف امام حسین (ع) از این قیام با همه ابعاد ...

پرینت

سومين جلسه آذر 90 « سقوط نكنيم ! »

on . Posted in جلسه های آذر 90

امتیاز کاربران

سقوط نكنيم

لَو اَنزلنا هذا القُرانَ عَلی جَبَل لَرَاَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِن خَشیَهِ اللهِ وَ تِلکَ الَامثالُ نَضرِ بُها لِلنّاسِ لَعَلَّهُم یَتَفَکَّرُون :

و اگر ما این قرآن را برای کوه نازل می کردیم مشاهده می کردی که کوه از ترس خدا خاشع و ذلیل متلاشی میگشت و این امثال را برای مردم بیان میکنیم که اهل عقل و فکر شوند .

سـقـوط نـکـنـیـم، اهميت خواسته هاي خدا و تكاليف الهي را درك كنيم

قرآن تکلیفی الهی است که از سوی خداوند به انسان سپرده شده است. تکلیفی مهم و ارزشمند که اگر خداوند آن را به کوه می سپرد و کوه که نماد استواری و قدرت است ارزش و اهمیت آن را درک می کرد ، متلاشی می شد.
امّا محبت و دلبستگی به زندگی مادی باعث شده که ما انسانها خود را از تکلیفی که بر ما سپرده شده دور کنیم و از این موضوع غافلیم که نسبت به عمل به دستورات خدا مکلّف هستیم و روزی به خاطر آیه ، آیه ی آن بازخواست می شویم .
- قرآن را ساده ننگریم ، چون سرچشمه ی نزول این آیات خدای رب العالمین است که تمام عالم هستی را اداره و تربیت می کند، واسطه نزول این آیات جبرئیل امین فرمانده فرشتگان خداوند است و ظرف آن قلب پاک پیامبر خاتم ( ص ) است.

ورود